Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 vm99 ilmastoinnin haju

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #91
    Originally posted by juhape
    ainakaan vanhemmissa systeemeissä ei ole ulkoläpötila-anturia vaan painekytkin hoitaa sen ettei se käynnisty pakkasessa. Järjestelmän paine laskee kun ilma kylmenee. Sama asia kun jos ainetta on liian vähän.
    Miten vanhoissa? Esim E30:nen 80 luvulta sisältää jo ulkolämpötila-anturin (jota kutsutaan johtokaaviossa jäätymissuoja-anturiksi). Ko. anturi mittaa kennolle tulevan ulkoilman lämpötilaa.
    ---

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9138
      • Oulu

      #92
      Originally posted by -Tapi
      Et siis voita mitään sammuttamalla ilmastoinnin ajon aikana. Kennon mekaanisella puhdistamisella on parempi lopputulos mutta sekin menee hukkaan väärällä ilmastoinnin käyttötavalla. Kondenssivesi on tarkoitettu virtaamaan autosta ulos auton ollessa parkissa. Jos vettä tulisi ajon aikana, se ei olisi mahdollista kuin erittäin pienillä puhallustehoilla tai suljetulla tuloilmakanavalla. Kennon pintaan kerääntyvä siitepöly on hyvä kasvualusta bakteereille ja sen estämiseksi tulisi kenno pitää mahdollisimman kuivana aina kun sen läpi virtaa paljon ilmaa. Kuivaan kennoon hiukkaset kun eivät tartu.
      Ihan rakentavassa mielessä...
      Mistä kosteus kondensoituu kennon pintaan, ellei ohivirtaavasta ilmasta? Tiivistyvän kosteuden määrä on suorassa yhteydessä lämpötilaeroon (sisääntuleva vs. kennon jälkeinen) ja ohivirtaavan ilman määrään. Kennon avulla jäähdytetty ilma ei enää pysty sitomaan samaa määrää vesihöyryä, joka sisääntulevassa ilmamäärässä on ollut (kastepistelämpötila). Jonnekin se kosteus joka tapauksessa pisaroituu ja todennäköisimmin juuri kylmän kennon pinnalle.
      Ilmastoinnin sammuttamisen jälkeen kenno lämpenee samaan lämpötilaan kuin ohivirtaava ilma. Kennon läpi virtaava ilma pystyy hieman sitomaan kennon pintaan kertynyttä kosteutta (ilman suhteellinen kosteus <100%).
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #93
        Ikivanhaa juttua, mutta pakko oikaista ettei kukaan luule väärin.

        Kenno on ajon aikana märkä. Siis aivan kunnolla märkä. Kun auton sammuttaa, vettä tottakai lorahtaa kun puhallus lakkaa ja vesi putoaa kennolta alas ja ulos. Kun ilmastoinnin sammuttaa ennen ajon loppua, kenno ehtii kuivumaan eikä homehdu niin pahasti kuin jos sen jättäisi märäksi.
        Last edited by Bmw Master; 03-07-2011, 21:05.

        Comment

        • öpel
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 253
          • ??????

          #94
          Jatketaan tähän ikivanhaan ketjuun. Ostin muutama viikko sitten E39:n ja kun kerta autoliikkeen vaihdokista kyse, niin liikkeessä varmaan putsanneet jotain kun ilmastoinnista tulee raikasta ilmaa. Tietenkin kun ajossa kompuran iskee pois, niin hetkellisesti tulee paksumpaa ilmaa, kun se kosteus purkautuu kennolta.

          Mutta miksi tulee hirvee sukkamehun haju kun iskee sisäilmankierron päälle?
          BMW 523i E39 MY1999

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