Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 polttoainemittari temppuilee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janne-90
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 246
    • Naantali

    #46
    mittaa anturin liittimistä mitä sinne tulee sähköä.

    Joku kysyin että miksi kaupungissa laskee ja maantiellä nousee niin se johtuu siitä että e39 laskee/nostaa bensamittaria kulutuksen mukaan.samoin menee range. itsellä oli samantyyppinen vika ja mittaristosta bensamittarin moottorin neulan jousi poikki.

    Comment

    • Kiwes
      BTCF Member
      • Nov 2010
      • 707
      • JKL

      #47
      Originally posted by Rahu View Post
      Vikakoodit lukemalla selviää että kummassa anturissa vika on niin ei tarvitse niitä molempia avata, myös mittariston salavalikosta näkee että kumpi näyttää 0 litraa, veikkaan että bensapumpun puoleinen.
      Lainataas tätä threadia.

      Penkin sain irti ja peltilätkät ja toiselta puolelta anturin liittimenkin (vas.) mittailin vastusmittarilla, niin näytti anturin lukemaks jonku 280ohm ja toiseen suuntaan vajaa 2Mohm joten piuha luultavasti toimii molemmin päin. Piilovalikossa näyttää kuitenkin molemmat tankit 0 vaikka koputteli ja ravisteli liitintä, niin sama tulos... oikealla puolella olevaa liitintä en saanu auki ( kertokaa joku miten irtoo?) Auttakee joku viisaampi. Auto 520i -99

      vähän asista poiketen, ulkolämpötilan anturi ilmeisesti pimee kanssa.. kokoaika näyttää -40.0 joka puolelta. Voisko olla mittariston päässä olis vikaa, vai oiskohan mahollisesti sattunu molemmat samaan syssyyn ?

      Kiitokset jo etukäteen. Ärsyttää ajella trippimittarin kans ja lämpömittari tarttis ennen kesää saaha kuntoon, et saa ilmastoinnin pelittää.
      Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
      INPA, BMW Scanner 1.4.0

      Nykynen:E39 530dA tourinki -02
      EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

      Comment

      • Kiwes
        BTCF Member
        • Nov 2010
        • 707
        • JKL

        #48
        Kukaan(ko) Ei osaa auttaa ??
        Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
        INPA, BMW Scanner 1.4.0

        Nykynen:E39 530dA tourinki -02
        EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

        Comment

        • Esal
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1344
          • Lempäälä

          #49
          Originally posted by Kiwes View Post
          mittailin vastusmittarilla, niin näytti anturin lukemaks jonku 280ohm ja toiseen suuntaan vajaa 2Mohm
          Tuntuu suurelta tuo 2 Mohm, olisko poikki ja sen takia heittää nollille. Se tankkipumpun liitin (jos nyt on samanlainen kuin 330d) lähtee, kun samalla ympärillä olevaa U:n muotoista lukituskappaletta kampeaa sivulle päin.
          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

          Comment

          • Kiwes
            BTCF Member
            • Nov 2010
            • 707
            • JKL

            #50
            Originally posted by Esal View Post
            Tuntuu suurelta tuo 2 Mohm, olisko poikki ja sen takia heittää nollille. Se tankkipumpun liitin (jos nyt on samanlainen kuin 330d) lähtee, kun samalla ympärillä olevaa U:n muotoista lukituskappaletta kampeaa sivulle päin.
            Arvelinkin et siin on joku tollanen, ei vaan uskalla murjoa noita muovi osia, kun voi olla vaikee löytää tilalle uusia

            Tarttee kokeilal viel see toinen liitin, mitä antaa vastukseks. Paljonkohan tuolla pitäis olla jännitettä ? luulis mun sähköopin mukaa, et lähettää jonku tietyn jännitteen ja mittaa sit paluu jännitteen mukaan polttoaineen määrän ?

            Yleensä jos piuha on poikki, ni ei tuu vastuslukemaa ollenkaa, mutta en tajunnu ekalla kerralla kattoo, et jos jompi kumpi karvoista on maissa.

