E39 moottorin käyntilämpötila

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • juster
    replied
    Originally posted by E39-530A View Post
    Tästä olisi voinut vääntää oman topicin, mutta käytetään tätä. Asiaan:

    Autohan on siis e39 9/2000 530iA. Vuosi sitten vaihdettiin jäähdytysnesteet. Syksyllä, kun viimeksi katsoin, oli nestepinta vielä vielä vaihdon jälkeisellä tasolla. Eli vähän olivat likaa laittaneet, kun sentin tuli yli "kylmärajasta". Nyt vielä vähän lämpimänä kohon kärki on siellä putkessa; normaali taso on tässä mallissa jengaosan yläosassa, mutta nyt se on siis siellä putkessa sentin jengojen alapuolella. Oireet itse ovat (vielä) aika mietoja:

    Nyt nollakelillä ajettaessa 80km/h vauhdissa lämmöt pääsee sinne 96 asteeseen, mutta jo satasta ajaessa putoavat 80 asteen päälle. Lämpimässä hallissa autoa käynnistäessä lämmöt nousivat verkkaiseen ilmastoinnin ollessa päällä max-asennossa. Kun sammutin sen, romahti lämmöt saman tien reilu 5 astetta. Kunnolla kuumaa saa ilmasuuttimista vain, jos antaa kunnolla kenkää. Hetken perästä puhallus jo haalistuu. Tämä viimeinen "oire" ei ehkä kuulu joukkoon, mutta kunnolla kun kenkäisee, tulee kunnon höyryt putkesta. Tiedän, että se on normaalia, jos putkistoon on jäänyt vettä, mutta höyryä saa jonkin verran tulemaan nollakelilläkin, vaikka olisi jo vetäissyt monta kunnon kiihdytystä.

    Onko tämä kaikki normaalia, vai pitäisikö noviisin olla huolissaan? Ylhäältä päin himmeällä taskulampulla katsellessani en nähnyt letkuissa vuotoja.
    Vikaa taitaa olla ennemmin termostaatissa, koska moottorinlämpötilat seilaavat kuormituksen mukaan. M54 moottorin tyyppivikana on nimenomaan termostaatin heikko kestävyys.

    M54 termostaatti on tavallista monimutkaisempi, koska sitä ohjataan sähköisesti. Osakuormilla ja matalilla kierroksilla moottorin lämpötilaa nostetaan hyötysuhteen parantamiseksi.

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Selvästi on kyllä koneen lämpeneminen hidastunut kelien viilennyttyä, mutta kyllä sieltä lämmintäkin tulee kunhan jäähdytinnesteen lämpö on noussut. En ole kurkkinut omassani miten elektroninen lämpö käyttäytyy nollakelleillä, mutta lämpömittari ainakin on siinä samassa tasan keskiasennossa joka tilanteessa.

    Nesteenpinta tasoittuu itsekseen kyllä sopivaksi, siten mieluummin ylitäytä järjestelmä 2cm tason yli kuin jätä se alle. Kun järjestelmä toimii, en usko että sinne tarvitsee paljon kurkkia.

    Oireesti viittaa mielestäni enemmänkin kiertovesipumppuun, se lienee yleisin syy näissä jos lämmin alkaa cabiinissa loppumaan kesken.

    Putkesta tulee höyryä niin perkeleesti täälläkin käynnistyksen jälkeen monta kilometriä, joten ei stressiä
    Kiitoksia vinkeistä. Ihan ei autossa palella tarvitse, mutta eron huomaa jos kunnolla antaa kenkää. Silloin tulee oikeat löylyt, muutoin ihan ok. Pitänee ruveta tarkkailemaan säännönmukaisesti nesteen tasoa. Mitäs lientä tuonne voi kaataa? Laakkosella on vaihdettu vuosi sitten aineet. Pitäisi ottaa varmuuden vuoksi matkaan jotain sopivaa nestettä.

