Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ohjaustehostin vinoilee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • puppetmaster
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 74
    • Tampere

    E39 ohjaustehostin vinoilee

    Kyseessä 2001 530d.

    Ohjaus on todella jäykkä (ollakseen tehostettu) koneen ollessa tyhjäkäynnillä. Kun kierroksia nostaa hieman, kevenee ohjaus sellaiseksi, kuin sen voisi kuvitella olevan tarkoitus ollakin.

    Tyhjäkäynnillä kuulee myös pientä vonkunan tapaista rattia käännellessä. Ääni kuuluu sitä voimakkaammin, mitä voimakkaammin rattia kääntää. Mitenkään voimakkaasti ääni ei kuulu, mutta kuuluupa kuitenkin. Öljyn määrä on OK.

    Onkohan siellä nyt pumppu menossa vai mitä? Ja jos on, niin onko pirullinen vaihtaa? Liikkeessä on varmaan hintava operaatio, taitaa pumppukin maksaa maltaita, kun ovat näemmä käytetytkin hinnoissaan. Autolla on ajettu jotain about 230 tkm.

    Ajossa on esiintynyt ajoittain myös ratissa tuntuvaa omituista vetelyä. Alustan osia on vaihdettu urakalla, siellä ei nyt pitäisi väljiä olla. Mahtaisikohan tämäkin johtua tehostimesta, jos se vaikka silloin tällöin heittäytyy vähemmän tehostavaksi, jolloin urien sun muiden vetely välittyy voimakkaampana rattiin?
  • Rale
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 1482
    • Porvoo

    #2
    ohjaustehostin

    Originally posted by puppetmaster View Post
    Kyseessä 2001 530d.

    Ohjaus on todella jäykkä (ollakseen tehostettu) koneen ollessa tyhjäkäynnillä. Kun kierroksia nostaa hieman, kevenee ohjaus sellaiseksi, kuin sen voisi kuvitella olevan tarkoitus ollakin.

    Tyhjäkäynnillä kuulee myös pientä vonkunan tapaista rattia käännellessä. Ääni kuuluu sitä voimakkaammin, mitä voimakkaammin rattia kääntää. Mitenkään voimakkaasti ääni ei kuulu, mutta kuuluupa kuitenkin. Öljyn määrä on OK.

    Onkohan siellä nyt pumppu menossa vai mitä? Ja jos on, niin onko pirullinen vaihtaa? Liikkeessä on varmaan hintava operaatio, taitaa pumppukin maksaa maltaita, kun ovat näemmä käytetytkin hinnoissaan. Autolla on ajettu jotain about 230 tkm.

    Ajossa on esiintynyt ajoittain myös ratissa tuntuvaa omituista vetelyä. Alustan osia on vaihdettu urakalla, siellä ei nyt pitäisi väljiä olla. Mahtaisikohan tämäkin johtua tehostimesta, jos se vaikka silloin tällöin heittäytyy vähemmän tehostavaksi, jolloin urien sun muiden vetely välittyy voimakkaampana rattiin?
    Moi itsellä vuoti ohjaustehostimen putken stefa ja se sai ilmaa järjestelmään sitä kautta, ja jurisi rattia veivatessa, vuoto ei mikään iso ollut alkuun. Ja kyllä se tehostimen säiliö saa aika täynnä olla, itellä on -01 530 DAT ja omassa kyseisessä vehkeessä on ohjaustehostimen säiliön korkissa itessään "mittatikku" ja viimesellä eli sillä paksuimmalla kohdalla tikkua kun oli niin hiljeni. Vaihto osa oli muistaakseni koko putki, osan hinta oli muistaakseni 80€ laakkosella.

    Comment

    • Lanttu
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 1643

      #3
      Eikös tehostimen nestepinnan korkeus tarkisteta, kun korkkia ei ole kierretty kiinni, vaan se lepää kierreosan päällä?

      Comment

      • puppetmaster
        Bimmer Rookie
        • Oct 2003
        • 74
        • Tampere

        #4
        Ei se kyllä siltä tunnu, että siellä ilmaa olisi. Kuitenkin ratti pyörii ihan jouheasti, ei jurise tai nytkyttele.

