Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 muoviosien heikko laatu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #46
    Originally posted by KATKU View Post
    Mulla kävi niin...
    Itse asiassa nytkun muistelen, niin mullakin taisi ensimmäisellä yrityksellä jäädä muistaakseni matkustajanpuolen lämmönsäätönumikka sillein, että kun sääti lämpöä pienemmälle, niin nappi jäi jumiin jolloin lämmöt meni minimiin. Toisella kerralla oli sitten voimakkuuden säätönuppi joka kenkkuili, mutta yrityksen ja erehdyksen kautta lopulta sain kaikki nappulat toimimaan.

    Edelleen väitän, että vika ei ole itse paneelissa vaan kytkennän suorittavan elimen ja jousen asentovirheessä. Niitä kun ei ole tarkoitettu ihmisen kasattavaksi, vaan robotit vääntää tehtaalla ne oikealle paikalleen. Nuorempana hankittu kokemus pienoismalleista taisi allekirjoittaneella olla hyödyksi projektissa

    Comment

    • KATKU
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 230
      • Vaasa

      #47
      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
      Itse asiassa nytkun muistelen, niin mullakin taisi ensimmäisellä yrityksellä jäädä muistaakseni matkustajanpuolen lämmönsäätönumikka sillein, että kun sääti lämpöä pienemmälle, niin nappi jäi jumiin jolloin lämmöt meni minimiin. Toisella kerralla oli sitten voimakkuuden säätönuppi joka kenkkuili, mutta yrityksen ja erehdyksen kautta lopulta sain kaikki nappulat toimimaan.

      Edelleen väitän, että vika ei ole itse paneelissa vaan kytkennän suorittavan elimen ja jousen asentovirheessä. Niitä kun ei ole tarkoitettu ihmisen kasattavaksi, vaan robotit vääntää tehtaalla ne oikealle paikalleen. Nuorempana hankittu kokemus pienoismalleista taisi allekirjoittaneella olla hyödyksi projektissa
      Oishan se kuitenki vähintäänkin merkillistä, että valmistaja vetäisi kaksi maalattua vivaa ehjän paneelin yli, että saisi vain myydä sitten noita maalattuja susitettuja paneeleja vain nappisatsina.

      Comment

      • SledgeHammer82
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1651
        • Pk-seutu

        #48
        Originally posted by KATKU View Post
        Oishan se kuitenki vähintäänkin merkillistä, että valmistaja vetäisi kaksi maalattua vivaa ehjän paneelin yli, että saisi vain myydä sitten noita maalattuja susitettuja paneeleja vain nappisatsina.
        Voi tosiaan olla, ettei laaduntarkkailu ihan samalla tasolla ole, mutta tuskin niillä erillistä valumuottia on pelkästään nappisatsia varten, ei meinaan ole muotit ihan ilmaisia.

        Kuitenkin tälläkin foorumilla (ja taitaa tässäkin topicissa) olla useampi, joka on tuon sutatun paneelin saanut toimimaan. IMO syy viivoihin on siinä, ettei nappuloita tosiaan ole tarkoitettu vaihdettavaksi (tuskin esim. merkkihuollossa jaksavat pipertää lukuisia tunteja moisen homman kimpussa), vaan haluavat myydä koko paneelin parilla sadalla eurolla ja viivat yrittävät estää sen, ettei tee-se-itse-miehet muka voisi vaihtaa pelkkää paneelinkuorta.

        Comment

        • KATKU
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 230
          • Vaasa

          #49
          Originally posted by SledgeHammer82 View Post
          Voi tosiaan olla, ettei laaduntarkkailu ihan samalla tasolla ole, mutta tuskin niillä erillistä valumuottia on pelkästään nappisatsia varten, ei meinaan ole muotit ihan ilmaisia.

          Kuitenkin tälläkin foorumilla (ja taitaa tässäkin topicissa) olla useampi, joka on tuon sutatun paneelin saanut toimimaan. IMO syy viivoihin on siinä, ettei nappuloita tosiaan ole tarkoitettu vaihdettavaksi (tuskin esim. merkkihuollossa jaksavat pipertää lukuisia tunteja moisen homman kimpussa), vaan haluavat myydä koko paneelin parilla sadalla eurolla ja viivat yrittävät estää sen, ettei tee-se-itse-miehet muka voisi vaihtaa pelkkää paneelinkuorta.
          Kait ne nappulat on vaihdettavaksi tarkoitettu, kun sitä satsia kerta myydään.
          Noiden nappien vaihdossahan menee max. 5 minuuttia vaikka vaihtais kaikki napit, kunhan vain vaihtaa ne helposti etupuolelta mitään purkamatta.

