memebuy23buy

E39 540i, MAF-informaatiota

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gedd
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Luultavimmin.

    Ot. Miksi olet vaihtanut matalamman termarin Tu-koneeseen? Tai mitä hyötyä sillä saa? Vakionahan tuossa lämmöt pyörii 106-108 asteen paikkeilla hiljaa ajellessa ja vähän putoaa vedätyksessä.

    On mullakin tuossa vanhassa ruoskassa 85 termari, mutta lähinnä laitoin sen takia kun noissa alpinoissa lämpöongelmia, palaneita kansipahveja, yms.
    Turhaa rasitusta kaikille muoviosille nuo lämmöt (ja niiden seurauksena hirveä paine) missä vakiona käy.

    Ihmisten huoltokirjanpitoa katsellessa jäähdyttimiä, paisareita ja letkuja jne saa uusia ~70-90tkm välein jos ajelee vakiotermarilla joka alkaa aukeamaan vasta 108c (ja on kokonaan auki jossain 115 asteen jälkeen?).

    Ainoa hyöty ~120c lämmöistä lienee hieman matalammat päästöt. (M60 käy viileämpänä kun siellä on ~80c termari vakiona - tiukemmat päästövaatimukset M62?)

    Kulku ja herkkyys parani tuntuvasti, saman havainnut muissakin lämpösenä käyvissä autoissa kun on laittanut viileämmän termarin. Vakiona jotenkin pehmeän ja "unisen" tuntuinen vastaamaan kaasuun, nyt herää paljon terävämmin, liittyisikö sytytysennakkoihin. Lisäksi jäähdytysjärjestelmän elinikä toivottavasti piteni siihen mitä se i6 koneilla on. Ei mikään ihme että noiden paisarit ym paukkuu kun järjestelmässä on ~puolet isompi paine.

    Ja pienenä bonarina se tyypillinen pehmeä "naputus" konehuoneesta lämpimänä hiljeni huomattavasti
    Last edited by Gedd; 24-08-2014, 07:40.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Originally posted by Gedd View Post
    '98 540iA 342tkm

    Resonaattorit ja vaimennin poistettu + 85c termari, 12,5c ulkolämpötila:
    90l/h

    Eli maffi lienee OK
    Luultavimmin.

    Ot. Miksi olet vaihtanut matalamman termarin Tu-koneeseen? Tai mitä hyötyä sillä saa? Vakionahan tuossa lämmöt pyörii 106-108 asteen paikkeilla hiljaa ajellessa ja vähän putoaa vedätyksessä.

    On mullakin tuossa vanhassa ruoskassa 85 termari, mutta lähinnä laitoin sen takia kun noissa alpinoissa lämpöongelmia, palaneita kansipahveja, yms.

    Leave a comment:


  • Gedd
    replied
    '98 540iA 342tkm

    Resonaattorit ja vaimennin poistettu + 85c termari, 12,5c ulkolämpötila:
    90l/h

    Eli maffi lienee OK

    Leave a comment:


  • kolariauto
    replied
    129e oli kpl e39 m5 maf bosch ad varaosat.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Suomesta 160€ vai suoraan esim profiteilestä?
    Ebaystä itse ostin. Myyjä oli Idir-autoteile italiasta. 165€ +postit (tosin sain postit takasin, kun unohtivat lähettää ja huomautin asiasta )
    Näyttää ebayssä "boschien" hinnat alkavan n. 140€, mutta enpä tiiä onko varmasti oikeesti Boschin tekeleitä.

    Last edited by bemmeri; 16-08-2014, 20:25.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Suomesta 160€ vai suoraan esim profiteilestä?

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Tuli jälleen kerran todistettua, ettei noista "maf-kliinereistä" ole mihinkään. Uuden maffin laitoin niin johan rupes L/h lukemat nousemaan.

    Pari kertaa puhdistin ko aineella vanhan, mutta ei nuo aineet uudeksi sitä maffia muuta. Selvästikin kuluva osa vanhetessaan.

    Vanhalla maffilla pääsi reiluun 65l ja uudella vilkkuu 70l. (lukema on liian pieni, koska obc jostain vajaasylinterisestä...) Ero olisi varmasti n. 8 litran luokkaa, jos obc olisi koodattu 8-koneelle.

    Lisäksi kulutusmittari pyörii reilusti alle kympin matka-ajossa, aikasemmin oli hieman enemmän.

    Laittakeehan maffit vaihtoon, jos on vielä alkuperäisiä autoissa.
    Esim. e39 540 maksaa reilu 160€ alkuperäinen boschi.

    Leave a comment:


  • Tomba87
    replied
    Originally posted by turbopuusti View Post
    Aina vaa varmempi maf-vika... Joko uus tullu?
    Tänään tuli ja siinähän se vika oli, nyt toimii "kuin unelma" ja voimaa tuli rutosti lisää. Kiitoksia vaan vinkeistä sinnekkin suuntaan.

    Leave a comment:


  • turbopuusti
    replied
    Originally posted by Tomba87 View Post
    Kokeillaan.

