Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 touring takalasin pyyhin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Magge
    Newbiemmer
    • Oct 2005
    • 8

    e39 touring takalasin pyyhin

    2001 mallin 520i touringissa jymähti takalasin pyyhin yhtäkkiä. Lakkasi toimimasta, kun viimeksi oli kovia pakkasia. Eikä ole alkanut pelata vaikka ilmat välillä lämpesi plussankin puolelle. Niin ja samaan syssyyn lakkas pelaamasta myös takalasin pissapoika. Edessä kaikki pelaa OK. Eli mistäköhän lähtis vikaa hakemaan??
  • TFV
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 3080
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by Magge View Post
    2001 mallin 520i touringissa jymähti takalasin pyyhin yhtäkkiä. Lakkasi toimimasta, kun viimeksi oli kovia pakkasia. Eikä ole alkanut pelata vaikka ilmat välillä lämpesi plussankin puolelle. Niin ja samaan syssyyn lakkas pelaamasta myös takalasin pissapoika. Edessä kaikki pelaa OK. Eli mistäköhän lähtis vikaa hakemaan??
    Piuhat poikki? Sulake?
    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

    Comment

    • Magge
      Newbiemmer
      • Oct 2005
      • 8

      #3
      Originally posted by TFV View Post
      Piuhat poikki? Sulake?
      Onko se sulake tavaratilassa, akun yläpuolella olevassa lokerossa?

      Comment

      • Badman
        Newbiemmer
        • Jul 2006
        • 3
        • Pulkkila

        #4
        Mulla tismalleen samanlainen ongelma! Kertokaas joku ideoita, sulakkeet oon tarkastanut. Sellasen huomion tein että mitattaessa sulakkeen jännitettä runkoa vasten, väittää mittäri niiden olevan samassa potentiaalissa tai ainakin lähellä? voiko olla releen kelan tms aiheutama...
        .:Ilman hauskaa voi olla viinaA:.

        Comment

        • dama
          Bimmer Rookie
          • May 2004
          • 77
          • Helsinki

          #5
          Mulla oli sama vika kun 3v sitten autoni ostin.

          Syy käytön puutetta ja epäpuhtautta siinä systeemissä.

          Kokele siten että avaa lasi ja kokeile vääntää käsin siitä vivusta.

          Veikkaan että ei käänny helposti kun on vajaavaisella voitelulla.

          Avaa mekanismi , putsaa akseli ja hela ,pistä uudet vaseliinit ja toimii...

          T dama
          dama
          ex.530d Touring M-Sport -99 260tkm

          Comment

          • jms-btcf
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 696
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Magge View Post
            Niin ja samaan syssyyn lakkas pelaamasta myös takalasin pissapoika.
            Toi että pissapoika hiljeni samalla voisi viitata siihen että johdotuksissa on jotain häikkää. Itsellä ei pelannut pissapoika - vika oli takaluukun oikean puolen saranan kohdalla katkennut piuha
            e61 535d

            Comment

            • Maxi
              Bimmer Rookie
              • Nov 2003
              • 190
              • Vaasa

              #7
              Täälä on kanssa ongelmaa tuon pyyhkimen kanssa, jumitti paikalleen, ei liiku sitten millään, vaikka ikkunan avaakin, moottori kyllä toimii, mutta pyyhin totaalisen jumissa, enkä saanut sitä edes paloihin että pääsisi tutkimaan vikaa. Miten sen pyyhkimen pitäisi lähteä irti?
              rai rai.

              Comment

              • Mixe
                Newbiemmer
                • Jan 2006
                • 11
                • Rauma

                #8
                Originally posted by Maxi View Post
                Täälä on kanssa ongelmaa tuon pyyhkimen kanssa, jumitti paikalleen, ei liiku sitten millään, vaikka ikkunan avaakin, moottori kyllä toimii, mutta pyyhin totaalisen jumissa, enkä saanut sitä edes paloihin että pääsisi tutkimaan vikaa. Miten sen pyyhkimen pitäisi lähteä irti?
                Kyllä se sieltä ulkopuolelta purkamalla lähtee aukeemaan, mutta saattaa tosiaan olla pikkusen tiukassa.

                1. Suojamuovi pois päältä (pitää nostaa suoraan ylöspäin).
                2. Sen jälkeen mutteri pyyhkijän varren päältä pois
                3. Nyt pyyhkijän pitäisi irrota, mutta todellisuudessa on varmasti piukassa. Eli suihki jotain CRCtä tms. ja käy vaikka kahvilla odotellessa. Kyllä se siitä kevyellä naputtelulla yms. irtoo..
                4. Pyyhkimen varren alta löytyy lukitusrengas jonka poistamalla akseli saadaan vedettyä sisäkautta pois.

                Comment

                • 525TDS Touring
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 483
                  • Sahalahti

                  #9
                  Sama ohje vähän erilailla selostettuna

                  Sama ohje vähän erilailla selostettuna

                  Ihan ekaksi kannattaa ottaa sisäpuolen "joustomuovi" (lähtee vetämällä) ja sen alta muovi, joka on kahdella torxilla(20 tai 25).Sitten lasket lasin nenän korkeudelle, niin näät pienen (10) torxin katkaisijan alapuolella. Se pois ja muovisuoja lähtee kampeamalla suoraan lasista poispäin. (kynsilukitus reunassa) Sitten pyyhkijän akselin päästä suojahattu pois, pyyhkijä pois. Boorin alapuolella on lukkorengas, se pois ja akselitappi lähtee sisäänpäin irti. Juuressa on myös prikka. Se voi olla tiukassakin, mutta ruosteenirroitusöljyä ja kiertoa ja vetoa, niin lähtee. Hiomanauhalla tappi puhtaaksi ja reikä, mikä on kyllä hankala siivota. Kasauksessa itse käytin mustaa molyvaseliinia. Tää ohje käy ainakin -9/98 asti.

