No tuskin se hajosi. Itellä keittäny ehkä 5-7 kertaa ja on huudatettu rajoitinta vasten eikä mitään vikaa koskaan ole ollut. ajettu jo 270000km. siis m50 moottori. Eli ei ne bemarin kannet niin heikkoja ole, kuin moni väittää.
Mulla kävi myös niin, että kone keitti. Tosin siis kannentiiviste meni... ehkä männän renkaita... kantta... isoo lohkoo... Homma siis meni niin; Nimeltä mainitsematon autoliike huolsi auton kolarin jäljiltä. Sit noita nesteitä kun laitettiin, niin päätettiin jättää homma puolitiehen, eli siis ei ilmattu kunnolla. Näitä samaisia ongelmia on ollut myös muissa kutosmoteissa. Vaatii kuulemma ainakin 2 tunnin ilmaus session.
Jos nyt oikein katselin niin BMW:n ohjeet ovat samat/yhteiset M52 ja M52TU koneille eli jotenkin näin: molemmat ilmausruuvit auki, virrat päälle (ei tietenkään moottoria käyntiin), lämmityslaitteesta lämmöt täysille, lämmittimen puhallin alimmalle teholle ja sitten kaadetaan hitaasti jäähdytysnestettä kunnes ilmareijistä tulee nestettä ilman ilmakuplia.
Minä en kyllä ymmärrä, miten jäähdytysjärjestelmän ilma voi poistua, jollei moottori ole käynnissä? Olisi kiva kuulla selitys tuolle ohjeelle.
Minä en kyllä ymmärrä, miten jäähdytysjärjestelmän ilma voi poistua, jollei moottori ole käynnissä? Olisi kiva kuulla selitys tuolle ohjeelle.
Ohje on hiukan epäselvä, siinä siis lukee vain "switch on ignition" mutta mitä se sitten tarkoittaa, tuntuisi vaan ettei moottori saa olla tuossa vaiheessa käynnissä.
Tuon täytön jälkeen kuitenkin pitää vielä tehdä tarkistus jossa moottori laitetaan käyntiin max. 30 sek. ajaksi ja polkaistaan kaasua 3 kertaa, jäähdyttimen korkki pitää olla löysällä.
Ohje on hiukan epäselvä, siinä siis lukee vain "switch on ignition" mutta mitä se sitten tarkoittaa, tuntuisi vaan ettei moottori saa olla tuossa vaiheessa käynnissä.
Tuon täytön jälkeen kuitenkin pitää vielä tehdä tarkistus jossa moottori laitetaan käyntiin max. 30 sek. ajaksi ja polkaistaan kaasua 3 kertaa, jäähdyttimen korkki pitää olla löysällä.
Kuulostaa vieläkin melko mielenkiintoiselta ohjeelta
Mitenköhän 540:stä saa ilmat pois? Auto on -99. Tuli viimeviikolla vaihdettua uus Webasto ja nyt painaa mieltä, että vieläkö on ilmaa jossain....
Mitään oireita ei kyllä ole vielä ollut...
Tuopa joo sen taitaa ilmata.
Mulle kun ne sitten tietoa etsittyään ilmasivat oikein niin kysyttyäni huoltomies kertoi että tuolla se jotenkin tehtiin. Eli virrat oli autossa päällä ja räpelsivät automaatti-ilmastoinnin säätöjä, en seurannut näitä ukkoja ketkä olivat konehuoneen puolella. Mutta moottori sammuksissa tuossa hommassa pisin aika tuntui kuluvuan...
Ilmaa kylläkin, mutta jos tuo vanhempi M52 haukkaa ilmaa kennolle asti, ei sen iskaritolpassa ns,"puolikorkeudella" oleva pumppu saa vettä, vaan lutkuttaa pelkkää ilmaa. Tuossa 9/98-uudemmassa M52TU/M54 jäähdytysjärjestelmässä erillinen sähköinen kiertovesipumppu sijaitsee syylärin alapuolella, jolloin systeemi ilmaantuu aina automaattisesti itse.
Myös koko muu systeemi on täysin erilainen, joten varmaan siinäkin on yksi syy miksi M52TU/M54 konetta tarvitse erikseen ilmata lainkaan.