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9159
            • Oulu

            #50
            Kyllä ne nappulat on vaihdettavaksi tarkoitettu. TIS:stä löytyy virallinen ohjekin, jossa kehoitetaan yksinkertaisesti kampeamaan nappula alareunasta irti.

            Nappulasatsin paneeli voi olla täysin ehjää paneelia vastaava. Tämä on sitä markkinataloutta. Samalta hihnalta syljetään mieluumin vain yhtä osaa, joka sitten sotketaan rahastustarkoituksessa. Toki joukkoon saattaa mennä myös kokoonpanon osalta laaduntarkkailun hylkyjä.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • KATKU
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 230
              • Vaasa

              #51
              Originally posted by Clavurion View Post
              Kyllä ne nappulat on vaihdettavaksi tarkoitettu. TIS:stä löytyy virallinen ohjekin, jossa kehoitetaan yksinkertaisesti kampeamaan nappula alareunasta irti.

              Nappulasatsin paneeli voi olla täysin ehjää paneelia vastaava. Tämä on sitä markkinataloutta. Samalta hihnalta syljetään mieluumin vain yhtä osaa, joka sitten sotketaan rahastustarkoituksessa. Toki joukkoon saattaa mennä myös kokoonpanon osalta laaduntarkkailun hylkyjä.
              Näinhän se varmaan menne. Huonolla tuurilla saa ehjät napit, mutta rikkinäisen paneelin.

              Comment

              • SledgeHammer82
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1651
                • Pk-seutu

                #52
                Originally posted by KATKU View Post
                Noiden nappien vaihdossahan menee max. 5 minuuttia vaikka vaihtais kaikki napit, kunhan vain vaihtaa ne helposti etupuolelta mitään purkamatta.
                Paitsi, jos vanha paneeli on kulunut nappula-aukoista horoksi, kuten aiemmin liittämästäni kuvasta näkyy. Ei pysy uudet eikä vanhat napit kiinni.

                Oikeammin siis kai tehtaan mielestä paneelin kuori (jossa varanappulat ovat kiinni) ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi, pelkästään nappulat tai sitten koko paneeli piirilevyineen.

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #53
                  Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                  Paitsi, jos vanha paneeli on kulunut nappula-aukoista horoksi, kuten aiemmin liittämästäni kuvasta näkyy. Ei pysy uudet eikä vanhat napit kiinni.

                  Oikeammin siis kai tehtaan mielestä paneelin kuori (jossa varanappulat ovat kiinni) ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi, pelkästään nappulat tai sitten koko paneeli piirilevyineen.
                  Täysin hyväksyttävä tarkennus.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    #54
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Täysin hyväksyttävä tarkennus.
                    Pojjaat, mikäpä pitää olla sitten se varaosanumero, jolla tuon nappipaneelin saa (siis josta käytän vain napit) 9/96:een E39:iin ?

                    Oisko Clavulla heittää tissistä sitä vaihto-ohjetta?

                    Tämähän vaikuttaa vähän liiankin helpolta ja halvalta!

                    EDIT: siis mitähän helvettiä! Soitin Wetterille tuosta nappisatsista, löysin tredistä numeron: 64118375645, joka on myös realoemissa. Hinta 81 euroa! Mikä meni vikaan, aika kaukana paristakympistä... ?

                    EDIT2: Soitin Laakkoselle, hinta 79e satsi. En kyllä taida kahden napin takia maksaa 80 euroa. Onpas tuo kallistunut siitä, millä moukari oli noita ostanut.

                    Jos jollain on niitä E39 ilmastoinnin lämpötilansäätönappeja (punanen ja sininen) ylimääräisinä, niin tarjotkaa privaan! Tai jos tiiätte, mistä saa koko satsin sillä parillakympillä, niin ostan heti.

                    Tero
                    Last edited by teropa; 25-10-2007, 11:23.
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      #55
                      Originally posted by teropa View Post
                      Pojjaat, mikäpä pitää olla sitten se varaosanumero, jolla tuon nappipaneelin saa (siis josta käytän vain napit) 9/96:een E39:iin ?

                      Oisko Clavulla heittää tissistä sitä vaihto-ohjetta?

                      Tämähän vaikuttaa vähän liiankin helpolta ja halvalta!

                      EDIT: siis mitähän helvettiä! Soitin Wetterille tuosta nappisatsista, löysin tredistä numeron: 64118375645, joka on myös realoemissa. Hinta 81 euroa! Mikä meni vikaan, aika kaukana paristakympistä... ?

