Miten E39 automaatilla?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #46
    Originally posted by L90 View Post
    Niin mitenkä on? Selvitetäänpä tämä, eli missä vaiheessa tuo vaihdekaavio on muuttunut? Kenties 8/98? Voi onnetonta kuka on keksinyt että työntäen vaihtaa isommalle. Kyllä oikea ajamisen meininki saavutetaan ainoastaan kun keppiä vetämällä vaihtaa isommalle. Kyseessähän on lähestulkoon sama asia kuin jos auto kääntyisi oikealle kun rattia kääntää vasemmalle.
    Kyllä se ETK:n mukaan vaihtui 9/01, outoa ettei se vaihtunut jo facelifitssä 9/00. Mutta tuon saa muutettua vanhoihinkin toisinpäin, kaksi johtoa pitää vaihtaa eri paikkoihin vaihdekepin juuressa ja tietty uusi aluslevy jos haluaa symbolitkin oikein. Tiedä sitten kumpi on parempi. Itse vaihdoin tuon toisinpäin jo kauan sitten, mutta yhä välillä mietin kumpaan suuntaan pitäisi tökkiä ja jotenkin vaan vaiston varaisesti tökinkin eteenpäin. Kai se menee jotenkin näin: haluaa mennä eteenpäin, painaa kaasua eteenpäin joten tuota keppiäkin painaa eteenpäin...
    E39 528iA

    Comment

    • L90
      Bimmer Rookie
      • Nov 2006
      • 33

      #47
      Eli 2002 muuttui tuo stepin manuaalisilta päinvastoin, löysin Bemun papereita tähän liittyen. Muuten ei lootassa muutoksia.

      Mutta missä vaiheessa steppi tuli ainoaksi automaattivaihtoehdoksi? Ja tuliko kaikkiin korimalleihin samaan aikaan?

      Comment

      • L90
        Bimmer Rookie
        • Nov 2006
        • 33

        #48
        No tuossahan tuo nyt on:



        Eli

        Changes throughout the E46 run
        Changes made for 9/99 Production (MY2000 mid-year change)

        Automatic transmission changes to Steptronic

        Näin siis e46:ssa ainakin.

        Comment

        • herrakani

          #49
          Originally posted by kosmik View Post
          Eli mites tollasesta steppilaatikosta huomaa, jos luistaa? Autotohtorilla, kun käytin tuon niin katsari testasi paikallaan laatikon luistoa jotenkin painamalla vissiin jarrua ja kaasua samaan aikaan. Totesi, että ei luistoa. Osaako joku valottaa, että mitä tuossa sitten tapahtuu jos luistaa/ei luista?

          Entä ajossa, miten laatikon luisto ilmenee?
          WTF??

          Ajossa laatikon luistaminen ilmenee silleen et kierrokset nousee mutta auto ei kiihdy. Ja siinä että vaihteen vaihto vaihteelta toiselle kestää kauan, tai jopa nostaa kierroksia siinä vaihtaessa.

          Toi jarru/kaasu pohjassa koe perustuu ehkä löysälti siihen että jos laatikko on ihan loppu, se luistaa eikä jaksa voittaa jarrun pitovoimaa. Mut emmä lähtis sillä kyllä todentamaan laatikon pitävyyttä.

          Comment

          • Vehkis
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 1441
            • Turku

            #50
            Kyllä mulla ainakin luistaa laatikko vähän jos vaikka ajan jotain 50-60 km/h ja sitten painan vähän kaasua,niin laatikko luistaa ihan selvästi,
            sama juttu jos lähtee vaikka liikennevaloista ylämäkeen,niin loota luistaa melko paljon..

            Tosin jos painan kaasun pohjaan niin silloin ei luista vaan loota tiputtaa pienemmän ihan oikein niin kuin sen kuuluukin.
            Tiedä sitte onko normaalia,että luistaa pinemmillä nopeuksilla??:think

            Noh tänään sitten sen huomaa jos luistaa suuremmillakin nopeuksilla,kun pitää käydä tuollainen pieni koeajo lenkki(n.600km),joten eiköhän se saada selville onko oma loota ehjä vai sökö..
            Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
            ex E39 535iA -97
            sekä x määrä riisikippoja


            Kesäautona toimii vw kupla -65

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #51
              Originally posted by Vehkis View Post
              Kyllä mulla ainakin luistaa laatikko vähän jos vaikka ajan jotain 50-60 km/h ja sitten painan vähän kaasua,niin laatikko luistaa ihan selvästi,
              sama juttu jos lähtee vaikka liikennevaloista ylämäkeen,niin loota luistaa melko paljon..

