Jäälin autosäätö ja 528 touring -99 manuaali 157kw ja 298nm eilen. Onkohan tämä vakio, cat back putki näyttää olevan paikallaan mutta muusta ei tietoa. Arvioita?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 523iA dynamometrin tulokset, ennen lastua
Collapse
X
-
Originally posted by e46 ci View PostKäytettiin lastutettua m52b25tu moottorista rompetta jäälissä ja takapyöriltä irtosi 117kw (255nm) eli noin viis kw:ta enemmän kun teropa:n vanhemmasta koneesta ilman lastua. Eron selittää osiltaan se että kone on uudempi mutta valitettavasti vieläkään emme saa vastausta onko lastulla/softalla millainen vaikutus vaparissa. Iso se ei kuitenkaan ole vaikka on toki olemassa..
Onko tosi ettei kukaan ole ajanut ennen ja jälkeen testejä vaparille samalla yksilöllä? Lähinnä kiinnostais nuo e46 M3 lukemat..
Ens viikolla kaiketi käytetään kaverin M5 e39 jolloin alkaa jo tehoja löytymään niinku miesten autossa pitääkin.
Comment
-
-
Originally posted by e46 ci View PostJäälin autosäätö ja 528 touring -99 manuaali 157kw ja 298nm eilen. Onkohan tämä vakio, cat back putki näyttää olevan paikallaan mutta muusta ei tietoa. Arvioita?
Comment
-
-
Teknikens Värld -lehden 3/1996 numerossa testatusta 523i:stä olivat ruotsalaiset dynottaneet takapyöriltä 169 hv. Arvioivat moottoritehoksi tuosta aika pessimistisesti noin 180 hv, mutta jos käyttää 15% voimansiirtohäviötä (joka näyttää näissä tässäkin threadissa mitatuissa olevan manuaalilaatikolla suunnilleen keskimääräinen) niin moottoritehoksi saadaan 194 hv, joka taas on aika tarkkaan sitä mitä täälläkin on dynottu.
Kertovat tuossa testissä, myös että vääntöä oli enemmän kuin luvattu, mutta eivät kerro tarkkaa maksimilukemaa. Hiukan epämääräisestä käyrästä (jossa maksimitehokin näyttää olevan alle kerrotun 169 hv) arvioiden takapyöriltä saivat vääntöä 230-235 Nm, eli 15% häviöllä 265-270 Nm, mikä myös täsmää noihin keskimääräisiin täällä nähtyihin dynolukemiin. Vääntökäyrän maksimi näytti tuossa olevan 4500 rpm vaikka pitäisi olla 4000 rpm, mutta samaa luokkaa ovat myös täällä nähtyjen käyrien arvot.
Kaikenkaikkiaan kuitenkin nämä aivan eri paikoissa dynotut lukemat korreloivat minusta erittäin hyvin.Last edited by Petri.Kekkonen; 20-01-2007, 19:05.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Lisää "virallisia" dynoja löytyi Rototest Research Institute:n sivuilta.
523i 1999: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=505
528iA 1998: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=402
Aika outo tuo 528iA:n vääntökäyrän muoto, ilmeisesti automaatti sotkee mittausta? Sama moottori manuaalin perässä löytyy tästä:
328i 1999: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=489
Näistä saanee aika luotettavan kuvan siitä mikä on M52B25TU ja M52B28TU välinen tehoero.Last edited by Petri.Kekkonen; 02-04-2007, 15:06.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostLisää "virallisia" dynoja löytyi Rototest Research Institute:n sivuilta.
523i 1999: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=505
528iA 1998: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=402
Aika outo tuo 528iA:n vääntökäyrän muoto, ilmeisesti automaatti sotkee mittausta? Sama moottori manuaalin perässä löytyy tästä:
328i 1999: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=489
Näistä saanee aika luotettavan kuvan siitä mikä on M52B25TU ja M52B28TU välinen tehoero.
Tässähän on myös M52B28TU? (Ainakin nuo tehdasarvot on tu-mallille) => http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=434
Monenlaisia käppyröitä löytyy! Tuossa zetan tehokäppyrässä on samanlainen tuo yläpää kuin mulla. Huipputeho tulee 5300-5400 välillä ja sitten loppuu happi, eikä viimeisen tuhannen kierroksen aikana tapahdu enään mitään. Pikkuisen syyhyttäis vaihtaa tuota imusarjaa ja katsoa mihin se sitten kiipeäis!E46 320d sedan vm-02
museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostLisää "virallisia" dynoja löytyi Rototest Research Institute:n sivuilta.
