Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 SelfLevel Susp.Inact

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Teemu
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 36

    #16
    Vikaviesti näyttää ilmestyvän pakkasen noustessa tonne -10 korville. Tänään melkein nollassa ja ei herjaa. Eilen -9 ja teksti kimotti näytöllä.

    Kompura ainakin kuuluu puhisevan hienosti. Edelleen jousitus toimii kuten pitää pitääkin.

    Toinen takavalokin näyttää toimivan pakkasen mukaan...

    Comment

    • Moonshine
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 1018
      • Järvenpää

      #17
      Originally posted by xPETEx View Post
      Omaan sedan versioon vaihdoin alkuperäiset ilmajousitetut iskarit(en löytänyt tarvikkeita ei ilmeisesti saa?). Alkoi vuotamalla ja oli murtunut palkeen ylhäältä. Vaihto olikin aikas paskamainen, kun aluksi koitin säästää ja ostin aluksi vain toiselle puolelle no ei mennyt kuin viikko ajettua onnellisesti, kun v... käyrä nousi kesken ajon kun toinen palje halkes. Kannattaa ostaa molemmat kerralla säästyy aikaa purkuhommissa :think .
      Omani murtui myös palkeen yläreunasta, vieläpä sillätavalla hassusti että se ei vuotanut aluksi kuin silloin tällöin. No, itse nakkasin ne perkeleen palkeet ja kompuran varastoon, ja nakkasin tilalle "perinteiset" hilut.
      "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

      Comment

      • JonasG
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 2160
        • Porvoo/Helsinki

        #18
        Originally posted by -Teemu View Post
        Katotaan nyt tarvitaanko kompuraa tai palkeita. Eilen illalla ajelin aika pitkään ilman vikaherjaa ja tänään työmatkankin pysyi poissa.

        Käytän auton ensiviikolla testerissä. Ilmoittelen mitä löytyy, ellei räjähdä käsiin ennen sitä. Siihen asti:
        Vesikelillä kerran mulla kanssa herjas tasonsäädöstä mutta perä oli normaalilla
        korkeudella eikä mitään poikkeavaa löytynyt kun tutkiskelin asiaa parkissa,sammutin auton ja laitoin ovet lukkoon viideksi minutiksi-> käynnistin eikä herjannut enään eikä sen jälkeen näkynyt..Vaikkuttaisi ainakin minun tapauksessa joltain häiriöltä,toistaiseksi .

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #19
          Originally posted by -Teemu View Post
          Vikaviesti näyttää ilmestyvän pakkasen noustessa tonne -10 korville. Tänään melkein nollassa ja ei herjaa. Eilen -9 ja teksti kimotti näytöllä.

          Kompura ainakin kuuluu puhisevan hienosti. Edelleen jousitus toimii kuten pitää pitääkin.

          Toinen takavalokin näyttää toimivan pakkasen mukaan...
          Tutun kuuloista. Täällä 530d touring -01, joka tekee saman ilmoituksen yli 10 asteen pakkasella. Yleensä uudelleen käynnistys poistaa ilmoituksen mutta 25 asteen pakkasessa vika tuli uudestaan pienen ajon jälkeen. Toivon kosketushäiriötä liittimissä mutta en ole vielä ehtinyt paneutumaan systeemin johdotuksiin.

          Ja toinen takavalokin oikkuilee
          ---

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #20
            Tuo sama herja toistuu nyttemmin pienemmilläkin pakkasilla. Eilisiltana se ilmestyi näyttöön n. 10 km ennen kotipihaa ja kun pääsin pihaan niin perä näytti olevan melko korkealla (korkeammalla kuin normaalisti).

            Tänä aamuna herja tuli näyttöön n. 5 km ennen työpaikan pihaa ja ajo-ominaisuudet alkoivat olla epätasaisella loppumatkasta hieman oudot. Pysähtymisen jälkeen huomasin miksi. Kuvasta näkee hauskan asennon.

            Perä ei noussut ja herja tuli uudestaan näyttöön vaikka laitoin virrat välillä pois. Kävin n. 5 minuutin päästä katsomassa autoa ja laitoin virrat päälle. Kompura kyllä pörisi mutta mistään ei kuulunut suhinaa eikä perä noussut.

            Palasin taas 5 minuutin päästä esittelemaan ongelmaa kaverille ja kas, virtojen päällelaiton jälkeen perä nousi normaalikorkeudelle.

            Alkaa vaikuttamaan siltä että tämän ongelman kanssa ei jaksa kesään asti vaan pitää keksiä mitä kannattaa tutkia. Ei vaan ole hajua mistä aloittaisi.
            Last edited by -Tapi; 21-03-2007, 09:52.
            ---

            Comment

            • -Teemu
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 36

              #21
              Originally posted by -Tapi View Post
              Tuo sama herja toistuu nyttemmin pienemmilläkin pakkasilla. Eilisiltana se ilmestyi näyttöön n. 10 km ennen kotipihaa ja kun pääsin pihaan niin perä näytti olevan melko korkealla (korkeammalla kuin normaalisti).