            Jos jollakin olis jotain tietoa joko vastuksesta/virroista/jännitteistä mitä ajotietokoneen päästä tulee, niin olisin kiitollinen. Tankin vastusarvot on suunnilleen tiedossa.

            Kiitokset etukäteen
            Last edited by Kiwes; 13-12-2010, 18:33. Reason: typo
            Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
            INPA, BMW Scanner 1.4.0

            Nykynen:E39 530dA tourinki -02
            EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

            Comment

            • Kiwes
              BTCF Member
              • Nov 2010
              • 707
              • JKL

              #51
              Noni.. Nyt on molemmat anturit kateltu ja liittimet kans. Molempiin liittimiin tulee jännitteet ja molemmat anturin täytti bout 400ohm (tankkasin just täytee ennen mittaamista) eli kyseessä ei se perinteinen vika. Ajotietokoneen piilovalikosta näyttää molemmat tankit 0. Oliskos seuraavia ideoita ? ulkolämpötila-anturissa kans jotain mystistä. Auto seiso non 1.5h lämpösessä hallissa ja mittari näytti siinä vaihees -7c (toki pyörittelin anturia käessä siinä välis, et varmaan oli 30c) nyt kun pihalla -20, niin ajotietokone näyttää -40 voisko olla joku kalibrointijuttu tuossa ajotietokoneessa tai jotain. kokeilin kahella eri anturilla. molemmissa ohmit jotai 5k:n luokkaa. osaisko joku helpata tietämätöntä ? seuraava varmaan olis vikakoodien luku koneella, tuohon liittyen, että mikä olis hyvä softa (piuhat löytyy jo ennestään tai siis OBDII)
              Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
              INPA, BMW Scanner 1.4.0

              Nykynen:E39 530dA tourinki -02
              EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

              Comment

              • antsajtp
                Bimmer Rookie
                • Oct 2007
                • 107
                • Lahti

                #52
                Originally posted by Kiwes View Post
                Noni.. Nyt on molemmat anturit kateltu ja liittimet kans. Molempiin liittimiin tulee jännitteet ja molemmat anturin täytti bout 400ohm (tankkasin just täytee ennen mittaamista) eli kyseessä ei se perinteinen vika. Ajotietokoneen piilovalikosta näyttää molemmat tankit 0. Oliskos seuraavia ideoita ? ulkolämpötila-anturissa kans jotain mystistä. Auto seiso non 1.5h lämpösessä hallissa ja mittari näytti siinä vaihees -7c (toki pyörittelin anturia käessä siinä välis, et varmaan oli 30c) nyt kun pihalla -20, niin ajotietokone näyttää -40 voisko olla joku kalibrointijuttu tuossa ajotietokoneessa tai jotain. kokeilin kahella eri anturilla. molemmissa ohmit jotai 5k:n luokkaa. osaisko joku helpata tietämätöntä ? seuraava varmaan olis vikakoodien luku koneella, tuohon liittyen, että mikä olis hyvä softa (piuhat löytyy jo ennestään tai siis OBDII)
                Tervetuloa kerhoon! Luin vikakuvauksesi, ja pystyin jo sen perusteella arvaamaan että kyse on vm.99 e39:stä..Niinhän se olikin kun katsoin edellistä postaustasi.. On nimittäin tämän vuosimallin mittaristoissa joku ihmeellinen tyyppivika tuo bensa/ulkolämpömittarin hajoaminen. Eli toisinsanoen vika on mittaristossa, ei antureissa. Itsellä on täsmälleen samat oireet omassa vm.99 523:ssa.

                Olenkin tullut tässä johtopäätökseen että mittaristo varaosanumeroltaan 62.11-8 381 195 on täysi susi. Itse ostin hölmöyksissäni hajonneen tilalle käytetyn samalla varaosanumerolla, ja se tosiaan kesti kokonaiset 100km.
                Olen forumilta seurannut saman ongelman kanssa painineita, ja huomannut että jonkin uudemman mittariston tuon kyseisen tilalle laittaneet ovat mitä ilmeisimmin löytäneet ratkaisun.

