Announcement

Collapse
No announcement yet.

-97 E39 528i Touringin kulutus kasvanut 2l/100km. VIKA KORJATTU

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppasika
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 769
    • Kempele

-97 E39 528i Touringin kulutus kasvanut 2l/100km. VIKA KORJATTU

Hiukan ihemtyttää autoni kulutuksen kasvu. Viime kesänä matka ajossa 7,6-8l/100km. Nyt tuntuu ettei pääse koskaan alle 10l/100km. Keskikulutus n.13l/100km paikkeilla, mikä lienee ihan normaalia vaihtelevassa ajossa, mutta tuo matka ajo???
    Autoon tehtiin ostaessa Inspection 2- huolto viime kesänä Saksassa.
    Muutoksia viime kesän olosuhteisiin:
    -Renkaat vaihtui Dunlop Sport 9000 225/60/15" -> Bridgestone potenza RE050 235/45/17".
    -Öljyt vaihdettu kertaalleen oilservice valon sytyttyä Castrol -> Mobil 1.

Asian korjaamiseksi vaihdoin ilmansuodattimen BMC korvaus vapaavirtaus suodattimeen, mutta ei näkynyt kulutuksessa (vedoissa kyllä).
    Voiko tulpat vaikuttaa noin paljon? tulpilla ajettu tuon 2 huollon jälkeen reilut 20000km... Minkäänlaista pätkimistä tai käyntihäikkää ei kyllä ole havaittavissa!
    Renkaathan tietysti tekee jonkin verran. Entäs öljy???
    Last edited by Samppasika; 16-09-2005, 14:12.
    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
    E61 530d M-sport -08
    E39 528i Touring -97

Yhteydenotot: [email protected] !!

Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.
  • aapok
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 807
    • Liperi

Mulla vastaavat ongelmat ja vika on rikki menneessä ilmanmäärämittarissa. Jos se toimii vain osittain niin ei vielä näy edes vikamuistissa.
    -Aapo-

520da touring Lci M-sport -07
    1600-2 -68 (kaveriprojekti)
    Chevrolet Avalanche LTZ -09
    Sea Ray 230 sundancer -94

Comment

• Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

Heitä n.5km:n lenkki ilman kovia jarrutuksia. Kokeile kädellä tämän jälkeen jokaisen jarrulevyn lämpö? Pitäisi pystyä pitämään peukaloa levyssä kiinni jos kaikki on ok. Pieni jarrujen jumitus on e39:ssä varsinkin keväistä arkipäivää alumiinisten jarrusatuloiden vuoksi. Ne pitäisi purkaa/huoltaa kerran vuodessa jos ne haluaa pitää Suomen suolatuilla pääteillä täysin laahaamattomina. Aivan olematonkin laahaaminen nostaa juuri päätienopeuksissa kulutusta helposti tuon parisen litraa. Tulpat voit unohtaa.
      M-jarruthan on valurautaa...

Comment

• bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17797
        • Jämsä

mullakin vaikutti renkaiden vaihto 15"--->18" reilusti yli litran sadalle...
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

Comment

• Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

Sama täällä eli pn nyt ajeltu 235 rengastuksella ja talvella 205 nastat. Kulutus on noussut noin (ainakin) litran eli diiselillä mennään 9,5-10ll kulutuslukemissa...

Ilmamassamittarihan se voi hiipua (vanhanmallinen vielä)...tai sitten kulutus on tuota luokkaa.

