Originally posted by BMWFW24
e39 -97 m52 vanoksen toiminta/ohjaukset. Edit:kuvia lisätty
Collapse
X
-
eikös toi männän tappikin ollut alumiinia? mitähän tuo sanoisi jos tuohon laittaisi prossisen helan tuohon reikään ja teettäisi koko männän jossain paremmasta aineesta.. miten ajattelit itse sen kunnostaa? vai kiillotella vaan naarmut pois?Last edited by fraatti; 18-04-2006, 22:54.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Nyt on paketti melkein kasassa. Työt vaan haittaa kasaamista...kele.
Männän akselilla on nyt pronssinen hela. Tämä sen takia, että helasta saatiin pidempi. Vanos ei mennyt ekalla kerralla ilmeisesti kohdalleen, mitattu liikematka jäi ilmeisesti aavistuksen alle 8,5mm, joten tarviinnee laittaa uudelleen. Aika vaan loppui tänään kesken.
Tosin TISsin antama mittaus paikka on vähän kyllä sinnepäin kuvattu.Minimi matka on 8,5mm ja riippuen mittauskohdasta, saa parikin milliä heittoa helposti. Ajeltiin moneen kertaan edestakaisin ja välillä saatiin melkein 10mm liikematka. Ei hyvä. Noh, huomenna jatketaan tarkistus mittauksia ja kokeillaan uusiksi.ex. 316i e36 1991
ex. 318iS Coupe e36 1992
ex. 528iA Touring e39 1997
ex 316i e30 1990, vaimon
ex. X5 4.4i e53 2001
ex 316 e46 2003, vaimon
525iX e60 2008
Z4 e85 2003, vaimon
Comment
-
-
Jatketaas tarinaa taas. Tuo säätö vähän haetutti saada oikealle kohdalle ja kerrankin mitattiin muka oikea liikematka ja kasattiin kone. Tulos oli: koneesta alavääntö hukassa ja vikakoodina Vanos mekaanisesti jumissa. Koneen yläpää uudelleen auki ja uusia työkaluja kehiin jotta saatiin nokat lukittua kunnolla paikoilleen. Säätö ei todellisuudessa ollut jumissa vaan liikkui herkästi. Ilmeisesti kun liikerata ei ollut riittävän pitkä, niin säädön nopeus/reagointiaika ei tietokoneen mielestä ollut oikea. Koska ainut(ilmeisesti) anturi mikä haistelee nokan asentoa, tunnistaa imunokasta vain yhdeltä kohdalta, melko pitkältä matkalta nokan asennon, on ainut muuttuva asia tuon kohdan alkupaikka. Ja kun Vanos ei liikauta nokka-akselia riittävästi, niin ohjausboksi ei saa signaalia nokan asennosta niin nopeasti kuin se odottaa suhteessa kampiakseliin. Näin me pähkäiltiin. Korjatkaa jos oltiin aivan hakoteillä....
Sitten laitettiin kaikki akselit kunnolla "lukkoon" ja tarkistettiin ajoitus joka paikasta ja säädettiin se kohdilleen. Ilmeisesti pakonokka ei ollut pysynyt paikoillaan rattaaseen nähden koska rattaiden hahlot ei ollut oikealla kohdalla. Nyt laitettiin ne niin että pakonokka ei pääse luistelemaan suhteessa kampiakseliin. Tätä ennen ei oltu koskettu pakonokan ajoitukseen vaan se oli laakkosen venttiilin nostimien vaihdon jäljiltä.
Nyt saatiin Vanos kohdalleen ja alavääntö ilmestyi takaisin, samoin vikakoodeja ei enään tullut Vanoksen suunnalta.ex. 316i e36 1991
ex. 318iS Coupe e36 1992
ex. 528iA Touring e39 1997
ex 316i e30 1990, vaimon
ex. X5 4.4i e53 2001
ex 316 e46 2003, vaimon
525iX e60 2008
Z4 e85 2003, vaimon
Comment
-
-
Itse testasin tollasen yksöisvanoksen toiminnan kansirempan yhteydessä seuraavalla metodilla:
Kone ykösen YKK:hon, kampiakselin lukitustappi paikalleen.
