E39 530D Webasto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hietase
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 575
    • Espoo

    Webasto toimii kuten tehtaalla asennetun on tarkoitettukin, eli se lämmittää ensisijaisesti auton sisätilat. Olen kuitenkin ollut siinä luulossa, että kyllä se lohkokin hieman lämpenisi, kunhan tarpeeksi kauan käyttää.

    Nyt kun täällä etelässäkin on ollut hieman pakkasta, olen Webastoa satunnaisesti käyttänyt ja hieman ihmetellyt. Esimerkiksi puolen tunnin käyttö -15 asteen lämpötilassa teki kabiinista saunan, mutta lämpömittarin neula ei edes värähtänyt virrat päälle laitettaessa. Eikö motti siis lämpene yhtään, vai onko lämpeneminen niin vaatimatonta, ettei se näy mittarissa?

    Minulla on kyllä jossakin tallessa Clavurionin tekemä letkuston muutoskuva. Vielä kun tietäisi, mistä saisi sopivat holkit / haaroittimet muutoksen tekemiseksi.

    Pelkän matkustamon lämmittäminen on aika turhaa, menee Webaston perusidea ihan hukkaan.

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9159
      • Oulu

      Originally posted by hietase View Post
      Webasto toimii kuten tehtaalla asennetun on tarkoitettukin, eli se lämmittää ensisijaisesti auton sisätilat. Olen kuitenkin ollut siinä luulossa, että kyllä se lohkokin hieman lämpenisi, kunhan tarpeeksi kauan käyttää.

      Nyt kun täällä etelässäkin on ollut hieman pakkasta, olen Webastoa satunnaisesti käyttänyt ja hieman ihmetellyt. Esimerkiksi puolen tunnin käyttö -15 asteen lämpötilassa teki kabiinista saunan, mutta lämpömittarin neula ei edes värähtänyt virrat päälle laitettaessa. Eikö motti siis lämpene yhtään, vai onko lämpeneminen niin vaatimatonta, ettei se näy mittarissa?

      Minulla on kyllä jossakin tallessa Clavurionin tekemä letkuston muutoskuva. Vielä kun tietäisi, mistä saisi sopivat holkit / haaroittimet muutoksen tekemiseksi.

      Pelkän matkustamon lämmittäminen on aika turhaa, menee Webaston perusidea ihan hukkaan.
      Juu, motti ei lämpene tippaakaan E39 tehtaan esilämmitysversiossa. Siellä on mekaaniset takaiskuventtiilit, jotka ohjaa kaiken kierron kennon paluusta takaisin Weballe. Uudemmissahan tuon takaiskun tilalla on sähköisesti ohjattu vaihtoventtiili. Muutos tuon mainitsemasi ohjeen mukaan.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Candoman
        Newbiemmer
        • Dec 2012
        • 3
        • Mikkeli

        Clavurion: "Juu, motti ei lämpene tippaakaan E39 tehtaan esilämmitysversiossa. Siellä on mekaaniset takaiskuventtiilit, jotka ohjaa kaiken kierron kennon paluusta takaisin Weballe. Uudemmissahan tuon takaiskun tilalla on sähköisesti ohjattu vaihtoventtiili"


        Minulla ei toimi ihan noin ja koodaus ihmetyttää. Siis e39 525d T vm.2002 Face Lift, automaattinen ilmastointi ja tehtaan TTC Zuheizung. Auto tuli meille alkuperäiskunnossa mutta Weba mykkänä. Ensin vaihdoin mykän vesipumpun ja laitoin uuden kortin joka oli e60:sta. Ei pelittänyt. Sitten asensin lisäksi (Weban X1 pinniin 1) Telestartin ja 1530 kellon -> Lähti toimimaan ja lämmitti moottoria hyvin, joko esilämmityksenä tai myös ajon aikana! Muutoin mykkä eli alkuperäinen lisälämmitystoiminto ei käytössä. INPA:lla katsottuna Webaston koodi 02 00 01, mistä kai viimeinen no:1 = Switch on with K-bus = no. Mutta onko tuo koodi sen weban kortin softassa vai IHKAn asetus???. Olin tyytyväinen vuosia kun esilämmitys toimi varsin hyvin, moottori tuli ’puoli lämpimäksi’ ja sisätilatkin ajoon lähdettäessä, mutta esilämmityksen aikana sisällä ei tapahtunut yhtään mitään, puhallin aina mykkä. Esilämmityksen tulos tosin vähän vaihteli, välillä motti ei lämmennyt niin lämpimäksi – liekö vesiventtiilit jäi eri asentoon välillä? Letkusto alkuperäinen, konetilassa yksi solenoidiventtiili, johon tulo webasta ja kaksi lähtöä lämmityslaitteelle.
        Tänä talvena puhisee vaan ei syty. nyt vaihdettu molemmat pumput vesi/pa. Silti käynnistyksessä hurisee vain vesipumppu ja puhallin vähän aikaa. Kokeiltu myös toisella palopesällä (hehkut mitattu 0,7 Ohm molemmat). Lähetin alkuperäisen päältä päin siistin e39 kortin korjattavaksi. Mutta nyt epäilen miten käy – jos weba pelaa sillä – toimiiko niin kuin kuvailit – että vain sisätilat lämpenee? Vai pitääkö koodata jotenkin – vai tehdä jopa letkumuutoksia – minulle kelpaisi jos pelaisi niin kuin aiemmin.