Comment

• Samppasika
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 769
            • Kempele

Originally posted by Hemi
            Heitä n.5km:n lenkki ilman kovia jarrutuksia. Kokeile kädellä tämän jälkeen jokaisen jarrulevyn lämpö? Pitäisi pystyä pitämään peukaloa levyssä kiinni jos kaikki on ok. Pieni jarrujen jumitus on e39:ssä varsinkin keväistä arkipäivää alumiinisten jarrusatuloiden vuoksi. Ne pitäisi purkaa/huoltaa kerran vuodessa jos ne haluaa pitää Suomen suolatuilla pääteillä täysin laahaamattomina. Aivan olematonkin laahaaminen nostaa juuri päätienopeuksissa kulutusta helposti tuon parisen litraa. Tulpat voit unohtaa.
            M-jarruthan on valurautaa...
            Jarrut on vajaa kuukausi sitten huollettu, eli etulevyt ja palat uudet. Liukurit ja koko satulat puhdistettu ja kuparitahnaa välissä. Ei laahaa eikä täristä!! Pitänee silti tehdä tuo koe kaiken varalta
            Voiko tuota ilmamassamittaria mitenkään mitata? 339,88€ näkyy maksavan etk:n mukaan Saksassa, eli en kyllä taida alkaa arvailun pohjalta vaihtelemaan.. Käykö tuohonkin jonku Volvon mittari, niinkuin diesel vermeisiin?
            Entäs puolat??? Voisko johtua niistä???
            Last edited by Samppasika; 19-05-2005, 21:45.
            E61 530d M-sport -08
            E39 528i Touring -97

Comment

• Keimo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2032
              • Kekkoslovakia

Originally posted by Samppasika
              Jarrut on vajaa kuukausi sitten huollettu, eli etulevyt ja palat uudet. Liukurit ja koko satulat puhdistettu ja kuparitahnaa välissä. Ei laahaa eikä täristä!! Pitänee silti tehdä tuo koe kaiken varalta
              Voiko tuota ilmamassamittaria mitenkään mitata? 339,88€ näkyy maksavan etk:n mukaan Saksassa, eli en kyllä taida alkaa arvailun pohjalta vaihtelemaan.. Käykö tuohonkin jonku Volvon mittari, niinkuin diesel vermeisiin?
              Entäs puolat??? Voisko johtua niistä???
              Viittasin Ilm.massamittarilla omaan autoon. Hommasin Pierburgin mittarin ihan huvikseni. Pitäisi olla huomattavasti kestävämpi kuin Boschin tekele. AD-varaosasta 85 euroa. Omalla vastuulla voi kokeilla eli nro: 7.22684.07.0 . Kyseinen on sama kuin Mersun tietyssä mallissa. Pitää kokeilla kun jaksaa.

Comment

• Samppasika
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 769
                • Kempele

Originally posted by Keimo
                Viittasin Ilm.massamittarilla omaan autoon. Hommasin Pierburgin mittarin ihan huvikseni. Pitäisi olla huomattavasti kestävämpi kuin Boschin tekele. AD-varaosasta 85 euroa. Omalla vastuulla voi kokeilla eli nro: 7.22684.07.0 . Kyseinen on sama kuin Mersun tietyssä mallissa. Pitää kokeilla kun jaksaa.
                Passaako se myös bensamalleihin, kuten mun 528i, vaiko vain dieseliin, vai onko noissa sama mittari....???
                E61 530d M-sport -08
                E39 528i Touring -97

Comment

• Keimo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2032
                  • Kekkoslovakia

Passaako se myös bensamalleihin, kuten mun 528i, vaiko vain dieseliin, vai onko noissa sama mittari....???
                  Tuli eilen laitettua tuo Pierburgin anturi paikalleen. Se meni siihen suoriltaan ilman mitään viritelmiä. Ja hyvin tuntuu toimivan, kulutus taisi lähteä tippumaan, mutta pitää vielä testailla. Vetoja on normaalisti, tili testattua 80-120Kmh ja antoi 7.24 (ilm. 7.8), mutta ero taitaa mennä mittauksen epätarkkuuden piikkiin(kait). Hintaa siis 85 euroa, kun Boschin tekele, joka kestää huonommin, on noin ~70 euroa.

Pierburgilta löytynee sinunkin autoosi vastaava, mutta mikä, niin siinä se kysymys?

Edit: Kato prkl, ETK:n avulla vertailemaan http://www.msi-motor-service.com/dow...erenzliste.pdf

Toisaalta omaanikaan ei löytynyt BMW listalta, vaan mersun mittareista
                  Last edited by Keimo; 22-05-2005, 09:56.

