Originally posted by Ansseli
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 touring luukun kaasujousien vaihto
Collapse
X
-
Mistähän sais lasille vähän järeemmät jouset, kun on lunta lasilla niin luukku kolisee vittumaisesti päähän. Todennäköisesti myös isommat jouset kuoleentuneet, niin jos niitä ei tarviisi alkaa vaihtamaan, vaan pääsis sillä kun vaihtais edes vähän tehokkaammat tai tehokkaamman jouset/jousen nyt muistaakseni 560N, eli jos vaikka jotkut 700.-530 d touring automaatti -02 237 tkm-
Comment
-
-
Originally posted by Matula View PostEi taida olla edes kovin hankalaa eikä tarvitse purkaa kattoverhoilua.
Hankittuasi kaasujouset etsi käsiisi rautaputkea, joka on juuri inansa suurempaa kaasujousien ulkohalkaisija.
Kun olet kaivanut autosi kaasujousien päät peräluukun saranoiden vierestä esiin ja irroittanut ne peräluukusta voit työntää rautaputken kaasujousen päälle ja painaa alas päin, jolloin jousi irtoaa autosta ja voit vetää sen ulos katosta.
Jos tuo rautaputki epäilyttää niin sellainen se on BMW:n oma erikoistyökalukin.
Comment
-
-
Mulla takaluukku aukeaa jos painaa avaus nappia monta kertaa peräkkäin. Epäilen jotain asento tunnistinta mutta en ole löytänyt k.o vimpainta (hall anturi tai katkaisija tms?). Luukku kyllä sulkeutuu normaalisti jos painan avausnappia kauan silloin pumppu surraa kunnes luukku on kiinni.
Kuinka kauan luukku surisee teillä kun avaatte sitä? Erään tekstin mukaan sen pitäisi surrata ylös asti ja vielä sekunnin siihen päälle.
Onko tietoa missä vika kun avatessa pumppu käy vain sekunnin tai kaksi?
Johtosarja on kertaalleen käyty läpi. Nykitty jokaista johtoa erikseen kuoren sisältä katkenneiden selvittämiseksi.
Öljyt on vaihdettu ja sitä on riittävästi
Ei anna vikakoodeja.sigpic
-14 Opel Ampera, -99 Audi TT, 77/86 Opel Manta 2.0 gsi
Korjaushitsausta, vanteet, ardic palopesät ja valurautaosat yms.
Comment
-
-
Takaluukun kaasut + automatiikka
Tuli viikonloppuna vaihdettua omaan farkkuun kaasut luukulle ja lasille.
Tiedoksi vain, kun täällä on montaa tietoa, että kyllä niitä 4 kpl löytyy myös hydrauliikalla varustetusta mallista. 2x 1600N ja 2x 560N. Osat tilasin Schmiedmannilta.
Kannattaa irrottaa takalasi vaihdon ajaksi, niin on tilaa paremmin työskennellä. Ei ole kuin neljällä mutterilla kiinni ja kaikissa johdoissa on pikaliittimet.
Sitten kannattaa sitoa nippusiteellä johtoniput jotka tulee sieltä katon sisältä niin mahdollisimman tiukalle sivuun kiinni. (saranaan)
Itse vaihtoa varten keräilin nurkista monen kokoisia rautaputkia, mutta itse asiassa paras työkalu takaisin laitossa oli noin metrin pituinen rengasrauta.
Niin ja tietenkin kärsivällisyyttä ja taskulamppu, nimittäin aikamoista gynekologin hommaa asettaa ne pallopäät sinne katon sisään.
Vanhat lähtee irti kun ottaa ensin saranan päät kaikista irti ja sitten hieman kangottaa saranan rautoja vastaan alapuolelta vaikka sillä rengasraudalla, niin pompahtaa irti. Älä käytä liikaa voimaa. Vältyt lommoilta katossa.
Uudet takaisin, niin että isommat ensin. Katsot ja merkkaat pallopään asennon, että tiedät kun asettelet sitä sinne tapin päälle, onko se oikeassa asennossa. Kiinnitä jollain pienellä tapin virkaa palvelevalla vaikka ruuvilla toinen pää saranan reikiin. Pienellä ruuvilla siksi, että on liikkuma varaa edes milli kaks. Sitten vain tähtäät taskulampun valolla ja ruuvimensselin avulla sen pallopään sinne tapin päälle. Kun olet varma että se siellä on niin työnnä rengasrauta varovasti katon ja pumpun väliin.
Kun se on tarpeeksi syvällä niin sitten vain väännät rengasrautaa taivasta/kattoa kohdin, niin se ottaa niihin saranan kehysrautoihin (paksua, ja kestää kyllä) ja kuuluu naps naps, kun pallonivel kiinnittyy tappiin.
