memebuy23buy

E39 530DA Webasto savuttaa !?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #31
    Tuota puhaltimen katkosta esiintyy ainakin x5 mallissa ja on yleensä korttivika. Joskus esiintyy samaan aikaan katkos sekä oikosulku. Ainoa tapa kotikonstein selvittää se asia on vaihtaa se puhallin. Jos se menee häiriölle samoin sillä uudella puhaltimella niin korttihan se kiusaa sinua.
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • Anska
      Bimmer Rookie
      • Oct 2006
      • 31
      • Etelä-Pohjanmaa

      #32
      Originally posted by -Tapi View Post
      Minulla tuo Webasto on alkanut temppuamaan niin että lämmitys alkaa ok ja joskus se jatkuukin koko lämmitysajan kunnolla mutta välillä se on pysähtynyt ennen aikojaan ja auton luona on huonosti palaneen dieselin haju. Sammumiskertojen jälkeen inpalla luettava vikakoodi on "puhallinpiiri auki". Silloinkin kun vehje on sammunut ennen aikojaan, se lähtee nöyrästi käyntiin kun auto käynnistyy. Webasto on tosin pitänyt jo vuoden verran selvästi kovempaa ääntä kuin ennen, se ei ole sitä pakokaasujen ääntä vaan enemmänkin polkimissa tuntuvaa jurinaa/huminaa.

      Oli tuo kortti juuri huollossa Elektromekalla lämpöanturin vaihdon takia, joten kummastuttaisi jos korttivika olisi nyt taas kohdalla..

      Uusi puhallin tuli juuri postissa mutta vaihdankohan sitä turhaan? Onko kokemuksia että voiko puhallin temppuilla noin vaihtelevasti vai syytänkö elektroniikkaa?
      Vähän omaa ongelmaa väliin: Mulla 530D-00,onko paha homma vaihtaa ohjainkorttia, saako sen käsille ilman että irrottaa webastoa. En jaksa muistaa vaikka kerran ihtanut siihen vesipumpun...

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #33
        Originally posted by Anska View Post
        Vähän omaa ongelmaa väliin: Mulla 530D-00,onko paha homma vaihtaa ohjainkorttia, saako sen käsille ilman että irrottaa webastoa. En jaksa muistaa vaikka kerran ihtanut siihen vesipumpun...
        First:Jos Tapin korttiin on vaihdettu ne normaalit komponentit mitä vaihdetaan peruskorjauksessa niin paloilmapuhallinvikaa ei pitäisi ilmetä. Jos jostain syystä vain pelkkä lämpöanturi, niiin vikoja voi olla. Toki nykyisin tulee vaihdettua aina suurempi erä komponetteja (ovatten taasen lopussa...)

