memebuy23buy

E39 540i, MAF-informaatiota

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • turbopuusti
    replied
    Originally posted by walde View Post
    Eiköhän se kuormatieto DME:ltä tule CAN -viestinä juurikin MAF laskennaisena tietona, MAF:han toimii kuormitustunnistimena, jonka pohjalta "load signal" lasketaan.
    Jaa a. Maf ei pelkästään vaikuta moottorin momenttiin. Moottorinohjaus tulkitsee monia eri arvoja kuten varmasti kaikki jo täällä tietääkin. Jotenkin olen saanut semmoisen kuvan, että load lasketaan suuttimien pulse duty cyclestä, joka toki taas on kytköksissä myös maffiin. Korjaa toki jos olen ymmärtänyt väärin.

    Jokatapauksessa tarkoitin, että en ihan heti ensimmäisenä lähtisi maffia vaihtamaan jos luistonestossa on ongelmia. Tutkii ennenku hutkii. Tuo kierrosten humppailu ja sammuilu toki viittaisi vialliseen maffiin tai kaasuläpän asentotunnistimeen tjms...

    Leave a comment:


  • walde
    replied
    Originally posted by turbopuusti View Post
    Eikait maf suoraan kytköksissä ole mihinkään luistonestoon oli vanha tai uusi. Eikös ACS/DSC tarkkaile pyörien nopeustietoja, moottorin hetkellistä momenttia/rasitusta (tai kierroslukua), kaasupolkimen asentoa, ratin asentoa, kaasuläpän asentoa, korin kiihtyvyyksiä johonkin suuntaan. Eli näiden signaalien tuottama kokonaissuhde ei jollain tapaa korreloi jos heittää vikatilan päälle. Suoraan ei mafia voi yhdistää kyseiseen ongelmaan, koska sitä tietoa ACS/DSC ei saa moottorinohjaukselta.

    Vikakoodien puhdistus, sen jälkeen yritä saada vika päälle ja lue koodit.
    Eiköhän se kuormatieto DME:ltä tule CAN -viestinä juurikin MAF laskennaisena tietona, MAF:han toimii kuormitustunnistimena, jonka pohjalta "load signal" lasketaan.

    Leave a comment:


  • turbopuusti
    replied
    Originally posted by EOL View Post
    Nostetaan vanha kysymys esille kun ei tuossa ollut tietoa tullut tästä yhteydestä.
    Itsellä ollut nyt samaa vikaa muutaman kerran ollut tasakaasulla ajettaessa nykässyt ja heittänyt luistoneston pois päältä.
    Kerran teki myös niin kun laitoin auton käyntiin ja sit se sammui tyhjäkäynniltä niin heitti silloinkin luistoneston pois päältä. Eli voisiko syynä olla käynti ongelmiin viallinen maf? :think
    Myös kun hieman painaa kaasua ja sit päästää sen niin tiputtaa kierrokset tosi alas et meinaa oikeen sammua.
    Tuossa yksipäivä kun testailin otin sen pyöreän pistokkeen irti ja kierrokset hieman tippui mut sit nousi takaisin ja jäi käymään tosi nätisti tuossakin yhteydessä ACS valo syttyi palamaan.
    Auto on E39 540ia 4/96 165tkm ajettu maf luultavasti alkuperäinen varmaa tietoa ei ole.
    Eikait maf suoraan kytköksissä ole mihinkään luistonestoon oli vanha tai uusi. Eikös ACS/DSC tarkkaile pyörien nopeustietoja, moottorin hetkellistä momenttia/rasitusta (tai kierroslukua), kaasupolkimen asentoa, ratin asentoa, kaasuläpän asentoa, korin kiihtyvyyksiä johonkin suuntaan. Eli näiden signaalien tuottama kokonaissuhde ei jollain tapaa korreloi jos heittää vikatilan päälle. Suoraan ei mafia voi yhdistää kyseiseen ongelmaan, koska sitä tietoa ACS/DSC ei saa moottorinohjaukselta.

    Vikakoodien puhdistus, sen jälkeen yritä saada vika päälle ja lue koodit.
    Last edited by turbopuusti; 01-07-2013, 09:52.