Comment

• Samppasika
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 769
                    • Kempele

Originally posted by Keimo
                    Tuli eilen laitettua tuo Pierburgin anturi paikalleen. Se meni siihen suoriltaan ilman mitään viritelmiä. Ja hyvin tuntuu toimivan, kulutus taisi lähteä tippumaan, mutta pitää vielä testailla. Vetoja on normaalisti, tili testattua 80-120Kmh ja antoi 7.24 (ilm. 7.8), mutta ero taitaa mennä mittauksen epätarkkuuden piikkiin(kait). Hintaa siis 85 euroa, kun Boschin tekele, joka kestää huonommin, on noin ~70 euroa.

Pierburgilta löytynee sinunkin autoosi vastaava, mutta mikä, niin siinä se kysymys?

Edit: Kato prkl, ETK:n avulla vertailemaan http://www.msi-motor-service.com/dow...erenzliste.pdf

Toisaalta omaanikaan ei löytynyt BMW listalta, vaan mersun mittareista
                    Näyttäis olevan BMW:n osanumero 13 62 1 703 275 tuo mun mittari. Ei löydy tuosta listasta:( Millä ilveellä selvitit sen oman mittaris sopivuuden, jos se oli Mesen tavaraa?????
                    E61 530d M-sport -08
                    E39 528i Touring -97

Comment

• Robi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 7606
                      • Vantaa

Mä lähtisin kokeilemaan myös niitä renkaita. Dunlopissa erittäin pieni vierinvastus ja renkaan painokin melko pieni...ilmeiseti BMW:n alkuperäisellä vanteella? Nyt sulla on alla Bridgestonen rengas joka on luokassansa painavimpia renkaita ja myös ko renkaan vierinvastus on suuri. Vanteista joilla ajat mulla ei ole mitään havaintoa mutta varmasti painavammat kuin alkuperäiset.

Se on se jousittamaton massa joka vaikuttaa kulutukseen ja kiihtyvyyteen melko paljon...toiset valitsee renkaat ja vanteet edullisen hinnan perusteella, toiset painon perusteella...itse kuulun jälkimmäisiin.
                      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                      Tiedustelut priva tai 0452210069

Current
                      E61 530d
                      E39 530d
                      E39 520iA
                      E46 330xd
                      E28 528i

Comment

• Samppasika
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 769
                        • Kempele

Originally posted by Robi
                        Mä lähtisin kokeilemaan myös niitä renkaita. Dunlopissa erittäin pieni vierinvastus ja renkaan painokin melko pieni...ilmeiseti BMW:n alkuperäisellä vanteella? Nyt sulla on alla Bridgestonen rengas joka on luokassansa painavimpia renkaita ja myös ko renkaan vierinvastus on suuri. Vanteista joilla ajat mulla ei ole mitään havaintoa mutta varmasti painavammat kuin alkuperäiset.

Se on se jousittamaton massa joka vaikuttaa kulutukseen ja kiihtyvyyteen melko paljon...toiset valitsee renkaat ja vanteet edullisen hinnan perusteella, toiset painon perusteella...itse kuulun jälkimmäisiin.
                        Jep. Ne Dunlopit oli 15" orkkis vanteilla. Nykyiset painaa muistaakseni n.24kg/rengas vanteineen. Tuskin tuo massa kuitenkaan tasaisessa matka ajossa pitäisi kulutukseen merkittavästi vaikuttaa??? Vierintavastus kylläkin. Mistä muuten löytyy tietoa eri renkaiden vierintävastuksista?
                        Itse päädyin noihin kumeihin kyselemällä mielipiteitä vähän sieltä sun täältä, kun on ollut hyvinkin paljon puhetta vetelevistä renkaista E39:n alla. Noissa kuulosti olevan Hinta/laatusuhde kohdillaan ja eikö lie jossain testeissäkin kohtuullisesti menestyneet...??? Tiedä sitten..
                        E61 530d M-sport -08
                        E39 528i Touring -97

