Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 takavalo palanut, EI OLE !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SVKB
    Newbiemmer
    • May 2004
    • 14
    • Lahti

    #16
    Nythän Se Oikein Hulluksi Heitti!!!

    Ongelma selvisi osittain, ja samalla löytyi uusi vika

    - Putsasin kaikkien takana olevien lamppujen kannat pienellä viilalla, uudet polttimot vaihdettiin varmuuden vuoksi (myös rekisteri- ja lisäjarruvalot).
    Vika kuitenkin pysyi, eli ajotietokoneen näyttö kertoo että oikea takavalo on palanut.

    - Lisää tutkiessa selvisi, että oikealle takavalolle tuleva johdin oli katkaistu! Aikaisempi omistaja on muuttanut kytkentää siten että oikea jarruvalo sai virtansa samasta johtimesta mikä menee vasemmalle jarruvalolle.
    - No eihän siinä mitään, mittasin että tuleeko siihen oikeanpuoleiseen katkaistuun johtimeen jännite kun painan jarrua. Ja tulihan se, muutin kytkennän takaisin alkuperäiseksi. Ja kas kummaa, jarruvalo toimi, eikä virheilmoituksesta ollut tietoakaan. JES!!! Ajattelin...

    - Kasasin työkalut ja vein ne pois. Tullessani takaisin autonluokse oikeanpuolen jarruvalo paloi? Auto oli sammuksissa, valot pois päältä, ja avaimet taskussa!
    PRKL!!!!
    - Laitoin auton käyntiin, oikea jarruvalo sammui. Jarru poljinta painaessa jarruvalot toimivat oikein...
    - Kun polkaisin kaasua, oikea jarruvalo syttyi taas itsestään!?
    - Sammutin auton, nyt tämä ongelma lamppu alkkoi vilkkua!?!?!?!?! PRKL pääsi taas...

    - Ilman tarkempaa tietoa jarruvalon ohjauksesta päätin hakea työkalut takaisin ja palautin kytkennän entiselleen. Valo ei enää pala omia aikojaan, mutta varoitus valo palaa taas

    - Ihmettelen miksei varoitusvalo ole palanut aikaisemmin? Olen omistanut auton tammikuusta 2007 ja tämä virheilmoitus palaneesta takavalosta on häirinnyt viimeiset pari viikkoa!? Jotain ongelmaa autossa on kuitenkin täytynyt olla jo pidempään koska miksi muuten tälläinen kytkentä muutos olisi tehty?

    - Onko kellään tietoa että mikä tuota yksittäistä "oikeata jarruvaloa" voisi ohjailla? Jokin rele tai ohjausboksi????

    - Mikä voisi ohjailla tuota lamppua ominpäin? Mitään muita sähköjohtoihin tehtyjä "omia" muutoksia en ole löytänyt kuin tämän tässä jutussa mainitsemani "ryöstön".
    Mielestäni kaikki yli KAKSI litraiset ovat aivan liian yliarvostettuja!!!

    Comment

    • arska84
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1356
      • Seinäjoki

      #17
      Originally posted by SVKB View Post
      Ongelma selvisi osittain, ja samalla löytyi uusi vika

      - Putsasin kaikkien takana olevien lamppujen kannat pienellä viilalla, uudet polttimot vaihdettiin varmuuden vuoksi (myös rekisteri- ja lisäjarruvalot).
      Vika kuitenkin pysyi, eli ajotietokoneen näyttö kertoo että oikea takavalo on palanut.

      - Lisää tutkiessa selvisi, että oikealle takavalolle tuleva johdin oli katkaistu! Aikaisempi omistaja on muuttanut kytkentää siten että oikea jarruvalo sai virtansa samasta johtimesta mikä menee vasemmalle jarruvalolle.
      - No eihän siinä mitään, mittasin että tuleeko siihen oikeanpuoleiseen katkaistuun johtimeen jännite kun painan jarrua. Ja tulihan se, muutin kytkennän takaisin alkuperäiseksi. Ja kas kummaa, jarruvalo toimi, eikä virheilmoituksesta ollut tietoakaan. JES!!! Ajattelin...

