Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kolina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    #46
    Originally posted by kmn View Post
    Totta, helpommalla nimenomaan! netissä oli jossain suht järkevään hintaan joku tukivarsipaketti, missä oli kaikki noi keulan nippelit uudet..

    mutta joo, kyllä varmaan suurin kolinan aiheuttaja on tuo pitkittäinen varsi, joten vastaavalla paketilla vois itsekin lähteä ehkä liikenteeseen!
    Siitä V8:


    Itse vaihdatin tuon saman paketin ex-540:seen. Plus samalla taakse hilut.
    Ainakin narinahelat kannattaa tilata samalla, 2kpl:


    Ja onhan tuolla muutakin edullista e39 palikkaa; jarruosat, iskarit jne
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • 4ndy
      BTCF Member
      • Jun 2010
      • 186
      • Iisalmi

      #47
      Originally posted by _nixu_ View Post
      :think Ei kyllä paha jos kolmeen satkuun sais koko helahoidon. Ei tarviis heti harrastaa puslajumppaa uudelleen. Liekkö sitten minkä laatusia nuo osat, ettei mitään halvimpia italialaisia paskoja. Toisaalta mulla on jo nuo osat mitkä aattelin vaihtaa ensihätään...

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8972
        • Kellokoski

        #48
        Originally posted by 4ndy View Post
        :think Ei kyllä paha jos kolmeen satkuun sais koko helahoidon. Ei tarviis heti harrastaa puslajumppaa uudelleen. Liekkö sitten minkä laatusia nuo osat, ettei mitään halvimpia italialaisia paskoja
        Reaktiotangot ja koiranluut on Meylen HD eli laatukamaa. Muut taisi olla jotain tarviketta. Made in germany tms vaan mistä niistä tietää. Ihan pätevän oloisia mutta kestosta nyt on paha sanoa.
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • kmn
          Moderator
          • May 2009
          • 6022
          • Sipoo

          #49
          Originally posted by _nixu_ View Post
          Reaktiotangot ja koiranluut on Meylen HD eli laatukamaa. Muut taisi olla jotain tarviketta. Made in germany tms vaan mistä niistä tietää. Ihan pätevän oloisia mutta kestosta nyt on paha sanoa.
          Kiitos linkistä! Näyttää löytyvän ebay:sta halvempaakin satsia, kun saa vaan hakusanat kohdalleen!

          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
          --
          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #50
            Originally posted by kmn View Post
            Kiitos linkistä! Näyttää löytyvän ebay:sta halvempaakin satsia, kun saa vaan hakusanat kohdalleen!
            Ja sitten vaihdat uusia osia 10tkm välein... Se nyt vaan on tyhmää ostaa noita halpasarjoja (jos aikoo pitää autoa itsellään).
            E39 528iA

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              #51
              Voisko joku kokeilla ravistella eeysin konepeltiä kun se on auki/yläasennossa, että koliseeko se saranojen kohdilta? Tuossa minun autossani on se mysteerinen kolinaongelma ja konepelti vois olla ehkä tuon aiheuttaja:think
              Eilen vääntelin montulla kaikki etu-pään osat kangella ja ihmettelin sitä matalaa lonksutusta kauan ja sitten kun avasin pellin ja heiluttelin moottoria ylhäältä päin, niin ei kolinasta tietoakaan:think Takas auton alle ja eipäs enää kolissukkaan sielläkään!
              En ehtinyt muuta tehdä kun kiristää saranoiden pultteja, mutta olivat ihan kireellä? Edestä kun vähän painaa munuaisten kohdalta, niin heti kolahtaa Mikähän sielä nyt on vikana ja mitä on tehtävissä?
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #52
                Originally posted by janke View Post
                Voisko joku kokeilla ravistella eeysin konepeltiä kun se on auki/yläasennossa, että koliseeko se saranojen kohdilta? ...
                Mikähän sielä nyt on vikana ja mitä on tehtävissä?
                Muistaakseni minullakin saranat (vai oliko ne ennemminkin kaasujousien kiinnityspisteet) kolisee aukiollessa. Mutta konepeltiinhän on (suljettuun asentoon) monta vastakappaletta ja kaikkia voi säätää. Saranan kohdalla on sellaiset 10mm pultinkannat ja munuaisten kohdalla muovipäiset säädettävät tapit ja lisäksi vielä ne yläpuolella olevat kumiset tapit joita voi kiertää auki/kiinni. Tuohon löytyy BMW:n ohje, nuohan pitäisi säätää oikealle syvyydelle tuulen suhinan minimoimiseksi, mutta kannattaa nyt aluksi kokeilla saada kolinat pois.
                E39 528iA