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          Originally posted by Candoman View Post
          Minulla ei toimi ihan noin ja koodaus ihmetyttää. Siis e39 525d T vm.2002 Face Lift, automaattinen ilmastointi ja tehtaan TTC Zuheizung. Auto tuli meille alkuperäiskunnossa mutta Weba mykkänä. Ensin vaihdoin mykän vesipumpun ja laitoin uuden kortin joka oli e60:sta. Ei pelittänyt. Sitten asensin lisäksi (Weban X1 pinniin 1) Telestartin ja 1530 kellon -> Lähti toimimaan ja lämmitti moottoria hyvin, joko esilämmityksenä tai myös ajon aikana! Muutoin mykkä eli alkuperäinen lisälämmitystoiminto ei käytössä. INPA:lla katsottuna Webaston koodi 02 00 01, mistä kai viimeinen no:1 = Switch on with K-bus = no. Mutta onko tuo koodi sen weban kortin softassa vai IHKAn asetus???. Olin tyytyväinen vuosia kun esilämmitys toimi varsin hyvin, moottori tuli ’puoli lämpimäksi’ ja sisätilatkin ajoon lähdettäessä, mutta esilämmityksen aikana sisällä ei tapahtunut yhtään mitään, puhallin aina mykkä. Esilämmityksen tulos tosin vähän vaihteli, välillä motti ei lämmennyt niin lämpimäksi – liekö vesiventtiilit jäi eri asentoon välillä? Letkusto alkuperäinen, konetilassa yksi solenoidiventtiili, johon tulo webasta ja kaksi lähtöä lämmityslaitteelle.
          Tänä talvena puhisee vaan ei syty. nyt vaihdettu molemmat pumput vesi/pa. Silti käynnistyksessä hurisee vain vesipumppu ja puhallin vähän aikaa. Kokeiltu myös toisella palopesällä (hehkut mitattu 0,7 Ohm molemmat). Lähetin alkuperäisen päältä päin siistin e39 kortin korjattavaksi. Mutta nyt epäilen miten käy – jos weba pelaa sillä – toimiiko niin kuin kuvailit – että vain sisätilat lämpenee? Vai pitääkö koodata jotenkin – vai tehdä jopa letkumuutoksia – minulle kelpaisi jos pelaisi niin kuin aiemmin.
          Näissä kaikissahan on Webasto vakiona, mutta onko siinä 536 Standheizung varustetta? (Kuvailusi perusteella ei ole) Tuolla E60:n ohjainkortilla ei toimi K-väyläyhteys E39:ssä, joten IHKA ei aktivoidu.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • JarkkoMikael
            Bimmer Rookie
            • Sep 2010
            • 165
            • Jyväskylä

            Ja täällä on -02 vuoden 530d mihin vain ohjelmoitiin webasto esilämmitimeksi ilman mitään letkumuutoksia niin moottori ja sisätilat lämpiää ihan mukavasti.

            Comment

            • Candoman
              Newbiemmer
              • Dec 2012
              • 3
              • Mikkeli

              Missä sait tuon ohjelmoinnin tehtyä - Jyväskylä ei olis kaukana niin voisin tulla käymään?

              Comment

              • Candoman
                Newbiemmer
                • Dec 2012
                • 3
                • Mikkeli

                Niin - Standheizungia ei tosiaan ole varusteltu, mutta moottori lämpeni silti! Mutta minulle riittää jos esilämmitys toimisi niinkuin jo pelasi, enkä automaattista ajonaikaista lämmitystä edes tarvitse (kellosta päälle jos tarvitsee..).

                Ja tuo korttien toiminta juuri ihmetyttää - e60 kortilla pelasi, vaikka ei ilmaisesti e39 IHKA:n kanssa synkkaa - luulin että IHKA:lta tarvitaan lupa käynnistykseen, mutta ilmeisesti ei tarvitakaan?
                Toimisiko siis e60 kortti jopa ilman X1 pin2 K-Bus yhteyttä?
                Vai onko sieltä joku hituvirta, jonka kortti vaatii käynnistyäkseen..

                Mutta e39 kortti taas ei toimisi ilman K-Bus yhteyttä?
                Ota näistä selvää?