                  Viime talvena toimi pyyhin aivankuin uudessa, eikä uusi akselimekanismikaan kallis ole, reilu 60€ T:reen Metrossa.
                  Last edited by 525TDS Touring; 22-04-2007, 20:03.
                  Ex-525TDSa Touring -98
                  Ex-MB E220T CDi -02
                  E61 520D -09
                  F11 518d -16

                  Comment

                  • Wäinö
                    Bimmer Rookie
                    • May 2006
                    • 142
                    • Kirkkonummi

                    #10
                    Ok, omaan kärryynikin iski sitten tuo takapyyhkijän jumitus. Irroitinkin tuon katkaisimen alla olleen ruuvin, pyyhkijän varren päälle tulevan ison muovisen kannen sekä pyyhkijän varren päällä olevan suojahatun & kiinnitysmutterin ja prikan.

                    Ongelmaksi on jäänyt nyt tuo saamarin pyyhkijän sulan varsi joka ei todellakaan suostu irtoamaan suosiolla akselilta vaikka on saanut oman aikansa sekin lillua irroitusöljyssä ... Onko tässä nyt vielä jokin vaihe tekemättä vai millä hemmetin liimalla tuo itse varsi on tuossa akselissa kiinni kun ei se ainakaan sitä päälimmäistä mutteria näytä tarvitsevan ???
                    F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

                    Comment

                    • Dunky
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 4929
                      • Kotka

                      #11
                      Originally posted by Wäinö View Post
                      Ongelmaksi on jäänyt nyt tuo saamarin pyyhkijän sulan varsi joka ei todellakaan suostu irtoamaan suosiolla akselilta vaikka on saanut oman aikansa sekin lillua irroitusöljyssä ...
                      Se on vain TIUKASSA! Koita jollain olus vetäjällä tai sitten kampeat ruuvarilla monelta puolelta... Kyllä se irti lähtee, voimaa peliin!
                      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3019
                        • Kuopio

                        #12
                        Lainaan tätä topiccia vaikka pyyhin ei jumissa olekaan. Ongelma on niinkin yksinkertainen, kuin että miten tuon e39:n takalasin pyyhkijän kuuluu toimia? Saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta saksankielisestä ohjekirjasta ja viiksen kuvista tuo ei oikein selviä. Olen sentään saanut pyyhkijän liikkeelle, mutta kai sillekin on eri nopeuksia ja miten tuo pissapoika sitten toimii ja missä sen säiliö on?
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • Matula
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 1706

                          #13
                          Originally posted by markok View Post
                          Lainaan tätä topiccia vaikka pyyhin ei jumissa olekaan. Ongelma on niinkin yksinkertainen, kuin että miten tuon e39:n takalasin pyyhkijän kuuluu toimia? Saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta saksankielisestä ohjekirjasta ja viiksen kuvista tuo ei oikein selviä. Olen sentään saanut pyyhkijän liikkeelle, mutta kai sillekin on eri nopeuksia ja miten tuo pissapoika sitten toimii ja missä sen säiliö on?
                          Olen siinä käsityksessä että takalasinpyyhkimellä on ainoastaan tuo tihkunopeus viiksi naksautettuna askeleen eteenpäin. Takalasin pissapoikahan toimii kun työntää tuota viikseä vielä hieman enemmän eteenpäin, pissapoika käyttää samaa säiliötä lasinpesurin kanssa.

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3019
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by Matula View Post
                            Olen siinä käsityksessä että takalasinpyyhkimellä on ainoastaan tuo tihkunopeus viiksi naksautettuna askeleen eteenpäin. Takalasin pissapoikahan toimii kun työntää tuota viikseä vielä hieman enemmän eteenpäin, pissapoika käyttää samaa säiliötä lasinpesurin kanssa.
                            Siinä tapauksessa minulla tuo pyyhin ei toimi niinkuin kuuluu. Jos työnnän viiksen askeleen eteenpäin niin mitään ei tapahdu. Sitten kun työnnän lisää eteenpäin jousta vasten niin pyyhkijä lähtee liikkeelle ja hetken päästä tulee vettä lasille. Onko muilla vastaavaa ja mistä etsiä vikaa?
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • Wäinö
                              Bimmer Rookie
                              • May 2006
                              • 142
                              • Kirkkonummi

                              #15
                              Originally posted by Dunky View Post
                              Se on vain TIUKASSA! Koita jollain olus vetäjällä tai sitten kampeat ruuvarilla monelta puolelta... Kyllä se irti lähtee, voimaa peliin!
                              Totta puhuit. Kyllästyin lopulta leikkimään ja leikkasin sen viimeisen iso mutterin timanttiterällä kahtia. Sen jälkeen ei sitten ollutkaan yhtään epäselvää miksei se samperin mutteri suostunut irtautumaan tuosta läpivientiholkista ---> holkki oli syöpynyt mutteriin kiinni koko kierteiden matkalta.
                              Jotain hemmetin kotikutoista viritystäkin tuossa tuntui olevan, sillä takalasin pyyhkimen varren ja akselin välistä löytyi jos jonkinlaisia shimmejä ja jopa kuminen hapertunut o-rengas, joita ainakakaan ETK ei tunnistanut tuonne kuuluviksi ...

                              Itse se akselikin on siinä kunnossa että taitaapa mennä vaihtoon, ei jaksa kokeilla kuinka nopeasti se jämähtää uudelleen kiinni ajan kanssa.
                              Last edited by Wäinö; 10-07-2008, 00:21.
                              F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