Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 paukahtaa oikealle kääntäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makeclick
    BTCF Member
    • Mar 2005
    • 268
    • Turku

    e39 paukahtaa oikealle kääntäessä

    Mahtaako ketään osata selittää mikä vaivaa (katsastusasema ei osannut)?

    Jos ajaa kovaa oikealle kääntyvään mutkaan. Jostain (omasta mielestä vasemmasta etupyörästä, mutta joku sanoi että kuullostaisi vasemmalta takapyörästä) kuuluu yhtäkkiä järkyttävä paukahdus ja jos jatkaa kääntämistä kuuluu jatkuvasti myös kahinaa. Olen tarkistanut ettei mikään ole kahnannut mihinkään, mutta ääni kuuluu. Paukahdus ja kolina ääniä tulee myös joskus kiihdytyksen jälkeen jos ykkösellä kiihdyttää rivakasti.

    Ääni tuli aika pian kuskinpuolen alatukivarren vaihdon jälkeen (motonet alatukivarsi). Myyjät on sanonut, ette se ei voi siitä johtua jos se ei katsastuksessa klappaa.
    Last edited by makeclick; 20-12-2007, 00:54. Reason: Yö-vuorossa kirjotettu ja oli enemmän sekava ku nyt.
    Harrastepaholainen 335d:
    Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
    Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h
  • makeclick
    BTCF Member
    • Mar 2005
    • 268
    • Turku

    #2
    eikö kellää oo samaa ongelmaa ollu?
    Harrastepaholainen 335d:
    Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
    Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

    Comment

    • janneholm
      Bimmer Rookie
      • Mar 2007
      • 77
      • Seinäjoki

      #3
      Nii siis miten kiihdyttäessä suoraan vai mutkas? Kuulostais oudolta jos suoraan kiihdyttäessä nopeasti paukkuis etupäästä... :think Ei renkaat rapsi minnekkää? Voiskohan se olla ohjauskulmissa sitte? Niin ja vaihdoitko molemmat vai vain toiselle puolelle???

      Tosi oudolta kyllä kuulostaa tuollanen vika...
      BMW E91 320D -07 Touring 163hp
      Ex BMW E36 320I -98 Touring 150hp
      Ex BMW E34 525I -92 Touring 192hp
      Ex BMW E28 520I -87

      Comment

      • -Mage-
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 295
        • Vantaa

        #4
        Onko tukivarsi kiinnitetty niin että on ns. oikeassa asennossa? Eli niin että ei roiku vaan on esim. tunkilla painettu jousi/iskari kasaan, kiinnitetty siis ikään kuin auton massa olisi päällä.
        Toinen mikä tulee heti mieleen on jousi, eli onko jousi oikeassa asennossa jousilautasella.

        Comment

        • Gyrus
          Bimmer Rookie
          • Apr 2007
          • 72

          #5
          Tietämättä tarkkaa bemarin rakennetta niin..

          Jos se kuuluu takaa niin vois olla vetoakselin nivel. Testaa tämä peruuttamalla vähän kovempi vetopäällä vähän mutkitellen, paukkuuko?
          Plymouth Duster -70, BMW 520dx F11 -16

          Comment

          • janneholm
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 77
            • Seinäjoki

            #6
            Vanhas e28 kans kuulu sellanen aika pieni paukahdus ku vaihto vaihteita ja nosti kytkintä. Ei littyyny mitenkään ratin kääntämiseen.

            Epäilin ristikkoniveltä ja sit myin sen auton. No uus omistaja sitte sano et vaihto takakelkan puslat ja pauke hävisi sillä. Tiiä sitte...
            BMW E91 320D -07 Touring 163hp
            Ex BMW E36 320I -98 Touring 150hp
            Ex BMW E34 525I -92 Touring 192hp
            Ex BMW E28 520I -87

            Comment

            • Behemoth
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 562

              #7
              Jousi poikki?
              Last edited by Behemoth; 22-12-2007, 00:11.
              E66 730Ld LCI

              ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

              Comment

              • makeclick
                BTCF Member
                • Mar 2005
                • 268
                • Turku

                #8
                Originally posted by janneholm View Post
                Nii siis miten kiihdyttäessä suoraan vai mutkas? Kuulostais oudolta jos suoraan kiihdyttäessä nopeasti paukkuis etupäästä... :think Ei renkaat rapsi minnekkää? Voiskohan se olla ohjauskulmissa sitte? Niin ja vaihdoitko molemmat vai vain toiselle puolelle???

