Announcement

Collapse
No announcement yet.

540 e39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Naukouh
    Newbiemmer
    • Mar 2017
    • 20
    • Salo

    540 e39

    Päivää! Nyt on hankinnan alla ensinmäinen bmw ja olisin kiinnostunut tosta e39 540 ja vuosimalli jotain 95-97. Onko kyseisessä autossa jotain tyyppivikoja ja mitä pitää ottaa huomioon kyseistä autoa ostaessa? Onko moottori kuinka kestävä ja millainen kilometrimäärä alkaa jo tuntua autossa? Entä varaosien saatavuus? kaikki info on siis tervetullutta!
  • duuk
    Moderator
    • Dec 2006
    • 10501
    • Saaressa

    #2
    Originally posted by Naukouh View Post
    Päivää! Nyt on hankinnan alla ensinmäinen bmw ja olisin kiinnostunut tosta e39 540 ja vuosimalli jotain 95-97. Onko kyseisessä autossa jotain tyyppivikoja ja mitä pitää ottaa huomioon kyseistä autoa ostaessa? Onko moottori kuinka kestävä ja millainen kilometrimäärä alkaa jo tuntua autossa? Entä varaosien saatavuus? kaikki info on siis tervetullutta!
    Paljon juttua löydät haulla tältä foorumilta niin E39:stä ylipäätään kuin 540:stä.

    Mutta lyhyesti:
    - Jakopään laahaimen pinta vanhemmiten murtuu irti eli jakopääremontti näissä on suht yleinen sekä öljypumpun pulttien kiristys.
    - Vesivuodot (M62:ssa verrattain korkea käyntilämpötila) niin vanhemmiten muoviosat haurastuvat, mm jäähdyttimen pääty jne.
    - Käyntivikoja (tulpat + puolat + imuvuodot + anturit)
    - Sitten tietty perus e39 tutinat / tärinät varsinkin jarruttaessa. Kannattaa laittaa kaikki alustaan sitten kerralla uutta, puslat tukivarret, jarrut jne.
    - Laturi on 540:iin suht arvokas
    - Ruostetta löytynee eripuolilta koria mm ovien saumat + takaluukun kansi + tankin täyttöluukun ympäristö jne

    E39 on jo niin vanha auto, että ostohetkellä kannattaa ostaa hieman kalliimpi mutta edes joltain osin hyväkuntoinen. Varsinkin 540:it ovat usein kohtalaisen sodittuja ja huonolla pidolla olleita.

    Varaosat ovat niin orggiksena kuin tarvikkeena halpoja / kohtuuhintaisia muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, purkuosia on vielä maailma täynnä ja itse moottorithan ovat puoli-ilmaisia käytettynä vielä tällä hetkellä.

    Moottorin luonteeseen sopii mielestäni paremmin automaatti että en siitä manuaalista itse kyllä ainakaan extraa maksaisi.

    Itse perusmoottori jakopäätä lukuunottamatta kyllä kestää kilometrejä, tuijottaisin ennemmin yleiskuntoa, tehtyjä remontteja jne kuin sitä mittarilukemaa, kun sen paikkansapitävyydestä ei voi koskaan olla varma.

    Kannattaa tosissaan käyttää hakua, juttua on foorumi puolillaan E39:stä

    duke's garage:
    Suzuki R50
    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
    S38 S54 S62

    instagram: _duuk

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #3
      Tuossa duuk jo hyvin listasikin. Lisätään öljyvuodot, ovat näissä kaseissa aika yleisiä ja työläitä korjata. Tiivisteet ei paljon maksa, mutta työ maksaa ellei itse vaihda. Jäähdytysjärjestelmän vuodot on ongelma kaikissa e39 malleissa, kun muoviset osat ei lämmöstä tykkää. Ohjaustehostimen pulttien löystyminen on tyyppivika kasissa. Pulttien löystyessä hajottaa yleensä korvakon ja uusi pumppu on kasiin aika arvokas.

