Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523iA dynamometrin tulokset, ennen lastua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HC91
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 999
    • 29100/310053

    #76
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Originally Posted by fraatti
    Edellisessä m52b28:ssa oli kuitenkin 261hv/320nm joten hengityksen kuntoon laittamisella niitä tehoja kyllä saadaan.

    Oho, mitäs tohon siten oli tehty?
    Laskettu/mitattu voimansiirron hävikki väärin?

    157,1kW takapyöriltä kertoo paremmin missä mennään.
    92' ///M5 3.8 individual
    09' 320d xDrive
    16' NIU N1 Sport
    19' NIU U+ Sport

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      #77
      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=81466
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4628
        • Tampere

        #78
        Originally posted by HC91 View Post
        Laskettu/mitattu voimansiirron hävikki väärin?

        157,1kW takapyöriltä kertoo paremmin missä mennään.
        vakio m52b28:sta oli mitattu 160hv takapyörätehoja samassa dynossa..

        tuossa samanmoinen kone miltei samoilla muutoksilla.. itsellä puuttui vaan tuo suurempi kaasuläppä


        ja muutokset
        http://forums.bimmerforums.com/forum.../t-702488.html

        ja tuo ruotsalainen firma näyttää mittaavan tehot suoraan navasta.. ainakin minin kohdalla näin näytti olevan
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          #79
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Ilmeisesti 2.5-litraisessa tuo ahdistus on vähän lievempää... Tai ilmenee ylempänä. :think Mutta ois kyllä erittäin kiinnostavaa kokeilla M54:n imusarjaa tähänkin, ja ottaa dynot ennen/jälkeen. Luulisi että vois saada ihan todellista parannusta. Vielä jännempää ois tietysti nähdä voiko tuohon sitten vielä softamuutoksilla saada lisää parannusta imusarjan vaihdon jälkeen, siis ihan jollain perus-chippivirityssysteemillä. Toisaalta jos (ja kun) jo perus M52B25:sista on usein dynottu tuo jopa ~190hv tehoa, eikä TU-versio tunnu yltävän juuri sen kummempaan huipputehoon, niin miten sitten M54:n imusarja voisi noistaa tuosta paljonkaan tehoja kun sillekin on kuitenkin luvattu vain se 192hv.
          m52b25tu m52b28tu on molemmissa samat imusarjat ja tottakai se imusarja näin ollen alkaa suurempaa konetta helpommin kuristamaan..

          Jollei m52b28tu:ssa olisi mitään pullonkaulaa niin miksi se ei kehittäisi samaa/hiukan parempaa vääntökäyrää kuin edeltäjänsä kehittyneemmän moottorinohjauksen, pakopuolen vanoksen sekä suurempiasteisen imupuolen vanoksen säädön kanssa..

          m54bXX imusarjoissa on kaasuläpänkiinnityksessä jotain eroa ainakin.. muuten ilmeisesti "heittämällä" kiinni
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7431
            • Oulu

            #80
            Originally posted by fraatti View Post
            m54bXX imusarjoissa on kaasuläpänkiinnityksessä jotain eroa ainakin.. muuten ilmeisesti "heittämällä" kiinni
            Imusarjan vaihdoista olikin ollut jo juttua täällä:


            Ja näistä M52TU/M54 koneiden imusarjojen keskinäisistä vaihdoista on juttua saksaksi tässä:


            Eli näyttäis siltä ettei M54:n imusarja mene mitenkään heittämällä M52TU-koneeseen kiinni, ja vaikka meniskin niin ilmeisesti hyöty jäis aika vähiin koska noitten erot on käytännössä lähes olemattomat, vaikka BMW itse sanookin:
            The [M54] intake manifold is modified with the shorter ram tubes (20mm shorter on 3 liter/10mm shorter on the 2/5 liter). The diameter of the tubes is increased slightly.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Jarde
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 446
              • Oulu

              #81
              Voimansiirtohäviö

              Nyt vasta huomasin, että mullahan on tuo voimansiirtohäviö paljon suurempi kuin Rapamahalla!

              Rapamahan 523: 143,2kW moottori ja 126,9kW pyörä = häviö 16,3kW
              oma 528: 145,6kW moottori ja 123,8kW pyörä = häviö 21,8kW
              Ero 5,5kW(7,5hp)

              Mihin ne tehot hukkuu? Vanteisiin?
              Mulla oli alla 18" rattaat ja Rapamahalla(jos oikein muistan) orkkis 16" ?

              edit: Teropalla näytti häviö olleen vielä suurempi 30,2kW, mutta sehän on mitattu eri penkissä.
              Last edited by Jarde; 07-04-2007, 11:53.
              E46 320d sedan vm-02
              museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

              Comment

              • S.P.R
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1009
                • Oulu area

                #82
                Teropalla näytti häviö olleen vielä suurempi 30,2kW, mutta sehän on mitattu eri penkissä.
                Ja eikös Teropalla ollut automaatti, joten sekin aiheuttaa hieman suuremman voimansiirron häviön.

                Comment

                • Jarde
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 446
                  • Oulu

                  #83
                  Originally posted by S.P.R View Post
                  Ja eikös Teropalla ollut automaatti, joten sekin aiheuttaa hieman suuremman voimansiirron häviön.
                  Niinpäs olikin!
                  E46 320d sedan vm-02
                  museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