Ultimate huoli: menikö kansi kieroksi? 2 kertaa punarajalla ja joitakin minuutteja 3/4 lämmöissä??
Tero
Mullahan meni samaisen koneen kannentiiviste viimekesänä, kun ilmastoinnin flekti ei toiminut. Kerran käytti lämmöt ruuhkassa ylhäällä, ei kuitenkaan punaisella. Sammutin ilmastoinnin ja lämmöt laski, mutta sitten unohdin koko jutun kunnes parin päivän päästä kaupungille parkkiin ajaessa keitti kunnolla. Eli punavalokin syttyi. Myös sillä välillä startatessa tupsahteli oudosti, eli kannentiiviste ei enää pitänyt, eli sen voi jopa kuulla jos sopivasti menee. Kansi koeponnistettiin ja ehyt oli. Eli ei herkästi kansi mene tosta.
Auto haettu pajalta tänään, ja toistaiseksi ei merkkejä kansiongelmista. Lämmöt pysyy hyvin keskellä ajaessa, ja nousee sinne kohtuu nopeaan. Nesteet ovat toistaiseksi vielä pysyneet sisässä. Katsotaan sitten muutaman -30C aamun jälkeen, pysyykö edelleen...
itellä oli e34:ssa sama homma.. lämmöt nousi jatkuvaan jonka jälkeen vein auton merkkihuoltamoon huoltoon. Jotain ne siinä olivat korjaavinaan, mutta koeajossa sitten hitsas kone kiinni eivät osanneet selvää syytä siihen sanoa.
Mistähän sitä alottaisi. No aloitetaan siitä, että tänä aamulla mökillä herätteässä ja muiden paskojen syiden takia valvottu yö takana huomasin, että vähän on heikko olo ja kipeenähän sitä ollaan. No ei muuta kun kaupunkia kohti takasin kotia ja tänne päästiin. Ajattelin, että näin sairaana ollessa voisin lähi siwasta käydä hakemassa pari pinttiä mutta haksemiksehan se jäi! Pääsin suhkot lähelle kauppaa kun huomasin valoissa, että lämmöt tapissa. Ei muutakun helvetin äkkiä pakki päälle ja 15m peruutus vieressä olevan huoltsikan pihaan ja virrat pois. Sain auton sammuksiin ja rupesin konepeltiä avamaan niin sihinä vaan kävi ja kone pellin aukasun jälkeen saatiin pielet savutkin pihalle, ei tosin muuta kun vesihöyryä eikä sitäkään hirveästi.
Nyt herääkin kysymys mistä on kysymys? Auto on 528i e39 vm 96. Ajettu vähän alle 200tkm ja vesipumppu vaihettu vajaa 6 tkm sitten. Kokeiltiin vielä kaverin kanssa n. 30min jälkeen kun lämmöt oli tipahtanu normaaliksi ja kone muutenkin rauhoittunut, että saadaankö lämmintä. Ei sieltä lämmintä saatu puhaltamaan vaikka oli kaikki säädöt tapissa ja kone normaali lämmöissä startatessa. Eli vaikuttaisi siltä, että vesi ei kierrä. Onko mahollista, että ihan pränikkä vesipumppu teki temput? Onni sinänsä matkassa, että emäntä haki hetki ennen omaa lähtöäni nuoremman tenavan mummolta hoidosta että ei keittänyt hänellä. Varma kansiremontti tiedossa "mikähän valo täällä palaa" ja meno senkun jatkuu. No nyt tosiaan sain vehkeet parkkiin alle 20s sisään kun lömmöt heilahti rajoille, että tuskin tässä nyt mitään kunnon remonttia saatiin aikaiseksi. Mutta spekulaatioita otetaan vastaan mistä moinen voi johtua?
Auto on kyllä viime aikoina pudottanut nestettä alle, ei ole öljyä. Olen siinä uskossa ollut että kondensaatio vettä ilmastoinnista, ja muutenkin kyllä paisarissa oli vielä vettä jäljellä ja sekin mitä siitä oli hävinnyt hyvin mahdollisesti keittämisen ansiota. Jos syylärissä joku pieni reikä, niin onko mahdollista, että ilmaus mennyt tästä sekasin ja siitä vika? Vastauksia odotellessa. Nyt saunaan ja pelti kiinni sopivalla tauti + auton hajoamis vitutuksella.
Comment