    Edit: Onko "kiertovesipumppu" joku lämppärin oma pumppu, jota ei tule sotkea normaaliin vesipumppuun?
    Last edited by E39-530A; 03-12-2007, 10:24. Reason: lisäys

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Selvästi on kyllä koneen lämpeneminen hidastunut kelien viilennyttyä, mutta kyllä sieltä lämmintäkin tulee kunhan jäähdytinnesteen lämpö on noussut. En ole kurkkinut omassani miten elektroninen lämpö käyttäytyy nollakelleillä, mutta lämpömittari ainakin on siinä samassa tasan keskiasennossa joka tilanteessa.

    Nesteenpinta tasoittuu itsekseen kyllä sopivaksi, siten mieluummin ylitäytä järjestelmä 2cm tason yli kuin jätä se alle. Kun järjestelmä toimii, en usko että sinne tarvitsee paljon kurkkia.

    Oireesti viittaa mielestäni enemmänkin kiertovesipumppuun, se lienee yleisin syy näissä jos lämmin alkaa cabiinissa loppumaan kesken.

    Putkesta tulee höyryä niin perkeleesti täälläkin käynnistyksen jälkeen monta kilometriä, joten ei stressiä

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Lämmöt hieman epävakaat ja nestettä kadonnut

    Tästä olisi voinut vääntää oman topicin, mutta käytetään tätä. Asiaan:

    Autohan on siis e39 9/2000 530iA. Vuosi sitten vaihdettiin jäähdytysnesteet. Syksyllä, kun viimeksi katsoin, oli nestepinta vielä vielä vaihdon jälkeisellä tasolla. Eli vähän olivat likaa laittaneet, kun sentin tuli yli "kylmärajasta". Nyt vielä vähän lämpimänä kohon kärki on siellä putkessa; normaali taso on tässä mallissa jengaosan yläosassa, mutta nyt se on siis siellä putkessa sentin jengojen alapuolella. Oireet itse ovat (vielä) aika mietoja:

    Nyt nollakelillä ajettaessa 80km/h vauhdissa lämmöt pääsee sinne 96 asteeseen, mutta jo satasta ajaessa putoavat 80 asteen päälle. Lämpimässä hallissa autoa käynnistäessä lämmöt nousivat verkkaiseen ilmastoinnin ollessa päällä max-asennossa. Kun sammutin sen, romahti lämmöt saman tien reilu 5 astetta. Kunnolla kuumaa saa ilmasuuttimista vain, jos antaa kunnolla kenkää. Hetken perästä puhallus jo haalistuu. Tämä viimeinen "oire" ei ehkä kuulu joukkoon, mutta kunnolla kun kenkäisee, tulee kunnon höyryt putkesta. Tiedän, että se on normaalia, jos putkistoon on jäänyt vettä, mutta höyryä saa jonkin verran tulemaan nollakelilläkin, vaikka olisi jo vetäissyt monta kunnon kiihdytystä.

    Onko tämä kaikki normaalia, vai pitäisikö noviisin olla huolissaan? Ylhäältä päin himmeällä taskulampulla katsellessani en nähnyt letkuissa vuotoja.

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Deleted
    Last edited by _Dexi; 21-10-2007, 22:45.

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Originally posted by Stone View Post
    Tänään tsekkailin tuota jäähdytinveden lämpötilaa ja tasaisessa ysikympin vauhdissa lämpomittarin viisari laskee hieman alle puolen välin ja asteet salavalikossa 78. Kaupungissa ja baana-ajossa mittarin viisari nousee kyllä kohtisuoraan eli puoleen väliin, mutta asteista ei toistaiseksi tarkempaa tietoa. Onkos tuo Rahu normaalia ämmälle? Olen ymmärtänyt, että on, mutta ennen kuin pakko mielle iskee ja vaihdatan termarin niin pientä infoa olisin vailla..

