Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 tärinäongelma kesänakkien vaihdon jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hazys
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 404

    E39 tärinäongelma kesänakkien vaihdon jälkeen

    Laitoin tänään alle 18-tuumaiset vanteet ja renkaina edessä upouudet falkenit 235/40/18 ja taakse upouudet linglongit 235/40/18. Sen jälkeen kun lähdin ajamaan niin auto rupes tärisemään ihan vituuuuuuuuusti perseen alla 120 km tuntinopeudella. Auto ei muuten tärise kun ajaa yli 120 tai alle 120. Ratti ei kuitenkaan tärissyt. Missä vika? Onko linglongit ihan vitun paskat? Voiko niissä olla pystyheittoja? Voiko vika olla aurauskulmissa, että ne olisi mennyt vituralleen kun kiekot vaihtuivat 17-tuumasta 18-tuumaan?

    Kiitos etukäteen

    Autona E39 528i vm. 2000
    Make my day, go away.
  • fastandfurious
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1731
    • Tampesteri

    #2
    Originally posted by hazys View Post
    Onko linglongit ihan vitun paskat?
    Toi on musta ainakin mahdolista... Mites tasapainotus? Vanteet varmasti suorat?
    ---------------------------------------------------
    E91 325d M-Sport
    ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
    E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

    Comment

    • Juhaska
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 3983
      • Suomi

      #3
      Aurauskulmathan menee aina vähän vituralleen, kun tuumakoko vaihtuu suuntaan tai toiseen... Oletko tarkistanut rengaspaineet? Jos ratti ei tärise niin tuskin se johtuu soviterenkaiden puuttesta?
      ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

      Comment

      • veku
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6324
        • P-Pohjanmaa

        #4
        Originally posted by Juhaska View Post
        Aurauskulmathan menee aina vähän vituralleen, kun tuumakoko vaihtuu suuntaan tai toiseen... Oletko tarkistanut rengaspaineet? Jos ratti ei tärise niin tuskin se johtuu soviterenkaiden puuttesta?
        Ei kai ne auraskulmat miksikään muutu vaikka kesävanteet alle laittoikin ,kehä kuitenkin lienee aikalailla sama kuin talvinakeissa.

        Mutta asiaan.. tuossa muutama vinkki joista kaikki oltava kunnossa
        1. tasapainotus oltava kunnossa.
        2. vanteiden keskitys napaan "tiukka"= oikeat soviterenkaat
        3. navat puhtaaksi (autosta) ja myös vanteissa oleva kosketuspinta tip top kuntoon -> teräsharja\hiomapaperi esim hyvä.

        Jos ei mikään auta niin sitten kokeilet siirtää taka renkaat eteen jne..pikkupystyheitto väärässä renkaassa tai vanteessa tekee veemäisen tutinan

        Edit .miksi nyt jo kesärenkaat alle kun liukkaita on kuitenkin vielä..
        Last edited by veku; 16-03-2007, 20:21.
        F11 M550D
        E39 M5
        F26 3.0 Da M-Sport
        E61 535D M-Sport

        Comment

        • Jarde
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 446
          • Oulu

          #5
          Originally posted by veku View Post
          Mutta asiaan.. tuossa muutama vinkki joista kaikki oltava kunnossa
          1. tasapainotus oltava kunnossa.
          2. vanteiden keskitys napaan "tiukka"= oikeat soviterenkaat
          3. navat puhtaaksi (autosta) ja myös vanteissa oleva kosketuspinta tip top kuntoon -> teräsharja\hiomapaperi esim hyvä.
          Tuossapa ne tärkeimmät. Kannattaa kokeilla Hemin konstia tuolle pystyheitolle, eli tunkkaa pyörän ilmaan ja laskee varovasti samalla rengasta pyörittäen kunnes rengas alkaa ottamaan maahan. Siinä huomaa helposti jos on pystyheittoa, ja voi yrittää keskittää paremmin navalle.
          E46 320d sedan vm-02
          museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

          Comment

          • mikron
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 2170
            • Himas

            #6
            Originally posted by Juhaska View Post
            Aurauskulmathan menee aina vähän vituralleen, kun tuumakoko vaihtuu suuntaan tai toiseen...
            Mistä sä ton revit?
            F11 530dA xDrive M-sport -13
            Ex:E39 525i Touring M-sport -03
            Ex: E38 740iA -98
            Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
            Ex: E39 523i -96
            Ex: E34 520i -89

            Comment

            • hazys
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 404

              #7
              Originally posted by veku View Post
              Ei kai ne auraskulmat miksikään muutu vaikka kesävanteet alle laittoikin ,kehä kuitenkin lienee aikalailla sama kuin talvinakeissa.

              Mutta asiaan.. tuossa muutama vinkki joista kaikki oltava kunnossa
              1. tasapainotus oltava kunnossa.
              2. vanteiden keskitys napaan "tiukka"= oikeat soviterenkaat
              3. navat puhtaaksi (autosta) ja myös vanteissa oleva kosketuspinta tip top kuntoon -> teräsharja\hiomapaperi esim hyvä.

              Jos ei mikään auta niin sitten kokeilet siirtää taka renkaat eteen jne..pikkupystyheitto väärässä renkaassa tai vanteessa tekee veemäisen tutinan

              Edit .miksi nyt jo kesärenkaat alle kun liukkaita on kuitenkin vielä..
              Vanteet on upouudet ja myös renkaatkin, joten ei pitäis kosketuspinnoissa olla mitään vikaa. Ne tasapainoitettiin ennen asennusta. Oikeat soviterenkaat tulivat vanteiden mukana ja ne olivat juuri tarkoitettuja autooni. Vituttaa kun heti menee kaikki vituiksi vaikka on ihan uudet materiaalit alla.
              Make my day, go away.

              Comment

              • Juhaska
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2007
                • 3983
                • Suomi

                #8
                Originally posted by mikron View Post
                Mistä sä ton revit?
                Yksi asentaja minulle näin kertoi/väitti... Mutta se oli vianorin mies niin menee varmaan sen piikkiin.
                Mutta toivottavasti ongelma selviää!
                ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9139
                  • Oulu

                  #9
                  Renkaan pystyheitto on todennäköisin ongelman aiheuttaja. Renkaat uudelleen tasapainotukseen, jossa samalla katsotaan tuo pystyheitto. Tarvittaessa renkaan uudelleen asennus, renkaan muokkaus / pyöritys vanteella, kunnes heitto saadaan minimiin.

                  Kokeile nyt kuitenkin, miten tiukasti keskiön sovite istuttaa renkaan navalle. Tarvittaessa muutama kierros esim. alumiiniteippiä navan keskiöön sovituksen tiukentamiseksi.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • hazys
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 404

                    #10
                    Täytyy viedä huomenna takaisin puljuun. Saavat itse tarkistaa tuon pystyheiton ja tasapainottaa jos on tarve. Toivottavasti ongelma ei kuitenkaan johdu vanteiden valmistusvirheestä?!
                    Make my day, go away.

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8972
                      • Kellokoski

                      #11
                      Tai sitten alustassa on jo senverran väljää jossain että täristää. Varmaan tuo 18" setti painaa vakiota enemmän ja tärinäkin tuntuu selvemmin tms.
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • hazys
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2005
                        • 404

                        #12
                        Originally posted by _nixu_ View Post
                        Tai sitten alustassa on jo senverran väljää jossain että täristää. Varmaan tuo 18" setti painaa vakiota enemmän ja tärinäkin tuntuu selvemmin tms.
                        Ei pitäis alustassa olla mitään vikaa. Kaikki nivelet yms. on vaihdettu ja 17-tuumaisilla vanteilla ei tärissyt yhtään
                        Make my day, go away.

                        Comment

                        • BME316
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2007
                          • 446

                          #13
                          Minkä merkkiset ja malliset vanteet sulla oli ja mitkä nuo 18" ovat?

                          Comment

                          • touring39
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 3901
                            • Kaarina

                            #14
                            Halvin tapa on lähteä tosta Vekun ohjeesta nr. 3. Itse hinkkaan aina e39:n takanavat teräsharjalla kiiltäviksi ja rasvaan vielä navan ennen renkaan laittoa.

                            Edellinen hiace tärisi takuuvarmasti (vieläpä orkkisaluilla) jos ym. toimenpidettä ei tehnyt ja jotain töhnää jäi napaan.

                            Tällä uudemmallakin teen sen, vaikkei tärinää ole ilmennytkään
                            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                            Ex:
                            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                            Comment

                            • veku
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6324
                              • P-Pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by touring39 View Post
                              Halvin tapa on lähteä tosta Vekun ohjeesta nr. 3. Itse hinkkaan aina e39:n takanavat teräsharjalla kiiltäviksi ja rasvaan vielä navan ennen renkaan laittoa.

                              Edellinen hiace tärisi takuuvarmasti (vieläpä orkkisaluilla) jos ym. toimenpidettä ei tehnyt ja jotain töhnää jäi napaan.

                              Tällä uudemmallakin teen sen, vaikkei tärinää ole ilmennytkään
                              Juuri niin.
                              Autoni oli puslien vaihdossa (mm keulaan kaikki uutta ) ja sieltä tullessa auto tutisi..no laiskuttani otin muistaakseni oikean eturenkaan irti ja puhdistin navat ,ja niin tärinä hävisi.
                              Jotenkin tuntuu että pirun herkkiä ovat e39:t tuolle tutinalle..ainakin vanhemmiten
                              F11 M550D
                              E39 M5
                              F26 3.0 Da M-Sport
                              E61 535D M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