Tuota puhaltimen katkosta esiintyy ainakin x5 mallissa ja on yleensä korttivika. Joskus esiintyy samaan aikaan katkos sekä oikosulku. Ainoa tapa kotikonstein selvittää se asia on vaihtaa se puhallin. Jos se menee häiriölle samoin sillä uudella puhaltimella niin korttihan se kiusaa sinua.
E39 530DA Webasto savuttaa !?
Collapse
X
-
Originally posted by -Tapi View PostMinulla tuo Webasto on alkanut temppuamaan niin että lämmitys alkaa ok ja joskus se jatkuukin koko lämmitysajan kunnolla mutta välillä se on pysähtynyt ennen aikojaan ja auton luona on huonosti palaneen dieselin haju. Sammumiskertojen jälkeen inpalla luettava vikakoodi on "puhallinpiiri auki". Silloinkin kun vehje on sammunut ennen aikojaan, se lähtee nöyrästi käyntiin kun auto käynnistyy. Webasto on tosin pitänyt jo vuoden verran selvästi kovempaa ääntä kuin ennen, se ei ole sitä pakokaasujen ääntä vaan enemmänkin polkimissa tuntuvaa jurinaa/huminaa.
Oli tuo kortti juuri huollossa Elektromekalla lämpöanturin vaihdon takia, joten kummastuttaisi jos korttivika olisi nyt taas kohdalla..
Uusi puhallin tuli juuri postissa mutta vaihdankohan sitä turhaan? Onko kokemuksia että voiko puhallin temppuilla noin vaihtelevasti vai syytänkö elektroniikkaa?
Comment
-
-
Originally posted by Anska View PostVähän omaa ongelmaa väliin: Mulla 530D-00,onko paha homma vaihtaa ohjainkorttia, saako sen käsille ilman että irrottaa webastoa. En jaksa muistaa vaikka kerran ihtanut siihen vesipumpun...
Second; Ohajinkortin vaihto voi ola paha jomma tai sitten ei riippuen siitä suostuvatko ne neljä korttia kiinnittävää ruuvia yhteistyöhön...
Tarpeet:tunkki, pukki, rengasavain, ruuvari, sivuleikkurit tms ohuet pihdit (vedetään korikiinnikkeet /tapit ulos - lokasuojan reunakiinnikkeet irtoavat kun keskitappi painetaan ohuella ruuvarilla sisään läpi), 8mm hylsy ja 10 mm kiinto. sekä 3 uutta lokasuojan reunakiinnikettä...
Ensiksi pyörä ja sisälokari pois (voi toki tehdä lokaria raottamalla pyörä paikoilaan mutta en suosittele... Sitten alasuojamuovi pois tai ainakin raolleen, weban alapuolelta pakoputken molemmin puolin kaksi kiinnitysruuvia auki. Sitten työnnetään webaa autoon päin jolloin se irtoaa kiinnikkeestään (kortin vaihtoa ei kannata edes ajatella jos weba on paikoillaan). Tämän jälkeen virtajohto irti klipsiä painalmalla, jonka jälkeen päästään puristamaan molemmin puolin ohjusliittimen klipsejä ja tämäkin irtoaa näin jopa ehjänä, voi olla tiukassa useinkin...
tämän jälkeen voi ottaa joko koko weban pois irroittamalla vesi ja pa letkut tai antaa olla letkujen kiinni ja tukea kortin päädyn niin että ruuveja pääsee kunnon ruuvarilla vääntämään. Ennen kortin ruuvailua täytyy kuitenkin irroittaa weban keskikansi jota varten täytyy weban kiinnikkeen pultteja löysätä ainakin sen verran että weban ja kiinnikeen väliin saadaan vähintään puolen sentin rako, tämä siksi että keskikannen kiinnitysklipsi saadaan pysymään ehjänä, sitten taivutetaan klipsiä kiinnikkeen puolelta ohuella ruuvarilla tms ulospäin niin että keskikansi irtoaa. Sitten irroitetaan loput johdot. Sen jälkeen jollei weba ole enää kuuma kannattaa sitä lämmittää kuumailmapuhaltimella ruuvien läheltä: ovatten alunperin kiinni lukitteella joten lämmitys antaa suuremmat mahdollisuudet ruuvien ehjänä irtoamiseen. Jos /kun nyt ruuvi menee poikki vääntäessä niin se saattaa silti vielä kortin irroituksen jälkeen (varsinkin kuumennettaessa&rasvalla&kylmäspraylla) irrota vääntämällä tyvestä kunnon pihdeillä eikä hankalaa poraus/uudeelleenkierteitysmenetelmää tarvita...
ruuvien irroituksen jälkeen tarvitaan vielä T15 jolla saadaan viimeinenkin korttia pitelevä metalliklipsi auki. Älkää turmelko tiivisteitä, silikonikäsittely venyttää joten kannattaa unohtaa.
Takaisinasentaessa kannatta muistaa se pieni valkea silikonikuminpala sinne kortin alle ja tietysti se metalliklipsi (ja uudet m4x32 ruuvit?) ja tietysti kiinnittää/kiristää se weban kiinnike webaan. Takaisinlaitto on sinänsä helppoa weba menee paikoilleen vain kohtisurorana autoa vastaan ja riittävän ylös nostettuna. Johtojen ohjaaminen keskikannen uraan jo valmiiksi ja johdon sekä kiinnikkeiden ruiskuttaminen silikonispraylla helpottaa hommaa, pakoputken saa kiinni webaa alaosastaan ulos kallistamalla ja käsin paikoilleen ohjailemalla kyllä weban kiinnikkeeseen laiton jälkeenkin.
