Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d webasto ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sam445
    Newbiemmer
    • Apr 2005
    • 7

    E39 530d webasto ongelma

    Loppui sitten lämmitys kun sitä eniten kaipaisi. Eli kun -20 ylittyy niin webasto sammuu. Tämä tietenkin vain jos auto ei käy. Yritin tuossa etsiä vanhoistakin viesteistä apua, mutta turhaan. Toinen probleema on nimittäin se ettei koneelle mene webastolta ollenkaan lämpöä lämmitettäessä autoa etukäteen kellolla joka on navin yhteydessä tai kaukosäätimen kautta. Soitin asiasta Laakkosellekkin ja siellä eräs työnjohtaja muisteli että joissain tuontiautoissa saattaa olla webasto kytketty niin että kaikki lämpö menee kabiinin puolelle. Tähän syynä olisi kuulaventtiili jossain päin järjestelmää. Onko kukaan muu kuullut vastaavaa? Sitten pitäisi vielä saada muutettua puhallusnopeutta joka kanssa olisi osa syy siihen ettei kone lämpeä. Automaatti-ilmastointi kun nostaa puhalluksen täysille. Tähän taas ei myöskään auta se että ottaa etukäteen automaatti toiminnon pois päältä. Kun autoon menee webaston ollessa päällä on puhallus täysillä ja kun avainta kääntää, että ilmastoinnin näyttö menee päälle putoaa puhallus siihen nopeuteen kun se oli asetettu. Riittääkö tähän ohjelmointi? Tästäkään kun Laakkosella ei ollut kunnun tietoa. Lupasit ottaa selvää ja soitella, mutta hiljaista on ollut.
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Originally posted by Sam445
    Tästäkään kun Laakkosella ei ollut kunnun tietoa. Lupasit ottaa selvää ja soitella, mutta hiljaista on ollut.
    Tuttu juttu. Laakkosen huoltotiskillä ei ole oikeasti tietoa mistään autotekniikkaan liittyvästä. Vian analyysiksi riittää usein "tuontiauto" tai "lastutettu".

    Webastoissa on yleensä sellainen kuulaventtiili, joka ohjaa veden kiertämään Webaston kautta kun se on päällä. Venttiili tekee sen, että vesipumpun käydessä moottorin mukana vesi pääsee suoraan lämppärin kennolle käymättä Weban kautta. Tämä venttiili ei siis vaikuta siihen, lämpeneekö kone vaiko ei. Jos venttiili olisi jumissa keskellä (mikä ei ole mahdollista), lämpö kiertäisi vain Weban meno- ja paluupuolen välillä.

    Webaston lämmittämä vesi menee suoraan lämppärin kennolle, josta se hieman jäähtyneenä jatkaa moottoriin. Jos pakkasta on tarpeeksi ja sisäpuhallus riittävän isolla, neste jäähtyy jo lämppärin kennossa ja moottorille tullessaan on jo kylmää.

    E39:iin saa webaston letkusarjaa, joka tehostaa vesikiertoa, sen hyödystä ei ole kokemuksia ainakaan minulla. Jos Weba ei lähde kovalla pakkasella käyntiin, voi se johtua laskeneesta akkujännitteestä tms.
    ---

    Comment

    • Robi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 7606
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Sam445
      Loppui sitten lämmitys kun sitä eniten kaipaisi. Eli kun -20 ylittyy niin webasto sammuu. Tämä tietenkin vain jos auto ei käy. Yritin tuossa etsiä vanhoistakin viesteistä apua, mutta turhaan.
      Ja toi webaston sammuminen johtuu siitä että sen asetuksissa on minimi toimintalämpötila. Eli ei kuulu edes lämmittää yli -2x lämpötiloissa. Jälkiasennus webastothan toimivat myös kylmemmällä säällä, mutta alkuperäinen ei. Tota ei mun mielestä saa edes muutettua mitenkään helposti...korjatkoon joku jos meni väärin.
      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
      Tiedustelut priva tai 0452210069

      Current
      E61 530d
      E39 530d
      E39 520iA
      E46 330xd
      E28 528i

