Juu, juurikin viikko sitten omaani vaihdoin käsijarrukengät. Säädön tein kahva alhaalla ja vaijerit löysättyinä niin, että kun en jaksanut enää pyörittää renkaita, vähän löysäsin säätöjä, ehkä sen 1-2 napsua ja sen jälkeen kahva 4. pykälää ja vaijerit sopivalle ja hjuvalta tuntuu. Pitää kohtsillään käyttää konttorilla niin jännä nähä että onko hra kats.ins. samaa mieltä, mielestäni pelaa nyt hyvin ja tehoja piisaa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 käsijarru
Collapse
X
-
Kuten TJJ on koittanut toistaa, se 12 napsua ei ole painovirhe. Tuossa täytyy huomioida, että se löysäyksen lähtökohta on todella se, että renkaita ei enää saa pyöritettyä.
Levyjen vaihdon yhteydessä tein proseduurin virallisen ohjeen mukaan ja sopivasti katsastuksen jarrudynolla sitten lopullinen vaijereiden säätö. Molemmin puolin kirkkaasti (ja tasaisesti) yli 2 kN ja kahvan 1. pykälällä ei vastusta.
Vanhoilla levyillä, ruostuneella käsijarrurummulla homma ei varmastikaan mene noin helposti kohdilleen.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostEi se ole painovirhe. E46:ssa pitää löysätä 10 pykälää, E38:ssa 8 pykälää joten aika paljon noissakin käsketään löysäämään.
Kyllä E39:n käsijarru pitää vaikka sitä löysää 12 pykälää. Mutta jos jarrukengiksi laittaa jotkut sekundat jotka painuu kasaan, niin 12 pykälän säädöllä tuota saakin säätää aika usein. Joten silloin puolet vähempikin määrää riittää.
Originally posted by miq View PostJuu, juurikin viikko sitten omaani vaihdoin käsijarrukengät. Säädön tein kahva alhaalla ja vaijerit löysättyinä niin, että kun en jaksanut enää pyörittää renkaita, vähän löysäsin säätöjä, ehkä sen 1-2 napsua ja sen jälkeen kahva 4. pykälää ja vaijerit sopivalle ja hjuvalta tuntuu. Pitää kohtsillään käyttää konttorilla niin jännä nähä että onko hra kats.ins. samaa mieltä, mielestäni pelaa nyt hyvin ja tehoja piisaa.Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
-
Originally posted by Kentsu View PostTIS ilmeisesti ohjeistaa napsuttelemaan rengas irti paino poissa akselilta? Tuli vaan semmoinen hypoteettinen ajatus mieleen että vaijerit kirii itseään jos auto makaa painollaan ja on rengaskin paikallaan kun siitä pultin reiästä sohii... Jotta napsautukset olisi sitten erit jos akselit ei ole tyhjän päällä.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostEihän tuolla pitäisi olla mitään vaikutusta, koska ensimmäiseksi löysätään vaijerit ennen rummun säätöä.Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
-
Originally posted by Kentsu View PostSaanen kysyä, sulla kun on mahdollisesti tuo vaihto vielä jotenkuten muistissa, että oliko pahasti rummut sulla kuluneet? Monta naksautusta pitää vetää kahvasta jotta auto pysyy kaltevalla tasolla paikallaan? Elättelen vielä toiveita että tämän käsijarrun takia ei tarttis koko takajarruja uusia... Onneksi (vielä) ei vaijerit ole porsineet.
Minä vaihdoin autoon uudet levyt, jarrupalat sekä käsijarrun kengät kaksi vuotta sitten. Käsijarrun palat oli Boschit, niitä sai säätää aika usein koska jo lyhyen käytön jälkeen käsijarrua piti vetää yli 14 pykälää jotta se edes jotenkin piti. Nyt sitten kypsyin tuohon ja purin jarrut: käsijarrut palat olivat kuluneen melkein loppuun toisesta reunasta molemmin puolin, materiaali oli omituisen pehmeää ja kenkien metallirunko oli ruosteessa.
Kiroilin taas tarvikeosia (ja vannoin lopettavani niiden ostamisen jatkossa) ja kaivoin esiin autossa alunperin olleet palat. Ne oli vielä loistavassa kunnossa noihin Boscheihin verrattuna joten hioin ne, puhdistin rummun sisäpinnan ja kasasin jarrut. Ja kyllä nyt taas pitää ja tuntuma on hyvin jämäkkä eikä sellainen pehmeä mössö kuten Boscheilla. Noissa alkuperäisissä paloissa kitkapinnan materiaali oli täysin erilainen kuin Boscheissa, lisäksi laitoin takaisin alkuperäiset kiinnitystapit ja jouset, nekin oli paremmassa kunnossa.
Joten jos ostat uudet jarrupalat, niin kannattaa vakavasti harkita alkuperäisten ostoa.
Comment
-
-
Voisiko joku valaista minulle mistä helvetistä johtuu että e39:n käsijarru on yksi helvetti?