                      EDIT2: Soitin Laakkoselle, hinta 79e satsi. En kyllä taida kahden napin takia maksaa 80 euroa. Onpas tuo kallistunut siitä, millä moukari oli noita ostanut.

                      Jos jollain on niitä E39 ilmastoinnin lämpötilansäätönappeja (punanen ja sininen) ylimääräisinä, niin tarjotkaa privaan! Tai jos tiiätte, mistä saa koko satsin sillä parillakympillä, niin ostan heti.

                      Tero
                      Kyllä tuon osanumeron pitäisi olla oikea pre-faceliftiin. Mielenkiintoista tuossa on RealOEM:issakin raju hintaero vuosimalliversioiden välillä, mille ei ole oikein järkevää selitystä. Lieneekö tuossakin myyjän ahneus iskenyt ja kaikkien nappulasettien hinta onkin asettunut n. 80€ tasolle?

                      Ei siinä vaihto-ohjeessa ole kuin kuvan kanssa kerrottu: Kampea nappulan alareunan kynsi paneelin reunan yli ja nosta nappula pois.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • reekoon
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 3439
                        • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                        #56
                        Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                        Nyt on paneeli onnistuneesti vaihdettu. Kameraa ei valitettavasti saatu asennushetkelle käyttöön.

                        Paneeli irtosi sivuilta vuorotellen kampeamalla. Paneelin etuosa irtoaa käsin "rungosta". Sitten paneeli pöydälle ja muovinen etuosa ruuvarilla kampeamalla irti. Vanha paneeli oli siis kulunut nappula-aukkojen alareunasta siten, ettei uudetkaan nappulat pysyneet paikalla. Tämä paneeli korvataan nappulasetin (Nro. 64118375645) mukana tulevalla paneelilla, johon on tehtaalla tehty kaksi viirua käytön estämiseksi. Nämä viirut saa kyllä sopivilla aineilla ja hankaamalla pois.

                        Kuten Vee-eit sanoi, sähkökytkennän suorittava elin tosiaan on pieni ja pomppaa helposti pois paikoiltaan. Muutaman epäonnistuneen asennuskokeilun jälkeen, homma saatiin onnistumaan asettelemalla ensin muovipaneeliin nämä "elimet" paikoilleen varoen painamasta nappuloita. Sitten muovipaneeli kiinni ruuvipenkkiin (luonnollisesti pehmusteiden kanssa) ja tämän jälkeen varovasti painamalla - välttäen kolauttamista - piirilevy metallikehikkoineen painettiin kiinni muovipaneeliin.

                        Sitten vain painetaan paneeli takaisin ohjausyksikön runkoon ja työnnetään koko paneeli paikoilleen molemmilta puolilta yhtäaikaa. Ennen tätä kannattaa tosiaan puhdistaa se sensorituuletin. Oli kerännyt todella rankasti pölyä.

                        Tulos: Nappulat pysyvät tukevasti paikoillaan, näppäinvaste on laadukkaan tuntuinen, kaikki nappulat toimivat moitteetta, paneelin takaata saatu pölyt puhdistettua, kojelautaan ei ilmestynyt ylimääräisiä jälkiä.

                        Työn tekoon kannattaa hankkia/varata:
                        -uusi paneeli ja nappulat (BMW osanumero 64118375645)
                        -pöytä, jossa hyvä valaistus
                        -pinsetit
                        -teräväkärkinen ruuviväännin
                        -ruuvipenkki
                        -muutama tunti aikaa, asennus ei välttämättä ensimmäisellä tai toisellakaan kerralla mene putkeen..

                        Sen jälkeen vaan nauttimaan uudesta paneelista ja hyvinansaituista asennuskaljoista.
                        irtosiko siis ilman radio/kasetti/cd soittimen irroitusta? onkos se jokin pieni hyrrä/moottori tamän paneelin takana joka haistelee ilmeisesti sisäilmaa. Minulla kuuluu sellainen narina ääni ilmastointi paneelin takaa siitä kohdin missä on ne kaksi pientä neliön muotoista ritilä aukkoa. mikä siellä voisi pitää ääntä ja mitä sille pitäisi tehdä. upottaa CRChen
                        E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                        JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                        E36 316i Compact Hellrot

                        Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                        Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                        Comment

                        • SledgeHammer82
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1651
                          • Pk-seutu

                          #57
                          Originally posted by teropa View Post
                          Pojjaat, mikäpä pitää olla sitten se varaosanumero, jolla tuon nappipaneelin saa (siis josta käytän vain napit) 9/96:een E39:iin ?

                          Oisko Clavulla heittää tissistä sitä vaihto-ohjetta?

                          Tämähän vaikuttaa vähän liiankin helpolta ja halvalta!

                          EDIT: siis mitähän helvettiä! Soitin Wetterille tuosta nappisatsista, löysin tredistä numeron: 64118375645, joka on myös realoemissa. Hinta 81 euroa! Mikä meni vikaan, aika kaukana paristakympistä... ?

                          EDIT2: Soitin Laakkoselle, hinta 79e satsi. En kyllä taida kahden napin takia maksaa 80 euroa. Onpas tuo kallistunut siitä, millä moukari oli noita ostanut.

                          Jos jollain on niitä E39 ilmastoinnin lämpötilansäätönappeja (punanen ja sininen) ylimääräisinä, niin tarjotkaa privaan! Tai jos tiiätte, mistä saa koko satsin sillä parillakympillä, niin ostan heti.

                          Tero
                          Espoon Laakkoselta sen viime syksynä ostin. Realoem.comkin antaa tuolle ennen 9/2000 valmistuneihin autoihin hinnaksi 25 taalaa ja 2001 ja uudempiin sitten 76 euroa. Jollain reilulla parilla kympillä sen viime syksynä Espoon Laakkoselta ostin, tossa tosin BCF:n -10% alennus mukana. Voin viikonloppuna tarkastaa tarkan hinnan kuiteista.

                          Taisivat siis puhelimessa kertoa sulle post 2001 mallisen hinnan. Kysy uudelleen ja aloita puhelinnumero kertomalla autosi VIN-koodi, niin tulee oikea osa ja hinta.

                          Originally posted by reekoon View Post
                          irtosiko siis ilman radio/kasetti/cd soittimen irroitusta? onkos se jokin pieni hyrrä/moottori tamän paneelin takana joka haistelee ilmeisesti sisäilmaa. Minulla kuuluu sellainen narina ääni ilmastointi paneelin takaa siitä kohdin missä on ne kaksi pientä neliön muotoista ritilä aukkoa. mikä siellä voisi pitää ääntä ja mitä sille pitäisi tehdä. upottaa CRChen
                          Irtosi kyllä ja piskuinen flekti näkyy kyllä selvästi paneelin ritilöiden takana. Minä en tehnyt muuta kuin poistin pölyt laitteesta kun tässä yksilössä flekti ei vielä pitänyt ääntä. Pyöri kyllä aika paljon kevyemmin puhdistettuna.
                          Last edited by SledgeHammer82; 25-10-2007, 13:23.

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            #58
                            Sledge,

                            Sorry, annoin kyllä sen prefaceliftin koodin. Ja hinta oli se, minkä sanoin.

                            Eli osan hinta on melkein 4-kertaistunut! Voi jumanvittu, sanonko.

                            Tero

                            ps> realoemissa 9/2000 asti näkyy se parikybää, sitte 10/2000-oliko 9/2001 näkyy 76 dollaria, ja sitten tuosta uudempi taas sen saman parikybää. Annoin kuitenkin wetterille ja laakkoselle nimenomaan tuon prefaceliftin nappien koodin, ja sen hinta on se ~80e. Nythän voisi kokeilla kaikkia noita varaosanumeroita, ja kattoa josko joku noista olisi selvästi halvempi kuin toinen. Jos joku osaisi sanoa, käykö nuo napit uudemmasta vanhaan paneeliin!

                            ps2> eipä tarvi tarkistaa. Tässä hinnat jokaiselle "nappi-evoluutiolle":

                            64118375645: alku -> 9/2000, 81e
                            64116924315: 9/2000 -> 4/2001, 73,68e
                            64116915812: 4/2001 ->, 76,83e
                            Last edited by teropa; 25-10-2007, 13:31.
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • KATKU
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2006
                              • 230
                              • Vaasa

                              #59
                              Itse ostin nappisatsin 64118375645 17.03.2007 Vaasasta hinta reilu parikymppiä.
                              Soitin ja tarkistin hinnan. Oli hieman noussut 81:-
                              Tollahintaa pitäis kyllä jo irrota mukaan tuhrimaton toimiva paneeliosa.
                              Last edited by KATKU; 25-10-2007, 15:35.

                              Comment

                              • stiguE39
                                Newbiemmer
                                • Sep 2007
                                • 9

                                #60
                                Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                                N. 20 euroa maksoivat viime syksynä Espoon Laakkosella nappisarja "tussatun" paneelin kanssa ja jouset eivät kuulu mukaan. Mihin uusia jousia tarvitset?
                                Entinen omistaja kertoi joskus vaihtaneensa paneelin ja minun harmikseni hänellä oli/on peukalo keskellä kämmentä, ja oli onnistunu hävittämään ja hajottamaan muutaman jousen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