      - Kasasin työkalut ja vein ne pois. Tullessani takaisin autonluokse oikeanpuolen jarruvalo paloi? Auto oli sammuksissa, valot pois päältä, ja avaimet taskussa!
      PRKL!!!!
      - Laitoin auton käyntiin, oikea jarruvalo sammui. Jarru poljinta painaessa jarruvalot toimivat oikein...
      - Kun polkaisin kaasua, oikea jarruvalo syttyi taas itsestään!?
      - Sammutin auton, nyt tämä ongelma lamppu alkkoi vilkkua!?!?!?!?! PRKL pääsi taas...

      - Ilman tarkempaa tietoa jarruvalon ohjauksesta päätin hakea työkalut takaisin ja palautin kytkennän entiselleen. Valo ei enää pala omia aikojaan, mutta varoitus valo palaa taas

      - Ihmettelen miksei varoitusvalo ole palanut aikaisemmin? Olen omistanut auton tammikuusta 2007 ja tämä virheilmoitus palaneesta takavalosta on häirinnyt viimeiset pari viikkoa!? Jotain ongelmaa autossa on kuitenkin täytynyt olla jo pidempään koska miksi muuten tälläinen kytkentä muutos olisi tehty?

      - Onko kellään tietoa että mikä tuota yksittäistä "oikeata jarruvaloa" voisi ohjailla? Jokin rele tai ohjausboksi????

      - Mikä voisi ohjailla tuota lamppua ominpäin? Mitään muita sähköjohtoihin tehtyjä "omia" muutoksia en ole löytänyt kuin tämän tässä jutussa mainitsemani "ryöstön".
      Silloin kun se valo jää palamaan niin vedä yksitellen sulakkeita irti ja kokeile koska valo sammuu
      BMW PREMIUM

      BMW E46 318

      Comment

      • armageddon
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 443
        • Kokkola

        #18
        nah itellä oli samn tyylinen vika ku ovi oli muka koko ajan auki.tunnistin elikosketus häiriö oli kyseessä
        ei ne tehot vaan se kuski...

        Comment

        • pommi
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 100
          • Siilinjärvi

          #19
          Originally posted by SVKB View Post
          Ongelma selvisi osittain, ja samalla löytyi uusi vika

          - Putsasin kaikkien takana olevien lamppujen kannat pienellä viilalla, uudet polttimot vaihdettiin varmuuden vuoksi (myös rekisteri- ja lisäjarruvalot).
          Vika kuitenkin pysyi, eli ajotietokoneen näyttö kertoo että oikea takavalo on palanut.

          - Lisää tutkiessa selvisi, että oikealle takavalolle tuleva johdin oli katkaistu! Aikaisempi omistaja on muuttanut kytkentää siten että oikea jarruvalo sai virtansa samasta johtimesta mikä menee vasemmalle jarruvalolle.
          - No eihän siinä mitään, mittasin että tuleeko siihen oikeanpuoleiseen katkaistuun johtimeen jännite kun painan jarrua. Ja tulihan se, muutin kytkennän takaisin alkuperäiseksi. Ja kas kummaa, jarruvalo toimi, eikä virheilmoituksesta ollut tietoakaan. JES!!! Ajattelin...

          - Kasasin työkalut ja vein ne pois. Tullessani takaisin autonluokse oikeanpuolen jarruvalo paloi? Auto oli sammuksissa, valot pois päältä, ja avaimet taskussa!
          PRKL!!!!
          - Laitoin auton käyntiin, oikea jarruvalo sammui. Jarru poljinta painaessa jarruvalot toimivat oikein...
          - Kun polkaisin kaasua, oikea jarruvalo syttyi taas itsestään!?
          - Sammutin auton, nyt tämä ongelma lamppu alkkoi vilkkua!?!?!?!?! PRKL pääsi taas...

