Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523iA dynamometrin tulokset, ennen lastua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e46 ci
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 583

    #46
    Jäälin autosäätö ja 528 touring -99 manuaali 157kw ja 298nm eilen. Onkohan tämä vakio, cat back putki näyttää olevan paikallaan mutta muusta ei tietoa. Arvioita?
    ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

    Comment

    • Vanquish
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1961
      • Hki

      #47
      Originally posted by e46 ci View Post
      Käytettiin lastutettua m52b25tu moottorista rompetta jäälissä ja takapyöriltä irtosi 117kw (255nm) eli noin viis kw:ta enemmän kun teropa:n vanhemmasta koneesta ilman lastua. Eron selittää osiltaan se että kone on uudempi mutta valitettavasti vieläkään emme saa vastausta onko lastulla/softalla millainen vaikutus vaparissa. Iso se ei kuitenkaan ole vaikka on toki olemassa..

      Onko tosi ettei kukaan ole ajanut ennen ja jälkeen testejä vaparille samalla yksilöllä? Lähinnä kiinnostais nuo e46 M3 lukemat..

      Ens viikolla kaiketi käytetään kaverin M5 e39 jolloin alkaa jo tehoja löytymään niinku miesten autossa pitääkin.
      Eikös se lastu lähinnä auta kierrosalueen ala-ja keskipäähän? Eli yhdellä lukemalla tehon kasvua ei voi kuvata.

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #48
        Originally posted by e46 ci View Post
        Jäälin autosäätö ja 528 touring -99 manuaali 157kw ja 298nm eilen. Onkohan tämä vakio, cat back putki näyttää olevan paikallaan mutta muusta ei tietoa. Arvioita?
        onhan noista 200-210hv tehoja mitattu täysin vakionakin ja kai tuo putki vähän auttaa... että ihan normi lukemat on.
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7431
          • Oulu

          #49
          Teknikens Värld -lehden 3/1996 numerossa testatusta 523i:stä olivat ruotsalaiset dynottaneet takapyöriltä 169 hv. Arvioivat moottoritehoksi tuosta aika pessimistisesti noin 180 hv, mutta jos käyttää 15% voimansiirtohäviötä (joka näyttää näissä tässäkin threadissa mitatuissa olevan manuaalilaatikolla suunnilleen keskimääräinen) niin moottoritehoksi saadaan 194 hv, joka taas on aika tarkkaan sitä mitä täälläkin on dynottu.

          Kertovat tuossa testissä, myös että vääntöä oli enemmän kuin luvattu, mutta eivät kerro tarkkaa maksimilukemaa. Hiukan epämääräisestä käyrästä (jossa maksimitehokin näyttää olevan alle kerrotun 169 hv) arvioiden takapyöriltä saivat vääntöä 230-235 Nm, eli 15% häviöllä 265-270 Nm, mikä myös täsmää noihin keskimääräisiin täällä nähtyihin dynolukemiin. Vääntökäyrän maksimi näytti tuossa olevan 4500 rpm vaikka pitäisi olla 4000 rpm, mutta samaa luokkaa ovat myös täällä nähtyjen käyrien arvot.

          Kaikenkaikkiaan kuitenkin nämä aivan eri paikoissa dynotut lukemat korreloivat minusta erittäin hyvin.
          Last edited by Petri.Kekkonen; 20-01-2007, 19:05.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7431
            • Oulu

            #50
            Lisää "virallisia" dynoja löytyi Rototest Research Institute:n sivuilta.

            523i 1999: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=505
            528iA 1998: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=402

            Aika outo tuo 528iA:n vääntökäyrän muoto, ilmeisesti automaatti sotkee mittausta? Sama moottori manuaalin perässä löytyy tästä:
            328i 1999: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=489

            Näistä saanee aika luotettavan kuvan siitä mikä on M52B25TU ja M52B28TU välinen tehoero.
            Last edited by Petri.Kekkonen; 02-04-2007, 15:06.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Jarde
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 446
              • Oulu

              #51
              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Lisää "virallisia" dynoja löytyi Rototest Research Institute:n sivuilta.

              523i 1999: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=505
              528iA 1998: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=402

              Aika outo tuo 528iA:n vääntökäyrän muoto, ilmeisesti automaatti sotkee mittausta? Sama moottori manuaalin perässä löytyy tästä:
              328i 1999: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=489

              Näistä saanee aika luotettavan kuvan siitä mikä on M52B25TU ja M52B28TU välinen tehoero.
              Tuo 528 automaattihan ei ole TU.

              Tässähän on myös M52B28TU? (Ainakin nuo tehdasarvot on tu-mallille) => http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=434

              Monenlaisia käppyröitä löytyy! Tuossa zetan tehokäppyrässä on samanlainen tuo yläpää kuin mulla. Huipputeho tulee 5300-5400 välillä ja sitten loppuu happi, eikä viimeisen tuhannen kierroksen aikana tapahdu enään mitään. Pikkuisen syyhyttäis vaihtaa tuota imusarjaa ja katsoa mihin se sitten kiipeäis!
              E46 320d sedan vm-02
              museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #52
                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Lisää "virallisia" dynoja löytyi Rototest Research Institute:n sivuilta.

                523i 1999: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=505
                528iA 1998: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=402

                Aika outo tuo 528iA:n vääntökäyrän muoto, ilmeisesti automaatti sotkee mittausta? Sama moottori manuaalin perässä löytyy tästä:
                328i 1999: http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=489

                Näistä saanee aika luotettavan kuvan siitä mikä on M52B25TU ja M52B28TU välinen tehoero.
                Eikös tuossa 328i:n tapauksessa kyse ole nimen omaane46 kopasta ja siten m52TU moottorista, jolloin vääntökäyräkin toki eroaa m52 koneen vastaavasta(mm.singleplane imusarja)?