        Öljyäkin tosiaan on merkkiin asti, voiko kuitenkin olla niin, että sitä pitäisi olla enemmänkin? Aina joskus kun tulee autoja vastaan, jotka vaativat öljyä yli merkin, ennen kuin pelaa OK...

        Voihan ATF:iä sotkea keskenään, eli kunhan noudan kaupasta pullon, niin sinne sopii jatkoksi heittää? Jos nyt se kuitenkin lisää tarvitsisi...

        Comment

        • jarkkil
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 264

          #5
          Vedetään vanhaa topiccia ylös...
          Mulla on kanssa saman tapaisia oireita tyhjäkäynnillä eli ohjaus on todella raskas. Auton kun käynnistää ja kierrokset pikkasen koholla ohjaus on ihan ok tosin jäykähkö vieläkin, mutta 19" rengastuksellakin lienee osansa. Kaasua kun antaa edes hiemankin niin ohjaus kevenee merkittävästi. Nyt huomasinkin sellaisen ilmiön mikä mielestäni on ollut aikaisemmin, eli kun rattia kääntää ja pumppu rasittaa moottoria kierrosluku nousee hieman mutta nyt sillä ei ole mitään vaikutusta:think. Onko siellä kenties joku anturi vai mikä tuon komennon antaa?
          Ja onko tuolla Servotronikilla jotain merkitystä asiaan..?

          Comment

          • jarkkil
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 264

            #6
            Eikö tosiaan arvoisat foorumilaiset ole tietoa minun pikkuisesta ongelmasta Tuskin olen ainoa lajissaan..

            Comment

            • NOBO
              Bimmer Rookie
              • Apr 2005
              • 37

              #7
              mulla pitää nyt hurjaa ääntä kun ratista kääntää. ohjaus ei tunnu sen jäykemmältä kun ennenkään mutta hurja ääni kuuluu kun käännät ratista.

              aluksi ääni tuli vain kun aamulla lähdit töihin niin parissa ekassa mutkassa mutta nyt jo kauan aikaa saa kurvailla että ääni katoaa...

              mikähän mahtaisi olla vikana??

              Comment

              • miq
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2008
                • 352
                • Hyvinkää

                #8
                Täällä kans jotain tuon tapaista ihme ääntä, sopivasti kun ajelee ja vähän nopeammin kääntelee niin ihme jurinaa ottaa kuuluville. En tosin ole ehtiny ajatella että vaimeneeko lämmetessään, tosin tulee kyllä ajettua vain ihan pikku pätkä ajoa yleensä. Tänään sitten kurkistin tehostimen öljypurkkiin niin näytti vähän vaahtoiselta tavara ja lisäksi korkissa oleva "tikku" kastui vain pari-kolme milliä kärjestä. Ajattelin kokeilla ensin vain kaataa lisää ATFää purkkiin ja katsotaan/kuunnellaan mitä tapahtuu..
                Kai noita ATF-ölppiä saa sekoittaa?! :think Katselin aiheeseen liittyviä tarinointeja söörtsillä ja ajattelin kuiten kysyä. Oman kulkineen litkut näyttävät lähinnä kai ruskeilta..

                Lisäksi, mikäs mahtaa olla oikea pinnankorkeus tikussa?
                Last edited by miq; 27-10-2008, 13:02.
                Hullu saa olla muttei tyhmä.

                e61 530xd LCI

                Comment

                • Hante
                  Newbiemmer
                  • Apr 2007
                  • 23
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Jatketaan samanlaisilla E39 oireilla. Kylmänä kun lähtee ja kaartaa vähänkään jyrkemmin niin kuuluu varsin voimakasta "jurinaa". Esimerkiksi normaalissa rampille ajossa tai liikenneympyrässä. Lämpimä ei oireile. "Jurinan" yhteydessä tuntuu myös vaimeaa tärinää ratissa. Nesteet pitäisi olla ok. Katotaan jos tähän juttuun löytyisi selvyyttä.

                  Pari kk sitten tehostinöljyjen vaihdon jälkeen ääntäminen jä tärinä loppui. Öljyä oli myös liian vähän.
                  Last edited by Hante; 04-06-2012, 11:29.

