memebuy23buy

e39 -97 m52 vanoksen toiminta/ohjaukset. Edit:kuvia lisätty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • boxer33
    Bimmer Rookie
    • Dec 2005
    • 47
    • Espoo

    #16
    Originally posted by BMWFW24
    Kyselin uusien hintoja: Laakkosella 447euroa ja toimitusaika pari päivää, KL-varaosat ainakin 1000euroa ja 3:n viikon toimitusaika...Että näin, siellä ei edes alettu ottaa selvää hinnasta vaan melkeenpä tyrmättiin heti liian kalliina osana.
    Jep, tuntuu usein tuo varaosien hinnoittelu olevan aika hatusta tempastua. Tosin tälläkertaa tuo Laakkosen antama hinta on melkein sama kuin RealOEMin ilmoittama (445,28$), tosin yksikkö on eri.
    E46 320i Touring -02
    Ex: E36 323ti M-Tech -98

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4657
      • Tampere

      #17
      eikös toi männän tappikin ollut alumiinia? mitähän tuo sanoisi jos tuohon laittaisi prossisen helan tuohon reikään ja teettäisi koko männän jossain paremmasta aineesta.. miten ajattelit itse sen kunnostaa? vai kiillotella vaan naarmut pois?
      Last edited by fraatti; 18-04-2006, 22:54.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • BMWFW24
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 276
        • Jämsä

        #18
        Homma on vielä vaiheessa, helalla on tarkoitus kokeilla.
        ex. 316i e36 1991
        ex. 318iS Coupe e36 1992
        ex. 528iA Touring e39 1997
        ex 316i e30 1990, vaimon
        ex. X5 4.4i e53 2001
        ex 316 e46 2003, vaimon
        525iX e60 2008
        Z4 e85 2003, vaimon​

        Comment

        • BMWFW24
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 276
          • Jämsä

          #19
          Nyt on paketti melkein kasassa. Työt vaan haittaa kasaamista...kele.
          Männän akselilla on nyt pronssinen hela. Tämä sen takia, että helasta saatiin pidempi. Vanos ei mennyt ekalla kerralla ilmeisesti kohdalleen, mitattu liikematka jäi ilmeisesti aavistuksen alle 8,5mm, joten tarviinnee laittaa uudelleen. Aika vaan loppui tänään kesken.
          Tosin TISsin antama mittaus paikka on vähän kyllä sinnepäin kuvattu.Minimi matka on 8,5mm ja riippuen mittauskohdasta, saa parikin milliä heittoa helposti. Ajeltiin moneen kertaan edestakaisin ja välillä saatiin melkein 10mm liikematka. Ei hyvä. Noh, huomenna jatketaan tarkistus mittauksia ja kokeillaan uusiksi.
          ex. 316i e36 1991
          ex. 318iS Coupe e36 1992
          ex. 528iA Touring e39 1997
          ex 316i e30 1990, vaimon
          ex. X5 4.4i e53 2001
          ex 316 e46 2003, vaimon
          525iX e60 2008
          Z4 e85 2003, vaimon​

          Comment

          • BMWFW24
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 276
            • Jämsä

            #20
            It's alive!!
            Ja on tarkkailun alla.
            ex. 316i e36 1991
            ex. 318iS Coupe e36 1992
            ex. 528iA Touring e39 1997
            ex 316i e30 1990, vaimon
            ex. X5 4.4i e53 2001
            ex 316 e46 2003, vaimon
            525iX e60 2008
            Z4 e85 2003, vaimon​

            Comment

            • BMWFW24
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 276
              • Jämsä

              #21
              Tässä kuva vanoksen fiksatusta männänstä. Kuvassa näkyy pronssinen hela männän akselin ymäpärillä.
              Attached Files
              ex. 316i e36 1991
              ex. 318iS Coupe e36 1992
              ex. 528iA Touring e39 1997
              ex 316i e30 1990, vaimon
              ex. X5 4.4i e53 2001
              ex 316 e46 2003, vaimon
              525iX e60 2008
              Z4 e85 2003, vaimon​

