Kaiken maailman kolinat kannattaa käydä näyttämässä katsastusmiehille, eiköhän ne sen paskana olevan osan löydä. Näin minä ainakin teen. Turhaan täältä kysyä ja vaihtaa kunnossa olevia osia.
Täytyy tarkistaa tuo hammastanko/ohjausnivel. Linkkiä kuvaan niin tulee tarkistettua varmasti oikea osa.
Sinulla ilmeisesti onkin V8? Siinä ei ole hammastanko-ohjausta joten en tiedä mikä kohta sen ohjauksessa voisi kolista. Periaatteessa tuo osa 9 on vastaavassa kohdassa mutta rakenne on täysin erilainen.
Onhan kallistuksenvakaajien puslat myös vaihdettu?
kyllä auto on 540iA ja juuri kävin katsastamassa suomenojan K1 asemalla ja kehuivain että kuinka hyvässä kunnossa on. Kysyin vielä erikseen että onko väljää missään että pääseekö kaupoille.
Kallistuksen vakaajan puslat on kanssa vaihdettu samalla kuin muutikin ja tilalle laittelein powerflexit silloin.
Nostellaas ylös:
Selviskö topicin aloittajalle vika? Itsellä just samanlaiset oireet, eli ihan kuin putki olisi irti ja hakkaisi runkoon, mutta kömmin tänään auton alle, niin putki ainakin kunnossa.
Eipä topicin alkuperäiseen autoon löytynyt ikinä kokonaan sitä äänen aiheuttajaa, mutta nyt on hyvä jatkaa tutkimuksia kun nykyiseen autoon tuli keväällä sama vika
kyllä auto on 540iA ja juuri kävin katsastamassa suomenojan K1 asemalla ja kehuivain että kuinka hyvässä kunnossa on. Kysyin vielä erikseen että onko väljää missään että pääseekö kaupoille.
Kallistuksen vakaajan puslat on kanssa vaihdettu samalla kuin muutikin ja tilalle laittelein powerflexit silloin.
Tuota, kai sen tiedät että konttoreilla läpäisseet kaikki autot pyritään aina kehumaan hyväkuntoisiksi ihan asiakastyytyväisyyden vuoksi?
Eli se ei oikeastaan tarkoita kunnon suhteen mitään muuta kuin että auto nyt sattui läpäisemään katsastuksen.
Tuli tänään vähän testailtua, ja huomasin että mulla kolina lakkaa myös kun painaa jarrua töyssyissä... eli sieltä puolenko nyt sitten vikaa hakemaan :think
Tuli tänään vähän testailtua, ja huomasin että mulla kolina lakkaa myös kun painaa jarrua töyssyissä... eli sieltä puolenko nyt sitten vikaa hakemaan :think
Itellä oli samanlaista vikaa e34:ssa tosin takana. Jarrun painaminen auttoi.
Vikana oli se että jarrumännän puoleisen jarrupalan kiinikkeet olivat poiki joilla se kiinittyy männän sisäreunaan.
Nyt kun ne olivat rikki niin pala pääsi kolisemaan vapaasti levyä vasten jollei jarruttanut.
...Muita kolisijoita voi olla konepelti (stopparit väärin säädetty), jäähdytin (kiinnitys löysällä tai puuttuu kumiosia) tai pohjamuovit. Noista kuuluvat äänet toki on erilaisia kuin normaalit kolinat. Lisäksi jos autoon on asennettu lohkolämmitin, niin sen johto on yleensä huonosti kiinnitetty ja heiluu ja kolisee läheisiin osiin.
Ja lisäksi kolina/helinä voi tulla irtokivistä laturin tuuletusputkessa, tai cruisen / ASC:n ohjauspurkeista. Itselläni ainakin tuo ASC purkki helisee selvästi kun sitä kopistelee, mikä lie irti sisältä. Tai sen ääni kuuluu asiaan...
