Mulla on nyt pari päivää ollu 530d, lämmöt nousee hitaasti ja korkeimmillaan vaan 50-55 astetta, eilen pikkusen matkaa ajelin ja putos heti sinne 48 tienoille.
Termari remppaa varmaan pukkaa ja tuon kyllä arvasin jo koeajolla kun autossa oli niin prkleen kylmä.
E39 moottorin käyntilämpötila
Collapse
X
-
Taitaa olla vähän väärä topikki, mutta kysynpä silti.
Auto on 530d manuaali 4/99
Lämmöt nousee ekalle viivalle ja salavalikossa asteita 62-65. Lämpökameralla sain letkuista suunnilleen samoja lukemia. Reilusti siis alle sen mitä pitäisi.
Vaihdoin termarin, ei vaikutusta. Termari on mallia Motonet. Merkki taisi olla Behr.
EGR-termaria ei tuon ikäisessä ilmeisesti ole?! Missä siis vika?
Leave a comment:
-
Originally posted by Bomb5 View PostMunuaiset tukittuna telttapatjan paloilla ja uusi kesällä vaihdettu termari. Ei pahemmin eroa kesälukemiin, normaaliajossa 93-96 astetta, riippuen kuormituksesta. Alkuperäisellä termarilla oli lämmöt 88-92 astetta. Lämpenee 2 tunnin säteilijälämmityksen jälkeen n. 10 minuutin ajolla noihin lukemiin.termarin vaihoin tän vuoden alkupuolella ku jäi pysyvästi iha yhtäkkii auki ja lämmöt oli enään 55-60C moottorissa... no se oliki alkuperäinen termari viel
Last edited by Oxygen; 10-12-2012, 18:34.
Leave a comment:
-
Munuaiset tukittuna telttapatjan paloilla ja uusi kesällä vaihdettu termari. Ei pahemmin eroa kesälukemiin, normaaliajossa 93-96 astetta, riippuen kuormituksesta. Alkuperäisellä termarilla oli lämmöt 88-92 astetta. Lämpenee 2 tunnin säteilijälämmityksen jälkeen n. 10 minuutin ajolla noihin lukemiin.
Leave a comment:
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostTänään ajelin Oulu->Rovaniemi -välin lämpöjä katsellen, pakkanen vaihteli -20°C ja -25°C välissä eikä ole mitään peitteitä nyt nokalla. Moottorin lämmöt normiajossa 88-92°C välissä, enimmäkseen 90°C kohdalla pysyi. Pitäisikö varalta alkaa termaria hommailla vai onko toi normaali lukema?
Leave a comment:
-
Mulla kanssa kestää ajaa yli puoli tuntia, kun on se 15-20 pakkasta, että edes on 80 lämmintä koneessa... Mut vastaavasti jos on koppi perässä tms, niin lämpenee kyllä ihan kohtalaisen nopeesti siihen 88-89...
Sisätilan puhallus vaikuttaa aika paljon, jäähdyttäähän se tehokkaasti moottoria...
Mut ehkä tuo termostaatti vähä laskee läpi kuitenkin?
Äsken kun lähdin hakee kaverin tuosta 15km päästä, niin auto käyntii hetkeksi pihalle, ja ku lähti ajaa (pakkasta -4), niin aika normaalin nopeudella nousi lämmöt, ei ihan normaaliin asti kuitenkaan, mutta huomattavan nopeasti verrattuna tietenkin koviin pakkasiin.
Meinasin kokeilla laittaa 300:n Volvon termostaatin tuonne ylävesiletkuun, 6,90e...
Leave a comment:
-
mitä tollanen 530d automaattina pitäs kuluttaa näin talvikeleillä seka -ajossa?
kun tuntu, että kulutus nousi melkein 2 litraa sataselle pakkastem tultua..
voisko vaikuttaa toi moottorin käyntilämpötila.. lämpee kyllä normaaliin, mutta perhanan hitaastiLast edited by cook; 07-12-2012, 22:10.
Leave a comment:
-
Itellä 530i uus termari ja syyläri. Lämmöt nousee aika hitaasti vaikka ollu lämppärissä ~15min ajon jälkeen 95 asteeseen, mutta tän jälkeen pysyy mitttarin mukaan tarkalleen 95-96 asteen välissä.
Leave a comment:
-
Originally posted by isa View PostMinulla 523ia/2000 Vm.
Ajossa: 96-98 astetta.Originally posted by Petri.Kekkonen View PostVastaava manuaali pysyi -15°C ulkolämmöllä 90-93°C välissä.
Leave a comment:
-
-00 530d
ulkona -10 astetta
Maantiellä lämmöt kiikkuvat pikkuhiljaa 86-88 paikkeille. Vedättäessä korkeammilla kierroksilla lämmöt laskee muutamia asteita. Taitaa olla termostaatti jumppaa edessä?
Leave a comment:
-
Originally posted by Purni View PostNyt se aukes suoraanMut thx anyway
edit: Ajelin himaan ~20km, ulkona -17.5 ja lämmöt oli melkein koko matkan 75C. Jotenkin vaikuttaa kauhean alhaisilta... E39 M5 -99
Leave a comment:
-
Uus termari paikoillaan, lämmöt ajossa 95C pintaan. Täytyypä huomenna mittailla töihin mennessä kuin paljon nopeampaa lämmöt nousee...
Leave a comment:
-
Originally posted by Risto113 View PostOn kyllä liian vähän, jos viimeisen 5km aikana ei nouse kuin 5 astetta. Tavoitteesta jää kuitenkin n. 25 C?
Vaihda suosiolla termari, säästät polttoaineessa sen hetkessä.
Uudella termostaatilla lämpiää m54 käsittämättömän nopeasti, etkä tarvitse pahviviritelmiä...
Se onkin jo näissä M52TU/M54:ssa tuo termostaatti vähän monimutkaisempi systeemi kun dme haistelee lämpöantureita ja sen mukaan säätelee termostaattia. Sitähän ei tiedä vaikka rikkinäiset anturitkin sekoittaa pakkaa... Tuo tieto + paljon muuta M52TU/M54:sta löytyy http://www.prior-chelt.co.uk/Files/bmw_pdf/Engines.pdf
Leave a comment:
-
Originally posted by Pasi_K View PostPakkasta -15C, moottorin lämpötila 2C, muutamassa kilometrissä nousi 50C, 15km ajon jälkeen 67C ja 25km ajon jälkeen 72C. Mitattu tältä aamulta ilman pahveja.
On kyllä liian vähän, jos viimeisen 5km aikana ei nouse kuin 5 astetta. Tavoitteesta jää kuitenkin n. 25 C?
Vaihda suosiolla termari, säästät polttoaineessa sen hetkessä.
Uudella termostaatilla lämpiää m54 käsittämättömän nopeasti, etkä tarvitse pahviviritelmiä...
Leave a comment:
Leave a comment: