Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523iA dynamometrin tulokset, ennen lastua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E39 523iA dynamometrin tulokset, ennen lastua

    Termos!

    Kuten aiemmin kerroin, aion laittaa tuohon omaan kiesiini semmosen ruiskuohjelman, joka lupauksien mukaan hiukan parantaa auton tehoja ja vääntöä. No, käytin tänään autoa ekassa mittauksessa, että selviää paljonko siellä nyt on koneja laitumilla pellin alla. Käytän autoa uudestaan mittauksessa lastutuksen jälkeen (ensi kuussa jollonkin).

    Tässä tulokset (should be vakiosta autosta, tosin tulokset vähän ihmetyttää):

    (voin skannata kuvat jossain vaiheessa jos ihmiset haluaa nuo käyrät myös nähdä)

    Moottoriteho:

    Pmax=144.4 kW (~ 193 hp)
    bei v=211.5 km/h
    n=5610 rpm
    Ptol.=3.1 %
    Ppyörä=112.7 kW
    Phäviä=30.2 kW
    Lämp=18C
    Paine=999 hPa
    k=1.011 (DIN)

    Vääntömomentti:

    Mmax=260.9 Nm
    bei n=4330 rpm
    v=163 km/h

    Valmistaja:

    Pmax= 127 kW (170hp)
    Vääntö= 245 nm


    Dodii... Osaisko joku selittää, miksi tuossa on noin selvästi paremmat suoritusarvot kuin, mitä "pitäisi" olla. Auto on ollut mua ennen yhdellä toisella Suomessa, joka ei ole siihen mitään tehnyt. Eikä kuulemma pitäisi olla Saksankaan päässä (siellä 1 ed. omistaja) mitään tehty. Voiko vakiossa 523:ssa olla sitten lähemmäs 200 konia tallissa (~193) ?

    Mielenkiinnolla odotan sitä, mitä tuo mittaa sitten kun on viritykset tehty. Mittauspaikka oli Autokorjaamo Nikunen Oulussa, ja mittaaja sanoi, että mittarin pitäisi olla luotettava (siellä kuulemma paljon mitataan mm. kilpa-autoja yms.).

    Tero

    ps> sponsorit varmaan ottaa osaa sitten siihen 2. mittaukseen ?
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    #2
    Originally posted by teropa
    Dodii... Osaisko joku selittää, miksi tuossa on noin selvästi paremmat suoritusarvot kuin, mitä "pitäisi" olla.
    Varsinkin 523:n kohdalla tästä on ollut puhetta ja sinällään ei mikään ihme (search). Mutta että 23 horsea enemmän kuin tehtaan ilmoitus....?
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • Sickness
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 1923
      • Helsinki

      #3
      Tuo dynoilu ei varsinaisesti ole mikään kovin eksakti tieteenala, joten heitto voi tulla monestakin eri kohdasta:

      1. Autosi todellakin on tehokkaampi kuin on luvattu
      2. Dyno on päin persettä kalibroitu
      3. Moottoritehon laskuun on käytetty liian pessimististä arviota voimansiirtohäviöistä
      4. Joku muu, mikä?

      Noiden tulosten absoluuttisten arvojen tarkastelua huomattavasti mielenkiintoisempaa on lastun asennuksen jälkeisen mittauksen antama teho ja vääntö ja niiden vertailu alkuperäiseen mittaukseen.

      Kritisoimatta sinua, Tero, mua aina pikkuisen hymyilyttää ihmiset jotka kertoo autojensa tehoja dynossa ajettuina yhden hevosen tarkkuudella tai parhaimmillaan desimaalien tarkkuudella. Tässä kyseisessä tapauksessa tarkat mittaustulokset ovat mielekkäitä ilmoittaa, koska haetaan samassa dynossa (EIKÖ NIIN!?) ajettavaa toista ajoa muutoksin ja näiden kahden vedon välistä muutosta.

      ^Mun mietteitä. Jollain muulla varmaan erilaisia...
      E39 520iA -02

      Comment

      • Moonshine
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 1018
        • Järvenpää

        #4
        Samoilla linjoilla Sickness:n kanssa, eli noilla absoluuttisilla arvoilla et tee juuri mitään, mutta sen lastun vaikutuksen saat nyt loistavasti esille kun mittautat auton uudelleen SAMASSA penkissä.

        Edit: Sitä absoluuttista suorituskykyä voi sitten mitata sopivassa tapahtumassa kelloa vastaan.
        "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Tuo Bhp on kuitenkin hieman yläkanttiin jos/kun kyse on -96 mallisesta
          523:sta. Tämän tason todelliset lukemat alkaa löytymään vasta 9/98-TU
          moottoreista. Todennäköisesti automaatin=steptronicin häviökerroin on ollut aavistuksen huono todellisuuteen nähden. Mutta kuten todettua, hyvää vertailutietoa on nyt saatu jos/kun teholukemia pyritään kasvattamaan.

          Comment

          • Robi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 7606
            • Vantaa

            #6
            Toki muistetaan nyt sekin että mm Ruotsissa on dynotettu noita vakiobemuja jos jonkinlaisia ja M52B25 koneesta on saatu juurikin 184-193 lukemia. Se että tehdas lupaa 170hv johtuu siitä että M52B28 koneesta tehoja tulee myös alle sen 200 ja tehoero olisi ollut liian pieni ja näinollen olisi syönyt 528:n markkinoita. M52B28 koneen tehot ei heitä juurikaan luvatuista.
            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
            Tiedustelut priva tai 0452210069

            Current
            E61 530d
            E39 530d
            E39 520iA
            E46 330xd
            E28 528i

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              #7
              Päivää

              Joo tarkoitus ei kyllä ollut mitenkään elvistellä desimaaleilla. Kirjoitin viestiin vain ne luvut, jotka oli dynon tulosteessa. En nyt jaksanut niitä alkaa pyöristelemään desimaalittomiksi vain sen takia, että säilyy street credibility .

