Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 jäähdytinjärjestelmä ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • baijerinpaholainen
    Newbiemmer
    • Feb 2019
    • 12
    • Oulu

    #16
    Loppui itsellä usko koko hommaan. Hinautin auton pajalle kun en itse viittinyt alkaa ajamaan 15km matkaa. Tiedä vaikka kansi ois korkannu tai lohkoon räsähtänyt hiusmurtuma. Saavat tutkia onko korkki sökönä vai kansi särkynyt. Toivottavasti korkki olisi syypää niin ei lompakon päälle käy. Tuntuu vaan niin vastenmieliselle, että kaikki 3 korkkia olisivat rikki. Toisaalta en keksi oikein muuta syytäkään, mikä tuon alipaineen tekisi. Eihän se vesipumppukaan voi olla, jos se viimekerralla vielä suht. pelittäväksi katsottiin ja muutenkin hyttiin tuli lämmintä ilmaa. Kiitos kuitenkin BMW525Xda:lle ilmaus ohjeista, pitänee kokeilla seuraavalla kerralla kun tarvetta tulee. :think

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #17
      Originally posted by baijerinpaholainen View Post
      Loppui itsellä usko koko hommaan. Hinautin auton pajalle kun en itse viittinyt alkaa ajamaan 15km matkaa. Tiedä vaikka kansi ois korkannu tai lohkoon räsähtänyt hiusmurtuma. Saavat tutkia onko korkki sökönä vai kansi särkynyt. Toivottavasti korkki olisi syypää niin ei lompakon päälle käy. Tuntuu vaan niin vastenmieliselle, että kaikki 3 korkkia olisivat rikki. Toisaalta en keksi oikein muuta syytäkään, mikä tuon alipaineen tekisi. Eihän se vesipumppukaan voi olla, jos se viimekerralla vielä suht. pelittäväksi katsottiin ja muutenkin hyttiin tuli lämmintä ilmaa. Kiitos kuitenkin BMW525Xda:lle ilmaus ohjeista, pitänee kokeilla seuraavalla kerralla kun tarvetta tulee. :think
      Harvemmin näissä on kansissa tai lohkossa mitään vikaa.
      Yleesä jokin paikka (vesipumppu, termarikotelo tms.) päästää hieman vettä ulos ja siitä saa ilmaa koneeseen.

      Korkkien ei kuulu päästää ilmaa ulos vielä letkua puristettaessa. Ne ovat siis rikki.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #18
        Originally posted by baijerinpaholainen View Post
        Loppui itsellä usko koko hommaan. Hinautin auton pajalle kun en itse viittinyt alkaa ajamaan 15km matkaa. Tiedä vaikka kansi ois korkannu tai lohkoon räsähtänyt hiusmurtuma. Saavat tutkia onko korkki sökönä vai kansi särkynyt. Toivottavasti korkki olisi syypää niin ei lompakon päälle käy. Tuntuu vaan niin vastenmieliselle, että kaikki 3 korkkia olisivat rikki. Toisaalta en keksi oikein muuta syytäkään, mikä tuon alipaineen tekisi. Eihän se vesipumppukaan voi olla, jos se viimekerralla vielä suht. pelittäväksi katsottiin ja muutenkin hyttiin tuli lämmintä ilmaa. Kiitos kuitenkin BMW525Xda:lle ilmaus ohjeista, pitänee kokeilla seuraavalla kerralla kun tarvetta tulee. :think
        Kuten tuossa jo todettiin, jos korkki päästää ilmaa ulos, niin silloin se on rikki. Toki voihan se paisarikin olla halki siitä korkin kohdilta. Näihin tehdään paljon turhia kansiremppoja (tältäkin foorumilta löytyy). Käske paineella testaamaan jäähdytysjärjestelmä. Ei se vuodon löytäminen rakettietiedettä ole. Paine järjestelmään, niin siitä se selviää.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • baijerinpaholainen
          Newbiemmer
          • Feb 2019
          • 12
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Muurahainen View Post
          Harvemmin näissä on kansissa tai lohkossa mitään vikaa.
          Yleesä jokin paikka (vesipumppu, termarikotelo tms.) päästää hieman vettä ulos ja siitä saa ilmaa koneeseen.

          Korkkien ei kuulu päästää ilmaa ulos vielä letkua puristettaessa. Ne ovat siis rikki.
          Voisiko tässä olla sitten paisari myös toisaalta syypää? Mietin että miten ne korkkien kumiset o-rengas tiivisteet pääsevät niin pahasti rispaantumaan ja kaikki 3 korkkia eivät ”toimi” joten tuntuu järjenvastaiselle ajatella että nuo tarvike korkit ovat noin lahoja. Toisaalta paisarkin on 1v vanha joten en jaksais kyllä siihenkään uskoa. Mikäpä se minä oon sanomaan ku en täysin tunne tätä jäähdytys järjestelmän funktiota.

          Noh.. toivottavasti se olisi 20€ korkki eikä esimerkiksi se vesipumppu tai pahimmassa tapauksessa kansi. Vai kyllähän tuo vesipumppukin pitää jonkin ajanpäästä vaihtaa mutta olkoon se sitten tulevaisuuden murhe.

          Mutta toisaalta ihmetyttää että mihin ne nesteet ovat häipyneet? Onko ne vain valuneet rikkinäisestä korkista ulos ajon aikana mistä samalla hörpännyt happea sisälleen vai vuotaakohan järjestelmä jostain muualta korkin lisäksi?
          Last edited by baijerinpaholainen; 25-02-2019, 00:25.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #20
            Originally posted by baijerinpaholainen View Post
            Voisiko tässä olla sitten paisari myös toisaalta syypää? Mietin että miten ne korkkien kumiset o-rengas tiivisteet pääsevät niin pahasti rispaantumaan ja kaikki 3 korkkia eivät ”toimi” joten tuntuu järjenvastaiselle ajatella että nuo tarvike korkit ovat noin lahoja. Toisaalta paisarkin on 1v vanha joten en jaksais kyllä siihenkään uskoa. Mikäpä se minä oon sanomaan ku en täysin tunne tätä jäähdytys järjestelmän funktiota.

            Noh.. toivottavasti se olisi 20€ korkki eikä esimerkiksi se vesipumppu tai pahimmassa tapauksessa kansi. Vai kyllähän tuo vesipumppukin pitää jonkin ajanpäästä vaihtaa mutta olkoon se sitten tulevaisuuden murhe.

            Mutta toisaalta ihmetyttää että mihin ne nesteet ovat häipyneet? Onko ne vain valuneet rikkinäisestä korkista ulos ajon aikana mistä samalla hörpännyt happea sisälleen vai vuotaakohan järjestelmä jostain muualta korkin lisäksi?
            Voi vuotaa ihan mistä tahansa. Tämän ikäisissä alkaa olla jo kaikki jäähdytysjärjestelmän osat olla vaihtokunnossa. Vuotopaikkoja on niin paljon, että paineistaminen on ainut tapa tietää mistä vuotaa. Isot vuodot joutuu toki korjaamaan, että saa paineen pysymään järjestelmässä. Jos järjestelmässä ei pysy paine, niin aivan varmasti nestettä katoaa ja paljon. Häviävät ihan höyrynä ulos kun kone on lämmin.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #21
              Originally posted by baijerinpaholainen View Post
              Voisiko tässä olla sitten paisari myös toisaalta syypää? Mietin että miten ne korkkien kumiset o-rengas tiivisteet pääsevät niin pahasti rispaantumaan ja kaikki 3 korkkia eivät ”toimi” joten tuntuu järjenvastaiselle ajatella että nuo tarvike korkit ovat noin lahoja. Toisaalta paisarkin on 1v vanha joten en jaksais kyllä siihenkään uskoa. Mikäpä se minä oon sanomaan ku en täysin tunne tätä jäähdytys järjestelmän funktiota.

              Noh.. toivottavasti se olisi 20€ korkki eikä esimerkiksi se vesipumppu tai pahimmassa tapauksessa kansi. Vai kyllähän tuo vesipumppukin pitää jonkin ajanpäästä vaihtaa mutta olkoon se sitten tulevaisuuden murhe.

              Mutta toisaalta ihmetyttää että mihin ne nesteet ovat häipyneet? Onko ne vain valuneet rikkinäisestä korkista ulos ajon aikana mistä samalla hörpännyt happea sisälleen vai vuotaakohan järjestelmä jostain muualta korkin lisäksi?
              No ei esim. se vesipumppukaan nyt maailmaa kaada kun ei maksa suomessakaan edes kokonaista viittäkymppiä motonetissä. Vaihtokaan ei ole suuri työ.

