Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Konepelti jumissa, nopeaa helppiä tarvitaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • asis
    BTCF Member
    • Mar 2009
    • 1138
    • Joensuu

    #31
    Löyty helkkarin hyvä video tosta hommasta: http://www.youtube.com/watch?v=Gtj96Wtcfxs

    Tuosta jos mistä tulee selväksi miten se pelti kuuluu avata.
    E39 540iA M-Sport Imolarot II
    E36 323i touring
    Volvo V70 2.4D mk3
    Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
    Honda Civic 1.4 4d ES
    Chevy Caprice Classic
    ex:
    E32 730iA
    E39 528i Calypsorot metallic
    E36 325i x2

    Comment

    • Night-Wind
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 1534
      • 02

      #32
      Ei prkl tietysti siellä oli jalkatilasta vaijeri poikki. Mitä nyt siis onko tuo yksi mittainen joka menee jalkatilasta konehuoneeseen? Miksi ei pelti aukea vaikka tonkeilla vetää siitä vaijerin päästä? Onko tällä yhteyksiä siihen kun oli pari päivää todella vaikea saada konepeltiä pysymään kiinni/lukossa? Ei tekisi mieli ruveta rikkomaan UUSIA M5 munuaisia, sattuikin kivasti. Toisekseen on vielä jäähdytinnesteiden vaihto kesken.

      ex: BMW E38 735iA -97
      ex: MB W211 E200CDI -03
      ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
      ex: BMW E39 528iA -96
      ex: MB W126 300SE -89
      ex: BMW E34 525iAT -95
      ex: BMW E36 316iA -91

      Comment

      • Night-Wind
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 1534
        • 02

        #33
        Originally posted by Night-Wind View Post
        Ei prkl tietysti siellä oli jalkatilasta vaijeri poikki. Mitä nyt siis onko tuo yksi mittainen joka menee jalkatilasta konehuoneeseen? Miksi ei pelti aukea vaikka tonkeilla vetää siitä vaijerin päästä? Onko tällä yhteyksiä siihen kun oli pari päivää todella vaikea saada konepeltiä pysymään kiinni/lukossa? Ei tekisi mieli ruveta rikkomaan UUSIA M5 munuaisia, sattuikin kivasti. Toisekseen on vielä jäähdytinnesteiden vaihto kesken.

        Ja taas pelittää! Olipa helppo homma tuo vaijerin vaihto.
        ex: BMW E38 735iA -97
        ex: MB W211 E200CDI -03
        ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
        ex: BMW E39 528iA -96
        ex: MB W126 300SE -89
        ex: BMW E34 525iAT -95
        ex: BMW E36 316iA -91

        Comment

        • Bomb5
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2011
          • 726
          • Kivijärvi

          #34
          Lievää jännitystä pukkas tuossa pari päivää sitten, kun ei auennutkaan konepelti ekalla parilla yrityksellä ja piti mennä katsastukseen. Ihmettelin tätä, koska vaihdoin juuri alkup. vaijerin (1. pätkä sisältä konetilaan, ostettu alkup. osana Schmiedmannilta) syksyllä. No, sain tuon konepellin auki muutamalla yrityksellä ja öljysin niitä mekanismin osia (laitoin ihan Teboil Diamondia ensihätään) ja taas pelas. Mikähän tässä voi olla, pitääkö ne loputkin vaijerinpätkät vaihtaa vai oliko vaan jumitusta? Laitoin syksyllä uuden vaijerin asennuksen yhteydessä aseöljyä siihen lukonkielen osiin ja niihin rei'istä näkyviin sivuttain liikkuviin osiin, mutta pitäisikö noihin laittaa jotakin pysyvämpää, vaseliinia? Mitkä on kriittisimmät paikat rasvata ja pitääkö se mekanismi sieltä syylärin takaa myös rasvata, missä loput pätkät yhtyy? Avasin myös sen ekan vaijerin lopun liittymäkotelon ja se on mielestäni ehjä, eikä luista tyhjää sisältä niin kuin joillakin on käynyt.
          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

          Comment

          • kalevik
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 957
            • Salo

            #35
            Originally posted by Bomb5 View Post
            Avasin myös sen ekan vaijerin lopun liittymäkotelon ja se on mielestäni ehjä, eikä luista tyhjää sisältä niin kuin joillakin on käynyt.
            Tarkista vielä onko se ekan vaijerin kuoressa oleva lukko luistanut.

            Itse tein kutistesukasta virityksen, kuoren lukko ottaa lisätukea kotelosta. Vasemmalla oleva peltinen lukko liukuu pikkuhiljaa kuorta pitkin oikealle.