      Itse olen tykännyt, auto on todella lämmin talvella ja huohottimen jäätymis ongelmaa ei ole, joka vaivaa kutoskoneita.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Naukouh
        Newbiemmer
        • Mar 2017
        • 20
        • Salo

        #5
        Kiitos suuresti kaikille vastanneille! rupean selaamaan foorumia siis paremmin! Ensivaikutelma tähän foorumiin on todella hyvä! Kiitos kaikille siitä!

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4181

          #6
          Originally posted by HTK12 View Post
          Tuossa duuk jo hyvin listasikin. Lisätään öljyvuodot, ovat näissä kaseissa aika yleisiä ja työläitä korjata. Tiivisteet ei paljon maksa, mutta työ maksaa ellei itse vaihda. Jäähdytysjärjestelmän vuodot on ongelma kaikissa e39 malleissa, kun muoviset osat ei lämmöstä tykkää. Ohjaustehostimen pulttien löystyminen on tyyppivika kasissa. Pulttien löystyessä hajottaa yleensä korvakon ja uusi pumppu on kasiin aika arvokas.

          Itse olen tykännyt, auto on todella lämmin talvella ja huohottimen jäätymis ongelmaa ei ole, joka vaivaa kutoskoneita.
          Pitäiskö laittaa lukitetta tehostimen pultteihin? Mikä lie momentti? Vetelin äsken 22Nm ja vähän siihen päälle.
          Mihin se linja säädetään oikeaoppisesti? Laturin pyörään katoin kun oli lähin kova pyörä.
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3501
            • Raisio

            #7
            Eikös toi öljypumpun pulttiongelma oo lähinna vanhempien M60 koneiden ongelma.

            Pitää muistaa että nämä on nyt 15-20 vuotiaita ja jos laahaimet kestää sen 200-300tkm niin ei mistään heikosta kohdasta ole kyse. Nää on vaan niin vanhoja että mikä tahansa paikka voi posahtaa.

            Mulla on vm -03 vielä alkuperäinen jäähdytin ja +200tkm mittarissa, joten ei sekään oo yhtään heikompi kuin muissakaan bemareissa.

            Alkuperäiset puolatkin vielä koneessa, joten kestää siinä missä muissakin.

            Vesijäähdytteisiä latureita saa ebay.de kautta edullisesti jne...

            Kuluvia osia kaikki.
            Last edited by ritariässä; 16-03-2017, 18:09.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • duuk
              Moderator
              • Dec 2006
              • 10501
              • Saaressa

              #8
              Originally posted by ritariässä View Post
              Eikös toi öljypumpun pulttiongelma oo lähinna vanhempien M60 koneiden ongelma.

              Pitää muistaa että nämä on nyt 15-20 vuotiaita ja jos laahaimet kestää sen 200-300tkm niin ei mistään heikosta kohdasta ole kyse. Nää on vaan niin vanhoja että mikä tahansa paikka voi posahtaa.

              Mulla on vm -03 vielä alkuperäinen jäähdytin ja +200tkm mittarissa, joten ei sekään oo yhtään heikompi kuin muissakaan bemareissa.

              Alkuperäiset puolatkin vielä koneessa, joten kestää siinä missä muissakin.

              Vesijäähdytteisiä latureita saa ebay.de kautta edullisesti jne...

              Kuluvia osia kaikki.
              Niin kuluvia mutta tuskin topicin aloittaja uutta E39 540iä on ostamassakaan. Niin onhan nuo listaamani asiat ihan realistisia vikakohteita. Eli mikä oli sun pointti?

              duke's garage:
              Suzuki R50
              E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
              M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
              S38 S54 S62

              instagram: _duuk

              Comment

              • ritariässä
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 3501
                • Raisio

                #9
                Pointtini oli se että tämän ikäisessä tyyppivikana IKÄ.

                Ei ole mitenkään epäluotettava malli. Tekniikaltaan perustötteröjä kalliimpi tälläinen kasikoneinen joten ylläpito voi kulujen puolesta yllättää kun osat "hiukan" kalliimpia kuin esim 3 koppaisen Golfin kohdalla.