          - Ilman tarkempaa tietoa jarruvalon ohjauksesta päätin hakea työkalut takaisin ja palautin kytkennän entiselleen. Valo ei enää pala omia aikojaan, mutta varoitus valo palaa taas

          - Ihmettelen miksei varoitusvalo ole palanut aikaisemmin? Olen omistanut auton tammikuusta 2007 ja tämä virheilmoitus palaneesta takavalosta on häirinnyt viimeiset pari viikkoa!? Jotain ongelmaa autossa on kuitenkin täytynyt olla jo pidempään koska miksi muuten tälläinen kytkentä muutos olisi tehty?

          - Onko kellään tietoa että mikä tuota yksittäistä "oikeata jarruvaloa" voisi ohjailla? Jokin rele tai ohjausboksi????

          - Mikä voisi ohjailla tuota lamppua ominpäin? Mitään muita sähköjohtoihin tehtyjä "omia" muutoksia en ole löytänyt kuin tämän tässä jutussa mainitsemani "ryöstön".
          Kuulostaa siltä, että valojen ohjausmoduulissa on vikaa, ja se on vaihdettava. Edellinen omistaja lienee tuon havainnut, ja on tehnyt tuon rosvokytkennän.
          Se miksi havaitsit vasta nyt voi johtua siitä, että boksin vika on esim. lämpötilariippuvainen ja "korjaantui" osittain lämpimillä keleillä, mutta oli aiemmin niin jumissa ettei näyttänyt polttimovikaakaan.

          Koska jarruvalo ei toimi oikein omassa liittimessään, niin ei siihen tässä tapauksessa ole hyötyä laittaa virtojen katkaisurelettä väliin.

          On näitä vikoja muissakin. Isäukon Nissanissa jäi toinen ajovalo päälle, mutta vika korjaantui viikonlopun aikana huoltoa odotellessa.

          Mutta valojen ohjausmoduuli alias LCM alias LKM siis vaihtolistalle.

          Lisää luettavaa, eli hakusanoiksi LCM tai LKM:







          nyt: Volvo V70 ex: E61 525iA -04, E39 520iA -98, E36 316i compact -97.

          Comment

          • jj5
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 1333
            • pks

            #20
            e39 =(

            Löytyihän tästä topikkikin.

            Ongelma: Mittaristossa palaa jatkuvasti merkkivalo, että oikealta puolelta takaa olisi polttimo pimeänä. Ongelma alkoi niin, että valo paloi ensin toisinaan ja nyt kokoajan.

            Kaikki takana olevat valot toimivat. myös lisäjarruvalo.

            tehty:
            Vaihdettu kaikki takavalopolttimot oikealta vasemmalle ja toisinpäin. Ei vaikutusta.

            Kokeiltu toisen auton oikean puolen takavalonpohjaa omaani. Ei vaikutusta.

            Vaihdettu rek. kilven valot ihan varmuuden vuoksi kun olivat kuluneen näköiset. Ei vaikutusta.

            Nollattu LCM vikamuisti. Uusia vikoja ei tallentunut tämän jälkeen enää vaikka merkkivalo palaa.

            Sellainen havainto vielä, että kun toinen etuvalo pimeni, näytti merkkivalo sen kuitenkin ihan oikein.

            Mitäs seuraavaksi? Ehdotuksia? Haluaisin eroon tuosta merkkivalosta.
            sigpic

            Comment

            • Bomb5
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2011
              • 726
              • Kivijärvi

              #21
              Mulla meni ensimmäinen polttimo takaa ikinä, vasemmalta takaa jarruvalo, vaihdoin uuteen ja hävis päiväksi, mutta tuli takaisin kummittelemaan. Saattoi alkaa toimimaan ja virhenäyttö hävitä uudessa jarrutuksessa, mutta seuraavalla käynnistyksellä tuli takasin. Nyt ei ole enää tehnyt, kun hieroin sitä uutta polttimoa siihen kantaan useita kertoja peräkkäin ja sama asentaessa sitä kantaa sinne paikoilleen. Hapettumaan alkaa olla tällä iällä. Seuraavaksi jos tulee, niin pitänee putsata nuo kannat kunnolla.
              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #22
                LCM tai LKM eli valomoduli syöttää jatkuvasti pientä jännitepulssia polttimoille (cold monitoring). Pulssin pituus on sen verran lyhyt ettei hehkulanka ehdi syttyä (sen sijaan ledit vailla shunttivastusta vilkkuvat). LKM mittaa kulutetun virran ja päättelee onko polttimo palanut vai ei. Jos valon resistanssi on liian pieni tai liian suuri --> LKM herjaa palaneesta polttimosta. Valoille menevän johtimen osittainenkin maadoittuminen ennen polttimoa vähentää virrankulutusta tai liittimien/lampupitimen oksidoituminen nostaa virrankulutusta jolloin LKM herjaa.