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7431
                  • Oulu

                  #53
                  Originally posted by Jarde View Post
                  Tuo 528 automaattihan ei ole TU.
                  Juu, sori, tietysti näin jos tuo on vanhempi kuin 9/98.

                  Originally posted by Jarde View Post
                  Tässähän on myös M52B28TU? (Ainakin nuo tehdasarvot on tu-mallille) => http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=434
                  Hyvä kysymys... Tuon vääntökäyrän perusteella kyllä ajattelisin että ei nimenomaan ole TU koska on alaväännöt ihan hukassa jos vertaa tohon 1999 328Ci:hin.

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Eikös tuossa 328i:n tapauksessa kyse ole nimen omaane46 kopasta ja siten m52TU moottorista, jolloin vääntökäyräkin toki eroaa m52 koneen vastaavasta(mm.singleplane imusarja)?
                  On, sekosin noissa eilen. Näistä todella näkee selvästi mikä on M52 ja M52TU välinen ero.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 03-04-2007, 07:50.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Jarde
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 446
                    • Oulu

                    #54
                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Hyvä kysymys... Tuon vääntökäyrän perusteella kyllä ajattelisin että ei nimenomaan ole TU koska on alaväännöt ihan hukassa jos vertaa tohon 1999 328Ci:hin.
                    Aivan, sitä minäkin katsoin että käyrä näyttää vanhemman version käyrältä, mutta nuo tehdasarvot on TU-mallin arvoja?

                    Tuon zetan käyrien muoto on aika yhtenevä oman autoni mitattuun käyrään, ja mullahan on se vanhempi M52B28 motti.
                    E46 320d sedan vm-02
                    museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7431
                      • Oulu

                      #55
                      Originally posted by Jarde View Post
                      Aivan, sitä minäkin katsoin että käyrä näyttää vanhemman version käyrältä, mutta nuo tehdasarvot on TU-mallin arvoja?
                      Noissa tehdasarvoissa varmaan sekoaa omistajat ja testaajat helposti, kun ei ole mitään suurta eroa kuitenkaan.

                      Originally posted by Jarde View Post
                      Tuon zetan käyrien muoto on aika yhtenevä oman autoni mitattuun käyrään, ja mullahan on se vanhempi M52B28 motti.
                      Sama tyypillinen vääntökäyrän muoto näkyy muissakin ei-TU M52-moottoreissa, riippumatta tilavuudesta:



                      Ennen näitä käyriä en kyllä itse uskonut että TU-päivitys vaikuttaisi todella noin paljon alavääntöön. Editoin noista PDF:stä jo sellaisen kuvan jossa on samassa koordinaatistossa M52B25TU ja M52B28TU käyrät. Samaan vois vielä lisätä M52B25 ja M52B28. Ja myös M54B30, jos noista automaattivaihteisista löytyy järkevä käyrä.

                      Rajoittivat vain tuolla sivulla aika paljon tietojen käyttöä webissä: "The document may not be altered in any way, and must be complete. The document may not be copied to, or made available through, a web site." Joten en kai kehtaa julkaista näitä vertailukäyriä täällä, mutta privalla voin pistää kun saan valmiiksi jos jotakuta kiinnostaa.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • S.P.R
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1009
                        • Oulu area

                        #56
                        Nuo linkkien teho ja vääntö arvot on ilmeisesti renkailta mitattuja arvoja? Hieman outoa kun sitten vertaavat niitä tehtaan ilmoittamiin arvoihin ja kaikki autot on reilusti miinuksella..

                        Muutamat mallit näyttäisi kivasti pukkaavan renkailta lähes saman verran kuin
                        tehtaan ilmoittamat tehot on.

                        Comment

                        • Jarde
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2005
                          • 446
                          • Oulu

                          #57
                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Rajoittivat vain tuolla sivulla aika paljon tietojen käyttöä webissä: "The document may not be altered in any way, and must be complete. The document may not be copied to, or made available through, a web site." Joten en kai kehtaa julkaista näitä vertailukäyriä täällä, mutta privalla voin pistää kun saan valmiiksi jos jotakuta kiinnostaa.
                          Kyllä kiinnostaa, jos saat vielä nuo vanhemmat versiot mukaan!
                          E46 320d sedan vm-02
                          museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7431
                            • Oulu

                            #58
                            Originally posted by S.P.R View Post
                            Muutamat mallit näyttäisi kivasti pukkaavan renkailta lähes saman verran kuin tehtaan ilmoittamat tehot on.
                            Tai ylikin:

                            Mazda 6 MPS -06 (191 kW)


                            MINI Cooper S 1.6 -05 (125 kW)


                            Volkswagen Golf GT -06 (125 kW)
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              #59
                              Mua kiinnostaa kanssa... eli privaan vaan, kun saat valmiiksi.

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #60
                                Kannattaa myös muistaa se että koska myös tuo TU moottori kantaa tyyppimerkintää M52, annetaan siihen usein M52 moottorin perus-speksit 95-vuoden alkuhämäristä. TU:ssa Kyse on kuitenkin käytännössä jo ihan eri moottorista kuin vanhemmassa m52:ssa. Kuitenkin M52TU ja M54 ovat samoja pannuja ainoana käytännön erona softapäivitys, sähköinen kaasupoljin ja pinnoitetut männänhelmat.
                                Eli suorituskyvyllisesti(ei siis pelkästään maksimitehollisesti) M52TU/M54 moottori vastaa 2.5L:na M52 konetta 2.8L:na.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