Sain Davidilta mailia, jossa pyysi että linkittäisin TÄLLAISEN laskentataulukon tänne.
Meinasin itsekin lähetellä tuota taulukkoa tänne, mutta hyvä kun laitoit.
Uskaltaakohan tuohon MAF:iin ruikkia sitä CRC:n MAF-cleaneria ihan tuosta vain?
Joskus muinoin olen tosta ihan oman threadin kirjoitellut. Irrotat anturin ja "ruiki" ihan reilulla kädellä ainetta sinne. Samalla kannattaa myös putkitus putsailla. Anna kuivua ja ruuvaa kiinni. Toimiva konsti, mutta kuitenkin väliaikais ratkaisu ongelmaan. Suosittelen kuitenkin uuden tilaamista Davidilta.
Testaan itse oman 540:n, kun oten sen pääsiäisenä käyttöön. Alustavaa vertailudataa olisi kuitenkin tarjolla toisen henkilön mittaamana.
528:sta mittasin ko. arvon ihan vain mielenkiinnosta, jos joku haluaa verrata lukemaa omaan vastaavaan. Tämän yksilön pitäisi olla ainakin kunnossa, joten tuo 62 l/h on varmaan aika terve lukema. Tässä ei ole otettu mitään muuttujia huomioon vaan arvot on poimittu suoraan näytöstä. Eli manuaali-asennossa, 2-vaihteella juuri ennen kolmoselle vaihtoa.
528iA vm.1997: 62 l/h
540iA vm.1998: 87 l/h
Sain Davidilta mailia, jossa pyysi että linkittäisin TÄLLAISEN laskentataulukon tänne. Tämän excel-taulukon avulla (ylin taulukko-metric) voi korjata ilmanpaineen ja lämpötilan aiheuttaman virheen. Jos ilmanpaine on "hukassa", voi käyttää arvoa 1000, tai kirkkaalla kelillä 1020 - ei pitäisi mennä pahasti metsään... Mutta alkaisi vaikuttaa siltä, että tuollainen n. 90l/h on kunnossa olevan MAF:in merkki? Tehkää nyt loputkin omistajat tämä testi, jotta saadaan piste tälle kymysykselle.
Uskaltaakohan tuohon MAF:iin ruikkia sitä CRC:n MAF-cleaneria ihan tuosta vain?
Eli edellä mainittiinkin jo toimenpiteet kuinka maksimi litraa/tunti kulutus tarkastetaan. Mutta vertailua kestävien tuloksien saamiseksi pitää tietää myös vallitseva ilmanpaine, lämpötila, sekä korkeus merenpinnasta. Itse olen käyttänyt tietojen saamiseen paikallisen lentokentän antamia ohjearvoja, sekä viereistä varalasku paikan suoraa. Laskutoimitukseen on olemassa selvä ja helppo Davidin suunnittelema kaavio-ohjelma ja voin sen toimittaa haluttaessa.
Olen tilannut Davidin kautta MAF sensorit, jotka toimitettiin nopeasti ja luotettavasti.
Olen perehtynyt myös itse näiden antureiden toimintaan, joten neuvoja voipi kysellä myös minulta.
David:
I receive my MAF order from you last week. Thank you for fast and reliable delivery! I will post peak numbers for you thread, after I get my beast back on the road again (wintertime garagequeen )
Welcome to a our finnish forum!
LeMansBlau / Jarkko / M5board
The reason for not showing more HP could be many. My first guess would be the very big measurement uncertainty when using a roller dyno. It takes a very skilled technician, and good procedures to get within +-5%.
What software did you load into the ECU?
I buy this software from this company: www.voimaa.com Well there´s a norway language in those sites, but... This finnish company order all they programs from Germany, but I don´t have any more information of that germany seller.
As you have a pretty new MAF, it will be very interesting to see some peak fuel flow test data from you!
Make sure to note outside temperature, and barometric pressure when you do the test.
Cheers,
David
Here is data, taken with warm engine. I take only one acceleration, this weekend I hope, that I can take a few more...
Fuel 91,8 Litres per hour
car year: 4/98
car kilometers: 148000km
kilometers on the current MAF: about 20000km
outside air temperature: +4
barometric pressure: 1035 hPa
altitude above sealevel: under 20m
27.3.2007 - Noin 88l/h,
vaikea sanoa kun steppi vaihtaa sukkelaan ja luvut vilistää näytössä nopeaan. Alle 90l/h jokatapauksessa. Editoin tähän vastaukseen toisiakin mittauksia, kunhan joutaa.
27.3.2007 - 88-89l/h ja erona aamuiseen oli se, että outside air temperature: +14.
car year :04/1997
car kilometers :164 000km
kilometers on the current MAF: Don´t no?
outside air temperature: +-0
barometric pressure:?
altitude above sealevel: 0m
Kuinka muilla?
Last edited by hoikkas; 27-03-2007, 17:26.