    Leave a comment:


  • EOL
    replied
    Originally posted by reekoon View Post
    Mitenkäs tämä vanhempi MAF on yhteydessä ASC:n? ETKssa kin listaa MAF/ACS. Testasin tänään siten että auto käyntii ja johto irti niin hörähti ihan pikkuisen ja heitti luistoneston pois päältä. Välillä ajaessakin tapahtuu seuraavanlaista. Esim. 5 vaihteella 100Km/h tasakaasulla, yht'äkkiä auto hörähtää/moottorijarruttaa nanosekuntin ja samalla lähtee luistonestopois päältä. Välillä ei ole tahtonut auto käynnistyä startti pyörittää ja lähteekin käyntiin, mutta sammuu samantien. Epämääräisten kokeilujen jälkeen lähtee kuitenkin aina käyntiin mutta samalla heittää sitten luiston eston pois päältä. Aikaisemmin luulin että olisi johtunut huonoista ABS antureista mutta eipä johtunutkaan.

    Autossa ei siis DSCtä vaan pelkkä vaijeri toimintoinen ACS joten vaikuttaako viallinen/vikatilassa oleva MAF tuohon luistonestoon?
    Nostetaan vanha kysymys esille kun ei tuossa ollut tietoa tullut tästä yhteydestä.
    Itsellä ollut nyt samaa vikaa muutaman kerran ollut tasakaasulla ajettaessa nykässyt ja heittänyt luistoneston pois päältä.
    Kerran teki myös niin kun laitoin auton käyntiin ja sit se sammui tyhjäkäynniltä niin heitti silloinkin luistoneston pois päältä. Eli voisiko syynä olla käynti ongelmiin viallinen maf? :think
    Myös kun hieman painaa kaasua ja sit päästää sen niin tiputtaa kierrokset tosi alas et meinaa oikeen sammua.
    Tuossa yksipäivä kun testailin otin sen pyöreän pistokkeen irti ja kierrokset hieman tippui mut sit nousi takaisin ja jäi käymään tosi nätisti tuossakin yhteydessä ACS valo syttyi palamaan.
    Auto on E39 540ia 4/96 165tkm ajettu maf luultavasti alkuperäinen varmaa tietoa ei ole.
    Last edited by EOL; 24-06-2013, 13:41.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by turbopuusti View Post
    Onko tuo m60 imusarja paremmin virtaava? Miksi m62:ssa on yleensäkään toisenlainen varsinkin vanos-versioissa? :think
    Vääntöä lisää huipputehon kustannuksella. Ei järisyttäviä eroja persdynolla.

    Leave a comment:


  • turbopuusti
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    No täsmennyksenä sanottava että vaihdoin imusarjan. sen takia nuo lukemat kasvoi.
    Pikkusen yli 85l/h oli suurin lukema pari viikkoa sitten vakioimusarjalla ja nyt n. 9l/h enemmän M60/M62 sarjalla.
    Saas nähä mihin nousee uudella mittarilla.
    Onko tuo m60 imusarja paremmin virtaava? Miksi m62:ssa on yleensäkään toisenlainen varsinkin vanos-versioissa? :think

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Originally posted by turbopuusti View Post
    Melkolailla samoin käyttäytyy uudella maffilla...
    No täsmennyksenä sanottava että vaihdoin imusarjan. sen takia nuo lukemat kasvoi.
    Pikkusen yli 85l/h oli suurin lukema pari viikkoa sitten vakioimusarjalla ja nyt n. 9l/h enemmän M60/M62 sarjalla.
    Saas nähä mihin nousee uudella mittarilla.

    Leave a comment:


  • turbopuusti
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Kokeilin nyt keväällä uudelleen. 94l/h pääsee nykyisin, edelleen alkuperäinen mittari...




    Pitäis vielä vaihtaa tuo mittari, josko muutaman litran saisi lisää. Kyllähän nuo tuppaa väsymään aikaa myöten ja mittarilla ikää 13vuotta (ainakin ämmissä mittarit vaatii vaihtoa jotta "täydet tehot" säilyy).
    Melkolailla samoin käyttäytyy uudella maffilla...

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Tein tuon MAF-testin ja usealla vedolla tuli max. 83-84. Puhdistin mittarin CRC:n aineella ja nyt suurin lukema on 86, tosin tuo vilkahtaa vain hetken, 85 on sellainen nykyinen maksimi. Eli voisi kokeilla uudella mittarilla. ...
    Kokeilin nyt keväällä uudelleen. 94l/h pääsee nykyisin, edelleen alkuperäinen mittari...




    Pitäis vielä vaihtaa tuo mittari, josko muutaman litran saisi lisää. Kyllähän nuo tuppaa väsymään aikaa myöten ja mittarilla ikää 13vuotta (ainakin ämmissä mittarit vaatii vaihtoa jotta "täydet tehot" säilyy).

