Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kolina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Puisto
    Bimmer Rookie
    • May 2010
    • 84
    • Kouvostoliiton peräkylä

    #61
    Ei tämä varmaan lohduta, mutta omasta autosta kolinat häipyivät kun kaikki etupään osat oli kertaalleen vaihdettu: tukivarrret, hammastanko, yläpään laakerit, iskarit, vakaajan puslat ja koiranluut ym.
    Jarrukilpi on erinomainen äänilähde. Leikkasin kilvestä keskiosan pois ja varmistin silikonilla että kivet eivät pääse mihinkään väliin resonoimaan.

    Kuriositeettina mainittakoon, että yhdeksi kolinan lähteeksi ilmeni löystyneet jarrusatulan liukutapit.

    Nyt on erittäin miellyttävä ajella kun kolinat ja välykset ovat poissa.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #62
      Originally posted by Puisto View Post
      Kuriositeettina mainittakoon, että yhdeksi kolinan lähteeksi ilmeni löystyneet jarrusatulan liukutapit.
      Löystyneet millä tavalla? Oliko ne irti? Vai kuluneet tai satulan kumiholkit kuluneet? Jos nuo kumiholkit korvaa tarvikeosalla, niin ne taitaa olla löysät melkein heti.
      E39 528iA

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #63
        Originally posted by Havis View Post
        ..........
        Näyttää olevan aika väljä kallistuksenvakaajan runkokumi

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #64
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Näyttää olevan aika väljä kallistuksenvakaajan runkokumi
          Optinen harha.
          E39 528iA

          Comment

          • Puisto
            Bimmer Rookie
            • May 2010
            • 84
            • Kouvostoliiton peräkylä

            #65
            Löystyneet, eli löysällä. Tapit olivat vielä ihan mitoissaan joten vaihdoin pelkät kumit. Motonetistä kylläkin mutta ainakin vielä mennään ilman kolinoita.

            Comment

            • Night-Wind
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 1534
              • 02

              #66
              Originally posted by Puisto View Post
              Jarrukilpi on erinomainen äänilähde.
              Totta. Joskus oli saatanallinen homma repiä se pois, kun se oli jotenkin vääntynyt ja piti kamalaa ääntä. Ei meinaan lähde irti ihan tuosta noin purkamatta jarruja. Tietysti sitten katsastuksessa tuli noottia, kun se puuttui. Laitettiin sitten uusi, kun autoon laitettiin kaikki jarrut uusiksi. Olikin tuolloin juttua, kuinka naurettavaa tuollaisia on edes autoon laittaa.
              ex: BMW E38 735iA -97
              ex: MB W211 E200CDI -03
              ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
              ex: BMW E39 528iA -96
              ex: MB W126 300SE -89
              ex: BMW E34 525iAT -95
              ex: BMW E36 316iA -91

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1835
                • Kotona/Poissa

                #67
                Originally posted by Bmw Master View Post
                Näyttää olevan aika väljä kallistuksenvakaajan runkokumi
                Olen saman havainnut itsekin, ja uudet on hyllyssä asennusta odottamassa. Kumien hiusmurtumatkin todistaa osien vaihtokypsyyttä. Ellei nuo murtumat ole vain savisessa likakerroksessa.

                Rako lienee suurempi kuin normaaleissa ajotilanteissa koska kuvatessa auto on tunkin varassa yksi kulma ylhäällä asennossa jossa vakaaja on melkoisella mutkalla. Mutta kumien uusimisesta ei varmuudella ole mitään haittaa, kunhan saan vaan asian työn alle.

                Sinänsä kuvassa ei ole optista harhaa, että rako on todellinen eikä kuvassa oleva varjostuma.
                Last edited by Havis; 22-11-2013, 12:19.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • O.K.
                  Moderator
                  • Nov 2003
                  • 4854
                  • Espoo

                  #68
                  Mulla on käytännössä aina kolissut enemmän tai vähemmän. Nyt katsastuksessa tuli hylsy pari vuotta vanhoista tarvikeraidetangoista ja katsuri kehotti vaihtamaan myös toisen reaktiotangon, kun oli pallonivel pikkuisen väljä, mutta se voisi ensi vuonna sitten olla vaihtokunnossa. Reaktiotangot ovat edelleen kai alkuperäiset, mutta puslat olen jo aiemmin vaihtanut powerflexeihin. Nyt laitetaan molemmat raidetangot ja reaktiotangot OEM-osina, niin pääsee yhdellä 4-pyöräsuuntauksella. Saa nähdä kuuluiko kolina jostakin noista, vai joko esim. koiranluut olisi taas lopussa. Pari kierrosta niitäkin 5 vuoden aikana mennyt .
                  Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                  Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                  E34 525i

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    #69
                    Originally posted by Puisto View Post
                    Ei tämä varmaan lohduta, mutta omasta autosta kolinat häipyivät kun kaikki etupään osat oli kertaalleen vaihdettu: tukivarrret, hammastanko, yläpään laakerit, iskarit, vakaajan puslat ja koiranluut ym.
                    Jarrukilpi on erinomainen äänilähde. Leikkasin kilvestä keskiosan pois ja varmistin silikonilla että kivet eivät pääse mihinkään väliin resonoimaan.