              ......

              Alkaa vaikuttamaan siltä että tämän ongelman kanssa ei jaksa kesään asti vaan pitää keksiä mitä kannattaa tutkia. Ei vaan ole hajua mistä aloittaisi.
              Myös täällä näyttää herjailevan entistä pienemmillä pakkasilla. Palkeet onneksi toimivat ainakin toistaiseksi.

              Huomenna menee oma auto Laakkoselle ihmeteltäväksi. Ilmoittelen mitä löytyy, jos löytyy.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #22
                Kysyin ohimennessäni Jyväs-autosta, josko testeri kertoisi asiasta enemmän. Vastaus oli että ei, ehkä.. Ei ole kuulemma kokemusta systeemistä muuten kuin puhjenneiden palkeiden vaihdon osalta. Tässä ei ole (onneksi?) siitä kysymys.
                ---

                Comment

                • zeizei
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2004
                  • 147
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by -Tapi View Post
                  Tuo sama herja toistuu nyttemmin pienemmilläkin pakkasilla. Eilisiltana se ilmestyi näyttöön n. 10 km ennen kotipihaa ja kun pääsin pihaan niin perä näytti olevan melko korkealla (korkeammalla kuin normaalisti).

                  Tänä aamuna herja tuli näyttöön n. 5 km ennen työpaikan pihaa ja ajo-ominaisuudet alkoivat olla epätasaisella loppumatkasta hieman oudot. Pysähtymisen jälkeen huomasin miksi. Kuvasta näkee hauskan asennon.

                  Perä ei noussut ja herja tuli uudestaan näyttöön vaikka laitoin virrat välillä pois. Kävin n. 5 minuutin päästä katsomassa autoa ja laitoin virrat päälle. Kompura kyllä pörisi mutta mistään ei kuulunut suhinaa eikä perä noussut.

                  Palasin taas 5 minuutin päästä esittelemaan ongelmaa kaverille ja kas, virtojen päällelaiton jälkeen perä nousi normaalikorkeudelle.

                  Alkaa vaikuttamaan siltä että tämän ongelman kanssa ei jaksa kesään asti vaan pitää keksiä mitä kannattaa tutkia. Ei vaan ole hajua mistä aloittaisi.
                  Tämä talvi taitaa olla jotenkin erikoinen nuiden tasonsäätöpalkeiden kannalta kun niin monella ongelmia. Itselläni sattui kerran juuri samanlainen tapaus kuin yllä. Valo myöskin syttyy silloin tällöin yli 10 asteen pakkasella mutta ei aiheuta enempää ongelmia. Antureiden pistokkeita käytin irti ja suihkuttelin CRC:tä mutta ei auttanut. Mielenkiinnolla odotan, että joku käyttää korjaamolla ja saa kuntoon.
                  BMW X3 -15
                  BMW 530D -08
                  BMW 320D -99
                  BMW 525TDSA Touring -98
                  BMW 318IS -90

                  Comment

                  • BMWFW24
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 276
                    • Jämsä

                    #24
                    Olisiko tästä PDF:stä hyötyä: http://koti.mbnet.fi/maxtico/e39pdf/ ?
                    Siinä on muutakin kuin tasonsäätöasiaa touringin omistajalle.
                    ex. 316i e36 1991
                    ex. 318iS Coupe e36 1992
                    ex. 528iA Touring e39 1997
                    ex 316i e30 1990, vaimon
                    ex. X5 4.4i e53 2001
                    ex 316 e46 2003, vaimon
                    525iX e60 2008
                    Z4 e85 2003, vaimon​

                    Comment

                    • -Teemu
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2006
                      • 36

                      #25
                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Kysyin ohimennessäni Jyväs-autosta, josko testeri kertoisi asiasta enemmän. Vastaus oli että ei, ehkä.. Ei ole kuulemma kokemusta systeemistä muuten kuin puhjenneiden palkeiden vaihdon osalta. Tässä ei ole (onneksi?) siitä kysymys.
                      Enään ei tarvitse ihmetellä mikä omassa farkussa on vikana; pamahti oikea takapalje puolessa välissä matkaa huoltoon.

                      Herja pamahti näytölle hetki lähdön jälkeen ja muutama kilometri ennen pamahdusta pienetkin töyssyt alkoivat heitellä perää ilkeästi. Yhtäkkiä kuului se threadissäkin mainittu haulikon pamaus ja oikea takakulma levähti alas.