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Hieno homma, että tuli kuntoon. Olisin seuraavaksi veikannut kampiakselin asentotunnistinta.

    Mulla on tuo ME7.2 vielä hieman vaiheessa tässä mun ohjelmassa, mutta laitan linkkiä kun on valmis, jos kerkeet testailemaan.

    Leave a comment:


  • turbopuusti
    replied
    Laitoin uuden MAF:in kiinni ja alkoi pelittää. Löyty laitumilla olleet noin 80hp takasin pilttuuseen.

    Bensaa kuluu mittariston mukaan parhaimmillaan sen yli 90l/h, aiemmin vain noin 60l/h.

    Sikäli siis tuo mittariston karvalakkidiagnoosi olisi ollut oikea ainakin tässä tapauksessa, mutta tulipahan jotakin opittua käppyröistä...

    Vastaavaan törmääville:
    -MAF ei välttämättä anna vikakoodia, minulla valitti kaiken aikaa jokaista lambdaa vuorotellen
    -Nyki yläkierroksilla jonkin verran sekä meno puutui
    -Lambdat näyttivät järkeviä arvoja, osakaasulla 0,3-0,7V ja täyskaasulla lambda-arvo melko tasan 1
    -Korjausarvot olivat luokkaa +-2 sisällä
    -MAF:in putsaamisella ei ollut juurikaan vaikutusta kulkuun
    -MAF:in irroitus ei vaikuttanut juurikaan kulkuun

    Kotikonsti MAF:in testaukselle on katsoa signaalijännite täyskaasulla ja kierroksilla. Jännitteen tulisi olla luokkaa 4,4-4,5V (0-5V signaali, mutta ei täysin toteudu tuo 5V). Itsellä muunmuassa jäi selvästi alle 4V tuo jännite.
    Jännitekäyrä ei ole lineaarinen vaan muutokset signaalissa ovat pienemmät mitä suurempi virtaus!
    HUOM! Jos jännite ei nouse yli 4V niin kannattaa tarkistaa vielä että kaasuläppä avautuu täysin auki.
    Last edited by turbopuusti; 17-04-2013, 17:00.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Se kaasuläppä on nyt jo ihan tolkuttoman iso, sen vaihtamisesta vielä isompaan ei saa kuin haittaa.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Jos sitä kaasuläppää hypistelet, niin mittaa paljon on sisähalkaisia siitä läpän kohdalta (taitaa supistua siihen kohti piemmäksi). Ei jaksais purkaa että pääsis mittaamaan. Toki, jos joku vois suorilta heittää paljon se on, niin kiinnostaisi tietää?
    Kahdenlaista tietoa löytyy netistä, joko 78mm tai 80mm. Taitaa olla non-vanos koneessa isompi läppärunko, mutta mekaanisella vaijerilla ja muutenkin ei vaihtokelpoinen TU-koneeseen. Isoin bemarin läppärunko minkä oon löytäny, on 82mm (tais olla e60 550i, tms.). Dinan tarjoaa 83mm:stä (joka on muokattu jostain bemarin läppärungosta). :think

    Leave a comment:


  • turbopuusti
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Eipä sille kaasuläpälle omasta mielestä kannata tehdä mitään jos ei ole koodeja, siellä on kaksi vastakkaissuuntaista potikkaa seuraamassa sen asentoa ja heittää koodia heti jos on katkoksia/ei seuraa pyydettyä. Tuo kierrosten seilaus voi johtua myös vaikkapa latauksesta, nostaa kierroksia jos jännitteet alkaa putoamaan. Oletko katsellut lataako se tuolla matalalla tyhjäkäynnillä kunnolla?
    Lataa hyvin. Uusi akku ja laturi, voltit 13,3 - 14. Ei ollut kaasuläpästä koodia. IMM tässä enää vaihtoehdoksi jää.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Eipä sille kaasuläpälle omasta mielestä kannata tehdä mitään jos ei ole koodeja, siellä on kaksi vastakkaissuuntaista potikkaa seuraamassa sen asentoa ja heittää koodia heti jos on katkoksia/ei seuraa pyydettyä. Tuo kierrosten seilaus voi johtua myös vaikkapa latauksesta, nostaa kierroksia jos jännitteet alkaa putoamaan. Oletko katsellut lataako se tuolla matalalla tyhjäkäynnillä kunnolla?

    Leave a comment:

Working...
X