Announcement

Collapse
No announcement yet.

-97 E39 528i Touringin kulutus kasvanut 2l/100km. VIKA KORJATTU

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tonit
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 281
    • Helsinki

    #46
    Tein ton 60-120kmh testin omalla 528i sedanilla ja aikaa meni 15,5 eli saman verran kun Samppasialla aikaisemmin. Ilmeisesti kaikki ei ole ihan kondiksessa.

    Miten Samppa tuo tehottomuus tuntui ajossa? Mulla tuntuu alakierroksilla ihmeen laiskalta ja korkeammille kierroksilla tulee ns. piikki jonka jälkeen kiihtyy aivan erilailla. Voisiko tässäkin olla ilmamäärämittarissa häikkää vai mitkä muut voisivat aiheuttaa tällaista tehottomuutta?

    Toivottavasti vika ei ole vanoksessa. Taitaa olla aika kallis korjata. Voiko tuota ilmamäärämittarin toimintaa mittauttaa muualla kuin BMW-huollossa.

    Ja lisäillään vielä että kiihdytys 80-120km/h vei 6,5sek. Paljonko menee ehjällä autolla?
    Last edited by tonit; 21-09-2005, 11:44.

    Comment

    • Rahu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 6464
      • Tuusula

      #47
      Originally posted by tonit
      Ja lisäillään vielä että kiihdytys 80-120km/h vei 6,5sek. Paljonko menee ehjällä autolla?
      Tuossahan samppa on laittanut lukemia mittauksista muutama viesti ylempänä joten ei muuta kun sekkari käteen ja menet tastailemaan/vertailemaan.
      BMW Service
      P.o4oo925441
      [email protected]
      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

      Comment

      • S.P.R
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1009
        • Oulu area

        #48
        Tein ton 60-120kmh testin omalla 528i sedanilla ja aikaa meni 15,5 eli saman verran kun Samppasialla aikaisemmin. Ilmeisesti kaikki ei ole ihan kondiksessa
        Jos toi on ajettu 5.vaihteella niin ainakin alarekisterissä kaikki on kotona. Sen verran hyvä aika toi on. Muistelen että 523:lla meni karvan alle 20s ja sekin sai kovasti kiitosta sitkeydestä.

        Comment

        • tonit
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 281
          • Helsinki

          #49
          4. vaihteella tuo lukema. Sampalla mittarin vaihdon jälkeen parani aika 2sekunnilla. Pitää nyt ensin kattoa miten käytös muuttuu kun vaihdan ilmanputsarin joka on aika lailla tukossa. Voikohan se vaikuttaa noin paljon, vähän epäilen?

          Onko missään muissa moottoreissa samaa ilmamäärämittaria kuin tässä 2.8:ssa? Esim 2.5 litraisessa. 328i:ssä on varmaan sama kun sama moottori?
          Last edited by tonit; 23-09-2005, 00:03.

          Comment

          • jouskari318is
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 215
            • Tampere

            #50
            Originally posted by Samppasika View Post
            Pitkän vatuloinnin (ja hyvän tuurin) avulla tämäkin homma viimein tuli kuntoon. Ilmamassamittarin vaihto auttoi kummasti asiaan. Löylyäkin löytyy mukavasti lisää, etenkin alakierroksilla.. 60-120 km/h kiihdytys 5 vaihteella nopeutui n.2,2 sekunnilla, 4 vaihteella 1,8s ja 3 vaihteella 0,8s.
            Moottoritiellä 100km/h nopeudessa kulutus on nyt karvan alle 8l/100km

            Kiitokset Spetkelle, jolta löytyi uusi ilmamassamittari todelliseen asevelihintaan. Merkkiliikkeestä tuskin olisin vieläkään sitä raskinut ostaa, koska ongelman aiheuttajasta ei ollut täyttä varmuutta...

