E39 moottorin käyntilämpötila

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Viissa
    replied
    Mulla on nyt pari päivää ollu 530d, lämmöt nousee hitaasti ja korkeimmillaan vaan 50-55 astetta, eilen pikkusen matkaa ajelin ja putos heti sinne 48 tienoille.

    Termari remppaa varmaan pukkaa ja tuon kyllä arvasin jo koeajolla kun autossa oli niin prkleen kylmä.

    Leave a comment:


  • jardahl
    replied
    ................
    Last edited by jardahl; 11-12-2012, 15:02. Reason: väärää infoa..

    Leave a comment:


  • Vajoo
    replied
    Taitaa olla vähän väärä topikki, mutta kysynpä silti.


    Auto on 530d manuaali 4/99

    Lämmöt nousee ekalle viivalle ja salavalikossa asteita 62-65. Lämpökameralla sain letkuista suunnilleen samoja lukemia. Reilusti siis alle sen mitä pitäisi.

    Vaihdoin termarin, ei vaikutusta. Termari on mallia Motonet. Merkki taisi olla Behr.

    EGR-termaria ei tuon ikäisessä ilmeisesti ole?! Missä siis vika?

    Leave a comment:


  • Oxygen
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Munuaiset tukittuna telttapatjan paloilla ja uusi kesällä vaihdettu termari. Ei pahemmin eroa kesälukemiin, normaaliajossa 93-96 astetta, riippuen kuormituksesta. Alkuperäisellä termarilla oli lämmöt 88-92 astetta. Lämpenee 2 tunnin säteilijälämmityksen jälkeen n. 10 minuutin ajolla noihin lukemiin.
    sama täällä. paitsi et lämmöt pyörii 95-97 ja EI ole telttapatjavirityksiä termarin vaihoin tän vuoden alkupuolella ku jäi pysyvästi iha yhtäkkii auki ja lämmöt oli enään 55-60C moottorissa... no se oliki alkuperäinen termari viel
    Last edited by Oxygen; 10-12-2012, 18:34.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Munuaiset tukittuna telttapatjan paloilla ja uusi kesällä vaihdettu termari. Ei pahemmin eroa kesälukemiin, normaaliajossa 93-96 astetta, riippuen kuormituksesta. Alkuperäisellä termarilla oli lämmöt 88-92 astetta. Lämpenee 2 tunnin säteilijälämmityksen jälkeen n. 10 minuutin ajolla noihin lukemiin.

    Leave a comment:


  • S.P.R
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Tänään ajelin Oulu->Rovaniemi -välin lämpöjä katsellen, pakkanen vaihteli -20°C ja -25°C välissä eikä ole mitään peitteitä nyt nokalla. Moottorin lämmöt normiajossa 88-92°C välissä, enimmäkseen 90°C kohdalla pysyi. Pitäisikö varalta alkaa termaria hommailla vai onko toi normaali lukema?
    Eiköhän se ole ihan ok jos kovillakin pakkasilla pyörii 90'C tuntumassa. Itse uusin termarin kun maantieajossa nousi 85 maksimissaan. Eipä siinä vielä mitään eroa ollut huomattavissa kun uuden laittoi - ainoastaan 90-95 lukemat ajotietokoneesta

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Mulla kanssa kestää ajaa yli puoli tuntia, kun on se 15-20 pakkasta, että edes on 80 lämmintä koneessa... Mut vastaavasti jos on koppi perässä tms, niin lämpenee kyllä ihan kohtalaisen nopeesti siihen 88-89...
    Sisätilan puhallus vaikuttaa aika paljon, jäähdyttäähän se tehokkaasti moottoria...
    Mut ehkä tuo termostaatti vähä laskee läpi kuitenkin?
    Äsken kun lähdin hakee kaverin tuosta 15km päästä, niin auto käyntii hetkeksi pihalle, ja ku lähti ajaa (pakkasta -4), niin aika normaalin nopeudella nousi lämmöt, ei ihan normaaliin asti kuitenkaan, mutta huomattavan nopeasti verrattuna tietenkin koviin pakkasiin.

    Meinasin kokeilla laittaa 300:n Volvon termostaatin tuonne ylävesiletkuun, 6,90e...

    Leave a comment:


  • cook
    replied
    mitä tollanen 530d automaattina pitäs kuluttaa näin talvikeleillä seka -ajossa?
    kun tuntu, että kulutus nousi melkein 2 litraa sataselle pakkastem tultua..

    voisko vaikuttaa toi moottorin käyntilämpötila.. lämpee kyllä normaaliin, mutta perhanan hitaasti
    Last edited by cook; 07-12-2012, 22:10.

    Leave a comment:


  • PNV
    replied
    Itellä 530i uus termari ja syyläri. Lämmöt nousee aika hitaasti vaikka ollu lämppärissä ~15min ajon jälkeen 95 asteeseen, mutta tän jälkeen pysyy mitttarin mukaan tarkalleen 95-96 asteen välissä.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by isa View Post
    Minulla 523ia/2000 Vm.
    Ajossa: 96-98 astetta.
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Vastaava manuaali pysyi -15°C ulkolämmöllä 90-93°C välissä.
    Tänään ajelin Oulu->Rovaniemi -välin lämpöjä katsellen, pakkanen vaihteli -20°C ja -25°C välissä eikä ole mitään peitteitä nyt nokalla. Moottorin lämmöt normiajossa 88-92°C välissä, enimmäkseen 90°C kohdalla pysyi. Pitäisikö varalta alkaa termaria hommailla vai onko toi normaali lukema?

    Leave a comment:


  • Nisti
    replied
    -00 530d

    ulkona -10 astetta

    Maantiellä lämmöt kiikkuvat pikkuhiljaa 86-88 paikkeille. Vedättäessä korkeammilla kierroksilla lämmöt laskee muutamia asteita. Taitaa olla termostaatti jumppaa edessä?

    Leave a comment:


  • Nisti
    replied
    Originally posted by Purni View Post
    Nyt se aukes suoraan Mut thx anyway

    edit: Ajelin himaan ~20km, ulkona -17.5 ja lämmöt oli melkein koko matkan 75C. Jotenkin vaikuttaa kauhean alhaisilta... E39 M5 -99

    Leave a comment:


  • Pasi_K
    replied
    Uus termari paikoillaan, lämmöt ajossa 95C pintaan. Täytyypä huomenna mittailla töihin mennessä kuin paljon nopeampaa lämmöt nousee...

    Leave a comment:


  • Pasi_K
    replied
    Originally posted by Risto113 View Post
    On kyllä liian vähän, jos viimeisen 5km aikana ei nouse kuin 5 astetta. Tavoitteesta jää kuitenkin n. 25 C?

    Vaihda suosiolla termari, säästät polttoaineessa sen hetkessä.

    Uudella termostaatilla lämpiää m54 käsittämättömän nopeasti, etkä tarvitse pahviviritelmiä...
    Jep, tarkoitus hakea tänään wahlerin termari tuosta tarviketorilta, tuntuu vaan ettei ihan huvikseen pistä 57e hukkaan mutta kyllähän tämä aika selvä homma jo on.

    Se onkin jo näissä M52TU/M54:ssa tuo termostaatti vähän monimutkaisempi systeemi kun dme haistelee lämpöantureita ja sen mukaan säätelee termostaattia. Sitähän ei tiedä vaikka rikkinäiset anturitkin sekoittaa pakkaa... Tuo tieto + paljon muuta M52TU/M54:sta löytyy http://www.prior-chelt.co.uk/Files/bmw_pdf/Engines.pdf

    Leave a comment:


  • Risto113
    replied
    Originally posted by Pasi_K View Post
    Pakkasta -15C, moottorin lämpötila 2C, muutamassa kilometrissä nousi 50C, 15km ajon jälkeen 67C ja 25km ajon jälkeen 72C. Mitattu tältä aamulta ilman pahveja.

    On kyllä liian vähän, jos viimeisen 5km aikana ei nouse kuin 5 astetta. Tavoitteesta jää kuitenkin n. 25 C?

    Vaihda suosiolla termari, säästät polttoaineessa sen hetkessä.

    Uudella termostaatilla lämpiää m54 käsittämättömän nopeasti, etkä tarvitse pahviviritelmiä...

    Leave a comment:

Working...
X