Kannattaa sitten vielä varmistaa vääntämällä lisää, että meneekö syvemmälle. Niissä mun uusissa pumpuissa oli semmoset ylimääräiset irrotettavat sokat. Saa heittää mäkeen. Ne jos jättää paikalleen niin ei riittänyt edes metrisessä vipuvarressa puhtia ja uskoa vääntää paikoilleen.
Niissä palloissa on sisällä vielä toinen sokka ja pysyy kyllä paikoillaan kunhan ne napsahtaa kiinni.
Jos autossasi on automatiikka tavaratilalle, niin siellä kuskin puolella takana on sitten vielä vähemmän tilaa, kun se hydraulipumppu on siinä keskellä.
Ei siinä lopuksi paljon tuntia kauempaa mennyt, vaikka ensikertaa vaihdettiin tuollaiseen.
Suosittelen siis rengasrautaa. Miksei putkikin toimi. Ainakin niiden pienempien pumppujen kanssa, mutta ne isommat on jo niin paksut, että kun niihin laittaa vielä putken päälle, niin ei mahdu enää asentamaan.
Vois mahtua jos irrottaa koko takaluukun saranoistaan, mutta turhan kova työ kun niitä sähköjohtoja on aika hiton paljon ja kannessa ei ole pikaliitoksia, joten ei saa kovin äkkiä pois.
Comment
-
-
Originally posted by HMH79 View PostTuli viikonloppuna vaihdettua omaan farkkuun kaasut luukulle ja lasille.
Tiedoksi vain, kun täällä on montaa tietoa, että kyllä niitä 4 kpl löytyy myös hydrauliikalla varustetusta mallista. 2x 1600N ja 2x 560N. Osat tilasin Schmiedmannilta.
Kannattaa irrottaa takalasi vaihdon ajaksi, niin on tilaa paremmin työskennellä. Ei ole kuin neljällä mutterilla kiinni ja kaikissa johdoissa on pikaliittimet.
Sitten kannattaa sitoa nippusiteellä johtoniput jotka tulee sieltä katon sisältä niin mahdollisimman tiukalle sivuun kiinni. (saranaan)
Itse vaihtoa varten keräilin nurkista monen kokoisia rautaputkia, mutta itse asiassa paras työkalu takaisin laitossa oli noin metrin pituinen rengasrauta.
Niin ja tietenkin kärsivällisyyttä ja taskulamppu, nimittäin aikamoista gynekologin hommaa asettaa ne pallopäät sinne katon sisään.
Vanhat lähtee irti kun ottaa ensin saranan päät kaikista irti ja sitten hieman kangottaa saranan rautoja vastaan alapuolelta vaikka sillä rengasraudalla, niin pompahtaa irti. Älä käytä liikaa voimaa. Vältyt lommoilta katossa.
Uudet takaisin, niin että isommat ensin. Katsot ja merkkaat pallopään asennon, että tiedät kun asettelet sitä sinne tapin päälle, onko se oikeassa asennossa. Kiinnitä jollain pienellä tapin virkaa palvelevalla vaikka ruuvilla toinen pää saranan reikiin. Pienellä ruuvilla siksi, että on liikkuma varaa edes milli kaks. Sitten vain tähtäät taskulampun valolla ja ruuvimensselin avulla sen pallopään sinne tapin päälle. Kun olet varma että se siellä on niin työnnä rengasrauta varovasti katon ja pumpun väliin.
Kun se on tarpeeksi syvällä niin sitten vain väännät rengasrautaa taivasta/kattoa kohdin, niin se ottaa niihin saranan kehysrautoihin (paksua, ja kestää kyllä) ja kuuluu naps naps, kun pallonivel kiinnittyy tappiin.
Kannattaa sitten vielä varmistaa vääntämällä lisää, että meneekö syvemmälle. Niissä mun uusissa pumpuissa oli semmoset ylimääräiset irrotettavat sokat. Saa heittää mäkeen. Ne jos jättää paikalleen niin ei riittänyt edes metrisessä vipuvarressa puhtia ja uskoa vääntää paikoilleen.
Niissä palloissa on sisällä vielä toinen sokka ja pysyy kyllä paikoillaan kunhan ne napsahtaa kiinni.
Jos autossasi on automatiikka tavaratilalle, niin siellä kuskin puolella takana on sitten vielä vähemmän tilaa, kun se hydraulipumppu on siinä keskellä.
Ei siinä lopuksi paljon tuntia kauempaa mennyt, vaikka ensikertaa vaihdettiin tuollaiseen.
Suosittelen siis rengasrautaa. Miksei putkikin toimi. Ainakin niiden pienempien pumppujen kanssa, mutta ne isommat on jo niin paksut, että kun niihin laittaa vielä putken päälle, niin ei mahdu enää asentamaan.