      Comment

      • pt.
        Bimmer Rookie
        • Dec 2004
        • 122
        • Kouvola

        #4
        Originally posted by Robi
        Ja toi webaston sammuminen johtuu siitä että sen asetuksissa on minimi toimintalämpötila. Eli ei kuulu edes lämmittää yli -2x lämpötiloissa. Jälkiasennus webastothan toimivat myös kylmemmällä säällä, mutta alkuperäinen ei. Tota ei mun mielestä saa edes muutettua mitenkään helposti...korjatkoon joku jos meni väärin.
        Korjaan. Eli omassa on alkuperäinen, joka käynnistetään kellolla (sattuneista syistä..) ja on kyllä väylässä kiinni ym vielläkin. Tänään oli -27astetta ja hyvin pöhisi pihamaalla

        Eli jos erikseen käynnistetään, ei siis ohjelmoidulla radiolla ym, niin toimii kyllä pakkasella kuin pakkasella.

        Comment

        • amppa
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 86

          #5
          Originally posted by -Tapi

          Webastoissa on yleensä sellainen kuulaventtiili, joka ohjaa veden kiertämään Webaston kautta kun se on päällä. Venttiili tekee sen, että vesipumpun käydessä moottorin mukana vesi pääsee suoraan lämppärin kennolle käymättä Weban kautta. Tämä venttiili ei siis vaikuta siihen, lämpeneekö kone vaiko ei. Jos venttiili olisi jumissa keskellä (mikä ei ole mahdollista), lämpö kiertäisi vain Weban meno- ja paluupuolen välillä.

          Webaston lämmittämä vesi menee suoraan lämppärin kennolle, josta se hieman jäähtyneenä jatkaa moottoriin. Jos pakkasta on tarpeeksi ja sisäpuhallus riittävän isolla, neste jäähtyy jo lämppärin kennossa ja moottorille tullessaan on jo kylmää.
          .
          Olen kysynyt tätä jo toisessa säikeessä, mutta kysynpä uudestaan, kun tunnut tietävän aiheesta. Kuinka voi todentaa tuon webaston vesipumpun toimivuuden?

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6325
            • P-Pohjanmaa

            #6
            Originally posted by pt.
            Korjaan. Eli omassa on alkuperäinen, joka käynnistetään kellolla (sattuneista syistä..) ja on kyllä väylässä kiinni ym vielläkin. Tänään oli -27astetta ja hyvin pöhisi pihamaalla

            Eli jos erikseen käynnistetään, ei siis ohjelmoidulla radiolla ym, niin toimii kyllä pakkasella kuin pakkasella.
            Sama juttu -29 täällä pakkasta ja kyllä orggis webasto+ mid pohiseen lähti,saa nähdä jaksaako vielä käyntiin lähteä ja pysyy kaikki äljyt sisällä vai pitääkö tyytyä astran kyytiin ..

            Millä sitä sisälle tulevaa ilmaa saa lisättyä sekä mielellään lisättyä,oneglma se että kone lämpiää hyvin mutta sisälle ei tule paljon lämmintä.
            Tämä siis tilanteessa kun autoa lämmitetään ,ajossa kaikki ok
            Last edited by veku; 20-01-2006, 16:47.
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • tuomkiti81
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2005
              • 1162
              • Seinäjoki

              #7
              kyllä ny alkaa olla webastoista juttua ku on kerranki pakkasta kunnolla itte tos jo kommentoinki toiseen webasto-keskusteluun käyttökokemuksia,mutta jatketaan niitä tähän.eli ny oon tehny semmosen huomion että ku oon ajastanu webaston niin se on lähteny kyllä päälle mutta on sammunu varmaan 10-15min päästä.ilmeisesti akun jännite on laskenu liian alas ja se on lyöny webaston pois päältä.no ongelma on ratkaistu laatamalla akkua lähes kokoajan auton ollessa parkissa.sitte seuraava havainto on se että ku oon ajastanu webaston ja pakkasta on ny ollu jotain -25 niin webasto ei oo ilmeisesti lähteny päälle ollenkaa aamulla kävin laittaas sen päälle käsipelillä ja lähti se päälle+pysyy käynnissä sen puolituntia niinku pitääki.ja sisältä auto ei tunnu kyllä mitenkää hyvin lämpiävän,tosin puhallin-nopeus ei oo ollu ku jotain 3tolppaa.käyntiin kuitenki on lähteny aina hyvin.

              Sen verran vielä tosta auton lämpiämisestä että äsken tos ajelin huvikseni ja katoin että kuinka lämmöt nousee..no eipä ne paljo noussu.eli autossa oli ollu webasto päällä sen puolituntia ja sitte käyntiin.sen jälkeen noin 20min kaupunki ajoa ja siihen päälle n13km matka-ajoa.lämmöt nousi oikeen siihen neljäsosaan (webasto on myös päällä ajon aikana) sitte auto parkissa n.puolituntia ja taas 13km matka-ajoa(100km/h) ja lämmöt ainavaan neljäsosassa.eli onko ny termari paskana vai mikä mättää.luulis ny tommosella ajomäärällä lämmöt nousis sinne normaaliin puoleenväliin,ku kerta webastoki huutaa lisälämmittimenä. saatana ennen ku ajelin opel vectralla ja lohkis+sisätilan lämppäri huuti 2tuntia niin autos oli superlämmin ja lämmöt nousi normaalin n.10minuutissa.tosin muuta parempaa ei ooppelis sitte ollukkaa

              onko kukaa muuten esim.530d:n keulaa tukkinu millää paffilla?auttaiskohan se edes mitää?
              Mercedes Benz Cls 350cdi W218
              Opel Insignia 2.0 Cdti
              Scania R560 8x4

              Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
              Ex. E60 530dA -05
              Ex. E39 530dA -01
              Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
              Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
              Ex. Opel Vectra 1.6i -99

              Comment

              • veku
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6325
                • P-Pohjanmaa

                #8
                Joo eihän tuo bimmeri käyntiin lähtenyt,ilmeisesti webasto tyhjensi akun...suorastaan vi.udaa
                Kahdesti jo tänä talvena tehnyt vastaavan liikun..eikä ole webasto sammunut vaikka akun jännite on laskenut reilusti.
                Ja akku ei pitäs olla finaalissa ,vuoden vanha vartan 100A.
                Eilenkin lähti ihan ok käyntiin ilman webastoa vaikka oli 4-5h ollut -27 asteen pakkasessa,sen jälkeen 40 km ajoa ja tänään 30 min webastolla ja ei..vou vou ja naks naks.

                No vaimo lähtee sitten astralla liikenteeseen se sentään lähtee käyntiin.

                Ilmeisesti akkulaturi pakko hommata jotta tuon saa edes jotenkin käyntiin.
                Onko hullu idea säteilylämmitin sekä akkulaturi samaan defan pistokkeeseen ..mutta millä sen akkuroikan saa keulaan vedettyä ja miten se haaroitus ??
                Toki pelkkä akkulaturi jeesaa jo paljon mutta jos sattuu että webasto tekee temput (mikä on hyvin todennäköistö jossain vaiheessa) niin on edes pikkumahikset saada katiska käyntiin.
                Ideoita !!
                Vitsailinkin jo töissä että ihan jees kesäauto tuo 530d..

                Silläkö saa puhallusta lisättyä kun lisää puhallusta manuaalisesti ?

                Edit:Kyllä mulla ainakin nousee suht nopeasti lämmöt puoleen väliin ja siinä ne myös pysyy,ainakin eilen autossa tarkeni erittäin hyvin vaikka pakkasta oli n -27..
                Last edited by veku; 20-01-2006, 16:54.
                F11 M550D
                E39 M5
                F26 3.0 Da M-Sport
                E61 535D M-Sport

                Comment

                • tuomkiti81
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2005
                  • 1162
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by veku
                  Joo eihän tuo bimmeri käyntiin lähtenyt,ilmeisesti webasto tyhjensi akun...suorastaan vi.udaa Kahdesti jo tänä talvena.
                  No vaimo lähtee sitten astralla liikenteeseen se sentään lähtee käyntiin.

                  Ilmeisesti akkulaturi pakko hommata jotta tuon saa edes jotenkin käyntiin.
                  Onko hullu idea säteilylämmitin sekä akkulaturi samaan defan pistokkeeseen ..mutta millä sen akkuroikan saa keulaan vedettyä ja miten se haaroitus ??
                  Toki pelkkä akkulaturi jeesaa jo paljon mutta jos sattuu että webasto tekee temput (mikä on hyvin todennäköistö jossain vaiheessa) niin on edes pikkumahikset saada katiska käyntiin.
                  Vitsailinkin jo töissä että ihan jees kesäauto tuo 530d..

                  Silläkö saa puhallusta lisättyä kun lisää puhallusta manuaalisesti ?
                  puhaltimen nopeus toimii niin että viimeksi jätetty nopeus on se millä se sitte puhaltaa webaston ollessa päällä.tämä siis automaattisessa ilmastoinnissa
                  Mercedes Benz Cls 350cdi W218
                  Opel Insignia 2.0 Cdti
                  Scania R560 8x4

                  Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
                  Ex. E60 530dA -05
                  Ex. E39 530dA -01
                  Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
                  Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
                  Ex. Opel Vectra 1.6i -99

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6325
                    • P-Pohjanmaa

                    #10
                    Ok, autom.ilmastointi on mulla autossa..
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • vexu524tdic
                      BTCF Member
                      • Jan 2004
                      • 776
                      • Gallia = Kinnula

                      #11
                      Omaan 530d:hen suunnittelin laittavani letkulämmittimen ja tavallisen akkulaturin konehuoneeseen.
                      Sisäpistoke tulee konehuoneeseen ja laturi saa virtansa siitä, latausvirta menee joko startin johtoon tai lisävirtapistokkeeseen konehuoneessa.

                      Jos laittais sellaisen lämppärinletkuun sopivan 1000-1500W vastuksen ja akkulaturin käyttämään lämmityslaitteen pumppua rele ja diodipaketin avulla...

                      Tähän kun lisätään vielä auton oma webasto ajastettuna, niin jo luulisi lämpeävän ja starttaavan

                      Taas alkoi patentoiminen...
                      e70 X5 3.0sd -08
                      f30 320i xdrive -16
                      e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                      e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                      e30 316 -88 2,2TIC M10
                      e21 323i -81 ruostekasa...

                      Comment

                      • Sam445
                        Newbiemmer
                        • Apr 2005
                        • 7

                        #12
                        Elikkäs päivä on nyt kulunut puhelimessa, mutta vähän on asiaa selvinnyt. Sen verran sain tuossa värkättyä että vesi kiertää nyt myös koneen kautta webastolla lämmitettäessä. Mutta tuo pakkasraja/jännitteen aleneminen hämää edelleen. Puhelin kuulustelu tuotti asiaan seuraavaa: monessa paikassa nostettiin kädet pystyyn. Asiasta oltiin kyllä kuultu, muttei mitään tehty. Laakkosella tiedettiin asian olemassa olo, muttei osattu asialle mitään tehdä. BMW Suomi väitti asian johtuvan pelkästään siitä että akussa jännite laskee eikä asialle kuulemma voisi tehdä yhtään mitään. Parissa maakunnan merkkihuollossa taas todettiin asian johtuvan yksinomaan alhaisesta lämpötilasta muttei sillekkään voitaisi mitään tehdä jotta webasto saataisiin päälle.

                        Loppu tulos taitaa asiassa olla se, että paras kun hakee uuden Eberin tai Webaston pellin alle ja nykäiseen tuon alkuperäisen sieltä pois. Näin kehotettiin tekemään myös Kaha:lla.

                        Comment

                        • veku
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6325
                          • P-Pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by vexu524tdic
                          Omaan 530d:hen suunnittelin laittavani letkulämmittimen ja tavallisen akkulaturin konehuoneeseen.
                          Sisäpistoke tulee konehuoneeseen ja laturi saa virtansa siitä, latausvirta menee joko startin johtoon tai lisävirtapistokkeeseen konehuoneessa.