Sitten kompuralla vanoksen öljykanavaan painetta reilut 2bar ja sen jälkeen solenoidille virtaa akulta. Mittaillaan sitten paljonko vanos pääsee nokka-akselia säätämään (eli virat päälle/pois) ja jos se on vaaditut 8,5mm tai enemmän ni homma ok.
Sen jälkeen vermeet irti ja pyöritellään konetta vielä pari kertaa ja tarkastetaan vielä kertaalleen että ajotukset ok, ja eikun paketti kasaan ja auto ajoon.Last edited by Jinja1l; 12-06-2006, 14:44.
Comment
-
-
Vanos
Morjen! Minulla on 728 vm -96 R6(vanos)kyselisin hieman teidän tietoutta mahdollisesta asiasta! Oletan että minulla on vanos hajalla! Oireita seuraavanlaisia: Autoa kännistäessä toimii ok kaasua lisätessä auton kierrosluvut pomppivat ja moottorista alkaa kuulua ihme rallatusta. Sitten se vielä alkaa kaiken lisäksi savuttamaan siis putkista. Nyt purettiin moottori vaihdettiin tiivistesarja samalla ja purettiin vanos siellä oli samanlaisia hankautumia, epätasaisuutta männässä! Onko vika juuri siinä vai voiko se olla jossain muualla? Ja jos vika on vanoksessa voiko/saako pelkän männän vaihtaa. Kiitos:think
Comment
-
-
Nostetaampas tätä vanhaa topikkia, vaikka hieman otsikon vierestä nyt meneekin. Luettiin eilen vikakoodit omasta M52B28 -koneesta kun alavääntö on ollut kateissa ja kulutus lisääntynyt. Nokka-akselin asentotunnistimen se ilmoitti vialliseksi. Ajon aikana live-dataa lukiessa kävi myös ilmi, että vanos ei liiku suuntaan eikä toiseen missään kaasun asennossa. Voiko se olla jumissa vai johtuneeko tämä tuosta viallisesta nokka-akselin asentotunnistimesta? Sehän selviää kun tuo saadaan vaihdettua, mutta laitetaan nyt tännekin tekstiä jos jollakin sattunut samanmoisia oireita.
Comment
-
-
Originally posted by MikkoK View PostNostetaampas tätä vanhaa topikkia, vaikka hieman otsikon vierestä nyt meneekin. Luettiin eilen vikakoodit omasta M52B28 -koneesta kun alavääntö on ollut kateissa ja kulutus lisääntynyt. Nokka-akselin asentotunnistimen se ilmoitti vialliseksi. Ajon aikana live-dataa lukiessa kävi myös ilmi, että vanos ei liiku suuntaan eikä toiseen missään kaasun asennossa. Voiko se olla jumissa vai johtuneeko tämä tuosta viallisesta nokka-akselin asentotunnistimesta? Sehän selviää kun tuo saadaan vaihdettua, mutta laitetaan nyt tännekin tekstiä jos jollakin sattunut samanmoisia oireita.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
osaisiko joku kertoa että mikä ohjaa vanoksen solenoidin virran ohjausta? Siis sinnehän tulee jatkuva 12v. Ja maadoituksella ohjataan, mutta mikä sitä maata ohjaa? Kokeiltiin virtakynällä niin missään kaasun asennossa ei virtakynä syttynyt. Onko se ehkä kaasuläpän asentoanturi joka sitä ohjaa? Vai mikä? Solenoidia kun irto akulla kokeili niin toimii eli se tappi tulee ulos mutta täysin pois pelistä kun on liittimessä kiinni. Auto ei kylläkään ollut käynnissä vaan oli vaan virrat päällä.
Comment
-
Comment