                      Palkeet ovat €180 kappale. Vaihdatan samalla molemmat, nimittäin mun tuurilla vasenkin pamahtaisi, kun ajan huollosta pois. Palkeet tulevat ruotsista joten auto on teloilla ensiviikon puoleen väliin asti. Ikävästi tuli viikonloppu tähän väliin.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #26
                        Kiitos tiedosta, odottelen pian itsekin lopullista niittiä..
                        ---

                        Comment

                        • -Teemu
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2006
                          • 36

                          #27
                          Ihan mielenkiinnosta: missä kilometreissä teillä muilla on alkanut tuo säätyvä jousitus temppuilla?

                          Omassa on 150tkm mittarissa. Kilometrien paikkansapitävyydestä en tiedä.

                          Comment

                          • TFV
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 3080
                            • Nurmijärvi

                            #28
                            Originally posted by -Teemu View Post
                            Ihan mielenkiinnosta: missä kilometreissä teillä muilla on alkanut tuo säätyvä jousitus temppuilla?

                            Omassa on 150tkm mittarissa. Kilometrien paikkansapitävyydestä en tiedä.
                            Liki 300tkm. Kerrasta lattiaan, ei mitään varoituksia. Uusin myös molemmat. Helppo tehdä itsekin.
                            E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #29
                              102 000 km
                              ---

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3117
                                • Välisuomi

                                #30
                                Lauantaipäivän ratoksi

                                Eihän se olisi harrastamista ellei purkaisi kaikkea palasiksi

                                En tyytynyt epäilemään kumipalkeiden kuntoa, koska niissä ei ole vuotoa (perä pysyy ylhäällä ilman kompuraakin vaikka selfleveling suspesion inactive-hälytys onkin päällä). Samoin kummallekin palkeelle menevä paineilmalinja täytyy olla kunnossa samasta syystä.

                                Tuo aiemmin postattu pdf:kin oli avuksi seuraavissa havainnoissa: Jos perä on alhaalla ja avaa autosta oven tai takaluukun, ryhtyy kompura täyttämään palkeita välittömästi. Jos tietyn ajan sisällä (n. 30 s - 1min) perä ei ole noussut riittävän ylös, tulee tuo ikvä ilmoitus ja kompura lopettaa yrittämisen. Jos perä on valmiiksi vain muutaman kymmenen milliä alampana kuin pitäisi, kompura lähtee päälle vasta kun auton starttaa (säästää akkua). Tällöin hälytys tulee yleensä ajon aikana samasta syystä kuin tuo aiempikin.

                                Minulla hälytys tuli eilen riippumatta useista uudelleenkäynnistämisistä ja se lähti pois vasta kun auto oli kunnolla lämmin sisältä (ei vielä 25 km ajon jälkeenkään mutta pieni kahvihetki sen jälkeen riitti). Perä ei laskenut ja kun starttauksen jälkeen kuuntelin kompuraa, se yritti saada palkeisiin ilmaa mutta lopetti kun perä ei noussut. Yritin kuunnella jousipalkeiden luona mahdollisia suhinoita (vuotoja) mutta niitä ei ollut. Jos olisi, niin perähän olisi laskeutunut kun kompura sammui. Kompura siis kävi mutta ilma ei päätynyt jousipalkeisiin tai niiden linjoihin.

                                Annoin auton sulaa tallissa yön yli ja tänään en malttanut olla purkamatta kompuraa (ei hätää, sain sen vielä kasaankin..). Irrotin sähkömoottori-kompressori-kuivain yhdistelmästä palkeenlinjojen ohjausventtiilit ja niiden syöttölinjan venttiilin ja purin ne. Sisällä oli märkää! Venttiileissä oli kondenssivettä ja rakennetta tutkittuani arvaan että sen jäätyminen estää paljelinjojen aukeamisen kompressorille, jolloin kompura pumppaa "seinää vasten".

                                Tein pikakorjauksen kuivaamalla näkyvän kosteuden ja laitoin liikkuviin osiin hieman silikonisprayta.

                                Todennäköisesti tämä korjaus ei kestä pitkään vaan kosteus pääsee pian uudestaan venttiileihin. Ikävä kyllä kuivain on integroitu melko kompaktisti pakettiin ja sitä ei saa irrallaan. Korjaustoimenpiteenä pitäisi ostaa koko kompressorihässäkkä..

                                Ohessa muutama kuva osista.

                                Ai niin, BMW:n ohjelmalla voi perän korkeutta säätää asettamalla korjauskertoimia tasoantureiden tulokseen. Tosin tuskin virallinen jälleenmyyjähuolto suostuu tekemään muita korjauksia kuin sen että korkeus navasta kaarenreunaan on se mitä ohjeessa lukee..
                                Last edited by -Tapi; 21-03-2007, 09:52.
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