                Tämän johdosta tarkkana oston kanssa koska juuri tämän takia myytävissä saattaa olla tietoisesti hinnakkaampien kuluvien osien vaihdot ns vaiheessa.

                Eli halvalla voi saada pommin tai sitten tuplahintaan hyvässä huoltotilanteessa olevan.

                Jarruihin ja alustaan menee helposti enemmän kuin paljon pelättyyn jakopäähän.
                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                Comment

                • Arnolds
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3311
                  • Kajjjaani

                  #10
                  Ja jos en ihan väärin ole ymmärtänyt niin -98 ja ennen faceliftia niin se jakopääkin kestää. Myös tuossa -98 on jo sähköpuolta parannettu aikaisempiin verrattuna.
                  Itsellä juuri tuo -98 540iA melkolailla huoleton ja luotettava peli oli.
                  F26 xDrive20d TwinPower

                  EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                  Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    #11
                    Originally posted by bemmeri View Post
                    Pitäiskö laittaa lukitetta tehostimen pultteihin? Mikä lie momentti? Vetelin äsken 22Nm ja vähän siihen päälle.
                    Mihin se linja säädetään oikeaoppisesti? Laturin pyörään katoin kun oli lähin kova pyörä.
                    Itse ainakin laitoin lukitetta, kun omasta jouduin uusimaan pumpun tuon löystymisen takia. Momentin katsoin TIS, en nyt ulkomuistista osaa sanoa paljonko oli. TIS/ISTA:sta löytyy (ja monesta muustakin) tuo momentti. En nyt muista miten se oikeaoppisesti pitäisi linja, mutta eiköhän se siellä sulla ole ihan hyvin kun olet laturin mukaan linjannut.

                    Originally posted by Arnolds View Post
                    Ja jos en ihan väärin ole ymmärtänyt niin -98 ja ennen faceliftia niin se jakopääkin kestää. Myös tuossa -98 on jo sähköpuolta parannettu aikaisempiin verrattuna.
                    Itsellä juuri tuo -98 540iA melkolailla huoleton ja luotettava peli oli.
                    Kyllä se jakopää hajoilee niissäkin. On se varmaan vähän kestävämpi niissä ja siellä ei ole vanosta, joten hieman yksinkertaisempi.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Naukouh
                      Newbiemmer
                      • Mar 2017
                      • 20
                      • Salo

                      #12
                      Noniin löytyi sitten 540 ja se tuli ostettua no muutaman päivän ehdin ajella niin akku tuli tien päähän elikkä pitäisi uusi akku ostaa. Pitääkö tossa autossa olla se joku AGM akku? Vai kelpaako ihan perus? Vanha akku oli 95ah ja 850A joten saman kokoisen ajattelin hommata!

                      Comment

                      • Night-Wind
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 1534
                        • 02

                        #13
                        Ei tarvi olla agm. Osta Varta 100Ah.
                        ex: BMW E38 735iA -97
                        ex: MB W211 E200CDI -03
                        ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                        ex: BMW E39 528iA -96
                        ex: MB W126 300SE -89
                        ex: BMW E34 525iAT -95
                        ex: BMW E36 316iA -91

                        Comment

                        • Naukouh
                          Newbiemmer
                          • Mar 2017
                          • 20
                          • Salo

                          #14
                          Originally posted by Night-Wind View Post
                          Ei tarvi olla agm. Osta Varta 100Ah.
                          Selvä homma ja kiitokset tiedosta!

                          Comment

                          • Naukouh
                            Newbiemmer
                            • Mar 2017
                            • 20
                            • Salo

                            #15
                            Sellaista vielä pitää kysyä että oli vissiin jäähdytinnestettä laitettu aavistuksen verran liikaa niin oli ampunut korkin välistä pois sitä nestettä. Kun lisäilen sinne lisää nestettä niin pitääkö järjestelmä jollain tapaa ilmata? Ja tutuilta kuullut kenellä bmw että bemari olisi todella tarkka siitä että ei ole ilmaa jäähdytinjärjestelmässä? Korjatkaa jos on niin sanotusti huhu puhetta

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