Originally posted by juhape
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 vm99 ilmastoinnin haju
Collapse
X
-
Originally posted by -TapiEt siis voita mitään sammuttamalla ilmastoinnin ajon aikana. Kennon mekaanisella puhdistamisella on parempi lopputulos mutta sekin menee hukkaan väärällä ilmastoinnin käyttötavalla. Kondenssivesi on tarkoitettu virtaamaan autosta ulos auton ollessa parkissa. Jos vettä tulisi ajon aikana, se ei olisi mahdollista kuin erittäin pienillä puhallustehoilla tai suljetulla tuloilmakanavalla. Kennon pintaan kerääntyvä siitepöly on hyvä kasvualusta bakteereille ja sen estämiseksi tulisi kenno pitää mahdollisimman kuivana aina kun sen läpi virtaa paljon ilmaa. Kuivaan kennoon hiukkaset kun eivät tartu.
Mistä kosteus kondensoituu kennon pintaan, ellei ohivirtaavasta ilmasta? Tiivistyvän kosteuden määrä on suorassa yhteydessä lämpötilaeroon (sisääntuleva vs. kennon jälkeinen) ja ohivirtaavan ilman määrään. Kennon avulla jäähdytetty ilma ei enää pysty sitomaan samaa määrää vesihöyryä, joka sisääntulevassa ilmamäärässä on ollut (kastepistelämpötila). Jonnekin se kosteus joka tapauksessa pisaroituu ja todennäköisimmin juuri kylmän kennon pinnalle.
Ilmastoinnin sammuttamisen jälkeen kenno lämpenee samaan lämpötilaan kuin ohivirtaava ilma. Kennon läpi virtaava ilma pystyy hieman sitomaan kennon pintaan kertynyttä kosteutta (ilman suhteellinen kosteus <100%).E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Ikivanhaa juttua, mutta pakko oikaista ettei kukaan luule väärin.
Kenno on ajon aikana märkä. Siis aivan kunnolla märkä. Kun auton sammuttaa, vettä tottakai lorahtaa kun puhallus lakkaa ja vesi putoaa kennolta alas ja ulos. Kun ilmastoinnin sammuttaa ennen ajon loppua, kenno ehtii kuivumaan eikä homehdu niin pahasti kuin jos sen jättäisi märäksi.Last edited by Bmw Master; 03-07-2011, 21:05.
Comment
-
-
Jatketaan tähän ikivanhaan ketjuun. Ostin muutama viikko sitten E39:n ja kun kerta autoliikkeen vaihdokista kyse, niin liikkeessä varmaan putsanneet jotain kun ilmastoinnista tulee raikasta ilmaa. Tietenkin kun ajossa kompuran iskee pois, niin hetkellisesti tulee paksumpaa ilmaa, kun se kosteus purkautuu kennolta.
Mutta miksi tulee hirvee sukkamehun haju kun iskee sisäilmankierron päälle?BMW 523i E39 MY1999
Comment
-
Comment