Ei prkl tietysti siellä oli jalkatilasta vaijeri poikki. Mitä nyt siis onko tuo yksi mittainen joka menee jalkatilasta konehuoneeseen? Miksi ei pelti aukea vaikka tonkeilla vetää siitä vaijerin päästä? Onko tällä yhteyksiä siihen kun oli pari päivää todella vaikea saada konepeltiä pysymään kiinni/lukossa? Ei tekisi mieli ruveta rikkomaan UUSIA M5 munuaisia, sattuikin kivasti. Toisekseen on vielä jäähdytinnesteiden vaihto kesken.
ex: BMW E38 735iA -97 ex: MB W211 E200CDI -03 ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99 ex: BMW E39 528iA -96 ex: MB W126 300SE -89 ex: BMW E34 525iAT -95 ex: BMW E36 316iA -91
Ei prkl tietysti siellä oli jalkatilasta vaijeri poikki. Mitä nyt siis onko tuo yksi mittainen joka menee jalkatilasta konehuoneeseen? Miksi ei pelti aukea vaikka tonkeilla vetää siitä vaijerin päästä? Onko tällä yhteyksiä siihen kun oli pari päivää todella vaikea saada konepeltiä pysymään kiinni/lukossa? Ei tekisi mieli ruveta rikkomaan UUSIA M5 munuaisia, sattuikin kivasti. Toisekseen on vielä jäähdytinnesteiden vaihto kesken.
Ja taas pelittää! Olipa helppo homma tuo vaijerin vaihto.
ex: BMW E38 735iA -97 ex: MB W211 E200CDI -03 ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99 ex: BMW E39 528iA -96 ex: MB W126 300SE -89 ex: BMW E34 525iAT -95 ex: BMW E36 316iA -91
Lievää jännitystä pukkas tuossa pari päivää sitten, kun ei auennutkaan konepelti ekalla parilla yrityksellä ja piti mennä katsastukseen. Ihmettelin tätä, koska vaihdoin juuri alkup. vaijerin (1. pätkä sisältä konetilaan, ostettu alkup. osana Schmiedmannilta) syksyllä. No, sain tuon konepellin auki muutamalla yrityksellä ja öljysin niitä mekanismin osia (laitoin ihan Teboil Diamondia ensihätään) ja taas pelas. Mikähän tässä voi olla, pitääkö ne loputkin vaijerinpätkät vaihtaa vai oliko vaan jumitusta? Laitoin syksyllä uuden vaijerin asennuksen yhteydessä aseöljyä siihen lukonkielen osiin ja niihin rei'istä näkyviin sivuttain liikkuviin osiin, mutta pitäisikö noihin laittaa jotakin pysyvämpää, vaseliinia? Mitkä on kriittisimmät paikat rasvata ja pitääkö se mekanismi sieltä syylärin takaa myös rasvata, missä loput pätkät yhtyy? Avasin myös sen ekan vaijerin lopun liittymäkotelon ja se on mielestäni ehjä, eikä luista tyhjää sisältä niin kuin joillakin on käynyt.
Avasin myös sen ekan vaijerin lopun liittymäkotelon ja se on mielestäni ehjä, eikä luista tyhjää sisältä niin kuin joillakin on käynyt.
Tarkista vielä onko se ekan vaijerin kuoressa oleva lukko luistanut.
Itse tein kutistesukasta virityksen, kuoren lukko ottaa lisätukea kotelosta. Vasemmalla oleva peltinen lukko liukuu pikkuhiljaa kuorta pitkin oikealle.
Konepelti aukeni, mutta avauskahvan liikerata riitti juuri ja juuri. Tein tuollaisen ensin vanhaan vaijeriin, mutta päätin tilata silti uuden. Kuva uudesta.
Liikeradan lopussa kahva taivuttaa vaijeria siten että ennemmin tai myöhemmin vaijeri katkeaa 'kahvan juuresta'. Veto ei vaijeria katkaise, vaan juuri tuo liika taivutus.
Eli ei vedetä sitä kahvaa voimalla niin pitkälle kuin tulee, vaan vain sen verran että lukot aukeaa. Tähän riittää noin 1/3 liikevarasta.
E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Tarkista vielä onko se ekan vaijerin kuoressa oleva lukko luistanut.
Itse tein kutistesukasta virityksen, kuoren lukko ottaa lisätukea kotelosta. Vasemmalla oleva peltinen lukko liukuu pikkuhiljaa kuorta pitkin oikealle.
[ATTACH]135741[/ATTACH]
Konepelti aukeni, mutta avauskahvan liikerata riitti juuri ja juuri. Tein tuollaisen ensin vanhaan vaijeriin, mutta päätin tilata silti uuden. Kuva uudesta.
Liikeradan lopussa kahva taivuttaa vaijeria siten että ennemmin tai myöhemmin vaijeri katkeaa 'kahvan juuresta'. Veto ei vaijeria katkaise, vaan juuri tuo liika taivutus.
Eli ei vedetä sitä kahvaa voimalla niin pitkälle kuin tulee, vaan vain sen verran että lukot aukeaa. Tähän riittää noin 1/3 liikevarasta.
Joo, mulla oli nyt juuri niin, että piti vetää ihan loppuun se kahva tuolla uudella vaijerilla, että aukes. Pitääpä vielä tarkistaa tuo yhdyskohta, että luistaako siinä sittenkin joku. Huomasin, että siinä uuden vaijerin suojakuoressa aivan tuon muovisen kotelon vieressä on kupeessa 2 pientä reikää, mistä paistaa metalli läpi, ilmeisesti vaijeri. Oli vähän kiire tuon kanssa, mutta jäi mietityttämään, miksi siinä oli nuo reiät. En muista, että asentaessa olisi ollut.
Comment