                Comment

                • JarkkoMikael
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2010
                  • 165
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Candoman View Post
                  Missä sait tuon ohjelmoinnin tehtyä - Jyväskylä ei olis kaukana niin voisin tulla käymään?

                  Nimimerkki BreeZi sen teki aikoinaan mutta kyllä Mikkelistäkin varmaan löytyy joku osaaja.
                  Last edited by JarkkoMikael; 24-01-2019, 16:23.

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    Originally posted by JarkkoMikael View Post
                    Ja täällä on -02 vuoden 530d mihin vain ohjelmoitiin webasto esilämmitimeksi ilman mitään letkumuutoksia niin moottori ja sisätilat lämpiää ihan mukavasti.
                    Juu. Pelkästään koodamalla toimii, jos tehtaalta ei ole tuota esilämmitysominaisuutta. Mikäli esilämmitys on tehdasvarusteena, letkutus on erilainen ja esilämmityskäytössä lämpiää vain sisätilat.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • hietase
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 575
                      • Espoo

                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Juu. Pelkästään koodamalla toimii, jos tehtaalta ei ole tuota esilämmitysominaisuutta. Mikäli esilämmitys on tehdasvarusteena, letkutus on erilainen ja esilämmityskäytössä lämpiää vain sisätilat.
                      Kurat. Tämä on tilanne omassa kotterossa. Mistä olette hankkineet nuo letkujen liitoskappaleet? Letkua kai saa metritavarana mistä vain?

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        Originally posted by hietase View Post
                        Kurat. Tämä on tilanne omassa kotterossa. Mistä olette hankkineet nuo letkujen liitoskappaleet? Letkua kai saa metritavarana mistä vain?
                        Yksi vaihtoehto on hommata nuo letkut vastaavasta purkuautosta. Kuitenkin 99% näistä on ilman tuota tehdas-esilämmitystä.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • ruupanen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 5169
                          • Joensuu

                          E39 530d webasto toimii normaalisti noin -15 asteeseen asti, jonka jlkeen lähtee päälle, mutta sammuu heti. Mutta kun auton käynnistää niin webasto lähtee heti päälle ja pysyy päällä. Mikä voi aiheuttaa että ei pelaa muuten kuin auton ollessa käynnissä.

                          Edit: ja lauhemmalla kelillä siis pelaa kuten kuuluukin, eli auton ollessa sammuksissa.
                          Last edited by ruupanen; 03-02-2019, 16:42.
                          E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                          Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            Originally posted by ruupanen View Post
                            E39 530d webasto toimii normaalisti noin -15 asteeseen asti, jonka jlkeen lähtee päälle, mutta sammuu heti. Mutta kun auton käynnistää niin webasto lähtee heti päälle ja pysyy päällä. Mikä voi aiheuttaa että ei pelaa kun auto ei ole käynnissä?

                            Edit: ja lauhemmalla kelillä siis pelaa kuten kuuluukuun, eli auton ollessa sammuksissa.
                            Voi tulla esim. jänniteraja vastaan kovemmalla pakkasella. Kokeile, miten toimii, kun laittaa ylläpitolaturin Webastokäytön ajaksi.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • -Markus-
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1463
                              • Ihan Savossa

                              Mulla toimii niin, että ehkä noin 20 % varmuudella jää päälle kakella etukäteen laitettaessa. Kun laitat auton kylmänä käymään, webasto lähtee päälle ja toimii noin 90 prosentin varmuudella.

                              Ja kun sitten sammuu, sammuu siinä kohtaa kun puhallin lähtee kiihdyttämään täyteen tehoon, alkaa rötäämään ja sammua tupsahtaa ja kauhee savu pihalla.

                              Jos leudompi keli, vähän paremmalla prosentilla jää päälle pöhisemään. Eli jos selviää ton kiihdytysvaiheen ohi, ni sit huutaa kyllä sen puol tuntii ihan ok.

                              Sit taas kun tulet pihaan lämmällä autolla ja webastokin ollu tietty päällä ajossa, odottelet vaikka 1-2 h ja nakkaat kakella webaston päälle ni jää päälle pöhisemään lähes 100 % varmuudella ja huutaa iloisesti sen puol tuntii.

                              Toimii edellää kuvatulla tavalla, vaikka olis tankki täynnä talvilaatua ja ollu koko yön 10 A laturi kiinni. Toiminta pysyny aika vakiona 2-3 vuotta.

                              Avaanko ekaks palopesän vai vaihdan polttoainepumpun vai mitä veikkaatte?

                              Ford Mondeo Mk3 STW
                              VW E-Golf 2015
                              BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                              Comment

                              • zener
                                Moderator
                                • Oct 2004
                                • 14568
                                • Oulu

                                Tukkonen palopesä tahi höyrystin kulunu jo liki puhki.
                                E65 730dA '04 klick
                                F10 520dA '11 klick
                                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                                Instagram


                                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                                Comment

                                Working...
                                X