Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39: mitkä ohjaustehostimen öljyt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #46
    Originally posted by Makee28 View Post
    Onko vaihtaessa viisainta "syöttää" öljyä niin pitkään, jotta paluuletkusta tulee puhdasta..? Riittää varmaan kun parilitraa tota ostaa?
    Jep! Säiliöön tuoretta nestettä niin kauan, että paluuletkusta väri selvästi vaihtuu. Mieluumin hieman pitempään, niin vanhoista jää vähemmän rippeitä, kun tyyppiä vaihdetaan. Itsellä meni huuhtelussa alun kolmatta litraa.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #47
      Originally posted by Makee28 View Post
      Irrotin letkut säiliöstä, letkut pulloon ja auto käyntiin--> ratin käytin ääriasennoissa.
      Tässä se virhe, pumppu pääsi hetken pyörimään kuivana ja leikkasi kiinni. Pumppu auki ja katselamaan mitäö se on syönyt, korjattaviahan nuokin on, vaikka helpompaa vaan laittaa uusi purkuosa. Olikos sullakin servotronic?

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #48
        Originally posted by Clavurion View Post
        Jep! Säiliöön tuoretta nestettä niin kauan, että paluuletkusta väri selvästi vaihtuu. Mieluumin hieman pitempään, niin vanhoista jää vähemmän rippeitä, kun tyyppiä vaihdetaan. Itsellä meni huuhtelussa alun kolmatta litraa.
        Kumpi letku on paluuletku? Jäähdyttimeltä tuleva? Miten noiden letkujen paineet menee, siis onko noissa säiliön letkuissa painetta? Vai onko sitä vain muualla?
        E39 528iA

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #49
          Originally posted by TJJ View Post
          Kumpi letku on paluuletku? Jäähdyttimeltä tuleva? Miten noiden letkujen paineet menee, siis onko noissa säiliön letkuissa painetta? Vai onko sitä vain muualla?
          Paluuletku on jäähdyttimeltä tuleva, eli sinun kiesissä (nro 14). Letku irti säiliöstä ja ohjataan keruuastiaan. Vastaava liitos säiliössä tulpataan huuhtelun ajaksi. Paluukierrossa ei ole varsinaisesti painetta, mutta melko nopeasti se neste kiertää tyhjäkäynnilläkin.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • juu-das
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2007
            • 756
            • Kuopio

            #50
            siinä säiliössä on muuten merkinnät paluu/meno suunnalle

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #51
              Originally posted by Clavurion View Post
              Paluuletku on jäähdyttimeltä tuleva, eli sinun kiesissä (nro 14). Letku irti säiliöstä ja ohjataan keruuastiaan. Vastaava liitos säiliössä tulpataan huuhtelun ajaksi. Paluukierrossa ei ole varsinaisesti painetta, mutta melko nopeasti se neste kiertää tyhjäkäynnilläkin.
              Joo, kyselin vaan sen takia kun tuo toinen letku näyttää hiukan vuotavan säiliön juuresta (ja valuvan siitä letkun päällä jäähdyttimelle päin) mutta kai se sitten kestää kevääseen asti jos tuo kohta ei ole mitenkään erityisellä rasituksella. Kesällä vaihdoin tuon pumpulle menevän letkun, siinä oli vuotoa molemmissa päissä. Silloin tuo toinen oli vielä kunnossa ja jäi korjaamatta. Pelkkä kiristimen vaihto ei taida auttaa, ainakin tuo toinen oli kovettunut eikä olisi kiristynyt kunnolla. Tuo RealOEM (ja ETK:n) kuva on muuten täysin erilainen kuin miltä nuo osat todellisuudessa näyttää, E46:n kohdalla näkyy sellaiset osat mitkä minun autossa oikeasti on. Siis nämä: http://www.realoem.com/bmw/showparts...58&hg=32&fg=20
              E39 528iA

              Comment

              • jpeltoma
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 600
                • pirkanmaa

                #52
                Sellanen juttu vielä lisää näihin öljynvaihtoihin, että E39:ssä on kiinteä öljynsuodatin sisällä öljysäiliössä, ei siis ole vaihdettavissa. BMW:n TIS antaa ohjeeksi, että se säiliö tulisi vaihtaa öljyvaihdon yhteydessä juuri tämän suodattimen takia. En tiedä kuinka paljon tukkeutunut suodatin tekee kylmänä paksuilla öljyillä lisää kitkaa öljynkiertoon, mutta ei se sitä ainakaan helpota.
                __________________________________________________ ________________________
                Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #53
                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Jotenkin hämäsi minuakin tämä kun pinta ulottui vain tikun alareunan tasalle ja sitten ne viivat oli tasavälein siitä alareunasta eli tuli vaikutelma kolmesta viivasta. Mutta pitänee sitten täyttää noitten viivojen väliin.
                  Miten tuo täyttö nyt oikeasti menee, minäkin kun näen kolme viivaa? Onko tosiaan ne kaksi ylintä viivaa se vaihteluväli vai onko asteikon keskikohta sen keskimmäisen viivan kohdalla?
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Makee28
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 527
                    • Kitee

                    #54
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Tässä se virhe, pumppu pääsi hetken pyörimään kuivana ja leikkasi kiinni. Pumppu auki ja katselamaan mitäö se on syönyt, korjattaviahan nuokin on, vaikka helpompaa vaan laittaa uusi purkuosa. Olikos sullakin servotronic?
                    Ei oo Servotronic:ia.

                    Vaihdoin ne Febin CHF:ät järjestelmään.
                    Aikaa meni jokunen tovi ja asennusolutta toistakymmentä tölkkiä. 3 litraa varasin öljyä, sillä sain huuhdeltuu konehuoneen ja tallinlattian..
                    Litra piti vielä hakee lisää. Tulos: pumppu huutaa ihan niinkuin ennenkin, eli se on ottanut jo siipeensä pahemman kerran.
                    Kuuntelin pumpun ääniä ruuvari korvassa, sieltä kuuluu vähä mekaanista kolinaa.

                    Kysymys kuuluu: uhraanko 90e Saksalaisen purkaamon käytettyyn pumppuun, vai kokeilenko 165e:n ATP-Teilen uutta varaosapumppua, mikä on varmasti yhtä laadukas kuin ko. putkan myymät alustanosatkin.

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      #55
                      Originally posted by Makee28 View Post
                      Vaihdoin ne Febin CHF:ät järjestelmään.
                      Aikaa meni jokunen tovi ja asennusolutta toistakymmentä tölkkiä. 3 litraa varasin öljyä, sillä sain huuhdeltuu konehuoneen ja tallinlattian..
                      Olisiko kannattanut jättää muutama asennusolut väliin?

                      Noista pumppuvaihtoehdoista kallistuisin itse käytettyyn originaaliin, jos se ei ole mistään loppuun ajetusta kiesistä.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Makee28
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2003
                        • 527
                        • Kitee

                        #56
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Olisiko kannattanut jättää muutama asennusolut väliin?
                        Arvaa sen vi**tuksen määrää, jos tollasen homman teet selevistäpäin, ja pumppu senku huutaa.. sitä riskiä ei voi ottaa..

                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Noista pumppuvaihtoehdoista kallistuisin itse käytettyyn originaaliin, jos se ei ole mistään loppuun ajetusta kiesistä.
                        Vähän samoilla linjoilla, ja eihän Saksalaiset koskaan myy mitään millä ois paljon ajettu..

                        Comment

                        • JASG-
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2008
                          • 51
                          • Muhos

                          #57
                          itsellä rupesi kans tehostin mouruamaan ja öljythän siellä oli vähissä. pentosin CHF 11S litkua sinne tuli laitettua niinkuin korkissa lukikin, atf litkusta ei lukenut korkissa mitään. wetterilläkin sanoivat ettei mitään muuta kuin sitä CHF 11S litkua.
                          ja kyseessähän on e39 530D '2002
                          sigpic

                          ajossa: BMW E39 530D '02
                          ajossa: BMW E30 316i '90 BMW schwarz
                          EX: BMW E34 525TDS '95 Calypsorot metallic
                          EX: BMW E30 318 '86
                          EX: BMW E30 316i '89 Luxorbeige-metallic

                          Comment

                          • garud
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2009
                            • 34
                            • Helsinki

                            #58
                            Noniin, tuli asken vaihettua automaattivaihteiseen e39 1996 bimmeriin ohjaustehostimenöljyt. Mobilin täyssynteettiset atf sisää, jotka puski vahat öljyt(mustat paskasta) ulos. Noin litra sinne meni yhteensä, niin että uutta alko tulemaa ulos. Pumpun huuto ei loppunu mutta ohjaus tuli paljon kevyemmäksi. Eli suosittelen vaihtoa.

                            Comment

                            • Oxygen
                              Bimmer Rookie
                              • May 2011
                              • 103
                              • Pori

                              #59
                              Originally posted by mikron View Post
                              Tehostimessa on nyt ruskeaa öljyä.
                              Ruskeaa mullakin ja vähissä... Mut ei nyt ota selvää et onko ATF:fää vai mitä... Saksasta tuotu auto ni ei luultavasti oo atf:fää. mut korkissa lukee atf only tosin voi olla että on peseytynyt pois tuo tarra

                              Et ota nyt sitten selvää mitä sinne laitta. ATF.fää en laita koska ei ole varmaa tietoa...

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                #60
                                Tuli tänään vaihdettua sekoittamalla 1 litra Febin S6161-öljyä vanhojen CHF11S sekaan. Vanhat öljyt sain imettyä motonetin akkuvesipumpulla, minkä päähän virittelin vielä letkunpätkän, niin taipui sopivasti sen säiliön pohjalla olevan suodattimen ohi ja sai imettyä pohjalta asti. Vanhat 130 tkm ajetut öljyt olivat vähän sameat, mutta eivät mitään varsinaista kuraakaan. Onpahan nyt hyvä mieli ennen talven kovia pakkasia, kun tietää että siellä on uuttakin seassa. Ens kesänä menee säiliö ja loputkin öljyt vaihtoon.
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