                Ps. Jos laitat mittariston salavalikosta mittaritestin päälle, niin huomaat että viisarit kyllä liikkuvat normaalisti. Eli toisinsanoen vika on siinä mittariston yhteydessä olevassa, antureita ohjaavassa palikassa, oliko se nyt IKE nimeltään.
                Myynnissä E39/E36-osia
                ***Optiikka löytyy kamerasta, ei autosta***

                Comment

                • Kiwes
                  BTCF Member
                  • Nov 2010
                  • 707
                  • JKL

                  #53
                  Originally posted by antsajtp View Post
                  Tervetuloa kerhoon! Luin vikakuvauksesi, ja pystyin jo sen perusteella arvaamaan että kyse on vm.99 e39:stä..Niinhän se olikin kun katsoin edellistä postaustasi.. On nimittäin tämän vuosimallin mittaristoissa joku ihmeellinen tyyppivika tuo bensa/ulkolämpömittarin hajoaminen. Eli toisinsanoen vika on mittaristossa, ei antureissa. Itsellä on täsmälleen samat oireet omassa vm.99 523:ssa.

                  Olenkin tullut tässä johtopäätökseen että mittaristo varaosanumeroltaan 62.11-8 381 195 on täysi susi. Itse ostin hölmöyksissäni hajonneen tilalle käytetyn samalla varaosanumerolla, ja se tosiaan kesti kokonaiset 100km.
                  Olen forumilta seurannut saman ongelman kanssa painineita, ja huomannut että jonkin uudemman mittariston tuon kyseisen tilalle laittaneet ovat mitä ilmeisimmin löytäneet ratkaisun.

                  Ps. Jos laitat mittariston salavalikosta mittaritestin päälle, niin huomaat että viisarit kyllä liikkuvat normaalisti. Eli toisinsanoen vika on siinä mittariston yhteydessä olevassa, antureita ohjaavassa palikassa, oliko se nyt IKE nimeltään.
                  Eli mittariston vaihtoon ? ei oikein toi söörtsi mulla näköjään onnistu, niin en löydä aikaisempia vastaavia. Millainenhan mittariston tarvitsisi olla ja mistä saa... missä voi asennuttaa/onko vaikea asentaa itse ? Kiitokset taasen
                  Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
                  INPA, BMW Scanner 1.4.0

                  Nykynen:E39 530dA tourinki -02
                  EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

                  Comment

                  • Kiwes
                    BTCF Member
                    • Nov 2010
                    • 707
                    • JKL

                    #54
                    Originally posted by Kiwes View Post
                    Eli mittariston vaihtoon ? ei oikein toi söörtsi mulla näköjään onnistu, niin en löydä aikaisempia vastaavia. Millainenhan mittariston tarvitsisi olla ja mistä saa... missä voi asennuttaa/onko vaikea asentaa itse ? Kiitokset taasen
                    Eikö kukaan osaa kertoo ????
                    Last edited by Kiwes; 01-01-2011, 04:01.
                    Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
                    INPA, BMW Scanner 1.4.0

                    Nykynen:E39 530dA tourinki -02
                    EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

                    Comment

                    • Dunky
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 4929
                      • Kotka

                      #55
                      Originally posted by Kiwes View Post
                      Eli mittariston vaihtoon ? ei oikein toi söörtsi mulla näköjään onnistu, niin en löydä aikaisempia vastaavia. Millainenhan mittariston tarvitsisi olla ja mistä saa... missä voi asennuttaa/onko vaikea asentaa itse ? Kiitokset taasen
                      Itse olet kirjoittanut samaan säikeeseen jota etsit

                      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                      Comment

                      • M535iM
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 60
                        • Vantaa

                        #56
                        e39 8/-99 hihnalta ulos

                        Poltoainemittari ongelmaa, vika alkoi jo ajat sitten kun oikean puolen anturin pikku piuha oli poikki, no se korjattiin ja mittari alkoi vörkkii, mutta näytti aina reilun 10 l. liian vähän, no uuden anturinkin investoin oikealle, mutta sama ongelma edelleen.

                        Tänä aamuna sitten inapalla lueskelin tankin sisältöä, koko tankin sisältö näytti nollaa, oikea lever 1 ilmoitti nolaa ja ajokilometrejä olisi ollu sen mukaan jäljellä -2 kilsaa, tankin oikealla puolella oli muuten about 3-4 cm polttoainetta, siis tankin pohjalla!! vasen puoli näytti jotain lukuja kyllä, no purin molemmat anturit pois ja kummatkin toimii hienosti kun irrallisina niitä liikuttelin ja inpaa seurasin, sit anturit takas ja pitäisi olla kyllä paikallan niin kuin pitää. (vai voinko olla asentanut ne mahdollisesti väärin?).

                        Ylläolevan jobin jälkeen otin tankin piripintaan täyteen, meni 60 litraa, eli kymppi oli about jäljellä ennestään, uudestaan inpa kiinni ja inpa näyttää että tankissa 59 litraa, leverit 1 ja 2 näyttti jotain, mutta täysin vihreäksi ei mene lever 1, eli tankin oikea puoli.

                        Nyt tuleekin mieleen että pitääkö noi anturit mahdollisesti kalibroida jotenki uudestaaan ja onnistuuko ihan koti inpalla?

                        Ja mittaristo muuten toimii ihan hyvin muuten kaikin puolin, eli ehkä ei kuitenkaan ole mittariongelma mitä kirjoituksissa on ollut -99 hihnalta tuleissa mittareissa.

                        Kiitosta etukäteen mahdolllisista vinkeistä.

                        Jari
                        316 -77 (1982->1986)
                        325 -86 (1986->1987)
                        m535i -86 (1987->2007)
                        528it -01 (2007->

                        Comment

                        • ptikkala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 1568

                          #57
                          Omassa E39:ssä alkoi tänään takertuilemaan tuo kulutusheiluri, auto vm96/12 E39. Onkohan tässäkin mahdollisesti kyse mittaristo viasta vai onko jotain muuta menossa vaihtoon... Eilen illalla vielä toimi normaalisti.

                          Comment

                          • Whiplash
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2011
                            • 37
                            • Hämeenlinna

                            #58
                            Originally posted by zaci View Post
                            Jees eli oikea nappi pohjassa ja virrat ykkös-asentoon, sitten oikealla valitaan testi 02 ja vasemmalla käynnistyy. Ja PA-neula jäi puoleenväliin kummallakin testikerralla. Sitten kaivataan ennakkotietoutta tuosta purkupuolesta, eli mihin asti voi purkaa ns "turvallisesti" ennen kuin alkaa pienet atominkokoiset jouset ja vivut lennellä? Täällä Pohjois-Savossa ei taida olla ketään kellä ois kokemusta hommasta:think Ja missähän luulisitte vian olevan, mittarinpohja näyttää ainakin hyvin tasaiselta päällepäin.
                            Kiitoksia paljon tästä infosta! Nyt ainakin tiedän että vika on anturissa
                            Kaikille BTCF-jäsenille 10% alennus iPhonehuolloista!
                            http://www.iphonefiksaus.net/

                            Comment

                            • ptikkala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 1568

                              #59
                              prkleen kulutusheiluri tarttuilee edelleen. Mittaristo testi menee läpi heittämällä eli vika ei olisi itse mittaristossa... mistä tuo kulutustieto tulee tuolle mittaristolle?

                              Comment

                              • Whiplash
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2011
                                • 37
                                • Hämeenlinna

                                #60
                                Kaikkee ne tubessa keksivät...


                                Periaatteessa tuo voi joissain tapauksissa toimia.. periaatteessa..
                                Kaikille BTCF-jäsenille 10% alennus iPhonehuolloista!
                                http://www.iphonefiksaus.net/

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