                  Comment

                  • Bmw Dreamer
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 2762
                    • Kouvola

                    #10
                    Mulla on alkanu nyt keljuilee tuo oma kanssa. Tosin tuntuu että tyhjäkäynnillä olis herkempi, ja heti ku tulee kierroksia, niin tulis raskaampi. Mutta lienee harhaa, ohjaus on lähes kokoajan jäykempi kuin ennen. Alkoi kun pesin painepesurilla autoa tuossa, ja pyyhkäsin pikkusen hammastankoa kanssa etupuskurin alta. Öljyt on kyllä maksimissa ja näin...
                    Kellää ollu tuollaista?
                    Tuntuu että rattia saa kääntää suoraksikin! Ajamisen ilo taas kaukana...
                    BMW 520d Touring '06 314tkm
                    BMW 530D Touring '99 552tkm
                    BMW 320da Touring '02 427tkm
                    Volvo V70 D5 '02
                    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                    Case IH 5140 Maxxum

                    Comment

                    • [BMW]
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2003
                      • 700
                      • Joensuu

                      #11
                      Iskarin yläpäänlaakerit? Kannattaa vaihtaa kun eivät mahottomia maksa. Toinen voisi olla jos tehostimen letkuissa on virtauksen rajotin/tasaus venttiili joka voi tukkeutua. Ainakin e36 328i on semmoinen, vaikka letku on paksu niin rajottimessa on vaan muutaman millin kokoinen reikä mistä öljy virtaa.
                      Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
                      -----------------------------
                      VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
                      BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
                      Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
                      Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

                      Comment

                      • Bullitt
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 2786
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                        Tuntuu että rattia saa kääntää suoraksikin! Ajamisen ilo taas kaukana...
                        Tarkoittaako tämä, että ohjaus ei keskitä itsestään? Ohjaustehostimessa on niin paljon voimaa, että vaikka yläpään laakeri olisi täysin jumissa, niin tehostukseen se ei juuri vaikuta, mutta ohjauksen keskittämiseen ehkä voisikin vaikuttaa.

                        Yhdessä E39:ssä oli hammastanko jumissa. Suojakumi oli ollut jo jonkin aikaa rikki, ja sieltä oli tietty päässyt kosteus ja paska sisälle ja pikkuhiljaa jumittanu hammastangon.

                        Jos tehostimesta kuuluu ääntä ja/tai ohjaus on raskas, mutta perusasiat on kunnossa, niin epäilisin aika vahvasti pumppua. E39 ja E46:iin näitä on jonkin verran jouduttu vaihtamaan.


                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          #13
                          Mietiskelin lisää tuota palauttamishommaa yms, niin kyllä se nyt palauttaa kuitenkin aika normaalisti. Vähä tuntuu vaikuttavan myös tien kaltevuudet tuohon ohjauksen jäykkyyteen.

                          Liekö sitten olis jotain kumissa sanomista, kun tosiaan alkoi tuo jäykkyys pienen painepesun jälkeen. Pitäis tarkemmin tutkailla noita kumeja, pikasesti katottuna oli ainakin ehjät, kun uuden pohjamuovin asentelin muutama päivä sitten. Tosin sellasta kahvikermaa oli vähän kumissa, eli viittaisi siihen vesi-öljy sekoitukseen. Mutta paha sanoa onko välttämättä ohjaustehostimesta tuo öljy kotoisin, nää kun ei oo ihan öljytiivitä moottoreita kuitenkaan... Eli siis pikkusen tihkuu öljyä imusarjan alta jostain. Samoten löpösuodattimelta lähtevä se kirkas letku, niin vuotaa ne O-renkaat siinä suodattimen päässä, taas, puhdistus rauhoitti viimeeksi, mut nyt taas alkanu vuotamaan. Eikä tuon kokoisia O-renkaita vissiin saa, ainakin kun viimeeksi kävin kysymässä, niin ei ollu tuon kokoisia...
                          Kulmatkin pitäisi käydä säädättämässä.