523i 1999: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=505
528iA 1998: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=402
Aika outo tuo 528iA:n vääntökäyrän muoto, ilmeisesti automaatti sotkee mittausta? Sama moottori manuaalin perässä löytyy tästä:
328i 1999: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=489
Näistä saanee aika luotettavan kuvan siitä mikä on M52B25TU ja M52B28TU välinen tehoero.
Comment
-
-
Originally posted by Jarde View PostTuo 528 automaattihan ei ole TU.
Originally posted by Jarde View PostTässähän on myös M52B28TU? (Ainakin nuo tehdasarvot on tu-mallille) => http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=434
Originally posted by Hemi View PostEikös tuossa 328i:n tapauksessa kyse ole nimen omaane46 kopasta ja siten m52TU moottorista, jolloin vääntökäyräkin toki eroaa m52 koneen vastaavasta(mm.singleplane imusarja)?Last edited by Petri.Kekkonen; 03-04-2007, 07:50.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostHyvä kysymys... Tuon vääntökäyrän perusteella kyllä ajattelisin että ei nimenomaan ole TU koska on alaväännöt ihan hukassa jos vertaa tohon 1999 328Ci:hin.
Tuon zetan käyrien muoto on aika yhtenevä oman autoni mitattuun käyrään, ja mullahan on se vanhempi M52B28 motti.E46 320d sedan vm-02
museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
Comment
-
-
Originally posted by Jarde View PostAivan, sitä minäkin katsoin että käyrä näyttää vanhemman version käyrältä, mutta nuo tehdasarvot on TU-mallin arvoja?
Originally posted by Jarde View PostTuon zetan käyrien muoto on aika yhtenevä oman autoni mitattuun käyrään, ja mullahan on se vanhempi M52B28 motti.
Ennen näitä käyriä en kyllä itse uskonut että TU-päivitys vaikuttaisi todella noin paljon alavääntöön. Editoin noista PDF:stä jo sellaisen kuvan jossa on samassa koordinaatistossa M52B25TU ja M52B28TU käyrät. Samaan vois vielä lisätä M52B25 ja M52B28. Ja myös M54B30, jos noista automaattivaihteisista löytyy järkevä käyrä.
Rajoittivat vain tuolla sivulla aika paljon tietojen käyttöä webissä: "The document may not be altered in any way, and must be complete. The document may not be copied to, or made available through, a web site." Joten en kai kehtaa julkaista näitä vertailukäyriä täällä, mutta privalla voin pistää kun saan valmiiksi jos jotakuta kiinnostaa.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Nuo linkkien teho ja vääntö arvot on ilmeisesti renkailta mitattuja arvoja? Hieman outoa kun sitten vertaavat niitä tehtaan ilmoittamiin arvoihin ja kaikki autot on reilusti miinuksella..
Muutamat mallit näyttäisi kivasti pukkaavan renkailta lähes saman verran kuin
tehtaan ilmoittamat tehot on.
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostRajoittivat vain tuolla sivulla aika paljon tietojen käyttöä webissä: "The document may not be altered in any way, and must be complete. The document may not be copied to, or made available through, a web site." Joten en kai kehtaa julkaista näitä vertailukäyriä täällä, mutta privalla voin pistää kun saan valmiiksi jos jotakuta kiinnostaa.E46 320d sedan vm-02
museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
Comment
-
-
Originally posted by S.P.R View PostMuutamat mallit näyttäisi kivasti pukkaavan renkailta lähes saman verran kuin tehtaan ilmoittamat tehot on.
Mazda 6 MPS -06 (191 kW)
MINI Cooper S 1.6 -05 (125 kW)
Volkswagen Golf GT -06 (125 kW)
E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Kannattaa myös muistaa se että koska myös tuo TU moottori kantaa tyyppimerkintää M52, annetaan siihen usein M52 moottorin perus-speksit 95-vuoden alkuhämäristä. TU:ssa Kyse on kuitenkin käytännössä jo ihan eri moottorista kuin vanhemmassa m52:ssa. Kuitenkin M52TU ja M54 ovat samoja pannuja ainoana käytännön erona softapäivitys, sähköinen kaasupoljin ja pinnoitetut männänhelmat.
Eli suorituskyvyllisesti(ei siis pelkästään maksimitehollisesti) M52TU/M54 moottori vastaa 2.5L:na M52 konetta 2.8L:na.
Comment
-
Comment