            Nyt vielä pitää harkita siirtymistä takaisin orkkis ilmansuodattimiin, jos nuo vaparit tosiaan päästävät hienoimman pölyn läpi, joka sitten palaa ilmamassaanturiin kiinni ja tuhoaa sen???
            Täällä 523issä nousi matka-ajon kulutus jostain 7.x lukemista 9.1:een 250km lenkillä. Nappasin paluumatkalle ilmamäärämittarin johdon pois ja paluumatka tultiinkin 7.6 litran kulutuksella. Eli ilmamäärämittarissa tuntuisi vikaa olevan, lisäksi tyhjäkäynti tasoittui ja muutenkin vetää paremmin alakierroksilla. Eli täytyy koittaa aluksi putsata tuo mittari, jos ei auta niin sitten vaihtoon.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #51
              Kannattaako mittari vaihtaa uuteen orggikseen vai uskaltaako laittaa Meylen tarvikkeen?

              Comment

              • jouskari318is
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 215
                • Tampere

                #52
                Originally posted by Bmw Master View Post
                Kannattaako mittari vaihtaa uuteen orggikseen vai uskaltaako laittaa Meylen tarvikkeen?
                Joo tästä olisi hyvä kuulla kokemuksia, juuri kattelin että noita Meylejä saa esim Schmiedmannilta alle 200 euron, toisaalta samaan hintaa ebayssa näytti olevan Siemenssiä/VDOta..

                Comment

                • Pmak
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 178
                  • Lahti

                  #53
                  Pistetääs nyt tähän samaaan kohtaan sitten,

                  Eli milläs aineella tollasta m52sen imm kannattas puhdistella ja miten se käytännössä tapahtuu? Suihkutellaan vaan purkista ja annetaan haihtua? Vai onko jotakin kikkoja?

                  Comment

                  • Haju69
                    Administrator
                    • Nov 2005
                    • 16396
                    • Leppävirta

                    #54
                    Originally posted by Pmak View Post
                    Pistetääs nyt tähän samaaan kohtaan sitten,

                    Eli milläs aineella tollasta m52sen imm kannattas puhdistella ja miten se käytännössä tapahtuu? Suihkutellaan vaan purkista ja annetaan haihtua Ei kikkoja
                    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                    E32 Diamantscwharz 750iL '94

                    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                    Comment

                    • mikim
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2004
                      • 79

                      #55
                      Pistetäänpä tämä tänne kun selvästi liittyy aiheeseen:

                      Eli luettiin eilen omasta autosta (E39 520i vm.99) vikakoodit ja yhdeksi viaksi ilmoitti ilmamassamäärämittarin olevan sökönä. Tarkemmin kun aloin tutkimaan niin huomasin ettei siinä mittarissa ole edes piuhaa kiinni saati sitten mitään irtonaista piuhaa roikkunut konehuoneessa joka siihen kuuluisi. Auto ollut meikäläisellä vajaa 2v ja en ole kumminkaan huomannut autossa mitään poikkeavaa käynnin ja kulutuksen suhteen. Kulutus sekalaisessa ajossa hiukan vajaa 8l/100km ja maantiellä menee se vajaa 7l/100km ja auto kiihtyy mielestäni juuri sen verran kuin tuon nuhapumpun kuuluisikin. Normiarvoja siis tuolle koneelle. Lisäksi käynti on tasaista ja käynnistymisessäkään ei mitään häikkää.

                      Kysymys kuuluukin voiko olla mahdollista että tuo imm on ohitettu kokonaan vanhan omistajan toimesta ja johto heivattu hevonkuuseen? Näin äkkiseltään ajateltuna luulisi kyllä ettei auto voi toimia kunnolla jos mittari on kokonaan pois käytöstä tai muuten vaan paskana... Esim. vanhempien entisestä Volvo s60 hajosi tuo mittari ja auto ei kiihtynyt sen jälkeen kunnolla.
                      Last edited by mikim; 04-06-2012, 16:13.
                      E39 1999 520i

                      Comment

                      • jouskari318is
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 215
                        • Tampere