                          Ja yläpään laakerit on vasta voideltu ja puhdistettu kun iskarit on vaihdettu, ei jumita. Tosin aavistuksen tuntu olevan klappia, mut ei katsastuksessa mitään huomauttanu. :think Ehkä se klappi ei tunnu vielä vasta kuin irtonaisena sormipelillä?

                          edit:

                          Jaa, taas pari päivää toimi aika normaalisti, tänään vissiin taas vähä jäkitti... Prkl näitä tän vehkeen ominaisuuksia
                          Last edited by Bmw Dreamer; 28-12-2011, 00:12.
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • Bmw Dreamer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 2762
                            • Kouvola

                            #14
                            Ja taas ollaan muutama päivä menty kankealla ohjauksella!!

                            Tällä kertaa tuntuu eniten siltä, että ohjaus on keskiasennossa raskas, vähän kun kääntää niin aavistuksen kevenee. Sitäkin teki yks päivä, että pani ihan kunnolla ohjaus vastaan, joutu kaksin käsin vääntämään että sai kääntymään.
                            Ja ohjauksessa on sellanen 3cm kehältä mitattuna, kevyt kohta, auto kääntyy tälläkin liikkeellä, eli ei ole väljää, mutta herkkä on tuon matkaa. Enemmän jos joutuu kääntää, niin on raskas. Tehostin ei huuda yhtään kuitenkaan missään vaiheessa.

                            Mietin sitä ristiniveltä, mutta kaiketi se kanittais lähinnä kokoajan jos se ois jumissa, tosin ei sen uusiminenkaan iso homma ehkä olis.

                            Tehostimen pari letkuliitosta on vähän hikoillut, ei mitenkään näkyvää vuotoa, mutta sen verran että letkun ja putken liitos on kostea. Öljynpinta on ihan hyvällä korkeudella mielestäni, ei sinne paljoa ainakaan lisätä vois, tulis yli. Öljy on puhtaan punaista.

                            Osaakos joku heittää mitä tuon säiliön (eli suodattimen) uusiminen maksaa? Ei ainakaan huonoa tekis.

                            Pitäis varmaan myös avata hammastangon suojakumit, niin näkis ettei siellä alla ole likaa tms.

                            Ja se tässä ihmetyttää, kun voi pitkän aikaa toimia ihan hyvin, mutta sitte yhtäkkiä alkaa takkuamaan! Tuntuu että tää nollan kieppeillä pyöriminen on pahasta tuolle, kovemmilla pakkasilla ei ongelmaa ole ollu.

                            Ja pitäis käydä kulmat säädätyttämässä, ei vaan muista tilaa aikaa mikää päivä.

                            Kun pari alatukivartta ja iskarit vaihdettu, niin vois olla ihan hyvä käydä säädättämässä.
                            Ja voisko vaikuttaa, jossei esim tukivarsien alapalloissa olekkaan rasvaa ollu tehtaalta lähtiessä, joskushan niistä on rasvat unohtuneet? Olikos nämä nyt Lemförderit mitkä tuli vai Meylet... Eipä muista nyt. Mutta ei tullu katottua sinne kumien alle.
                            Mutta kuitenkin, kun pesin hammastangon puskurin alta ja konehuonetta, niin sen jälkeen nuo tahmaamiset alkoi, kait sinne johonkin on menny vettä/paskaa... :think
                            BMW 520d Touring '06 314tkm
                            BMW 530D Touring '99 552tkm
                            BMW 320da Touring '02 427tkm
                            Volvo V70 D5 '02
                            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                            Case IH 5140 Maxxum

                            Comment

                            • Nuuskapeke
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2007
                              • 58

                              #15
                              Itsellä sama ongelma kuin ketjun aloittajalla. Ohjaustehostin toimii, kun kierroksia, mutta ilman kaasua ja tyhjäkäynnillä hyvä kun rattia saa käännettyä.

                              Ohjaustehostimen nesteet ja letkut vaihdettu n. 6kk sitten. Tarpeeksi nestettä säiliössä.

                              Mitään erikoisia ääniä en ole kuullut, muuta kuin ääriasennoissa ohjaus on aina hiukan "huutanut"...

                              Osaisko joku mahdollisesti auttaa ongelman ratkaisussa?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