Eli tarinani:
Vein katsastukseen autoni, jossa todettiin käsijarrun vasen puoli heikoksi, olemattomaksi. Vein sen korjaamolle komennolla "käkkä katsastuskuntoon". Sain autoni takaisin, koitin mäessä eikä auto pysynyt loivasaskaan mäessä! Siis olin juuri hakenut autoni huollosta!! Menin takaisin, vaadin että hyvitetään tää "korjaus" ja tehdään kuten pitää. Sovittiin uusi aika ja että tällä kertaa vaihdettaisiin ihan osia. No, vaihdettiin osia, haen auton, testaan mäessä, hyvin pitää. En tajunnut vauhdista testaa, joten menin katsastamaan niin tällä kertaa OIKEA oli tehoton.
Ajoin taas ko huoltoon että MITÄ VITTUA NYT OIKEASTI ja he olivat :O :O lupasivat korjata asian ja käydä leimaamassa auton maksutta. No nyt sain auton katsastettuna, maininnalla "vasen käsijarru aluksi heikko" .. en huomannut tuota kun hain autoa joten jäi kysymättä ja en enää kehtaisi marista kun tää nyt on ollut yks farssi. Lopullinen mittaus käsijarrulle on 2.0 2.0 ... Auto kyllä pysyy loistavasti mäessä mutta en jaksa uskoa että ero olisi 0%, ehkä 50% ... ? Samahan se nyt on kun on leima autossa ja auto pysyy mäessä mutta silti? Uutta osaa autossa on kengät ja vissiin levyt (huoltokirjan mukaan).Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
Comment
-
-
Originally posted by Alfredson View PostVoisiko joku valaista minulle mistä helvetistä johtuu että e39:n käsijarru on yksi helvetti?
Eli tarinani:
Vein katsastukseen autoni, jossa todettiin käsijarrun vasen puoli heikoksi, olemattomaksi. Vein sen korjaamolle komennolla "käkkä katsastuskuntoon". Sain autoni takaisin, koitin mäessä eikä auto pysynyt loivasaskaan mäessä! Siis olin juuri hakenut autoni huollosta!! Menin takaisin, vaadin että hyvitetään tää "korjaus" ja tehdään kuten pitää. Sovittiin uusi aika ja että tällä kertaa vaihdettaisiin ihan osia. No, vaihdettiin osia, haen auton, testaan mäessä, hyvin pitää. En tajunnut vauhdista testaa, joten menin katsastamaan niin tällä kertaa OIKEA oli tehoton.
Ajoin taas ko huoltoon että MITÄ VITTUA NYT OIKEASTI ja he olivat :O :O lupasivat korjata asian ja käydä leimaamassa auton maksutta. No nyt sain auton katsastettuna, maininnalla "vasen käsijarru aluksi heikko" .. en huomannut tuota kun hain autoa joten jäi kysymättä ja en enää kehtaisi marista kun tää nyt on ollut yks farssi. Lopullinen mittaus käsijarrulle on 2.0 2.0 ... Auto kyllä pysyy loistavasti mäessä mutta en jaksa uskoa että ero olisi 0%, ehkä 50% ... ? Samahan se nyt on kun on leima autossa ja auto pysyy mäessä mutta silti? Uutta osaa autossa on kengät ja vissiin levyt (huoltokirjan mukaan).
Comment
-
-
Originally posted by Alfredson View PostVoisiko joku valaista minulle mistä helvetistä johtuu että e39:n käsijarru on yksi helvetti?
Eli tarinani:
Vein katsastukseen autoni, jossa todettiin käsijarrun vasen puoli heikoksi, olemattomaksi. Vein sen korjaamolle komennolla "käkkä katsastuskuntoon". Sain autoni takaisin, koitin mäessä eikä auto pysynyt loivasaskaan mäessä! Siis olin juuri hakenut autoni huollosta!! Menin takaisin, vaadin että hyvitetään tää "korjaus" ja tehdään kuten pitää. Sovittiin uusi aika ja että tällä kertaa vaihdettaisiin ihan osia. No, vaihdettiin osia, haen auton, testaan mäessä, hyvin pitää. En tajunnut vauhdista testaa, joten menin katsastamaan niin tällä kertaa OIKEA oli tehoton.
Ajoin taas ko huoltoon että MITÄ VITTUA NYT OIKEASTI ja he olivat :O :O lupasivat korjata asian ja käydä leimaamassa auton maksutta. No nyt sain auton katsastettuna, maininnalla "vasen käsijarru aluksi heikko" .. en huomannut tuota kun hain autoa joten jäi kysymättä ja en enää kehtaisi marista kun tää nyt on ollut yks farssi. Lopullinen mittaus käsijarrulle on 2.0 2.0 ... Auto kyllä pysyy loistavasti mäessä mutta en jaksa uskoa että ero olisi 0%, ehkä 50% ... ? Samahan se nyt on kun on leima autossa ja auto pysyy mäessä mutta silti? Uutta osaa autossa on kengät ja vissiin levyt (huoltokirjan mukaan).
Ai niin, tuossahan sulla lukeekin, että sulla on jo autossa uudet jarrukengätkin...hmmm, merkillistä tosiaan...Last edited by Havis; 10-12-2008, 14:14."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostKuten TJJ on koittanut toistaa, se 12 napsua ei ole painovirhe. Tuossa täytyy huomioida, että se löysäyksen lähtökohta on todella se, että renkaita ei enää saa pyöritettyä.
Originally posted by Alfredson View PostVein sen korjaamolle komennolla "käkkä katsastuskuntoon".
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View Post
Rule number one: Älä vie korjaamolle, ei ne mitään osaa. Jos et voi itse korjata, 12v vanha Bmw ei ole sinua varten.
Alkuperäiseen asiaan niin käsijarrun muita tunnusmerkkejä on se että taaksepäin tuo on pitäny aina helvetin hyvin ja jos auto on esim lämpimässä hallissa ollut niin kärmä pitää hyvin molemmilla pyörilläToistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
Comment
-
-
Originally posted by T.H.O.M.A.S View PostSäätöruuvien löytäminen pyöränpultinreiästä on vähän hankalaa mutta ne kun löytää itse säätö on helppoa ruuvia vaan ylös/alas mutta jos purkaa jarruja niin että saa jarrulevyt pois edestä niin siinä samalla voi putsailla jarrut ja näkee onko kengät kulunut ja että säädöt liikkuu jne,itse kun jouduin säätöhommiin niin purin jarrut koska en ollut aikaisemmin säädellyt E39n jarruja
520d touring 2001 nuo säätöruuvit ei ollut alhaalla vaan ne oli suoraan taaksepäin, vinkkinä jos jollain muuallakin on kadoksissa ruuvit kun alhaalta hakee
Comment
-
-
E39 530da -00
Juu kiitos ketjun kirjaajille. Itselläkin pomppas käsijarrusta.
Nooh pihalla pakkasessa tänään samalla kun talvikumit alle niin säätelin paloja lähemmäs...tässäkin mallissa tosiaan rullat sijaitsee klo 15.00 tai hieman yli. Vänkärin puoli ei enään pyörinyt vaikka liottelin kopistelin....tein hätä ratkaisun ja säädin kahvan vaijerin säätöä....kesällä sitten hilut sisälle uusiksi jos nyt menee läpi. 3-4 asennossa vasta stoppaa kun alkaa rullaan lievässä alamäessä saa nähdä riittääkö nihilisteille...
ps on se aika turha koko kässäri pykälä, kun tomaattia ei saa parkkiin edes jos P ei ole päällä:think
-Teijo
Comment
-
-
Itellä läks 96 528i pitämään aivan tasan, kun vaihdoin uudet kengät ja säädin ns. oikeaoppisesti.
1. vaijerit löysälle kabiinista
2. uudet kengät sisälle ja säätää ne kiinni rumpuun, niin ettei pyörä pyöri enää käsivoimin, sitten 1-5 napsua löysälle, niin että pyörä pyörii taas ongelmitta
3. Vaijerit tiukalle.
Näin ainakin itellä läks pitämään loistavasti ja molemmilta puolilta tuli tasan sama tulos. Totta kai kaikkien osien puhdistus ja linkkujen nivelen käsittely kuparitahnalla tuossa välissä, kuin myös rummusta pienen pykälän pois hinkkaus virsikirjalla.
.jussie46 318i M-sport-I -kauppakassi
Subaru Impreza WRX Sti
Skoda Octavia 1U -käyttis
ex. e46 330d touring
ex. e39 528i shadowline M5-Look
Comment
-
-
Olen etsinyt linkkiä, jossa kerrottaisiin käsijarru vaijerin vaihdosta yksityiskohtaista tietoa. Kädettömänä insinöörinä soitin korjaamoon, jotta paljon maksaa jarruvaijerin vaihto bemmiin ja hinta oli sitä luokkaa, että pakko hankkia kädet ja mitätöidä koulutus. Aloin siis hommiin sen enempiä miettimättä ja virhepisteitä alkoi ropisemaan, kun vetelin suutuspäissäni vanhan vaijerin kuikkaan. Onko mitään mitään muuta keinoa saada auto leimakuntoon, kuin viemällä se korjaamolle? Pystyykö siis uutta vaijeria "uittamaan" paikalleen millään keinoin purkamatta koko autoa osiin?
:think-----------------------------------
320d STW -08
aikaisempaa kalustoa:
525 e39 -01, 2x e39 530d, c220 MB, e270 MB, VW pasuuna 1.mahoton, VW poloinen, VW vento, Audi A4, pari ranskalaista, Skooda Octaavia, Fiat uuno
Comment
-
Comment