                        #56
                        Originally posted by mikim View Post
                        Pistetäänpä tämä tänne kun selvästi liittyy aiheeseen:

                        Eli luettiin eilen omasta autosta (E39 520i vm.99) vikakoodit ja yhdeksi viaksi ilmoitti ilmamassamäärämittarin olevan sökönä. Tarkemmin kun aloin tutkimaan niin huomasin ettei siinä mittarissa ole edes piuhaa kiinni saati sitten mitään irtonaista piuhaa roikkunut konehuoneessa joka siihen kuuluisi. Auto ollut meikäläisellä vajaa 2v ja en ole kumminkaan huomannut autossa mitään poikkeavaa käynnin ja kulutuksen suhteen. Kulutus sekalaisessa ajossa hiukan vajaa 8l/100km ja maantiellä menee se vajaa 7l/100km ja auto kiihtyy mielestäni juuri sen verran kuin tuon nuhapumpun kuuluisikin. Normiarvoja siis tuolle koneelle. Lisäksi käynti on tasaista ja käynnistymisessäkään ei mitään häikkää.

                        Kysymys kuuluukin voiko olla mahdollista että tuo imm on ohitettu kokonaan vanhan omistajan toimesta ja johto heivattu hevonkuuseen? Näin äkkiseltään ajateltuna luulisi kyllä ettei auto voi toimia kunnolla jos mittari on kokonaan pois käytöstä tai muuten vaan paskana... Esim. vanhempien entisestä Volvo s60 hajosi tuo mittari ja auto ei kiihtynyt sen jälkeen kunnolla.
                        Tässä noin 400 km johto irti ajelleena voin kyllä todeta, että ihmeen hyvin toimii ilman johtoa. Ehkä tuo varaohjelma on sen verran sopivasti tehty että se toimii suht hyvin vaikkei tietoa ilman määrästä tulisikaan. Putsailin äsken ilmamäärämittarin juuri tuolla CRC:n aineella ja ei kyllä auttanut mitään tällä kertaa (260tkm ajettu), paljon paremmin toimii ilman johtoa ja kuluttaa sen 1,5 litraa vähemmän verrattuna siihen että laittaisi piuhan kiinni vialliseen mittariin. Eli ei kun etsimään uutta mittaria; mielenkiintoista nähdä miten tuo sitten toimii kun saa toimivan IMM:n..

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #57


                          Uskaltaisikohan kokeilla...?
                          Last edited by Bmw Master; 05-06-2012, 19:38.

                          Comment

                          • anteroro
                            BTCF Member
                            • Jan 2009
                            • 434
                            • oulu

                            #58
                            siinäpä yks m52 mittari jos jollekkin passaa? http://www.btcf.fi/forum/showthread....79#post2721879
                            E30 325 M-tech II DCT
                            9.97s/238kmh

                            Comment

                            • jouskari318is
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2004
                              • 215
                              • Tampere

                              #59
                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Ei tuossa kauheasti rahaa hukkaan mene, jos se ei toimikaan Itse ostin eilen originaalin Siemens/VDO:n Fixukselta hintaan 220e. Tyhjäkäynti (etenkin kylmänä) korjaantui, vetoa tuntuu olevan paremmin alakierroksilla ja muutenkin kiihdytyksessä voimaa tulee tasaisemmin koko kierrosalueen - tää on tietysti persdynoa mutta lähes 100tkm tuossa kärrissä istuneena luotan siihen persdynoonki jonkin verran.

                              Kulutuksesta en osaa vielä sanoa, mutta ainakaan se ei ole enää matka-ajossa 9.1 kuten ennen.

                              Motonetissä (Tre) oli muuten QH-merkkistä ilmamassa-anturia hintaan 169.90. Soittokierroksella löytyi myös tuota Siemensin anturia yli 300e hintaan, eli kannattaa kysellä eri paikoista jos tuohon originaaliin päädyt.

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                #60
                                Tilasin veljen autoon eilen orggiksen ebaystä 197e rahteineen. Omaan voisi kokeila tarviketta...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