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  #53
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Muistaakseni minullakin saranat (vai oliko ne ennemminkin kaasujousien kiinnityspisteet) kolisee aukiollessa. Mutta konepeltiinhän on (suljettuun asentoon) monta vastakappaletta ja kaikkia voi säätää. Saranan kohdalla on sellaiset 10mm pultinkannat ja munuaisten kohdalla muovipäiset säädettävät tapit ja lisäksi vielä ne yläpuolella olevat kumiset tapit joita voi kiertää auki/kiinni. Tuohon löytyy BMW:n ohje, nuohan pitäisi säätää oikealle syvyydelle tuulen suhinan minimoimiseksi, mutta kannattaa nyt aluksi kokeilla saada kolinat pois.
                  Mites, kun katsoin mahdollisia säätöjä tuosta, niin saranoiden kohdalla on ne 8mm säätötapit! Konepellissä edessä on ne lukitustapit joissa jouset ympärillä, niin ne ovat tuossa ihan metallia:think Pitäisköhän niissä olla jotain kumia ympärillä vai onko noikin muuttunut 9/98- jälkeen?
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #54
                    Originally posted by janke View Post
                    Mites, kun katsoin mahdollisia säätöjä tuosta, niin saranoiden kohdalla on ne 8mm säätötapit! Konepellissä edessä on ne lukitustapit joissa jouset ympärillä, niin ne ovat tuossa ihan metallia:think Pitäisköhän niissä olla jotain kumia ympärillä vai onko noikin muuttunut 9/98- jälkeen?
                    Ei lukitustapeissa kumia ole vaan niiden reikien vieressä/lähellä on ne kumitapit (taitaa olla samanlaiset kuin takaluukun alareunassa) ja lisäksi sitten munuaisten aukkojen vieressä on muovipäiset tapit. Saattoi ne saranoiden kohdalla olla 8mm tapitkin, ne taitaa kyllä olla vain maadoitusta varten eikä varsinaista säätöä.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      #55
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Ei lukitustapeissa kumia ole vaan niiden reikien vieressä/lähellä on ne kumitapit (taitaa olla samanlaiset kuin takaluukun alareunassa) ja lisäksi sitten munuaisten aukkojen vieressä on muovipäiset tapit. Saattoi ne saranoiden kohdalla olla 8mm tapitkin, ne taitaa kyllä olla vain maadoitusta varten eikä varsinaista säätöä.
                      Mä kyllä väitän, että multa puuttuu ne kumi-topparit kokonaan:think Täytyy käydä tarkistamassa....

                      E: Tuossa netistä löytyi kuva, eli pitäisikö noissa jousitappien välissä olevissa reijissä olla vielä jotkut tapit, vai onko ne jotain vedenpoisto reikiä? http://www.zionsvilleautosport.com/s...lodingfan3.jpg
                      Last edited by janke; 20-11-2013, 21:30.
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        #56
                        Olihan sielä ne topparit munuaisten vieressä ja siinä päällä sivuilla Säädin niitä nyt mutulla niin, että pelti jäi hiukan ylös lokasuojista. Saa nyt nähdä aamulla kuinka käydään... Mun tuurilla kolinat senkun jatkuvat
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          #57
                          Originally posted by janke View Post
                          Olihan sielä ne topparit munuaisten vieressä ja siinä päällä sivuilla Säädin niitä nyt mutulla niin, että pelti jäi hiukan ylös lokasuojista. Saa nyt nähdä aamulla kuinka käydään... Mun tuurilla kolinat senkun jatkuvat
                          Eipä ollut konepelti syyllinen sittenkään! En kyllä säätänyt munuaisten vieressä olevista tapeista vielä, mutta kuiteskaan konepelti ei ole enää niinsanotusti "kosketus" herkkä.

                          Sitten arpominen jatkuu... Mikä saa e39 kolinan/klopinan aikaan siten että, kun ajaa jäätynyttä tien-uraa niin, ei kuulu tuota matalaa muovista kolinaa/klopinaa? Sitten kun tulee autoilla tallattua lunta, jäiselle ajo-uralle niin, jotain tukivarttapitkin tulee selvästi renkaaseen kohdistuva karheus resonanssina JOHKIN auton ehkä muoviosaan tms.?
                          Sama kesällä! uusi tasainen asfalltti ei aiheuta resonanssia, mutta kun alkaa vanha nastoilla karhennettu tienpinta, niin tuo karheus siirtyy renkaasta jonnekkin aiheuttaen tuota klopinaa:think
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Bmw Dreamer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 2762
                            • Kouvola

                            #58
                            Mulla alkaa kanssa vähän korpeamaan toi kolina, vaihdoin eka iskarin yläpään, kun oli selvästi väljä, kolina vaimeni, mutta jatkui ja kolina tottakai pikkuhiljaa lisääntyi. Katsastuksessa todettiin vakaajan tanko väljäksi toisesta päästään. No vaihdoin molemmat. Edelleen kolisee!

                            Kait se on sitte vakaajan koripuslat tai sitte on joku tukivarsista taas antautunu, ei meinaan kovinkaan tarkasti katsastuksessa niitä kokeillu...
                            BMW 520d Touring '06 314tkm
                            BMW 530D Touring '99 552tkm
                            BMW 320da Touring '02 427tkm
                            Volvo V70 D5 '02
                            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                            Case IH 5140 Maxxum

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              #59
                              Eikai tuossa auta kun uusia seuraavaksi laakerit jos ne tuossa jotenkin kummittelee kun en muutakaan keksi:think
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • Havis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1835
                                • Kotona/Poissa

                                #60
                                Originally posted by janke View Post
                                Eikai tuossa auta kun uusia seuraavaksi laakerit jos ne tuossa jotenkin kummittelee kun en muutakaan keksi:think
                                Yks paikka saattaa olla kallistuksen vakaajan ja sisälokasuojan välinen rako. Jos se on ns. iholla, saattaa ääni johtua sisään lokarin heiluessa.

                                Omassa siinä välissä näkyy olevan olematon gäppi, joten ainakin itse meinasin seuraavan renkaan irroituksen yhteydessä tarjota paikkaan puukkoa ja nakertaa vähän reilumman puoliympyränmuotoisen raon

                                P.S
                                Oman E39:n kevyehkö naputus loppui kun uusittiin oikealle eteen reaktiotanko, kun sen pallonivel tuli vaihtokuntoon. Uskomatonta, mutta usean vuoden ajan kuulunut ns. kevyt 'jarrupalahelinä' loppui. Ei se äänen laatu aina näköjään kerro korvaan millaisesta osasta se tulee, harmi näin äänen paikallistamista ajatellen.
                                Last edited by Havis; 30-11-2021, 19:43.
                                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                                E60 523iA -08

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