                Jos olet jo polttimolevyt katsonut eikä liittimessä maakarvan ympäristö ole sulanut, lienee kyse muusta E39/E46/E9x/E6x sedanin tyyppiviasta, takaluukun johtosarja kuorinut/katkeillut/ottaa maihin kumisukan sisällä, katso lisää: KLIK. Veikkaisin tätä todennäköisimmäksi syypääksi.

                E39:n takakontin avausmekanismi on erilainen kuin E46:ssa, joten siellä ei ole hapettuvia liuskoja vaivana. Rekisterikilven valoille menee tietysti johtimet ja siellä näyttää olevan liittimet välissä, ainakin tässä kytkimen vaihdos-DIY:ssä: KLIK. On myös mahdollista että rekisterikilven valoille menevissä johtimissa on riittävästi hapettumaa jotta LKM näkee niiden vievän liikaa tai liian vähän virtaa.

                Comment

                • jj5
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 1333
                  • pks

                  #23
                  Originally posted by MNi View Post

                  Jos olet jo polttimolevyt katsonut eikä liittimessä maakarvan ympäristö ole sulanut, lienee kyse muusta E39/E46/E9x/E6x sedanin tyyppiviasta, takaluukun johtosarja kuorinut/katkeillut/ottaa maihin kumisukan sisällä, katso lisää: KLIK. Veikkaisin tätä todennäköisimmäksi syypääksi.
                  Polttimolevy tosiaan oli virheettömän näköinen ja lopullisesti sen vaikutuksen sulki mielestäni pois toimivaksi tiedetyllä kokeilu. Liittimessä ei myöskään ollut silmämääräisesti vikaa.

                  Kiitos vinkistä.
                  Pitääpä katsoa takaluukun johtosarja siitä taitoksen kohdilta seuraavaksi kun saan inspiraation tehdä asialle jotain. Raportoin sitten taas ja ihmetellään lisää.
                  sigpic

                  Comment

                  • hjenkka
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2010
                    • 577
                    • JKL

                    #24
                    kannattaa tarkistaa se lisäjarruvalon polttimo, itellä oli palanut ja näytti mittaristossa että takaa oikean puolen polttimo pimeänä..

                    tosi helppo tarkistaa kontin puolelta, hattuhyllyn alla on luukku mistä pääsee polttimoon käsiksi.
                    "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

                    Vs1400 Intruder

                    Ex:
                    F11 530dA xDrive
                    E60 523iA
                    E39 520i Sedan
                    E39 530dA Touring
                    E39 528iA Sedan
                    E46 318i Sedan
                    E39 523i Sedan
                    E36 316i Sedan x2

                    Comment

                    • Jamppa81
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2015
                      • 445
                      • Helsinki

                      #25
                      Check rear foglights, tarkistin ja siellä ne oli.
                      Äsken ajelin töistä kotiin ja eräässä risteyksessä oikealle vilkutellessa vilkku alkoi naksutella puolta nopeampaa. No ajattelin että kah, vilkun polttimo tuli tiensä päähän.
                      Pääsin tästä risteyksestä ehkä 4 km kun tuli ilmoitus että tarkistelehan sumareita takaa. Kesällä vaihdoin takavalot briteistä tilatuihin osittain ledillisiin ja ne on toiminut moitteettomasti. Arvelin että umpioon olisi päässyt kosteutta ja lamppuja alkanut poksahdella. Hermosauhujen ja lopun kotimatkan jälkeen pihassa huomasin ettei sieltä ole mikään valo sammunut. Ei sumarit, eikä vilkut myöskään edestä.
                      Vikakoodeihin en juuri nyt pääse käsiksi, mutta piakkoin saan nekin tiedot mikäli ei jollain muulla keinolla ratkea.
                      Jotenka arvon kohtalotoverit, onko vastaavia tapauksia tullut teille?
                      Takaluukun saranan vaihtelin pari kuukautta sitten ja samalla tarkastin johtosarjat jotka olivat ehjät.