              Tosin jos painan kaasun pohjaan niin silloin ei luista vaan loota tiputtaa pienemmän ihan oikein niin kuin sen kuuluukin.
              Tiedä sitte onko normaalia,että luistaa pinemmillä nopeuksilla??:think

              Noh tänään sitten sen huomaa jos luistaa suuremmillakin nopeuksilla,kun pitää käydä tuollainen pieni koeajo lenkki(n.600km),joten eiköhän se saada selville onko oma loota ehjä vai sökö..
              Sinulla on tuo "vanha steppi" joka toimii jonkin verran konservatiivisemmin kuin nuo uudet, joten vertailua on sinällään turha tehdä.

              Comment

              • kosmik
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 167
                • Tampere

                #52
                Mites kuuluuko ton steppilaatikon vaihtaa manuaaliasennossa automaattisesti aina ykköselle asti, kun vauhti hiljenee? Mulla on toi auto ollu nyt pari kk ja oon ajatellu, että sen kuuluukin olla niin, että ei vaihda itestään 2 pienemälle. Tänään sit piruuttani ajelin manuaali päällä työpaikan parkkihallin puomille ja siitä lähtiessä en viitsinyt vaihtaa ykköselle kun lähdin paikaltaan liikkeelle. Sytty sitten laatikon vikavalo :P
                Auto parkkiruutuun sammuksiin. En oo viä uskaltanu kokeilla, että vieläkö se palaa, kun käynnistää. Illemmalla selviää. Tähän asti laatikko ei ole tehnyt yhtään epäilyttävää vaihtoa tai muutenkaan toiminut omituisesti.

                Auto on siis 528iA -97- ja ajettu 180tkm. Öljyjä ei oo vaihdettu lootaan eikä vaihdeta ennen kun on pakko.
                ---------------
                e39 528iA
                ex: e36 325TDS

                Comment

                • sirkus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 2194
                  • kaustinen

                  #53
                  Ainakaan 750i steppi ei vaihtanu man asennossa itestään ku kolmoselle ja lähti sillä sit liikkeelle. 530d:ssä ei oo tullu koitettua.
                  Chrysler 300c crd touring 2010
                  Daily driver
                  Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                  Man cave on wheels
                  Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                  Built not bought
                  V8, only juice&milk come in 2 litres

                  Kawasaki zzr1100 fighter


                  Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                  Comment

                  • kosmik
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 167
                    • Tampere

                    #54
                    Niin kai se sitten on normaalia.

                    Toi vikavalo kyllä ihmetyttää. Toivottavasti ei ole lopun alkua. Pakko oli käydä heittämässä testilenkki ja eihän se valo enää palanut. Loota toimi ihan niinkuin ennenkin.

                    Käyttöohjekirjassakin neuvotaan sammuttamaan auto ja käynnistämään hetken päästä uudestaan ja vasta sitten jos vikavalo vieläkin palaa niin ohjeistetaan menemään huoltoon. Eli voisiko tuosta nyt päätellä, että tässä on saattanut olla kyseessä vain tilapäinen toimintähäiriö? Softabugi tms? Kellään muilla vastaavia kokemuksia?
                    ---------------
                    e39 528iA
                    ex: e36 325TDS

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #55
                      Originally posted by kosmik View Post
                      Mites kuuluuko ton steppilaatikon vaihtaa manuaaliasennossa automaattisesti aina ykköselle asti, kun vauhti hiljenee? Mulla on toi auto ollu nyt pari kk ja oon ajatellu, että sen kuuluukin olla niin, että ei vaihda itestään 2 pienemälle. Tänään sit piruuttani ajelin manuaali päällä työpaikan parkkihallin puomille ja siitä lähtiessä en viitsinyt vaihtaa ykköselle kun lähdin paikaltaan liikkeelle. Sytty sitten laatikon vikavalo :P
                      Auto parkkiruutuun sammuksiin. En oo viä uskaltanu kokeilla, että vieläkö se palaa, kun käynnistää. Illemmalla selviää. Tähän asti laatikko ei ole tehnyt yhtään epäilyttävää vaihtoa tai muutenkaan toiminut omituisesti.