    Edit: toimii huomattavasti paremmin.
    Aina vaa varmempi maf-vika... Joko uus tullu?

    Leave a comment:


  • Tomba87
    replied
    Originally posted by Morkai View Post
    Ota johto irti, niin toimii paremmin
    Kokeillaan.

    Edit: toimii huomattavasti paremmin.
    Last edited by Tomba87; 13-02-2014, 12:29.

    Leave a comment:


  • Morkai
    replied
    Originally posted by Tomba87 View Post
    Nyt on alkanut itelläkin menemään jo pahemmaksi tuo, yli puolella kaasulla nykii eikä vetoja ole yhtään. Pintakaasulla toimii ihan hyvin. Sais tulla huomenna se maffi..
    Ota johto irti, niin toimii paremmin

    Leave a comment:


  • Tomba87
    replied
    Originally posted by turbopuusti View Post

    Yleensä maf väsyy toimien vielä jotenkin osakaasulla.

    Itellä siis:
    -kierrokset humppas
    -yli 1/2 kaasulla alkoi nykiminen ja seokset meni täysin persiillee
    -mittaristo kertoi max bensansaanniksi 60l/h (bensaa lisätään ilmamäärän mukaan joten tulkitsi ilman määrän liian vähäiseksi)
    Nyt on alkanut itelläkin menemään jo pahemmaksi tuo, yli puolella kaasulla nykii eikä vetoja ole yhtään. Pintakaasulla toimii ihan hyvin. Sais tulla huomenna se maffi..

    Leave a comment:


  • Tomba87
    replied
    Originally posted by turbopuusti View Post
    Erittäin todennäköinen maf-vika.

    Itellä tosin antoi kaikista lambdoista koodeja, mutta nuo viat viittaavat seossuhteen säätöön myös.

    Yleensä maf väsyy toimien vielä jotenkin osakaasulla.

    Itellä siis:
    -kierrokset humppas
    -yli 1/2 kaasulla alkoi nykiminen ja seokset meni täysin persiillee
    -mittaristo kertoi max bensansaanniksi 60l/h (bensaa lisätään ilmamäärän mukaan joten tulkitsi ilman määrän liian vähäiseksi)

    Maffin vaihdollla korjaantui. Tarkista imuvuodot vielä, muuten veikkaisin juurikin mafia.
    Imuvuotoja koitinkin jo etsiä tuloksetta. Uusi maf on tilauksessa, melko mukavan hintainen saksan ebayssa, 125e orkkis Bosch.

    Leave a comment:


  • turbopuusti
    replied
    Originally posted by Tomba87 View Post
    Olisiko tuo nyt sitten itselläkin MAFfi entinen, auto on ´01 740iA eli M62B44TU. Sytyttää moottorin vikavalon kun ajelee ~ puoli tuntia. Seuraavat vikakoodit:

    -Additiivinen seoksen säätö, ryhmä 1. Säätöraja saavutettu

    -Multiplikat. Seoksen säätö, ryhmä 1, säätöraja saavutettu

    -Additiivinen seoksen säätö, ryhmä 2, säätöraja saavutettu

    Oireina: tyhjäkäynnillä kun polkaisee hieman kaasua, sammuu. Kun yrittää pitää kierrokset ~1000rpm, alkaa "humppaamaan". Salavalikkotestillä sain vain 60L/h.
    Erittäin todennäköinen maf-vika.

    Itellä tosin antoi kaikista lambdoista koodeja, mutta nuo viat viittaavat seossuhteen säätöön myös.

    Yleensä maf väsyy toimien vielä jotenkin osakaasulla.

    Itellä siis:
    -kierrokset humppas
    -yli 1/2 kaasulla alkoi nykiminen ja seokset meni täysin persiillee
    -mittaristo kertoi max bensansaanniksi 60l/h (bensaa lisätään ilmamäärän mukaan joten tulkitsi ilman määrän liian vähäiseksi)

    Maffin vaihdollla korjaantui. Tarkista imuvuodot vielä, muuten veikkaisin juurikin mafia.
    Last edited by turbopuusti; 12-02-2014, 07:38.

    Leave a comment:


  • Tomba87
    replied
    Olisiko tuo nyt sitten itselläkin MAFfi entinen, auto on ´01 740iA eli M62B44TU. Sytyttää moottorin vikavalon kun ajelee ~ puoli tuntia. Seuraavat vikakoodit:

    -Additiivinen seoksen säätö, ryhmä 1. Säätöraja saavutettu

    -Multiplikat. Seoksen säätö, ryhmä 1, säätöraja saavutettu

    -Additiivinen seoksen säätö, ryhmä 2, säätöraja saavutettu

    Oireina: tyhjäkäynnillä kun polkaisee hieman kaasua, sammuu. Kun yrittää pitää kierrokset ~1000rpm, alkaa "humppaamaan". Salavalikkotestillä sain vain 60L/h.

    Leave a comment:

Working...
X