                          Jos laittais sellaisen lämppärinletkuun sopivan 1000-1500W vastuksen ja akkulaturin käyttämään lämmityslaitteen pumppua rele ja diodipaketin avulla...

                          Tähän kun lisätään vielä auton oma webasto ajastettuna, niin jo luulisi lämpeävän ja starttaavan

                          Taas alkoi patentoiminen...
                          Sama mielessä,mulla on jo säteilylämmitin sekä m5 puskuri jossa defan minipistoke.
                          Enään tavitaan se akkulaturi,piuhaa pari metriä a´la defa sekä haaroituskappale.
                          Mites ajattelit tuon haaroitus systeemin ratkaista..lähinnä akkulaturilta haaroitukselle ?
                          Pitää kyllä rakentaa bemuun sellainen systeemi että tuo jatkossa lähtee käyntiin..ettei tarvi opelilla munat huurussa ajaa.
                          Tosin ajattelin että laitan vasta keväällä ton m5 puskimen paikoille..mutta olishan tuolla mukava liikkua talvellakin jos sen käyntiin vaan saisi
                          Defalla taitaa olla sellainen laturi joka käy haaroitukseen vai onko ?
                          Mihin nuo kytketään konetilassa vai onko ainut paikka laturille tavaratilassa ?
                          F11 M550D
                          E39 M5
                          F26 3.0 Da M-Sport
                          E61 535D M-Sport

                          Comment

                          • Ide
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2005
                            • 74
                            • Ii

                            #14
                            Eilen piti lähteä töihin aamulla ja eihän se webasto tohissut, kun autolle menin. Pakkasta oli sellaiset -32,5, mutta uusi Exide väänsi auton käyntiin. Ekat tahdit kyllä kuulostivat sille, ettei diesel ihan täydellisesti palanut. Töistä kotiin lähtiessä oli taas webasto mykkä, mutta käyntiin lähti. Käsipelilläkin webasto vaan puhalteli ilmaa pari minuuttia. Tein sitten tältä foorumilta löytyneen sulakeresetoinnin ja sen jälkeen manuaalikäynnistyskään ei pelannut. Rupesi vähän arveluttamaan koko weban toimintakunto. Akun piti olla kuitenkin latautunut 50 kilsan ajon aikana.

                            Aamulla mulla oli akku latautumassa verkkolaturilla varmuuden vuoksi ja webastossa ajastus. Luulin ettei webasto lähde enää kuitenkaan käyntiin ja olin aamupalalla ollessani menossa raiskaamaan moottorin tulille, mutta webasto oli nyt jo käynnissä illan resetoinnin jälkeen. No söin aamupalan ja auto lähti sitten lämmitettynä normaalisti käyntiin. Töissä venähti ja puolituntinen oli mennyt. Laitoin kuitenikin webaston käsin vielä pyörimään. Palasin autolle 10-15 minsan päästä ja eihän siellä enää tohinaa ollut. Pari vou-vou -yritystä sain aikaiseksi, mutta eipä enää startannut. Apuvirtaahan siihen tarvittiin. No, nythän sen tietää ettei pidä webastoa ajastaa, jos starttihetki ei ole tarkasti tiedossa.

                            Minun 530dat ehtii lämmetä 21km työmatkalla, muttei ihan pikaisesti näillä keleillä. Loppumatkasta lämpömittari osoitti kuitenkin suoraan ylöspäin ja autossa oli jo kohtuulämmintä. Ulkolämmöt matkalla tänään olivat -35...-37.
                            E39 530dAt 9/98
                            www.ilkansivu.net

                            Comment

                            • pt.
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2004
                              • 122
                              • Kouvola

                              #15
                              Originally posted by Sam445
                              Loppu tulos taitaa asiassa olla se, että paras kun hakee uuden Eberin tai Webaston pellin alle ja nykäiseen tuon alkuperäisen sieltä pois. Näin kehotettiin tekemään myös Kaha:lla.
                              Ei tarvi repiä pois alkuperäistä, kun laitat sille vaikka kellon erikseen.. Ainakin omassa toimii.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