                      :edit: Eilen kotiin ajaessa piti jo tarkistaa pitkät ja etusumarit... Ei niissä mitään vikaa ole, kunhan nyt kitisee tuo auto jostain syystä. Täytyy alkaa vaihdella polttimoita, eiköhän se sillä ratkea.
                      Last edited by Jamppa81; 26-11-2015, 06:17.

                      Comment

                      • jj5
                        BTCF Member
                        • Aug 2012
                        • 1333
                        • pks

                        #26
                        Originally posted by jj5 View Post
                        Polttimolevy tosiaan oli virheettömän näköinen ja lopullisesti sen vaikutuksen sulki mielestäni pois toimivaksi tiedetyllä kokeilu. Liittimessä ei myöskään ollut silmämääräisesti vikaa.

                        Kiitos vinkistä.
                        Pitääpä katsoa takaluukun johtosarja siitä taitoksen kohdilta seuraavaksi kun saan inspiraation tehdä asialle jotain. Raportoin sitten taas ja ihmetellään lisää.

                        Tästä ongelmasta päästiin lopulta niin helposti eroon, että koodailtiin bmw scannerilla mittaristolta polttimoherjat pois päältä.

                        Lopullinen vikailmoituksen syy jää siis mysteeriksi, mutta olen tyytyväinen kun valot toimii ja vikamerkkivalo ei pala. Suosittelen muillekkin.

                        LCM ei ollut auton alkuperäinen ja se johtoja oli ilmeisesti parista kohtaa korjattu, joten epäilykseni kohdistuu näihin..
                        sigpic

                        Comment

                        • hjenkka
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2010
                          • 577
                          • JKL

                          #27
                          Originally posted by jj5 View Post
                          Tästä ongelmasta päästiin lopulta niin helposti eroon, että koodailtiin bmw scannerilla mittaristolta polttimoherjat pois päältä.

                          Lopullinen vikailmoituksen syy jää siis mysteeriksi, mutta olen tyytyväinen kun valot toimii ja vikamerkkivalo ei pala. Suosittelen muillekkin.

                          LCM ei ollut auton alkuperäinen ja se johtoja oli ilmeisesti parista kohtaa korjattu, joten epäilykseni kohdistuu näihin..
                          ei näin..
                          "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

                          Vs1400 Intruder

                          Ex:
                          F11 530dA xDrive
                          E60 523iA
                          E39 520i Sedan
                          E39 530dA Touring
                          E39 528iA Sedan
                          E46 318i Sedan
                          E39 523i Sedan
                          E36 316i Sedan x2

                          Comment

                          • jj5
                            BTCF Member
                            • Aug 2012
                            • 1333
                            • pks

                            #28
                            Originally posted by hjenkka View Post
                            ei näin..
                            Mikä hätänä?
                            sigpic

                            Comment

                            • hjenkka
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2010
                              • 577
                              • JKL

                              #29
                              Originally posted by jj5 View Post
                              Mikä hätänä?
                              ei mitään, itsetekisin toisin ja selvittäisin mistä vika johtuu, mutta pääasia on että itse olet tyytyväinen ja valot on poissa!
                              "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

                              Vs1400 Intruder

                              Ex:
                              F11 530dA xDrive
                              E60 523iA
                              E39 520i Sedan
                              E39 530dA Touring
                              E39 528iA Sedan
                              E46 318i Sedan
                              E39 523i Sedan
                              E36 316i Sedan x2

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