Comment

• Robi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 7606
                          • Vantaa

Jep. Ne Dunlopit oli 15" orkkis vanteilla. Nykyiset painaa muistaakseni n.24kg/rengas vanteineen. Tuskin tuo massa kuitenkaan tasaisessa matka ajossa pitäisi kulutukseen merkittavästi vaikuttaa??? Vierintavastus kylläkin. Mistä muuten löytyy tietoa eri renkaiden vierintävastuksista?
                          Itse päädyin noihin kumeihin kyselemällä mielipiteitä vähän sieltä sun täältä, kun on ollut hyvinkin paljon puhetta vetelevistä renkaista E39:n alla. Noissa kuulosti olevan Hinta/laatusuhde kohdillaan ja eikö lie jossain testeissäkin kohtuullisesti menestyneet...??? Tiedä sitten..
                          Mulla painaa 19" setti noin 12kg/kulma ja mulla menee 523i:ssä noin 7.6 litraa /100km ja mun kenkä on kuitenkin melko raskas.
                          Noissa Bridgestoneissa on ainakin suurimmat vierinvastukset mitä mä tiedän.
                          Kokeile ihan mielenkiinnosta punnita ne sun 15" pyörät jos vielä tallessa. Noissa on älyttömiä eroja ja se jousittamaton massa vaikuttaa suoraan kulutukseen ja kiihtyvyyteen. Mun talvipyörät painoi noin 20kg/kulma (18") ja kun sain kesät alle niin eron huomasi sekä kulutuksessa että kiihtyvyydessä. (vaikkei toi mikään raketti olekaan )
                          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                          Tiedustelut priva tai 0452210069

Current
                          E61 530d
                          E39 530d
                          E39 520iA
                          E46 330xd
                          E28 528i

Comment

• Samppasika
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 769
                            • Kempele

Originally posted by Robi
                            Mulla painaa 19" setti noin 12kg/kulma ja mulla menee 523i:ssä noin 7.6 litraa /100km ja mun kenkä on kuitenkin melko raskas.
                            Noissa Bridgestoneissa on ainakin suurimmat vierinvastukset mitä mä tiedän.
                            Kokeile ihan mielenkiinnosta punnita ne sun 15" pyörät jos vielä tallessa. Noissa on älyttömiä eroja ja se jousittamaton massa vaikuttaa suoraan kulutukseen ja kiihtyvyyteen. Mun talvipyörät painoi noin 20kg/kulma (18") ja kun sain kesät alle niin eron huomasi sekä kulutuksessa että kiihtyvyydessä. (vaikkei toi mikään raketti olekaan )
                            No tarvii kyllä painua punnitsemaan. Vararenkaana on sellanen Dunloppi vielä... En aivan tarkkaan muista oliko se tosiaan 24kg/kulma, kun joskus viime talvena punnitsin henkilövaakalla.....
                            E61 530d M-sport -08
                            E39 528i Touring -97

Comment

• Keimo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2032
                              • Kekkoslovakia

Löytyykö muuten BMW orggisventeiden painoja mistään?

Edit: ETK antoi painoksi ~9.8 Kg, tuntuu pieneltä? (http://zoouz.free.fr/Wheels/style/style_086.htm)

Tuli vielä ajeltua lisää autolla anturin vaihdon jälkeen ja kyllä se pirulainen vain toimii Kulutuskin lähti tippumaan, mutta katsotaan vielä pitemmällä ajolla. Noin äkkiseltään 1-1,5L tiputuksesta puhutaan.

Yhdistelin eri saittien tietoja, kuten tämän http://www.passatplus.de/lmm/ ja sitten tuon ylemmän aikaisemman Pierburg -sivuston. JOs löydät Bosch-numeron, niin sitten varmasti löytynee myös Pierbirgin vastaava.
                              Last edited by Keimo; 22-05-2005, 12:35.

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