              Samaan penkkiin ja täsmälleen samoilla asetuksilla (polkasijaa myöten) on tarkoitus mennä lastutuksen jälkeen. Eihän tuossa olis muuten mitään mieltä .

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • theelekrep
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1653
                • Vantaa

                #8
                Eikös noista 523 e39 autoista ole aina dynotettu juuri noita n.190hv lukemia ja valmistaja ilmoittanut pienemmäksi juuri tuon syyn takia mitä Robi kertoi + joissain maissa voi olla pienemmät vakuutukset ym. verot? Näin minä ainakin tuon homman olen käsittänyt.
                e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                Comment

                • S.P.R
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 1009
                  • Oulu area

                  #9
                  Todella hieno homma tämä ennen ja jälkeen dynotus! Kerrankin saadaan todellista faktaa pöytään. Pessimistinen kun olen niin veikkaan, että 200hv ei ylity.. vaikka tottakai toivon niin! Jos tuloksia tulee niin täytyy itsekin harkita uudelleen tuo lastutuspolitiikka.

                  Mites tuo dynotus, pitikö todellakin täydestä vauhdista heittää vapaalle?

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    #10
                    Moi,

                    Joo kyllä meinaan katsoa tämän jutun huolella loppuun . Parasta tuossa on se, että lastufirma palauttaa wanhan ohjelman takaisin, jos hyöty ei ole asiakkaasta riittävä. Eli riskiä ei ole, ainoastaan dynon kustannukset on.

                    Joo täydestä vauhdista se tempastaan vapaalle ! Tänään polettiin neljä kertaa se, joten kyllä siinä vähän meinas hiostaa, mutta auto hoiti homman ilman mitään mutinoita. Mahdollisista vaurioistahan voimansiirrolle ei voi tietää, mutta luulis, että jos jotain hajoaa, että se ilmottaa samantien jos näin käy.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7425
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by teropa
                      ps> sponsorit varmaan ottaa osaa sitten siihen 2. mittaukseen ?
                      Hieno homma että sait dynottua. Voin minä tuota toista mittausta jollain osuudella sponssia koska todella kiinnostaa nähdä miten käy. Kerrotko vielä tuon dynotuksen hinnan (taisi olla mainittu siellä ekassa threadissa)? Ois meinaan hauskaa saada omakin auto Nikusen dynoon, mutta odotellaan nyt kesärenkaita alle ensin.

                      Ja kerro kun oot menossa toista kertaa, oishan tuo hauska myös nähdä livenä!
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        #12
                        Moro,

                        Se on 60 euroa laaki. Itellä oli kesäkumit vaan takakontissa. Niillähän ei kauaa nokka tuhise kun ne vaihtaa ne alle.

                        Voi olla, että menee huhtikuun loppupuolelle seuraava kerta, en ole ihan varma, että miten harrastebudjetti lastuineen yms päivineen on tältä kuulta käytetty .

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • culli
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 378
                          • Helsinki

                          #13
                          Tämä dynon toiminta ei varsinaisesti tähän kuulu, mutta pistetään kysymys ilmoille, jos joku tietää.

                          Miten noissa dynoissa yleensä mitataan / arvioidaan voimansiirron tehohäviöiden vaikutus?

                          Jos vaihde pistetään vapaalle vauhdista ja jarrutetaan dynolla voimansiirtoa pitäisi jarrutusaika olla suunnilleen sama kuin kiihdytysaika tällöin rattaiden kulmakiihtyvyys olisi sama -> momentti sama.
                          Mutta voimansiirron häviöihinhän vaikuttaa myös rattaiden kitkavoima joka on moottorin kuormituksella suurempi.

                          Jos jarrutus aika on sama, kuin kiihdytys aika on kitkavoimat pienempiä kuin oikeasti -> voimansiirron vastus liian pieni. Jos kitkavoimat halutaan samaksi, jarrutus tapahtuu nopeammin -> kulmakiihtyvyys kovempi ja vastus liian iso.

                          Miten tämä on huomioitu jarrudynoissa? Itse en noita jarrudynojen tehonkorjausmenetelmiä kauhean hyvin tunne.

                          Laskennallinen koneteho ilmeisesti heittää aina jonkin verran suuntaan tai toiseen riippuen mittaus / laskutavasta.


                          Taustaksi fysiikkaa M = Jo x a

                          M = Vääntömomentti
                          Jo = Hitausmomentti
                          a = kulmakiihtyvyys
                          G20 320i M-sport
                          Alfa GTV 1750

                          Comment

                          • AcS325
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 227
                            • Road to Jalalabad

                            #14
                            Tää menee vähän offtopic myös.

                            Mites tollasesen tomaatin dynottaminen käy päinsä? Alkoi nimittäin tuo täydestä vapaalle heittäminen pelottamaan. Se on varmaan aika huono homma sille laatikolle?
                            "koita uudelleen kyllä se lähtee"

                            Comment

                            • jamoc8
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2005
                              • 277
                              • Oulu

                              #15
                              Tero

                              ps> sponsorit varmaan ottaa osaa sitten siihen 2. mittaukseen ? [/QUOTE]

                              Jep,
                              Pistä privana tilinro tai ilmoita sitten 2. mittausaika niin tullaan paikanpäälle ja maksetaan porukalla.
                              ---- Bee äm dapl juu ----

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