Reason: Uusi tulos l/h -mittauksesta
(Luulin jo nähneeni 91 mut en oo varma). En saanut sen jälkeen yli 87 vaikka kuinka polki.Steppi vaihtaa nopsaa siin et ei siin ehi sitä kattoa. Suljetulla alueella tietty
K&N vapaavirtaussuodatin uus, vaikuttaako asiaan?
3" superspritti yhellä vaimentimella ja tyhjät katit vaikuttaako nää?
Onkos muilla samansuuntaisia tuloksia vai lähdenkö vaihtamaan osia? Huolestunko?
car year :09/1996
car kilometers :162 000km??
kilometers on the current MAF: No idea?
outside air temperature: +11
barometric pressure:?
altitude above sealevel: 0m
Hauskin oli se testi nro.2 Kamera valmiiks...
Komu
edit: 87,9 uusin tulos
Last edited by Komu; 27-03-2007, 14:13.
Reason: Uudempi tulos
Eikös tästä selviä helpommalla kun etsii skoopin käsiinsä ja mittaa maffilta mitä arvoa antaa kun iskee lutun lattiaan Esim. M5 jossa toinen maf antaa 4,7V ja toinen alle 4V -> mittari vaihtoon. Tai suosiolla uusii molemmat mittarit, ne kun kuitenkin todennäköisesti jossain vaiheessa hiipuvat ilman, että kuski mitään huomaakaan.
The E39 M5 has two MAF sensors. The E39 540 has one.
The reason is the BMW engineers wanted less resistance to airflow in the M5, so there are two intake air filters and two MAFs in parallell. This halves the airspeed in each of the tubes and that reduces the pressure loss by about 30%.
The 540 MAF sits in a considerably larger diameter housing (tube) so in practice there is not so much difference in flow resistance.
I looked at the dynograph you linked to. I think you ran in 3rd gear, and I also think there was not an RPM pickup connected, but rather the RPM has been estimated based on roller speed. (I can tell from the shape of the two sets of curves matching very well, but being offset along the RPM axis.)
Also the graph only has actual data above 2700 RPM.
(I am a big fan of having dyno data all the way from idle to redline. I also like to see coast-down data. (That is when you get off the accelerator pedal and declutch once you´ve reached redline, and the machine then collects wheel rolling resistance loss data, as well as part of the transmission losses, while the wheels slowly spin down.) )
There are two graphs on top of each other. Is one with your old ECU and one with the new ECU?
The reason for not showing more HP could be many. My first guess would be the very big measurement uncertainty when using a roller dyno. It takes a very skilled technician, and good procedures to get within +-5%.
What software did you load into the ECU?
As you have a pretty new MAF, it will be very interesting to see some peak fuel flow test data from you!
Make sure to note outside temperature, and barometric pressure when you do the test.
Taas hätäinen luonteeni teki tehtävänsä. Löytyyhän se "litraa/h" sieltä MODE-NR.04:stä. Kun näytössä on hetkellinen kulutus (l/100km), pitää vain painaa vasemman puoleista mittariston näppäintä, niin arvo vaihtuu "litraa/100km --> litraa/h". Tästä vain testaamaan, ja arvoja näytille.
I got a kind mail from JKK the other day about MAFs. MAF means Mass AirFlow sensor. It tells the engine computer (DME) how much fuel to inject to match the air going into the engine.
As you may know the later E39 540 has the exact same MAF sensor as does the E39 M5.
My car´s MAF is renewed about one year ago and my ECU is changed in last october.
E39 M5 is two MAf:s, if I´m understand right. How that effects, if you compare for 540?
The E39 M5 is one of my hobbies. I am a moderator on m5board.com.
I live in Lund in southern Sweden, about 70 km from Copenhagen in Denmark.
I have discovered that by measuring the peak instantaneous fuel flow, you can get a pretty accurate idea as to how well the MAFs, O2 sensors and fuel pump is working.
When the values are not good, most of the time it is the MAFs.
Do you have experience of, MAF what doesn´t work and the other way..?
(if someone wants to translate that post into Finish, please go ahead, but kindly put a link back to the original post, as that is continously updated as we learn more)
I leave this point to somebody who can do this kind of things/translations...
Kiitokset Davidille. Testasin nuo testivalikot 528i:n kanssa, ja laitan lyhyesti ohjeet niiden esiin saamiseksi. Varmaan löytyvät jo muistakin threadeista moneen kertaan...
Näistä valikoista pitäisi löytyä arvo "litraa/h", jos on löytyäkseen. vm.1997 528iA näytti vain normaalin litraa/100km. Toivottavasti 540 näyttää myös tämän toisen toivotumman arvon... Voisikohan olla niin, että 9/1998-muutos toi mukanaan tämän toiminnon "salavalikkoon"? Mutta ohjeet:
1. Etsi auton runkonumero, ja laske viiden viimeisen numeron summa. Esim.AB12345 = 1+2+3+4+5 = 15. Laita numero mieleesi.