                    Kuriositeettina mainittakoon, että yhdeksi kolinan lähteeksi ilmeni löystyneet jarrusatulan liukutapit.

                    Nyt on erittäin miellyttävä ajella kun kolinat ja välykset ovat poissa.
                    Miten sulla kolina ilmeni? Kolisiko tasaisella tielläkin?

                    E: Tuntuu että kohtalo-toveria ei löydy jolla olisi ollut vastaavaa vikaa kun tuossa mun autossa, eli tien karheus vain lisää tuota klopinaa.. ja montut tiessä ei vaikuta mitenkään tuohon kolinaan, vai sama ääni kuuluu sieltä muiden kolinoiden taustalta, kun ajetaan vaikka nimismiehenkiharoita pitkin!!
                    Last edited by janke; 22-11-2013, 21:43.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #70
                      Originally posted by janke View Post
                      E: Tuntuu että kohtalo-toveria ei löydy jolla olisi ollut vastaavaa vikaa kun tuossa mun autossa, eli tien karheus vain lisää tuota klopinaa.. ja montut tiessä ei vaikuta mitenkään tuohon kolinaan, vai sama ääni kuuluu sieltä muiden kolinoiden taustalta, kun ajetaan vaikka nimismiehenkiharoita pitkin!!
                      Olethan jo tutkinut tuulilasin alareunassa olevat muovit, raitisilmasuodattimien koteloiden kiinnitykset, ilmansuodattimen kotelon kiinnityksen ja katsonut ettei jarrunestesäiliön/ohjaustehostimen viereen ole jäänyt kiintoavainta...? Entä konepellin suojapehmusteen alla olevat olevat pissapojan putket ja sähköjohtojen liittimet?

                      Vaikea sanoa muita vinkkejä kun ei ole tuntumaa miten kova se ääni on. Se kuitenkaan ei tarvitse olla kuin joku pieni juttu joka osuu vähän isompaan osaan ja saa siitä kaikupohjaa.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        #71
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Olethan jo tutkinut tuulilasin alareunassa olevat muovit, raitisilmasuodattimien koteloiden kiinnitykset, ilmansuodattimen kotelon kiinnityksen ja katsonut ettei jarrunestesäiliön/ohjaustehostimen viereen ole jäänyt kiintoavainta...? Entä konepellin suojapehmusteen alla olevat olevat pissapojan putket ja sähköjohtojen liittimet?

                        Vaikea sanoa muita vinkkejä kun ei ole tuntumaa miten kova se ääni on. Se kuitenkaan ei tarvitse olla kuin joku pieni juttu joka osuu vähän isompaan osaan ja saa siitä kaikupohjaa.
                        Kiitos vinkeistä! Täytyy noi tarkastaa myöskin. Vaikeahan tuota ääntä on kuvailla näin täällä teksteillä. Tuo klopina vain tuli entistä paremmin esiin, kun vaihdoin noi kitkat ja ärsyttää vain suunnattomasti kun noi kolinat kuuluuvat hiukan vielä taustalta, kun radioa kuuntelee normi volalla
                        Kaksi kolinaa tosiaankin kuuluu.. toinen on hammastangosta ja toinen ??. Hammastangon ääntely nyt ei niinkään häiritse, mutta tuo toinen vituttaa.

                        Voisikohan tuota klopinaa jotenkin nauhoittaa tai siis jotenkin siirrellä microfonia pitkin konehuonetta:think

                        E: Voisikohan tuosta olla apua? http://www.e-ville.com/fi/47-muut-va...ninauhuri.html
                        Last edited by janke; 23-11-2013, 11:37.
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          #72
                          Originally posted by Havis View Post
                          Yks paikka saattaa olla kallistuksen vakaajan ja sisälokasuojan välinen rako. Jos se on ns. iholla, saattaa ääni johtua sisään lokarin heiluessa.

                          Omassa siinä välissä näkyy olevan olematon gäppi, joten ainakin itse meinasin seuraavan renkaan irroituksen yhteydessä tarjota paikkaan puukkoa ja nakertaa vähän reilumman puoliympyränmuotoisen raon

                          P.S
                          Oman E39:n kevyehkö naputus loppui kun uusittiin oikealle eteen reaktiotanko, kun sen pallonivel tuli vaihtokuntoon. Uskomatonta, mutta usean vuoden ajan kuulunut ns. kevyt 'jarrupalahelinä' loppui. Ei se äänen laatu aina näköjään kerro korvaan millaisesta osasta se tulee, harmi näin äänen paikallistamista ajatellen.
                          En huomannutkaan tätä viestiä. Täytyypäs tarkistaa tuo kallistuksenvakaajan ympärystät, ettei vaan tosiaankin hakkaa johkin sisälokasuojaan!
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1835
                            • Kotona/Poissa

                            #73
                            Originally posted by janke View Post
                            En huomannutkaan tätä viestiä. Täytyypäs tarkistaa tuo kallistuksenvakaajan ympärystät, ettei vaan tosiaankin hakkaa johkin sisälokasuojaan!
                            Ja vaikkei lokari pääsisikään liikkumaan, jos vakaaja on kiinni suojassa, niin vakaajahan liikkuu ajettaessa aina vähän joustoliikeen mukana, ja tämä saattaa aiheuttaa kahinaa/rahinaa ennenkuin muovi kuluu edestä pois.

                            Kävin juuri hetki sitten mattopuukolla leikkaamassa omaan E39:iin noihin kohtiin reilut avarrukset. Apumiehen puolella siellä oli vielä sisälämppärin panssarikuorinen johto vakaajan ja lokarin välissä hankaamassa. Nyt on reilut raot, tiedä häntä kuuleko eroa sitten mitenkään.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              #74
                              Originally posted by Havis View Post
                              Ja vaikkei lokari pääsisikään liikkumaan, jos vakaaja on kiinni suojassa, niin vakaajahan liikkuu ajettaessa aina vähän joustoliikeen mukana, ja tämä saattaa aiheuttaa kahinaa/rahinaa ennenkuin muovi kuluu edestä pois.

                              Kävin juuri hetki sitten mattopuukolla leikkaamassa omaan E39:iin noihin kohtiin reilut avarrukset. Apumiehen puolella siellä oli vielä sisälämppärin panssarikuorinen johto vakaajan ja lokarin välissä hankaamassa. Nyt on reilut raot, tiedä häntä kuuleko eroa sitten mitenkään.
                              Voisin noi vakaajantangot vaihtaa ja myöskin v-tangon puslat, kun ei hirveä investointi ole. On tää kummallinen vika, kun mita karhempi tie, niin sitä suurempi matala soundinen klopina:think Äänihän vastaa samaa, kun esim pakoputki hakkais pohjaan ja kun ikkunat avaa niin selvästi tuo "vavahtelu" kuuluu edestä päin, mutta ei pysty erottamaan kuuluuko ääni oikeelta tai vasenmalta. Voisi kuvitella että moottorin suoja paukuttaisi puskuria, mutta testattu on ilman sitäkin ja sama klopina silti. Tai sitten nämä kaksi eri ääntä kuuluu vain jotenkin tuosta hammastangosta kun luulisi että kaikki muut tukivarret kolkuttaisi vain monttuista tietä ajaessa ja h-tanko ottaisi herkemmin tuota epätasaisuutta vastaa siirtäen sitä rattiakselia pitkin koppiin.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • piltema
                                Newbiemmer
                                • Oct 2013
                                • 8
                                • Lahti

                                #75
                                Täälläkin kuuluu "jarruhelinää". (tai siltä se kuulostaa)
                                Kuukausi sitten katsuri ei kyllä löytänyt väljyyksiä mistään.
                                Raidetangon suojakumi oli rikki ja tänään vaihdoin molemmat kumit.
                                Samalla yritin itsekkin etsiä väljiä mutta mitään ei löytynyt.
                                Jarrutkin tuli purettua ja tsekattua, ei vikaa.
                                Raidetankojen kumeja vaihtaessa tuli mieleen että ottais koko päät irti
                                mutta en saanut sisempiä päitä irti, mites olette yleensä noitä irroittanut?
                                (ihan hirveitä ei uskaltanut rempoa ettei hammastanko mee solmuun)

                                Seuraavaksi kulmien säätöön, tässä vaiheessa toivon että niitä välyksiä
                                ei tosiaankaan ole missään..

                                Ehkä se helinä tulee itse hammastangosta :think
                                Vanhat:
                                Bmw 528i -99. E39
                                Bmw 523i -96. E39
                                Bmw 320i -87. E30
                                Bmw 316 -83. E21
                                Sekä paaljon muita merkkejä..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