              Comment

              • BMWFW24
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 276
                • Jämsä

                #22
                Jatketaas tarinaa taas. Tuo säätö vähän haetutti saada oikealle kohdalle ja kerrankin mitattiin muka oikea liikematka ja kasattiin kone. Tulos oli: koneesta alavääntö hukassa ja vikakoodina Vanos mekaanisesti jumissa. Koneen yläpää uudelleen auki ja uusia työkaluja kehiin jotta saatiin nokat lukittua kunnolla paikoilleen. Säätö ei todellisuudessa ollut jumissa vaan liikkui herkästi. Ilmeisesti kun liikerata ei ollut riittävän pitkä, niin säädön nopeus/reagointiaika ei tietokoneen mielestä ollut oikea. Koska ainut(ilmeisesti) anturi mikä haistelee nokan asentoa, tunnistaa imunokasta vain yhdeltä kohdalta, melko pitkältä matkalta nokan asennon, on ainut muuttuva asia tuon kohdan alkupaikka. Ja kun Vanos ei liikauta nokka-akselia riittävästi, niin ohjausboksi ei saa signaalia nokan asennosta niin nopeasti kuin se odottaa suhteessa kampiakseliin. Näin me pähkäiltiin. Korjatkaa jos oltiin aivan hakoteillä....

                Sitten laitettiin kaikki akselit kunnolla "lukkoon" ja tarkistettiin ajoitus joka paikasta ja säädettiin se kohdilleen. Ilmeisesti pakonokka ei ollut pysynyt paikoillaan rattaaseen nähden koska rattaiden hahlot ei ollut oikealla kohdalla. Nyt laitettiin ne niin että pakonokka ei pääse luistelemaan suhteessa kampiakseliin. Tätä ennen ei oltu koskettu pakonokan ajoitukseen vaan se oli laakkosen venttiilin nostimien vaihdon jäljiltä.
                Nyt saatiin Vanos kohdalleen ja alavääntö ilmestyi takaisin, samoin vikakoodeja ei enään tullut Vanoksen suunnalta.
                ex. 316i e36 1991
                ex. 318iS Coupe e36 1992
                ex. 528iA Touring e39 1997
                ex 316i e30 1990, vaimon
                ex. X5 4.4i e53 2001
                ex 316 e46 2003, vaimon
                525iX e60 2008
                Z4 e85 2003, vaimon​

                Comment

                • kolkaksviis
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2006
                  • 159

                  #23
                  Mistä erottaa vanosmoottorin ilman sitä olevasta???????

                  Comment

                  • Jarde
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 447
                    • Oulu

                    #24
                    Moottorin päässä olevasta "myhkystä"!
                    Kuvassa vanos moottori M52B28.
                    Last edited by Jarde; 08-09-2008, 22:20.
                    E46 320d sedan vm-02
                    museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                    Comment

                    • kolkaksviis
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2006
                      • 159

                      #25
                      Originally posted by Jarde
                      Moottorin päässä olevasta "myhkystä"!
                      Kuvassa vanos moottori M52B28.
                      Ok.Multa ei löydy.Kuten kuvasta näkyy.

                      Comment

                      • Jinja1l
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2004
                        • 36
                        • oulu

                        #26
                        Itse testasin tollasen yksöisvanoksen toiminnan kansirempan yhteydessä seuraavalla metodilla:
                        Kone ykösen YKK:hon, kampiakselin lukitustappi paikalleen.
                        Sitten kompuralla vanoksen öljykanavaan painetta reilut 2bar ja sen jälkeen solenoidille virtaa akulta. Mittaillaan sitten paljonko vanos pääsee nokka-akselia säätämään (eli virat päälle/pois) ja jos se on vaaditut 8,5mm tai enemmän ni homma ok.