                      Auto on siis 528iA -97- ja ajettu 180tkm. Öljyjä ei oo vaihdettu lootaan eikä vaihdeta ennen kun on pakko.
                      Siis tuo on se varmin tilanne miten tuosta vanhemmasta stepistä saa vikavaon syttymään. Eli ko.manualipuolihan ei ole tarkoitettu paikaltaanlähtöihin ja näin kuitenkin toimiessa saadaan helposti laatikkoon luistoa sen verran että max.luistoprosentti ylitetään ja vikavalo syttyy.
                      Tämä on kuitenkin ihan normaalia, eikä tosiaan kerro mistään muusta vakavammasta kuin siitä että ko.laatikon toimintafilosofiaa 60kmh:sta ylöspäin olevana "vaparin turbonappulana" ei käyttäjä ole täysin sisäistänyt.

                      Comment

                      • kosmik
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2006
                        • 167
                        • Tampere

                        #56
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Siis tuo on se varmin tilanne miten tuosta vanhemmasta stepistä saa vikavaon syttymään. Eli ko.manualipuolihan ei ole tarkoitettu paikaltaanlähtöihin ja näin kuitenkin toimiessa saadaan helposti laatikkoon luistoa sen verran että max.luistoprosentti ylitetään ja vikavalo syttyy.
                        Tämä on kuitenkin ihan normaalia, eikä tosiaan kerro mistään muusta vakavammasta kuin siitä että ko.laatikon toimintafilosofiaa 60kmh:sta ylöspäin olevana "vaparin turbonappulana" ei käyttäjä ole täysin sisäistänyt.
                        Hyvä homma. Hieman alkoi jo jännittämään tuo tilanne. Toki siis olen jo tiedostanut missä tapauksissa tuosta manuaalista on oikeasti hyötyä. Kuten sanottu "piruuttani" eli testimielessä ajelin manuaalilla. Normaalisti kaupunkinopeuksissa aina automaatilla.
                        ---------------
                        e39 528iA
                        ex: e36 325TDS

                        Comment

                        • Axu83
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 601
                          • Vantaa

                          #57
                          Voithan silti vaihdattaa ne öljyt sinne, 150tkm niissä taitaa olla suositus. Samalla peräöljyt jne.. Onhan ne jo 10v vanhatkin.
                          E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
                          E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
                          Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
                          It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
                          And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

                          Comment

                          • kosmik
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 167
                            • Tampere

                            #58
                            Originally posted by Axu83 View Post
                            Voithan silti vaihdattaa ne öljyt sinne, 150tkm niissä taitaa olla suositus. Samalla peräöljyt jne.. Onhan ne jo 10v vanhatkin.
                            Noista lootan öljynvaihdoista tunnutaan olevan kahta mieltä ja kyllä olen sitä itsekin miettinyt, että pitäisikö vaiko eikö pitäisi. Paikallisessa merkkiliikkeessä sanottiin, että ei kannata vaihtaa, siihen liittyvien riskien vuoksi, jos ei laatikon toiminnassa ole mitään vikaa.

                            Olen tullut siihen tulokseen, että öljynvaihdossa riski on suurempi kuin olla vaihtamatta. Näin olen päättänyt enkä viitsi itseäni enempää kiusata jossittelemalla. Sittenpähän nähdään, jos se hajoaa.

                            Peräoljyt varmaan voisikin vaihdattaa, jos ne on alkuperäiset. Kuuluukos niiden vaihto huolto-ohjelmaan vai tarkistetaanko vaan aina?
                            ---------------
                            e39 528iA
                            ex: e36 325TDS

                            Comment

                            • S.P.R
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2003
                              • 1009
                              • Oulu area

                              #59
                              Kuuluukos niiden vaihto huolto-ohjelmaan vai tarkistetaanko vaan aina?
                              Kyllä se ton ikäsessä e39:ssä kuului huolto-ohjelmaan. Oisko ollu joka toisessa 2.huollossa.

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7475
                                • Oulu

                                #60
                                Originally posted by S.P.R View Post
                                Kyllä se ton ikäsessä e39:ssä kuului huolto-ohjelmaan. Oisko ollu joka toisessa 2.huollossa.
                                Siis -97:ssa? Ei ainakaan kuulu mun -00:ssa huolto-ohjelmaan ollenkaan peräöljyn vaihto jos en ihan väärin muista. Mut edellinen omistaja oli ne silti vaihdattanu. :think
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X