Iskarit on jonku viikon uuemmat, ku tuo tukivarsisarja. Laakereita ei ole vaihettu. Pitäsköhän sitte sitä koittaa. Muistaakseni aika tyyriit oli :think
löysä iskarin yläpää kevyesti aiheuttaa tuollasen kolinan, jos kerta muissa nivelissä ei väljää löydy..
Sitten se pahempi kolina joka tulee jostain etupäästä. Toisen renkaan sain irti, mutta toisen kohdalla lukkopultin sovitekappale pärähti kappaleiksi joten ei vänkärin puolen rengas jäi irrottamatta, mutta tämä nyt ei kauheasti haitannut. Nyt kun vain jostain vielä löytäisi samanlaisen sovitekappaleen...
Eli huomasin että jarrulevyä/rengasta heilumalla tuennassa oli paljon väljää. ja välys tuli poikittaistukivarren renkaanpuoleisesta kiinnityksestä, eli kuvassa osa nro. 11:
Kokeilin kiristää ko. pulttia, ja hieman sain molemmilta puolin kiristettyäkin mutta eipä se välykseen auttanut. Sitten rengasta potkiessani huomasin että "pitkittäistukivarsien" auton puoleiset puslat liikkuivat aika paljon, eli kuvasta osa nro. 5. Näihin on ilmeisesti vaihdettu niitä powerflexin puslia?
Näin loppuoletuksena kolina tulee sekä alatukivarren renkaanpuolen kiinnityksen välyksestä että pitkittäistukivarren rungon puolen puslan välyksistä:
Eli lainaanpa itseäni tuolta oman auton projektitopicista... jos nyt vaihtaisi tuon poikittaistukivarren sekä tuon puslan niin saattaisi tulla jo sillä kuntoon.
Yhtenä mahdollisuutena kolinalle olisi myös jarrusatuloiden väljistyneet liukutapit, mutta en noita jarruja saanut kyllä millään kolisemaan tai löytänyt niistä mitään välystä.
Noista kolinoista...
Omassa autossa koiranluut kolisi kans, ja sitte oli kuskinpuolen jarrulevyn suoja kilpi irti alapäästään, ja se oli siitä hieno et siitä kuulu kolina vaan ajaes,ei vaikka kuinka hakkas lekalla rengasta etupää ilmassa tai maassa, vasta kun irrotin renkaan palojen vaihtoon ni siinä huomasi
Eli elättelin toiveita, että katsuri kertois sitten, mikä tuolla edessä kolisee, kun väljää on ties missä.. Paskat.. "Vasen kallistuksen vakaajan ulompi pää".. wat.. Molemmat puolet autosta kolisee ajossa kyllä selkeästi.
Eli täristää jarruttaessa about 90kmh nopeuksista ja eturenkaita potkittua edestä päin ja klonksuu paikallaan auton pitkittäissuunnassa. Kolina pikku montuissa on sitä jokaselle e39 -kuskille tuttua. Tilanpuutteesta ja keleistä johtuen (ylläri) tarkemmin välyksiä en ole itse pystynyt paikallistamaan.. Mutta.. Mitäs tuonne nyt kannattais vaihtaa näin mutulla? E36 jos ois kyseessä, niin ois hajua, mutta tämä e39:n (535i) alustarakenne on mulle vähän pimennossa. Eli ainakin koiranluut sitten vissiin, mutta näiden lisäksi tuo pitkittäinen tukivarsi etupuolelta..?? :think
Helpoimmalla pääset tietysti kun lyöt koko helahoidon kerralla uusiksi
Itellä 180tkm tuli just tauluun ja pientä kolinaa alkanu kuulumaan varsinkin kuskinpuolelta edestä.
Koiranluu (kallistuksenvakaajan pystytanko) tuntu olevan väljähkö ja reaktiotankojen puslat myös.
Niiden vaihdolla aattelin lähteä kokeilemaan alkuun...
Eihän sulla välttämättä samasta paikasta ole väljä, mutta vähän kuullostas tuo pitkittaissuuntanen väljyys reaktiotangolta.
Ainakin nyt näin meikäläisen ymmärryksellä.
Osat nro. 6 molemmista kuvista menossa mulla vaihtoon
Comment