Comment
-
-
Ne kortin ja kannen kiinnitysruuvit usein katkeaa (jos katkeaa) sen muovin sisältä tai ei edes kierry vaan kannat nuljaantuu. Välillä on ainoa keino saada se kansi irti on vetää laikalla kansi kappaleiksi ja jättää ruuvit ehjiksi. Tässä tietysti kannattaa olla varovainen ettei vahingoita sitä korttia eikä komponentteja. Ruuvit sitten usein irtoaakin lämpö-kylmä-voitelu-naputus metodilla kun se kortti on otettu pois eikä sitä enää tarvitse varoa. Jos niin ikävästi käy että ne ruuvit katkeaa sinne sisään niin Webasto pisteiltä ja muilta niiden korjaajilta yleensä löytyy käytettyjä ja uusia lämmönvaihtimia sekä niitä koppia usein kohtuullisella hinnalla.Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Originally posted by Jürgen_ View PostNe kortin ja kannen kiinnitysruuvit usein katkeaa (jos katkeaa) sen muovin sisältä tai ei edes kierry vaan kannat nuljaantuu. Välillä on ainoa keino saada se kansi irti on vetää laikalla kansi kappaleiksi ja jättää ruuvit ehjiksi.---
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostEn kyllä ihan allekirjoittaisi tuota.. Varsinkaan omissa autotalleissa tapahtuville korjauksille on kannattavinta tuhota ruuvien kannat ennemmin kuin sitä muovikoppaa. Kannat saa nuljaantuneista ruuveista pois poraamalla esim 6 mm terällä suoraan kantaan, jolloin jäljelle jää mukavasti pultti ilman kantaa jonka irrotus on sitten helpompaa kun nostaa kopan ja kortin pois tieltä.
Ainakin osassa lämmittimistä on käytetty ruuvien valmistukseen opel-terästä koska ne ruostuvat sen muovin kanssa niin tiukkaan että katkeavat sinne muovin sisään...ei se muovikoppa sittenkään irtoa kun palasinaEi riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Originally posted by Jürgen_ View PostAinakin osassa lämmittimistä on käytetty ruuvien valmistukseen opel-terästä koska ne ruostuvat sen muovin kanssa niin tiukkaan että katkeavat sinne muovin sisään...ei se muovikoppa sittenkään irtoa kun palasinaE39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostKyllähän se muovi siitä nousee (ThermoTop:ssa), jos ruuvi katkeaa. Jos kanta nuljaantuu, vaatii toki porausta. Aika monta noita on nyt tullut purettua ja ruuvit ovat lopulta kaikista lähteneet irti, kun aloin sovinnolla lämmittää sitä runkoa ennen irrotusyrityksiä.Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostMinulla tuo Webasto on alkanut temppuamaan niin että lämmitys alkaa ok ja joskus se jatkuukin koko lämmitysajan kunnolla mutta välillä se on pysähtynyt ennen aikojaan ja auton luona on huonosti palaneen dieselin haju.Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?
E30 325i Cabrio M-Tech II -91
EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
EX: E61 530xdAT -07
EX: E60 520dA Sedan -08
EX: F30 320dA xDrive Sport -13
EX: E39 530dAT -02
EX: E36 320iA -91
EX: R1150RT -03
Comment
-
-
No nyt on puhallin vaihdettu webastoon ja yllätysyllätys: Ei toimi.
Edelleen pukkaa vikaa:
2 Combusation air fan
Error frequency : 198
Glowing 1 2.00 0-n
Cooling temperature 242.00 degrees Celsius
Open circuit
Eli ohjainkortin puolelle taas viittaa.. Elektromekalla ei vastata puhelimeen. Kylmä tulee:(
Ajossa se vehje kyllä toimii mutta itsenäisesti se toimii satunnaisesti. Pääasiassa juuri silloin kun sen pitäisi toimia, eli kovalla pakkasella kylmällä autolla, se ei toimi.
Kyllä tämä BMW:n oma sovellus on aika susi. Itsellä käy melkein viikottain joku tuttu luettamassa koodit kun weba ei pelitä E39:ssa.---
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View Post,
Eli ohjainkortin puolelle taas viittaa.. Elektromekalla ei vastata puhelimeen. Kylmä tulee:(
Comment
-
-
Missäs kohtaa näissä E39:ssä on takakontissa se webaston sulake. Saatiinko sillä nollattua tuota webaston muistia? Oliko sen oltava minuutin verran pois paikoiltaan auton ollessa käynnissä vai miten se nyt olikaan. Itselläkin rupesi webasto taas temppuilemaan. Kokonaan uusi webasto vaihdettu ja samalla uusi akku ja kum pakkaset tuli niin välillä toimii ja välillä ei! Auton, kun heittää käyntiin niin sitten taas lähtee käyntiin.
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View Postyllätysyllätys: Ei toimi.
Edelleen pukkaa vikaa:
2 Combusation air fan
Error frequency : 198
Glowing 1 2.00 0-n
Cooling temperature 242.00 degrees Celsius
Open circuit
Eli ohjainkortin puolelle taas viittaa.. Kylmä tulee:(
Ajossa se vehje kyllä toimii mutta itsenäisesti se toimii satunnaisesti. Pääasiassa juuri silloin kun sen pitäisi toimia, eli kovalla pakkasella kylmällä autolla, se ei toimi.Käyttis E61 525da -06
ex e39 530 da Touring -01
ex e36 325 -92
ex e39 530 da -99
ex e30 316 ja 325
yms muut merkit
Comment
-
Comment