                        Sen jälkeen vermeet irti ja pyöritellään konetta vielä pari kertaa ja tarkastetaan vielä kertaalleen että ajotukset ok, ja eikun paketti kasaan ja auto ajoon.
                        Last edited by Jinja1l; 12-06-2006, 14:44.

                        Comment

                        • Maxir
                          Newbiemmer
                          • May 2007
                          • 1
                          • Lappeenranta

                          #27
                          Vanos

                          Morjen! Minulla on 728 vm -96 R6(vanos)kyselisin hieman teidän tietoutta mahdollisesta asiasta! Oletan että minulla on vanos hajalla! Oireita seuraavanlaisia: Autoa kännistäessä toimii ok kaasua lisätessä auton kierrosluvut pomppivat ja moottorista alkaa kuulua ihme rallatusta. Sitten se vielä alkaa kaiken lisäksi savuttamaan siis putkista. Nyt purettiin moottori vaihdettiin tiivistesarja samalla ja purettiin vanos siellä oli samanlaisia hankautumia, epätasaisuutta männässä! Onko vika juuri siinä vai voiko se olla jossain muualla? Ja jos vika on vanoksessa voiko/saako pelkän männän vaihtaa. Kiitos:think

                          Comment

                          • MikkoK
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2007
                            • 748
                            • Oulu

                            #28
                            Nostetaampas tätä vanhaa topikkia, vaikka hieman otsikon vierestä nyt meneekin. Luettiin eilen vikakoodit omasta M52B28 -koneesta kun alavääntö on ollut kateissa ja kulutus lisääntynyt. Nokka-akselin asentotunnistimen se ilmoitti vialliseksi. Ajon aikana live-dataa lukiessa kävi myös ilmi, että vanos ei liiku suuntaan eikä toiseen missään kaasun asennossa. Voiko se olla jumissa vai johtuneeko tämä tuosta viallisesta nokka-akselin asentotunnistimesta? Sehän selviää kun tuo saadaan vaihdettua, mutta laitetaan nyt tännekin tekstiä jos jollakin sattunut samanmoisia oireita.

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4657
                              • Tampere

                              #29
                              Originally posted by MikkoK View Post
                              Nostetaampas tätä vanhaa topikkia, vaikka hieman otsikon vierestä nyt meneekin. Luettiin eilen vikakoodit omasta M52B28 -koneesta kun alavääntö on ollut kateissa ja kulutus lisääntynyt. Nokka-akselin asentotunnistimen se ilmoitti vialliseksi. Ajon aikana live-dataa lukiessa kävi myös ilmi, että vanos ei liiku suuntaan eikä toiseen missään kaasun asennossa. Voiko se olla jumissa vai johtuneeko tämä tuosta viallisesta nokka-akselin asentotunnistimesta? Sehän selviää kun tuo saadaan vaihdettua, mutta laitetaan nyt tännekin tekstiä jos jollakin sattunut samanmoisia oireita.
                              moottori nilkutusmoodissa, jolloin tiettyjä toimintoja jätetään pois käytöstä. Kuten vanos, jotta voidaan taata moottorin luotettava toiminta.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • kauko-63
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2010
                                • 143
                                • vantaa

                                #30
                                osaisiko joku kertoa että mikä ohjaa vanoksen solenoidin virran ohjausta? Siis sinnehän tulee jatkuva 12v. Ja maadoituksella ohjataan, mutta mikä sitä maata ohjaa? Kokeiltiin virtakynällä niin missään kaasun asennossa ei virtakynä syttynyt. Onko se ehkä kaasuläpän asentoanturi joka sitä ohjaa? Vai mikä? Solenoidia kun irto akulla kokeili niin toimii eli se tappi tulee ulos mutta täysin pois pelistä kun on liittimessä kiinni. Auto ei kylläkään ollut käynnissä vaan oli vaan virrat päällä.

                                Comment

                                Working...
                                X