    Samassa suhteessa veteen verrattuna laskee myös öljynlämpö. Kaupunki n. 100 ja ysikymppi n. 70 astetta..
    Kyllä on, M5:ssa kuuluu olla juuri tuollaiset lämpötilat, eli käy kylmempänä normiajossa kuin dieselit mutta hapettaessa nousee sinne 115 paikkeille tai jopa ylikin

    Leave a comment:


  • Stone
    replied
    Tänään tsekkailin tuota jäähdytinveden lämpötilaa ja tasaisessa ysikympin vauhdissa lämpomittarin viisari laskee hieman alle puolen välin ja asteet salavalikossa 78. Kaupungissa ja baana-ajossa mittarin viisari nousee kyllä kohtisuoraan eli puoleen väliin, mutta asteista ei toistaiseksi tarkempaa tietoa. Onkos tuo Rahu normaalia ämmälle? Olen ymmärtänyt, että on, mutta ennen kuin pakko mielle iskee ja vaihdatan termarin niin pientä infoa olisin vailla..

    Samassa suhteessa veteen verrattuna laskee myös öljynlämpö. Kaupunki n. 100 ja ysikymppi n. 70 astetta..

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Rahu View Post
    Kyllä se tulee samalta anturilta, mutta viisarin toleranssi on tehty enemmän "kuluttajaystävällisemmäksi"
    Näin se tosiaan on tehty, vaikka puolilämpimällä koneella viisarista voi nähdä hyvinkin pienet erot tarkasti. Ovat kai ajatelleet että turha mittarin heiluminen normaalissa ajossa vaan hermostuttais omistajat.

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Originally posted by ss900 View Post
    Tarkoittaa, että se(KTMP) soutaa ±10°C ja neula pysyy samassa asennossa? Tai suurempi ihmetyshän se on, kun neula pysyy paikallaan ja KTMP nousee 70°C --> 108°C (mikäli moottori on ollut tarpeeksi kylmä). Ei vaan tunnu loogiselta, että tieto tulisi samalta anturilta.
    Kyllä se tulee samalta anturilta, mutta viisarin toleranssi on tehty enemmän "kuluttajaystävällisemmäksi"

    Leave a comment:


  • ss900
    replied
    Tarkoittaa, että se(KTMP) soutaa ±10°C ja neula pysyy samassa asennossa? Tai suurempi ihmetyshän se on, kun neula pysyy paikallaan ja KTMP nousee 70°C --> 108°C (mikäli moottori on ollut tarpeeksi kylmä). Ei vaan tunnu loogiselta, että tieto tulisi samalta anturilta.

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Originally posted by ss900 View Post
    ?? Kylmän startin jälkeen, kun neula on noussut keskellä asteikkoa pystysuoraan, KTMP on vasta 70°C. Tämän jälkeen neula pysyy hievahtamatta ja KTMP nousee sinne 108°±10°C tienoille. Nimenomaan soutaa noin minuutin syklillä tasaisessa ajossa.
    Näinhän se suurinpiirtein on, mutta mitä tarkoittaa tuo viimeinen lause?

    Leave a comment:


  • ss900
    replied
    ?? Kylmän startin jälkeen, kun neula on noussut keskellä asteikkoa pystysuoraan, KTMP on vasta 70°C. Tämän jälkeen neula pysyy hievahtamatta ja KTMP nousee sinne 108°±10°C tienoille. Nimenomaan soutaa noin minuutin syklillä tasaisessa ajossa.

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Originally posted by ss900 View Post
    Kumpaa lämpötila-anturia nyt tarkoitit? Se joka näkyy mittaristossa neulana, vai huoltovalikon Test07 (vaimikäsenytoli)? Ja mistähän sen neulan tarkan "asteikon" saisi selville?
    Samalta anturilta se tieto tulee.

    Leave a comment:


  • ss900
    replied
    Kumpaa lämpötila-anturia nyt tarkoitit? Se joka näkyy mittaristossa neulana, vai huoltovalikon Test07 (vaimikäsenytoli)? Ja mistähän sen neulan tarkan "asteikon" saisi selville?

    Leave a comment:


  • jartsa02
    replied
    Toi lämpötila-anturi ei oo kannessa V8-moottoreissa, vaan vesipumpun ylävesiletkun lähtöputkessa aivan termarin vieressä .. joka taas on 105 asteinen.

    Leave a comment:

Working...
X