                Tosi oudolta kyllä kuulostaa tuollanen vika...
                Kiitoksia monista viesteistä. Kyllä se suoraankin paukkuu.. kääntäessä ei jos ei käännä oikealle. Renkaat ei ota kiinni. Toiselle puolelle. sinne vasemmalle puolelle minne se rasitus tuleekin.
                Harrastepaholainen 335d:
                Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                Comment

                • makeclick
                  BTCF Member
                  • Mar 2005
                  • 268
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by -Mage- View Post
                  Onko tukivarsi kiinnitetty niin että on ns. oikeassa asennossa? Eli niin että ei roiku vaan on esim. tunkilla painettu jousi/iskari kasaan, kiinnitetty siis ikään kuin auton massa olisi päällä.
                  Toinen mikä tulee heti mieleen on jousi, eli onko jousi oikeassa asennossa jousilautasella.
                  Joo. Kiinnitin sen ns. ajoasennossa eli laskin pyörän ihan omalle painolle ennen
                  kuin kiristin. Jousikin tutkittii katsastuksessa ja ei tule siitä se paukahdus. Paukahdus tulee vasta kun mutkaan mennään vähän kovempaan ja tarpeeksi tulee G-voimia niin jossain vaiheessa joku antaa periksi. Mut kiitos paljon vastauksesta.
                  Harrastepaholainen 335d:
                  Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                  Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                  Comment

                  • makeclick
                    BTCF Member
                    • Mar 2005
                    • 268
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by Gyrus View Post
                    Tietämättä tarkkaa bemarin rakennetta niin..

                    Jos se kuuluu takaa niin vois olla vetoakselin nivel. Testaa tämä peruuttamalla vähän kovempi vetopäällä vähän mutkitellen, paukkuuko?
                    Hmm.. täytyy kokeilla :think . Vähän kyl olis outoo jos 140 000km ajetusta olis toi kulunu.. mut voihan siellä olla valmistusvikoja.
                    Harrastepaholainen 335d:
                    Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                    Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                    Comment

                    • makeclick
                      BTCF Member
                      • Mar 2005
                      • 268
                      • Turku

                      #11
                      Vaikee selittää, mutta se kuitenkin tulee rasituksen alla kun painoa tulee käännöksessä tarpeeksi vasemmallepuolelle. Kääntäly ei ratkase vaan se että kuinka kova sivuttaispitö ja paino kohdistuu vasempiin renkaisiin. Vähän kun menis kurviin ku formula formula ni se paukahtaa ku rasitus on tietyssä kohdassa.
                      Voisko kallistuksenvakaus olla vikana? Miten se ilmenee jos se olis siitä? Jos se oliski takapäässä se vika ni mikä siellä vois paukahtaa? ne jotkut isot puslat?
                      Harrastepaholainen 335d:
                      Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                      Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                      Comment

                      • janneholm
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2007
                        • 77
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Oli tosiaan niinku edellä mainitsin 520:ssä kelkan puslat aivan riekaleina. Koita päästä auton alle kurkkimaan.. Suljet vaan kaikkia vaihtoehtoja yksitellen pois, kyllä sieltä vika jossakin vaiheessa löytyy.

                        Tuli muutes tässä mieleen että vois kenties kokeilla eri renkailla paukkuuko, tuskin sillä lähtee mutta eihä sitä koskaa tiedä

                        Kardaani ja sen nivelet ei taida tätä vikaa aiheuttaa, jos kuuluu vain oikealle kännettäessä..

                        Onkos muuten lukkoperä??? Siinä vikaa?????
                        BMW E91 320D -07 Touring 163hp
                        Ex BMW E36 320I -98 Touring 150hp
                        Ex BMW E34 525I -92 Touring 192hp
                        Ex BMW E28 520I -87

                        Comment

                        • goldenm
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 544

                          #13
                          Onkos kallistuksenvakaajien yhdystangot kunnossa? Eli toisinsanoen "koiranluut"? Niistä tuntee välyksen käsilläkin aika helposti..
                          Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                          Comment

                          • -Mage-
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2005
                            • 295
                            • Vantaa

                            #14
                            Laitetaan nyt vielä pari ehdotusta;
                            -Iskarin yläpäät kunnossa?
                            -Lämpeneekö vanne ajossa, laakkeri.

                            Comment

                            • makeclick
                              BTCF Member
                              • Mar 2005
                              • 268
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by janneholm View Post
                              Oli tosiaan niinku edellä mainitsin 520:ssä kelkan puslat aivan riekaleina. Koita päästä auton alle kurkkimaan.. Suljet vaan kaikkia vaihtoehtoja yksitellen pois, kyllä sieltä vika jossakin vaiheessa löytyy.

                              Tuli muutes tässä mieleen että vois kenties kokeilla eri renkailla paukkuuko, tuskin sillä lähtee mutta eihä sitä koskaa tiedä

                              Kardaani ja sen nivelet ei taida tätä vikaa aiheuttaa, jos kuuluu vain oikealle kännettäessä..

                              Onkos muuten lukkoperä??? Siinä vikaa?????

                              Juu täytyy yrittää vaa ettii. Toi puslajuttu on kuulema vaa tosi vaikee tutkii.

                              Lukkoperää ei ole (göd dämed). Itseasiassa kesärenkaat on tuumakooltaan isommat. Paukahdus tulee kovemmin ja helpommin sillon.. eli kun renkaaseen kohdistuu tietty voima kääntäessä niin se rasittaa sillon renkaan camper kulmaa (vai mikä se kallistuskulma nyt onkaa).

                              Eli jos olis nii bodari et ottais renkaan ylä ja alapäästä kiinni ja taittais sitä auton alle päin niin pitäis paukahtaa periaatteessa. En usko et sellasta bodarii kyl on olemassa, että jaksais vääntää yhtäkovin ku mitä se auto painaa+ kaarteen lisäämä paino.
                              Harrastepaholainen 335d:
                              Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                              Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