            Click image for larger version

Name:	2013-12-09 11.55.29.jpg
Views:	1
Size:	52.3 KB
ID:	4833741

            Konepelti aukeni, mutta avauskahvan liikerata riitti juuri ja juuri. Tein tuollaisen ensin vanhaan vaijeriin, mutta päätin tilata silti uuden. Kuva uudesta.

            Liikeradan lopussa kahva taivuttaa vaijeria siten että ennemmin tai myöhemmin vaijeri katkeaa 'kahvan juuresta'. Veto ei vaijeria katkaise, vaan juuri tuo liika taivutus.

            Eli ei vedetä sitä kahvaa voimalla niin pitkälle kuin tulee, vaan vain sen verran että lukot aukeaa. Tähän riittää noin 1/3 liikevarasta.
            E61 525i, Suzuki VS1400
            Exät: Jaana, Susanna, Maija

            Comment

            • Markus84
              Newbiemmer
              • Feb 2007
              • 25
              • Partyplace

              #36
              Täällä kanssa konepellin kanssa tuskasteltu, kabiinista vaijeri poikki.
              Tilasin ässältä uuden, mutta onnistuin särkemään "kickpanelin".

              Ei kenelläkään sattuisi ylimääräisenä olemaan ehjää mustaa?

              Melko ohkaisen oloista on kyllä vaijeri, kun vertaa aiempien koppien vastaaviin.

              Comment

              • Bomb5
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2011
                • 726
                • Kivijärvi

                #37
                Originally posted by kalevik View Post
                Tarkista vielä onko se ekan vaijerin kuoressa oleva lukko luistanut.

                Itse tein kutistesukasta virityksen, kuoren lukko ottaa lisätukea kotelosta. Vasemmalla oleva peltinen lukko liukuu pikkuhiljaa kuorta pitkin oikealle.

                [ATTACH]135741[/ATTACH]

                Konepelti aukeni, mutta avauskahvan liikerata riitti juuri ja juuri. Tein tuollaisen ensin vanhaan vaijeriin, mutta päätin tilata silti uuden. Kuva uudesta.

                Liikeradan lopussa kahva taivuttaa vaijeria siten että ennemmin tai myöhemmin vaijeri katkeaa 'kahvan juuresta'. Veto ei vaijeria katkaise, vaan juuri tuo liika taivutus.

                Eli ei vedetä sitä kahvaa voimalla niin pitkälle kuin tulee, vaan vain sen verran että lukot aukeaa. Tähän riittää noin 1/3 liikevarasta.
                Joo, mulla oli nyt juuri niin, että piti vetää ihan loppuun se kahva tuolla uudella vaijerilla, että aukes. Pitääpä vielä tarkistaa tuo yhdyskohta, että luistaako siinä sittenkin joku. Huomasin, että siinä uuden vaijerin suojakuoressa aivan tuon muovisen kotelon vieressä on kupeessa 2 pientä reikää, mistä paistaa metalli läpi, ilmeisesti vaijeri. Oli vähän kiire tuon kanssa, mutta jäi mietityttämään, miksi siinä oli nuo reiät. En muista, että asentaessa olisi ollut.
                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                Comment

                • comanche
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2012
                  • 131
                  • Tuusula

                  #38
                  Originally posted by Markus84 View Post
                  Täällä kanssa konepellin kanssa tuskasteltu, kabiinista vaijeri poikki.
                  Tilasin ässältä uuden, mutta onnistuin särkemään "kickpanelin".

                  Ei kenelläkään sattuisi ylimääräisenä olemaan ehjää mustaa?

                  Melko ohkaisen oloista on kyllä vaijeri, kun vertaa aiempien koppien vastaaviin.
                  Uusi alkuperäinen maksaa 15€.

                  LATERAL TRIM PANEL FRONT LEFT SCHWARZ - 51438208319, 51 43 8 208 319, 8208319, 51-43-8-208-319

                  Comment

                  • Markus84
                    Newbiemmer
                    • Feb 2007
                    • 25
                    • Partyplace

                    #39
                    Originally posted by comanche View Post
                    Uusi alkuperäinen maksaa 15€.
                    Noniin, kiitoksia kovasti! Eihän tuota osannut tuolta hakeakaan..
                    Miten kuskinpuolen pellin lukko pitäisi saada nätisti auki?

                    Välskärin puoli aukesi munuaiset irrottamalla ja vaijeria vähän nitkuttamalla.
                    Toisen kanssa meni sormi suuhun, ei vain millään aukea.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