Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 touring luukun kaasujousien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MakeJ
    BTCF Member
    • Jun 2005
    • 323
    • Hml

    #46
    Originally posted by Kähmy View Post
    Oliko sulla siis yksi iso pumppu siellä vai kaksi? Varmaan katoit, että oli ATF:ää tarpeeksi säiliössä?

    -Kähmy
    Niin siis mulla on ihan "manuaalinen" luukku eli siinähän on aina kaksi pummpua.
    E60 535dA LCI -07 M-sport
    E39 530dAT -99 "M-sport"

    Comment

    • jsr85
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1375
      • Oulainen

      #47
      Mul olis kiikarissa tuollainen e39.n peräluukun hydrauli-yksikkö ja sylinteri. Onko mahdoton asentaa jälkikäteen? Mitä muita osia tarvin kun em. hilut?

      -Janne
      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

      Comment

      • jsr85
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 1375
        • Oulainen

        #48
        Originally posted by jsr85 View Post
        Mul olis kiikarissa tuollainen e39.n peräluukun hydrauli-yksikkö ja sylinteri. Onko mahdoton asentaa jälkikäteen? Mitä muita osia tarvin kun em. hilut?

        -Janne
        Eikö kukaan ole asentanut?
        ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

        Comment

        • jsr85
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 1375
          • Oulainen

          #49
          Tänään tuli paketti Latviasta, tuntuis olevan toimiva kun testailin irto-akulla. Onko mistään saatavilla ohjetta asennukseen? Käykö tuohon nyt ihan normaali hydr.öljy? Tarviiko koodauksen toimiakseen?
          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

          Comment

          • turomu
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 310
            • Kuusamo

            #50
            Olisko kellään kuvaa tai ohjetta erikoistyökalusta. Mihin hintaan on nuo isommat pumput saanut orkkis/tarvike?
            X3 30d M-sport
            exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

            Comment

            • Ivl
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 216
              • Oulunsalo

              #51
              Originally posted by turomu View Post
              Olisko kellään kuvaa tai ohjetta erikoistyökalusta. Mihin hintaan on nuo isommat pumput saanut orkkis/tarvike?
              Minä suoritin pumppujen vaihdon syksyllä ja erikoistyökaluna käytin haarukkamallista pallonivelen aukaisijaa. Tuolla pystyi painamaan pumpun irti "pallosta/palloon".

              Oulun Wetterillä oli muistaakseni 60-65e kpl, yllätykseni hinta oli halvempi, kuin esim Kl-varaosissa.
              Bmw X5 2011
              Vw caddy 2019

              Comment

              • jartsa02
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 1131
                • Helsinki

                #52
                Originally posted by jsr85
                Mul olis kiikarissa tuollainen e39.n peräluukun hydrauli-yksikkö ja sylinteri. Onko mahdoton asentaa jälkikäteen? Mitä muita osia tarvin kun em. hilut?

                -Janne

                Originally posted by jsr85
                Eikö kukaan ole asentanut?
                Originally posted by jsr85
                Tänään tuli paketti Latviasta, tuntuis olevan toimiva kun testailin irto-akulla. Onko mistään saatavilla ohjetta asennukseen? Käykö tuohon nyt ihan normaali hydr.öljy? Tarviiko koodauksen toimiakseen?
                Rahulle tuo systeemi laiteltiin sen ex-Alpinaan tuossa joku aika sitten ja se saatiin jopa pelaamaankin kunnolla . Ohjeitahan tuohon hommaan ei ole oikein missään, vaatii aikas erikoisia asennus-hommia ja vielä tarttee osata koodatakin se toimimaan oikein .. homma on kyllä siis mahdollista tehdä, mutta se ei ole mikään joka-pojan retrofitti.
                BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                Comment

                • OneAndOnly
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2009
                  • 441
                  • Nurmes

                  #53
                  Olisiko mitään ensiapua kenelläkään tiedossa kun minulla on toi itsestään nouseva ja sulkeutuva kontti touringissa mutta eihän se meinaa jaksaa aueta tasaisella avittamatta. Eli mitä uutta osaa sinne pitäisi laittaa? luukun laskeutuminen kyllä toimii hyvin kun vaan napista painaa. e39:stä siis kyse
                  näillä mennään:
                  Bmw e46 320d
                  Suzuki Hayabusa 1300R

                  Ex:
                  Volvo XC70 D5 AWD -10
                  Volvo V70 D5 -02
                  Volvo V70 T5 -98
                  VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                  BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                  -----------------------------

                  Comment

                  • Rahu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 6464
                    • Tuusula

                    #54
                    Originally posted by OneAndOnly View Post
                    Olisiko mitään ensiapua kenelläkään tiedossa kun minulla on toi itsestään nouseva ja sulkeutuva kontti touringissa mutta eihän se meinaa jaksaa aueta tasaisella avittamatta. Eli mitä uutta osaa sinne pitäisi laittaa? luukun laskeutuminen kyllä toimii hyvin kun vaan napista painaa. e39:stä siis kyse
                    Tarkista ensimmäisenä että siellä on tarpeeksi öljyä.
                    BMW Service
                    P.o4oo925441
                    [email protected]
                    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                    Comment

                    • OneAndOnly
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2009
                      • 441
                      • Nurmes

                      #55
                      Originally posted by Rahu View Post
                      Tarkista ensimmäisenä että siellä on tarpeeksi öljyä.
                      Mites tosta sellainen tarkistetaan?
                      Eli ongelma on oikeastaa sellainen että ensimmäistä n.15cm ei jaksa nostaa sen jälkeen luukku nousee kyllä.
                      näillä mennään:
                      Bmw e46 320d
                      Suzuki Hayabusa 1300R

                      Ex:
                      Volvo XC70 D5 AWD -10
                      Volvo V70 D5 -02
                      Volvo V70 T5 -98
                      VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                      BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                      -----------------------------

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        #56
                        Originally posted by OneAndOnly View Post
                        Mites tosta sellainen tarkistetaan?
                        Eli ongelma on oikeastaa sellainen että ensimmäistä n.15cm ei jaksa nostaa sen jälkeen luukku nousee kyllä.
                        Pumpun alla on nestesäiliö, irtoaa kun löysää sitä klemmaria.
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • Kähmy
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2007
                          • 422
                          • Kempele

                          #57
                          Originally posted by OneAndOnly View Post
                          Mites tosta sellainen tarkistetaan?
                          Eli ongelma on oikeastaa sellainen että ensimmäistä n.15cm ei jaksa nostaa sen jälkeen luukku nousee kyllä.
                          Sama ongelma oli, ensin tuo nesteen tarkistus, pitää olla ihan piripintaan. Vararengas veks, samoin tunkki muistaakseni. Sitten klemmari auki ja säiliö irti (alaspäin).

                          Jos ei auta, niin jousen vaihtoon.



                          Osa 2.

                          -Kähmy
                          e46 325xi
                          Yamaha FZR 1000 EXUP
                          ex-e39 530i Touring

                          Comment

                          • O.K.
                            Moderator
                            • Nov 2003
                            • 4854
                            • Espoo

                            #58
                            Originally posted by Kähmy View Post
                            Sama ongelma oli, ensin tuo nesteen tarkistus, pitää olla ihan piripintaan. Vararengas veks, samoin tunkki muistaakseni. Sitten klemmari auki ja säiliö irti (alaspäin).

                            Jos ei auta, niin jousen vaihtoon.



                            Osa 2.

                            -Kähmy
                            Osat 2. ETK on väärässä, noita on siellä 2 kpl, eli myös hydrauliikkasylinterin vieressä on tuollainen iso kaasujousi.
                            Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                            Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                            E34 525i

                            Comment

                            • Kähmy
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2007
                              • 422
                              • Kempele

                              #59
                              Originally posted by O.K. View Post
                              Osat 2. ETK on väärässä, noita on siellä 2 kpl, eli myös hydrauliikkasylinterin vieressä on tuollainen iso kaasujousi.
                              Tästä tuntuu olevan hieman kahta tietoa, joidenkin mielestä yksi (jopa vempeleen itse vaihtaneiden), joidenkin mielestä kaksi. Wetteri vaihtoi mulle, pitää koittaa katsoa laskua, montako sinne meni...

                              Toi jousi on kuitenkin kai se kapistus, joka "potkaisee" luukun hieman auki ja hydrauliikka hoitaa loput.

                              -Kähmy
                              e46 325xi
                              Yamaha FZR 1000 EXUP
                              ex-e39 530i Touring

                              Comment

                              • O.K.
                                Moderator
                                • Nov 2003
                                • 4854
                                • Espoo

                                #60
                                Originally posted by Kähmy View Post
                                Tästä tuntuu olevan hieman kahta tietoa, joidenkin mielestä yksi (jopa vempeleen itse vaihtaneiden), joidenkin mielestä kaksi. Wetteri vaihtoi mulle, pitää koittaa katsoa laskua, montako sinne meni...

                                Toi jousi on kuitenkin kai se kapistus, joka "potkaisee" luukun hieman auki ja hydrauliikka hoitaa loput.

                                -Kähmy
                                TIS:ssä noiden kaasujousien vaihto-ohjeissa on erikseen kohta, miten pitää vaihto tehdä niissä autoissa, jossa on hydraulinen takaluukku, koska siellä vasemmalla on normaalia ahtaampaa. Ja kun itse meinasin ensin tuon vaihdon tehdä (lopulta teetin Laakkosella, kun sopivaa työkalua ei olisi saanut tehtyä hitsaamatta), niin tarkistin ja oli ne molemmilla puolilla.

                                Tuo yhden kaasujousen oletus voinee perustua siihen, että ETK antaa määräksi vain 1 ja itsekin aluksi oletin, että vasemmalla puolella hydraulisylinteri korvaa kaasujousen, mutta näin ei olekaan. Hydraulisylinteri ja kaasujousi ovat siellä rinnakkain.
                                Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                                Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                                E34 525i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