2. Käännä virta päälle, tai käynnistä auto
3. Kiinnitä turvavyö, jos auto niin kehoittaa.
4. Pidä mittariston oikeanpuoleista nappia pohjassa kunnes mittariston näyttöön tulee teksti "TEST-NR.01"
5. Naputtele oikeanpuoleista näppäintä kunnes näyttöön tulee "TEST-NR.19"
6. Paina mittariston vasemmanpuoleista näppäintä --> näyttöön tulee: "LOCK:ON"
7. Näpyttele vasemmanpuoleista näppäintä niin pitkään, kunnes näyttöön tulee "LOCK:xx" huom! xx=mieleesi laittama kohdan 1. summa. Esim. "LOCK:15".
8. Paina oikeanpuoleista näppäintä. Nyt käytössäsi on kaikki "test-modet".
Oikealla näppäimellä siirrytään tominnosta toiseen MODE 01 - MODE 24. Määrä riippuu varmaankin automallista ja iästä. Vasemmalla valitaan haluttu toiminto. Toimintojen selityksiä:
TEST-NR.01 = Runkonumeron 7 viimeistä numeroa
TEST-NR.02 = Mittaristotesti. Valoshow+mittariston testaus
TEST-NR.03 = Ei tiedossa
TEST-NR.04 = Hetkellinen bensankulutus. litraa/100km ja/tai litraa/tunnissa
TEST-NR.05 = Keskimääräinen bensankulutus. l/100km ja jäljellä oleva matka
TEST-NR.06 = Bensan määrä: Vasen tankki/oikea tankki/yhteensä
TEST-NR.07 = Moottorin lämpötila, moottorin RPM, ulkolämpötila
TEST-NR.08 = Ajonopeus
TEST-NR.09 = Akun jännite
TEST-NR.10 = Maa (Country)
TEST-NR.11 = Ei tiedossa
TEST-NR.12 = Ei tiedossa
TEST-NR.13 = Kojetaulun pimpelipom-äänitesti
TEST-NR.14 = Ei tiedossa
TEST-NR.15 = Ei tiedossa
TEST-NR.16 = Öljyn lämpötila (näyttää oikein auton ollessa käynnissä)
TEST-NR.17 = Ei tiedossa
TEST-NR.18 = Ei näytä mitään
TEST-NR.19 = Testitoimintojen lukitus on/off
TEST-NR.20 = Ei tiedossa
TEST-NR.21 = "RESET" mutta minkä reset? Kuka haluaa kokeilla?
Kun pidät oikeanpuoleista mittariston näppäintä pohjassa, pääset pois valikosta. Tai sammutat auton ja kiskaiset virta-avaimen pois.
Eli tuosta "mode-4":stä pitäisi löytyä se kulutus/h-arvo, jota tässä haetaan. Pitäisiköhän sieltä löytyä molemmat mittaustavat jollain napinpainalluksella? Samoin kun "mode-07"-kohdassa pitäisi löytyä kolme arvoa, mutta 528 antaa vain yhden lämpötila-arvon. Nämä varmaan riippuu autosta ja iästä jne... Valistakoon viisaammat. Korjatkaa ohjeita, jos silmään sattuu omituisuuksia. Ja täydentäkää noita "ei tiedossa"-kohtia, jos keksitte niille selityksiä. Katsokaa Davidin postauksesta tiedot, mitä mittauksessa halutaan.
how to test the MAF yourself / visiting from M5board.com
Gentlemen,
First of all I´d like to say Kiitos to JKK for inviting me to your forum.
I got a kind mail from JKK the other day about MAFs. MAF means Mass AirFlow sensor. It tells the engine computer (DME) how much fuel to inject to match the air going into the engine.
As you may know the later E39 540 has the exact same MAF sensor as does the E39 M5.
The E39 M5 is one of my hobbies. I am a moderator on m5board.com.
I live in Lund in southern Sweden, about 70 km from Copenhagen in Denmark.
I have discovered that by measuring the peak instantaneous fuel flow, you can get a pretty accurate idea as to how well the MAFs, O2 sensors and fuel pump is working.
When the values are not good, most of the time it is the MAFs.
On an E39 M5, the peak fuel flow should be between 140-144 l/h at WOT 7k RPM just when the rev-limiter kicks in.
Knowing this has been of great value to many M5 owners, and now JKK has asked me to do the same for the 540 owners.
On an E39 540, my guess is that the numbers would be about 113-116 l/h, but we need some data to find out for sure.
This is a link to a thread on m5board.com describing how to perform the test. (in the first post)
(if someone wants to translate that post into Finish, please go ahead, but kindly put a link back to the original post, as that is continously updated as we learn more)
The procedure is extremely easy to perform, and the exact same on an E39 540, but the ideal numbers would be different.
Now, if those of you who have E39 540s would like to perform this test, and then post here with information about:
car year
car kilometers
kilometers on the current MAF
outside air temperature
barometric pressure
altitude above sealevel
When we have some data, I´ll process it, and post the results here.
Leave a comment: