Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kardaanin tukilaakeri e39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nonii
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 209
    • Jyväskylä

    Kardaanin tukilaakeri e39

    Onkohan joku vaidattanut tukilaakeria ja minkähän hintaiseksi se tuli. Auto on -96 523 IA.
    Oireena on jurina kierrosluvuilla 2000 - 2050 ja ainoastaan silloin kun "paino on päällä" eli nosturissa jurina ei kuulu. Parhaiten ääni (tai pahiten ) kuuluu kun ajetaan vitosella ja nopeutta on tuollaiset 115 - 120.
    Lämpösuojat tarkastettu, laakereita tutkittu, pakoputki ei ota mihinkään kiinni joten omat epäilykseni (ja parin muun) kohdistuvat tuohon tukilaakeriin.
    Vaihdanko laakerin vai koko saatanan auton.
    Nykyinen: W204 220 CDI T

    Ex:

    Octavia RS
    E39 523
    E30 324
    E30 316
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Enemmän tai vähemmän epäonnistuneita tukilaakerinvaihtoja on enemmistö näistä 96-8/98 e39:n remonteista. Ainoa varma keino korjata nuo kardaaniongelmat on vaihtaa koko "putki".

    Comment

    • Nonii
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2005
      • 209
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Hemi
      Enemmän tai vähemmän epäonnistuneita tukilaakerinvaihtoja on enemmistö näistä 96-8/98 e39:n remonteista. Ainoa varma keino korjata nuo kardaaniongelmat on vaihtaa koko "putki".
      Tulee siis mieleen että vaihdan koko auton, tosin tälläkertaa muuttuu myös merkki VAG konsernin laitteeseen. Bimmerillä oli kyllä taas tänä aamuna kiva näyttää lastutetulle Tdi seatille kaapin paikka, tiedämpähän sitten ainakin paikkani kun ajelen sen konsernin laitteella.




      (Pitää kuitenkin vielä harkita).
      Nykyinen: W204 220 CDI T

      Ex:

      Octavia RS
      E39 523
      E30 324
      E30 316

      Comment

      • Nonii
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 209
        • Jyväskylä

        #4
        Jos joku vielä hiukan täsmentäisi niitä tukilaakerin vaihdosta seuranneita ongelmia. Ja vielä mielipiteitä vielä siitä, että viittaako nuo oireet siihen tukilaakeriin.
        Nykyinen: W204 220 CDI T

        Ex:

        Octavia RS
        E39 523
        E30 324
        E30 316

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #5
          Tulkitse siitä... -->http://www.btcf.fi/forum/showthread....e39+t%E4rin%E4
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • Nonii
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 209
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Rahu
            Tuolla käydään läpi auton tärinää. Mulla ei ole ongelmaa (ainakaan vielä) sen kanssa.
            En löytänyt tuolta viitettä siitä että kardaanin tukikumin ja laakerin vaihto olisi aiheuttanut joitain ongelmia. Voinhan tietysti olla puusilmä ja jos siellä mainitaan jotain sellaista niin viitsitkö laittaa kohdan.
            Kiitos kuitenkin jo tästäkin avusta.
            Nykyinen: W204 220 CDI T

            Ex:

            Octavia RS
            E39 523
            E30 324
            E30 316

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Nonii: Jotkut vain eivät ole, eivätkä henkisesti koskaan kuulu BMW perheeseen...kun kerran volkkarillakin pääsee.

              Comment

              • Nonii
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2005
                • 209
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Hemi
                Nonii: Jotkut vain eivät ole, eivätkä henkisesti koskaan kuulu BMW perheeseen...kun kerran volkkarillakin pääsee.
                Hei, hei, älä nyt vielä survo minua kansanautoilijaksi. Se kommentti oli ehkä hiukan vittuuntuneen miehen avautumista, voitaisiin kutsua myös huumoriksi.
                Mutta toki se oli ihan aiheellista kuitata koska meinasin sortua kiusausten tiellä.
                Nykyinen: W204 220 CDI T

                Ex:

                Octavia RS
                E39 523
                E30 324
                E30 316

                Comment

                • Nonii
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2005
                  • 209
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Nonii
                  Hei, hei, älä nyt vielä survo minua kansanautoilijaksi. Se kommentti oli ehkä hiukan vittuuntuneen miehen avautumista, voitaisiin kutsua myös huumoriksi.
                  Mutta toki se oli ihan aiheellista kuitata koska meinasin sortua kiusausten tiellä.
                  Ja tuolla kommentilla tarkoitin sitä omaa heittoani VAG konsernin autoon siirtymistä.
                  Nykyinen: W204 220 CDI T

                  Ex:

                  Octavia RS
                  E39 523
                  E30 324
                  E30 316

                  Comment

                  • S.P.R
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 1009
                    • Oulu area

                    #11
                    Jos häiriönä on pelkkä "jurina" ääni niin ajele menemään. Aja maantiellä alle 115 tai yli 120... En oikein tiedä kannattaako tuon takia alkaa kardaania vaihtaan.

                    Comment

                    • Nonii
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2005
                      • 209
                      • Jyväskylä

                      #12
                      Originally posted by Wackot
                      Jos häiriönä on pelkkä "jurina" ääni niin ajele menemään. Aja maantiellä alle 115 tai yli 120... En oikein tiedä kannattaako tuon takia alkaa kardaania vaihtaan.
                      Niin olen yrittänyt tehdä.
                      Nykyinen: W204 220 CDI T

                      Ex:

                      Octavia RS
                      E39 523
                      E30 324
                      E30 316

                      Comment

                      • Nonii
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2005
                        • 209
                        • Jyväskylä

                        #13
                        Jurinan aiheuttaja mahdollisesti löytynyt

                        Originally posted by Nonii
                        Onkohan joku vaidattanut tukilaakeria ja minkähän hintaiseksi se tuli. Auto on -96 523 IA.
                        Oireena on jurina kierrosluvuilla 2000 - 2050 ja ainoastaan silloin kun "paino on päällä" eli nosturissa jurina ei kuulu. Parhaiten ääni (tai pahiten ) kuuluu kun ajetaan vitosella ja nopeutta on tuollaiset 115 - 120.
                        Lämpösuojat tarkastettu, laakereita tutkittu, pakoputki ei ota mihinkään kiinni joten omat epäilykseni (ja parin muun) kohdistuvat tuohon tukilaakeriin.
                        Vaihdanko laakerin vai koko saatanan auton.
                        Todenäköisesti jurinan aiheuttaa perän ja kardaanin välissä oleva nivel. Tuollainen samanlainen jurina oli ollut eräässä toisessa E39 :ssä ja sen omistajaa oli tuo jurina alkanut vituttamaan oikein tosissaan hänelläkin oli jurina koventunut kuorman lisääntyessä. Olivat sitten ottaneet kardaanin irti ja havainneet että tuo kyseinen nivel on aivan kuiva, vaseliini oli kuivanut aivan kovaksi. Laittoivat uudet vaseliinit ja jurinat hävisi. Mun bimmeri menee samaan operaatioon ja ilmoittelen sitten auttoiko hoito minun tapauksessa.
                        Nykyinen: W204 220 CDI T

                        Ex:

                        Octavia RS
                        E39 523
                        E30 324
                        E30 316

                        Comment

                        • Epäuskollinen autoilija
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 365
                          • Espoo

                          #14
                          Originally posted by Nonii
                          Tuolla käydään läpi auton tärinää. Mulla ei ole ongelmaa (ainakaan vielä) sen kanssa.
                          En löytänyt tuolta viitettä siitä että kardaanin tukikumin ja laakerin vaihto olisi aiheuttanut joitain ongelmia. Voinhan tietysti olla puusilmä ja jos siellä mainitaan jotain sellaista niin viitsitkö laittaa kohdan.
                          Kiitos kuitenkin jo tästäkin avusta.
                          Jostaki oon kuullu, että tuo tukikumin hajoaminen on enemmänkin oire, kuin syy tuohon vikaan. Eli käytännössä huonossa kunnossa oleva kardaani hajoittaa helposti tuon tukikumin. Tuosta ongelmasta ei ilmeisesti pääse kokonaan eroon muutoin, kuin vaihtamalla koko kardaanin.

                          Jos kardaania ei vaihda, niin jonkin ajan kuluttua tuo kardaani puistaa kumin taas rikki. Käytännössä tuo tuki kumi on sen verran halpa, että ennemmin sitä vaihtelee useampaan kertaan, kuin alkaa vaihtamaan koko kardaania. Tietenkin on mahdoton tietää, että kuinka huonossa kunnossa se sinun kardaanisi on.
                          Maserati 4200 Coupe GT
                          Ford focus 1.6i
                          ex:
                          BMW 320d E90 -05
                          Porsche boxster 986 2.5 -98
                          VW Golf 1.6 -90
                          BMW 850i -91
                          Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
                          BMW 316i E36 -91
                          Nissan Sunny 1.3 -87
                          Ford Scorpio 2.0i

                          Comment

                          • Nonii
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2005
                            • 209
                            • Jyväskylä

                            #15
                            Originally posted by Epäuskollinen autoilija
                            Jostaki oon kuullu, että tuo tukikumin hajoaminen on enemmänkin oire, kuin syy tuohon vikaan. Eli käytännössä huonossa kunnossa oleva kardaani hajoittaa helposti tuon tukikumin. Tuosta ongelmasta ei ilmeisesti pääse kokonaan eroon muutoin, kuin vaihtamalla koko kardaanin.

                            Jos kardaania ei vaihda, niin jonkin ajan kuluttua tuo kardaani puistaa kumin taas rikki. Käytännössä tuo tuki kumi on sen verran halpa, että ennemmin sitä vaihtelee useampaan kertaan, kuin alkaa vaihtamaan koko kardaania. Tietenkin on mahdoton tietää, että kuinka huonossa kunnossa se sinun kardaanisi on.
                            Jos oikein tarkasti ja ajatuksella luet edellisen viestini niin havaitset että kyse ei olekaan tukikumista.
                            Nykyinen: W204 220 CDI T

                            Ex:

                            Octavia RS
                            E39 523
                            E30 324
                            E30 316

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