              Comment

              • baijerinpaholainen
                Newbiemmer
                • Feb 2019
                • 12
                • Oulu

                #22
                Originally posted by HTK12 View Post
                Voi vuotaa ihan mistä tahansa. Tämän ikäisissä alkaa olla jo kaikki jäähdytysjärjestelmän osat olla vaihtokunnossa. Vuotopaikkoja on niin paljon, että paineistaminen on ainut tapa tietää mistä vuotaa. Isot vuodot joutuu toki korjaamaan, että saa paineen pysymään järjestelmässä. Jos järjestelmässä ei pysy paine, niin aivan varmasti nestettä katoaa ja paljon. Häviävät ihan höyrynä ulos kun kone on lämmin.
                Jännä homma sillä ei tiputa maahan nestettä, mutta koneen ollessa lämpimänä ei höyryäkään näytä nousevan mistään puolelta moottoria. :think

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #23
                  Originally posted by baijerinpaholainen View Post
                  Jännä homma sillä ei tiputa maahan nestettä, mutta koneen ollessa lämpimänä ei höyryäkään näytä nousevan mistään puolelta moottoria. :think

                  Ei sitä välttämättä niin paljoa tulekkaan että näkyisi suoriltaan maassa tai höyrynä. Silloin saa vuotaa jo aika reippaasti että alkaa tuolla tavalla näkyä.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11079
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by baijerinpaholainen View Post
                    Jännä homma sillä ei tiputa maahan nestettä, mutta koneen ollessa lämpimänä ei höyryäkään näytä nousevan mistään puolelta moottoria. :think
                    Joo ei välttämättä näy mitään. Mullakin termarikotelo vuosi 5 litraa parissa viikossa, eikä missään näkyny selvää vuotoa.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • baijerinpaholainen
                      Newbiemmer
                      • Feb 2019
                      • 12
                      • Oulu

                      #25
                      Noniin tässä olen pari viikkoa ajellut menopelillä ja tähän asti on toiminut moitteettomasti. Järjestelmään vaihdettiin uusi korkki ja vesipumppu. Luultavasti vesipumppu ollut syypää joka porsi aiheuttaen järjestelmään painetta joka taas särki korkin ja tämän jälkeen järjestelmä on ollut alipaineinen.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        #26
                        Originally posted by baijerinpaholainen View Post
                        Noniin tässä olen pari viikkoa ajellut menopelillä ja tähän asti on toiminut moitteettomasti. Järjestelmään vaihdettiin uusi korkki ja vesipumppu. Luultavasti vesipumppu ollut syypää joka porsi aiheuttaen järjestelmään painetta joka taas särki korkin ja tämän jälkeen järjestelmä on ollut alipaineinen.
                        Ei kyllä vesipumppu korkkeja hajoita. Sulla on vaan ollut viallisia korkkeja. Toki vesipumppukin voi olla rikki, mutta sen näkee nyt kun osa kädessä. Rikkinäisellä vesipumpulla lämmöt kyllä nousisi punaiselle.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Sfight
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2011
                          • 34
                          • oulu,muhos

                          #27
                          Terve!
                          Kirjotankohan nyt oikiaan paikkaan?😅 Avun tarvetta ois kuiteski.
                          Moottori m54b25 ja ongelmana on kaupunki ajossa jossa hytti ei lämpeä ja ollessaan paikallaan(liikennevaloissa) välillä lämmöt nousee lähelle punaista kunnes lähtee liikkeelle ja lämmöt laskee normaaliin. Tämä tapahtuu vain välillä ja ainoastaan kaupunkiajossa 0-60kmh. Maantieajossa +60kmh ei ole mitään ongelmia ja hytti on lämmin. Onko se termari paskana?
                          Ostetaan 18 tuuman yli 5 puolaset vanteet (mielellään huulelliset) yhteyttä privalla

                          Comment

                          • Haju69
                            Administrator
                            • Nov 2005
                            • 16344
                            • Leppävirta

                            #28
                            Originally posted by Sfight View Post
                            Terve!
                            Kirjotankohan nyt oikiaan paikkaan?😅 Avun tarvetta ois kuiteski.
                            Moottori m54b25 ja ongelmana on kaupunki ajossa jossa hytti ei lämpeä ja ollessaan paikallaan(liikennevaloissa) välillä lämmöt nousee lähelle punaista kunnes lähtee liikkeelle ja lämmöt laskee normaaliin. Tämä tapahtuu vain välillä ja ainoastaan kaupunkiajossa 0-60kmh. Maantieajossa +60kmh ei ole mitään ongelmia ja hytti on lämmin. Onko se termari paskana?
                            Tarkista ihan ensimmäisenä onko jäähdytin nestettä riittävästi. Ja sitten onko flekti kunnossa.
                            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #29
                              Originally posted by Haju69 View Post
                              Tarkista ihan ensimmäisenä onko jäähdytin nestettä riittävästi. Ja sitten onko flekti kunnossa.
                              Ilmaa veikkaisin kun ei lämppäristäkään tule lämmintä.

                              Comment

                              • Haju69
                                Administrator
                                • Nov 2005
                                • 16344
                                • Leppävirta

                                #30
                                Originally posted by Muurahainen View Post
                                Ilmaa veikkaisin kun ei lämppäristäkään tule lämmintä.
                                No niin minäkin. Siksi tuota neste määrää mietin.
                                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