Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528 99-> Kattiongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • temppu928
    Newbiemmer
    • Apr 2005
    • 12

    e39 528 99-> Kattiongelma

    Terve kaikille,

    käytin ton vastasaapuneen 528 Touringin katsastuksessa ja setä siellä ei ollut tyytyväinen lambda-arvoon - näytti 1,07 eli laihaa, raja-arvo 1,03.
    Ongelma siis on joko anturit taikka katit.
    Tässä mallissahan katit on suoraan pakosarjassa kiinni ja ilmeisesti tarvikekatin laitto ei ole kaikista helpoin. Onko jollakulla tullut eteen luovaa ratkaisua, uudet pakosarjakatit maksaa 6xx,-/kpl + työ.

    Kiitos jeesistä etukäteen
    B528iaT
    P928S
    P928GT6
  • mailman
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 8003
    • Vantaa

    #2
    Ihan vaan uteluna, että olihan kone _oikeasti_ lämmitetty ennenkuin konttuurille tuon ajoit mittaukseen? :think
    G01 ///M40i '19
    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
    E39 ///M5 '00

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9142
      • Oulu

      #3
      Originally posted by temppu928 View Post
      käytin ton vastasaapuneen 528 Touringin katsastuksessa ja setä siellä ei ollut tyytyväinen lambda-arvoon - näytti 1,07 eli laihaa, raja-arvo 1,03.
      Ongelma siis on joko anturit taikka katit.
      Jos HC ja CO olivat rajoissa, katalysaattoreiden pitäisi olla kunnossa. Oliko mittaus luotettava, jäännöshappi alle raja-arvon? Jos kuitenkin ensin luetuttaisit vikakoodit ja tarvittaessa mittautat lambdat. Imuvuoto? Miten moottori käytännössä toimii?

      All about lambda sensors
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • temppu928
        Newbiemmer
        • Apr 2005
        • 12

        #4
        Kiitos vastauksista.
        Juttelin tuntijan kanssa ja koska HC-arvot oli normaalit eli 4(idle) ja 7(+2000rpm) niin epäili vian piilevän muualla kuin kateissa. Hieman täristäen käy tyhjäkäyntiä eli asentotunnistin tms voisi olla huonona tai vuoto jossain. Ensi viikolla menee testeriin. Toivottavasti selviää siinä. Ei viitsisi hupiin vaihdella katteja...

        edit: CO2 oli 15 (idle) ja 14,7 (+2000rpm) eli jälkimmäinen kait on poskellaan?
        Last edited by temppu928; 15-08-2007, 16:12.
        B528iaT
        P928S
        P928GT6

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9142
          • Oulu

          #5
          Kaino pyyntö taas vastaisen varalle: Mikäli keskustelussa viitataan päästöarvoihin, liitetään ne viestiin täydellisenä. Ettei tarvi arpoa ja kysellä niitä muita asiaan vaikuttavia tietoja useaan kertaan.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • temppu928
            Newbiemmer
            • Apr 2005
            • 12

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Kaino pyyntö taas vastaisen varalle: Mikäli keskustelussa viitataan päästöarvoihin, liitetään ne viestiin täydellisenä. Ettei tarvi arpoa ja kysellä niitä muita asiaan vaikuttavia tietoja useaan kertaan.
            Sorry, kaivelen tuon tarkastuskortin ja postaan päästötiedot. Itse sen verran nOOb kattipelien kanssa, kun tottunut ropaamaan saastuttavia pelejä
            B528iaT
            P928S
            P928GT6

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9142
              • Oulu

              #7
              Originally posted by temppu928 View Post
              Sorry, kaivelen tuon tarkastuskortin ja postaan päästötiedot. Itse sen verran nOOb kattipelien kanssa, kun tottunut ropaamaan saastuttavia pelejä
              No hätä! Tämä oli lähinnä yleisellä tasolla kohdistettu toivomus.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • temppu928
                Newbiemmer
                • Apr 2005
                • 12

                #8
                Pakokaasupäästöt

                tarkastuskortin karua kertomaa:

                __________co%____HCppm____O2____CO2____Lambda
                tyhjäkäynti.0,068.......4..........1,05.....15,0.. ........-
                >2000rpm...0,003.......7..........1,30......14,7.. .....1,064

                Herättääkö ajatuksia vikakohteesta? Saamani tiedon mukaan HC-arvon pitäisi olla sataluvuilla, mikäli vika olisi kateissa?
                Edelleen kiitos kaikesta avusta.
                Last edited by temppu928; 16-08-2007, 12:17. Reason: siistitty
                B528iaT
                P928S
                P928GT6

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Tuo lambda on laskennallinen suure, ei sinänsä kerro käykö se kone laihalla vai rikkaalla. Putkessa vuotoa kenties kun happikin kipuaa tuonne asti? Siihen viittaisi, ei tuolla vialla ainakaan kattien kanssa ole tekemistä.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • temppu928
                    Newbiemmer
                    • Apr 2005
                    • 12

                    #10
                    Tänään ilmeni uusi piirre: Auto seissyt pari tuntia ja starttauksen jälkeen liikkeelle lähtiessä (automaattivaihde) rupeaa "nykimään" eli kun kiekat putoaa vaihdetta kytkiessä, niin alkaa tyhjäkäynti seilaamaan. Voikos olla ilmamassamittariongelma tai alipaineletku irti jostain?
                    B528iaT
                    P928S
                    P928GT6

                    Comment

                    • temppu928
                      Newbiemmer
                      • Apr 2005
                      • 12

                      #11
                      Tarkennus

                      Testatessa auto "nytkyttää" vain pakilla, ei lainkaan eteenpäin ajaessa????
                      B528iaT
                      P928S
                      P928GT6

                      Comment

                      • Fabsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1754

                        #12
                        Vikakoodin lukuun vaan se auto. Ei se arvailemalla parane. Varmaan joku tunnistin paskana.
                        AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                        ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                        e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                        e30 318i -88

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #13
                          Originally posted by Fabsu View Post
                          Vikakoodin lukuun vaan se auto. Ei se arvailemalla parane. Varmaan joku tunnistin paskana.
                          Jep. tuohan se on eka homma näiden uudempien vianhaussa. Ja kympillä selviää pelkästä koodienlukemisesta.

                          Katalysaattori ei muuten vaurioidu juuri muuten kuin mekaanisesti,eli on lähes ikuinen jos ei kiveen aja sitä, kun ei lyijyllistä bensaakaan liiemmäälti missään voi enää tankata. melkein aina vika on jossain muualla.

                          Comment

                          • 740i
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2007
                            • 63
                            • Vaasa

                            #14
                            Originally posted by WSE1 View Post
                            Katalysaattori ei muuten vaurioidu juuri muuten kuin mekaanisesti,eli on lähes ikuinen jos ei kiveen aja sitä, kun ei lyijyllistä bensaakaan liiemmäälti missään voi enää tankata. melkein aina vika on jossain muualla.
                            No ei ihan näin, materiaali irtoaa vanhemmittaan (yli 100tkm) ja voi tukkiintua taikka tyhjentyä koko katti. Ainakin V8 bemareissa tyypillistä.

                            Toki tässä tapauksessa vikaa muualla koska HC on noin hyvä.
                            ---
                            X6 -09
                            Ex:
                            X5 -08
                            9 x Mercedes
                            740i -98

                            Comment

                            • temppu928
                              Newbiemmer
                              • Apr 2005
                              • 12

                              #15
                              Kiitos jeesistä. Menee maanantaina testeriin. Eli hyvä HC-arvo puoltaa katin eheyttä?
                              B528iaT
                              P928S
                              P928GT6

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