Vois mahtua jos irrottaa koko takaluukun saranoistaan, mutta turhan kova työ kun niitä sähköjohtoja on aika hiton paljon ja kannessa ei ole pikaliitoksia, joten ei saa kovin äkkiä pois.E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88
Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa
Comment
-
-
Kysynpä täälläkin, että onko Oulun seudulla joku, joka on tämän esim. omaan autoonsa tehnyt? Omassa kaipais vaihtoa sekä luukun että lasin pumput. Maksan mielelläni jotain vaivanpalkkaa, jos apuja saa. Tai sitte pitää lähtä yksin sohlaan HMH79:in ohjeilla. Ei vaan löydy mistään kaupasta metristä rengasrautaa...
Merkkiliikkeessä Wetterillä sanottiin, että isolla talppapäämeisselillä ne vaihtuu. Ei herättänyt luottamusta. Ei kuulemma tartte erikoistyökaluja. Liekö ajatellut sedania tai tienny edes millaset nuo touringin pumput on.E61 525d LCI
Comment
-
-
Originally posted by HMH79 View PostKun se on tarpeeksi syvällä niin sitten vain väännät rengasrautaa taivasta/kattoa kohdin, niin se ottaa niihin saranan kehysrautoihin (paksua, ja kestää kyllä) ja kuuluu naps naps, kun pallonivel kiinnittyy tappiin.
Kannattaa sitten vielä varmistaa vääntämällä lisää, että meneekö syvemmälle. Niissä mun uusissa pumpuissa oli semmoset ylimääräiset irrotettavat sokat. Saa heittää mäkeen. Ne jos jättää paikalleen niin ei riittänyt edes metrisessä vipuvarressa puhtia ja uskoa vääntää paikoilleen.
Niissä palloissa on sisällä vielä toinen sokka ja pysyy kyllä paikoillaan kunhan ne napsahtaa kiinni.
Tosi höllästi mun mielestä ovat kiinni nuo, ite tuli tehtyä sellanen noin 80cm putki, johon porasin reijän, johon saa sen sarananpään kiinni pultilla. Helpottaa jos/kun tarvii käännellä palloniveltä kohdalleen.
Mulla oli kanssa ne lisäsokat, en ensin tajunnu niitä, ja eihän ne menny kirveelläkään paikoilleen! Putki meni solmuun jne.
Tais naikkonen huomata sitte tuon toisen sokan. Kattelin alkuperäisiä pumppuja, ja eihän niissäkään niitä ollu, joten ei muuta kuin ilman lisäsokkaa paikalleen, plopsahti oikein nätisi ja kyllä se vaan siellä pysyy.
Kannattaa ensin tutkia jos mahdollista, voi olla että yhdenkin pumpun vaihto riittää, toki kannattaa pareittain vaihtaa aina. Kokeilla voi esim ottamalla lasin erikseen auki, ja pitää sitä ylhäällä (jos siis lasi itessään ei pysy ylhäälä, eli selvästi pumppu sieltä sökönä), ja sitte avaa luukun, jos luukku pysyy ylhäällä ilman että lasi kuormittaa sitä, luukun pumput todennäköisesti ok.
Koska suotta noita kaikkia neljää vaihtaa jos parhaimmillaan voi yhdellä päästä!BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Itse vaihdoin kaikki pumput keväällä omaan touringiin. Schmiedmannilta ostetut luukun pumput olivat saman merkkiset kuin originaalit. Lasiin hain Motonetistä Topranin pumput kun ei schmiedmannilla ollut silloin varastossa.
Reilun puoli vuotta nousi Topraneilla lasi ilman avustamista ylös mutta nykyään pitää työntää kädellä ylös asti. Jälkikäteen sanottuna olisi pitänyt odottaa tai hakea vaikka wetteriltä originaalit mielummin kuin nuo Topranit.
Itse käydin "erikoistyökaluna" vanhaa pölynimurin vartta ilman mitään muokkauksia. Pienempiin pumppuihin crossipyörän vanha stonga sopi parhaitenF11 530d M-Sport
ex.
E91, E61, E39, E46, E36
Comment
-
-
Onko kukaan etelä-pohjanmaalla vaihtanut noita? Maksan vaivan näöstä! Autokaari meinas että 200-250e pelkkä vaihtotyö, ei kiitos. siis e39 eikä ole hydrauli-luukkuSaab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
Ford Mondeo 1.8 Stw -01
Ex:
E39 523i touring -99
Opel kadett E 1.6 -89
Seat Toledo 1.8 -92
Toyota corolla Lb 1.6 -87
Vw passat farkku 1.8 -99
Comment
-
Comment