        Second; Ohajinkortin vaihto voi ola paha jomma tai sitten ei riippuen siitä suostuvatko ne neljä korttia kiinnittävää ruuvia yhteistyöhön...
        Tarpeet:tunkki, pukki, rengasavain, ruuvari, sivuleikkurit tms ohuet pihdit (vedetään korikiinnikkeet /tapit ulos - lokasuojan reunakiinnikkeet irtoavat kun keskitappi painetaan ohuella ruuvarilla sisään läpi), 8mm hylsy ja 10 mm kiinto. sekä 3 uutta lokasuojan reunakiinnikettä...
        Ensiksi pyörä ja sisälokari pois (voi toki tehdä lokaria raottamalla pyörä paikoilaan mutta en suosittele... Sitten alasuojamuovi pois tai ainakin raolleen, weban alapuolelta pakoputken molemmin puolin kaksi kiinnitysruuvia auki. Sitten työnnetään webaa autoon päin jolloin se irtoaa kiinnikkeestään (kortin vaihtoa ei kannata edes ajatella jos weba on paikoillaan). Tämän jälkeen virtajohto irti klipsiä painalmalla, jonka jälkeen päästään puristamaan molemmin puolin ohjusliittimen klipsejä ja tämäkin irtoaa näin jopa ehjänä, voi olla tiukassa useinkin...
        tämän jälkeen voi ottaa joko koko weban pois irroittamalla vesi ja pa letkut tai antaa olla letkujen kiinni ja tukea kortin päädyn niin että ruuveja pääsee kunnon ruuvarilla vääntämään. Ennen kortin ruuvailua täytyy kuitenkin irroittaa weban keskikansi jota varten täytyy weban kiinnikkeen pultteja löysätä ainakin sen verran että weban ja kiinnikeen väliin saadaan vähintään puolen sentin rako, tämä siksi että keskikannen kiinnitysklipsi saadaan pysymään ehjänä, sitten taivutetaan klipsiä kiinnikkeen puolelta ohuella ruuvarilla tms ulospäin niin että keskikansi irtoaa. Sitten irroitetaan loput johdot. Sen jälkeen jollei weba ole enää kuuma kannattaa sitä lämmittää kuumailmapuhaltimella ruuvien läheltä: ovatten alunperin kiinni lukitteella joten lämmitys antaa suuremmat mahdollisuudet ruuvien ehjänä irtoamiseen. Jos /kun nyt ruuvi menee poikki vääntäessä niin se saattaa silti vielä kortin irroituksen jälkeen (varsinkin kuumennettaessa&rasvalla&kylmäspraylla) irrota vääntämällä tyvestä kunnon pihdeillä eikä hankalaa poraus/uudeelleenkierteitysmenetelmää tarvita...
        ruuvien irroituksen jälkeen tarvitaan vielä T15 jolla saadaan viimeinenkin korttia pitelevä metalliklipsi auki. Älkää turmelko tiivisteitä, silikonikäsittely venyttää joten kannattaa unohtaa.
        Takaisinasentaessa kannatta muistaa se pieni valkea silikonikuminpala sinne kortin alle ja tietysti se metalliklipsi (ja uudet m4x32 ruuvit?) ja tietysti kiinnittää/kiristää se weban kiinnike webaan. Takaisinlaitto on sinänsä helppoa weba menee paikoilleen vain kohtisurorana autoa vastaan ja riittävän ylös nostettuna. Johtojen ohjaaminen keskikannen uraan jo valmiiksi ja johdon sekä kiinnikkeiden ruiskuttaminen silikonispraylla helpottaa hommaa, pakoputken saa kiinni webaa alaosastaan ulos kallistamalla ja käsin paikoilleen ohjailemalla kyllä weban kiinnikkeeseen laiton jälkeenkin.

        Comment

        • Anska
          Bimmer Rookie
          • Oct 2006
          • 31
          • Etelä-Pohjanmaa

          #34
          Kiitoksia tästä oikein hyvästä ohjeesta

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            #35
            Ne kortin ja kannen kiinnitysruuvit usein katkeaa (jos katkeaa) sen muovin sisältä tai ei edes kierry vaan kannat nuljaantuu. Välillä on ainoa keino saada se kansi irti on vetää laikalla kansi kappaleiksi ja jättää ruuvit ehjiksi. Tässä tietysti kannattaa olla varovainen ettei vahingoita sitä korttia eikä komponentteja. Ruuvit sitten usein irtoaakin lämpö-kylmä-voitelu-naputus metodilla kun se kortti on otettu pois eikä sitä enää tarvitse varoa. Jos niin ikävästi käy että ne ruuvit katkeaa sinne sisään niin Webasto pisteiltä ja muilta niiden korjaajilta yleensä löytyy käytettyjä ja uusia lämmönvaihtimia sekä niitä koppia usein kohtuullisella hinnalla.
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3121
              • Välisuomi

              #36
              Originally posted by Jürgen_ View Post
              Ne kortin ja kannen kiinnitysruuvit usein katkeaa (jos katkeaa) sen muovin sisältä tai ei edes kierry vaan kannat nuljaantuu. Välillä on ainoa keino saada se kansi irti on vetää laikalla kansi kappaleiksi ja jättää ruuvit ehjiksi.
              En kyllä ihan allekirjoittaisi tuota.. Varsinkaan omissa autotalleissa tapahtuville korjauksille on kannattavinta tuhota ruuvien kannat ennemmin kuin sitä muovikoppaa. Kannat saa nuljaantuneista ruuveista pois poraamalla esim 6 mm terällä suoraan kantaan, jolloin jäljelle jää mukavasti pultti ilman kantaa jonka irrotus on sitten helpompaa kun nostaa kopan ja kortin pois tieltä.
              ---

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #37
                Originally posted by -Tapi View Post
                En kyllä ihan allekirjoittaisi tuota.. Varsinkaan omissa autotalleissa tapahtuville korjauksille on kannattavinta tuhota ruuvien kannat ennemmin kuin sitä muovikoppaa. Kannat saa nuljaantuneista ruuveista pois poraamalla esim 6 mm terällä suoraan kantaan, jolloin jäljelle jää mukavasti pultti ilman kantaa jonka irrotus on sitten helpompaa kun nostaa kopan ja kortin pois tieltä.

                Ainakin osassa lämmittimistä on käytetty ruuvien valmistukseen opel-terästä koska ne ruostuvat sen muovin kanssa niin tiukkaan että katkeavat sinne muovin sisään...ei se muovikoppa sittenkään irtoa kun palasina
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #38
                  Originally posted by Jürgen_ View Post
                  Ainakin osassa lämmittimistä on käytetty ruuvien valmistukseen opel-terästä koska ne ruostuvat sen muovin kanssa niin tiukkaan että katkeavat sinne muovin sisään...ei se muovikoppa sittenkään irtoa kun palasina
                  Kyllähän se muovi siitä nousee (ThermoTop:ssa), jos ruuvi katkeaa. Jos kanta nuljaantuu, vaatii toki porausta. Aika monta noita on nyt tullut purettua ja ruuvit ovat lopulta kaikista lähteneet irti, kun aloin sovinnolla lämmittää sitä runkoa ennen irrotusyrityksiä.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #39
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Kyllähän se muovi siitä nousee (ThermoTop:ssa), jos ruuvi katkeaa. Jos kanta nuljaantuu, vaatii toki porausta. Aika monta noita on nyt tullut purettua ja ruuvit ovat lopulta kaikista lähteneet irti, kun aloin sovinnolla lämmittää sitä runkoa ennen irrotusyrityksiä.
                    Kyllä ne mullakin sieltä alumiinista irtoaa mutta muovista saa melkein sulattaa irti, siksipä silppuan sen kopan sovinnolla ja otan kortin pois niin saa huoletta lämmittää. Ja mullahan on niitä koppia...
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • Laxa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2004
                      • 1363
                      • Tampere

                      #40
                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Minulla tuo Webasto on alkanut temppuamaan niin että lämmitys alkaa ok ja joskus se jatkuukin koko lämmitysajan kunnolla mutta välillä se on pysähtynyt ennen aikojaan ja auton luona on huonosti palaneen dieselin haju.
                      Kuulostaa tutulle täälläkin nuo ilmiöt. Välillä tosiaan pölläyttää kivat savut. Olen jo toivonut että palaisi vaan koko auto mutta taitaa olla turhaa unelmointia...
                      Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                      E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                      EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                      EX: E61 530xdAT -07
                      EX: E60 520dA Sedan -08
                      EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                      EX: E39 530dAT -02
                      EX: E36 320iA -91
                      EX: R1150RT -03

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3121
                        • Välisuomi

                        #41
                        No nyt on puhallin vaihdettu webastoon ja yllätysyllätys: Ei toimi.

                        Edelleen pukkaa vikaa:
                        2 Combusation air fan
                        Error frequency : 198
                        Glowing 1 2.00 0-n
                        Cooling temperature 242.00 degrees Celsius
                        Open circuit

                        Eli ohjainkortin puolelle taas viittaa.. Elektromekalla ei vastata puhelimeen. Kylmä tulee:(

                        Ajossa se vehje kyllä toimii mutta itsenäisesti se toimii satunnaisesti. Pääasiassa juuri silloin kun sen pitäisi toimia, eli kovalla pakkasella kylmällä autolla, se ei toimi.

                        Kyllä tämä BMW:n oma sovellus on aika susi. Itsellä käy melkein viikottain joku tuttu luettamassa koodit kun weba ei pelitä E39:ssa.
                        ---

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #42
                          Originally posted by -Tapi View Post
                          ,

                          Eli ohjainkortin puolelle taas viittaa.. Elektromekalla ei vastata puhelimeen. Kylmä tulee:(
                          Tainnut jäädä kyseiseen asiaan vaikuttavia komponetteja vaihtamatta todennäköisesti osien puutteen vuoksi, ainakin osa vaihdetaan korjauksessa varmuuden vuoksi vaikka ei niissä vikaa olisikaan, toki aika usein osat loppuvat kesken vaikka niitä varaisi kuinka paljon... ehjän tilalle ei ole taas mieltä vaihtaa käytettyä ehjää. Toki vika voi olla muuallakin piirissä, joka komponettia ei sentään peruskorjauksessakaan uusita. Puhelimeen vastaisi toki mielellään mutta abs ja korttikorjaustöille pitäisi sitten löytää tekijä, puhelimessa kun meinaa olla semmoinen vika että se soi koko päivän. Noin ½ puheluista menee tällä hetkellä läpi, txt viesti varmin. Laita osoite txt laitan ehjän vaihtokortin. Clavulle myös kortteja tulossa.

                          Comment

                          • mikkohyt
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2007
                            • 30

                            #43
                            Missäs kohtaa näissä E39:ssä on takakontissa se webaston sulake. Saatiinko sillä nollattua tuota webaston muistia? Oliko sen oltava minuutin verran pois paikoiltaan auton ollessa käynnissä vai miten se nyt olikaan. Itselläkin rupesi webasto taas temppuilemaan. Kokonaan uusi webasto vaihdettu ja samalla uusi akku ja kum pakkaset tuli niin välillä toimii ja välillä ei! Auton, kun heittää käyntiin niin sitten taas lähtee käyntiin.

                            Comment

                            • sasha325
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2006
                              • 153
                              • keski-suomi

                              #44
                              Originally posted by -Tapi View Post
                              yllätysyllätys: Ei toimi.

                              Edelleen pukkaa vikaa:
                              2 Combusation air fan
                              Error frequency : 198
                              Glowing 1 2.00 0-n
                              Cooling temperature 242.00 degrees Celsius
                              Open circuit

                              Eli ohjainkortin puolelle taas viittaa.. Kylmä tulee:(

                              Ajossa se vehje kyllä toimii mutta itsenäisesti se toimii satunnaisesti. Pääasiassa juuri silloin kun sen pitäisi toimia, eli kovalla pakkasella kylmällä autolla, se ei toimi.
                              Tämä taitaa olla nyt täällä keski-suomessa tarttuvaa. Sama vika täällä vähän etelämmässä.
                              Käyttis E61 525da -06
                              ex e39 530 da Touring -01
                              ex e36 325 -92
                              ex e39 530 da -99
                              ex e30 316 ja 325

                              yms muut merkit

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3121
                                • Välisuomi

                                #45
                                Juu, eikä helpota vielä.. Ei vastaa WSE1 puhelimeen, tekstiviestiin eikä s-postiin.. Toivottavasti kortti nyt on kuitenkin matkalla ja lämpöä luvassa..
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X