Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ABS pulma ***Ratkaistu vihdoin***

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    E39 ABS pulma ***Ratkaistu vihdoin***

    Eli pidemmän aikaa ollut sellainen vika/ominaisuus tossa omassa pommissa (e39 523i -96) että terävään töyssyyn kun ajaa niin sytyttää ABS valon...vika paikallistettu oikeaan etupyörään mm Carsoftilla sekä Laakkosella. Tänään sitten aamupäivällä ABS valo syttyi eikä sammu vikakoodit nollaamallakaan. Oma päätelmä oli että anturilta on johto osittain poikki ja se katkaisee yhteyden töyssyyn ajaessa. Laitettin sitten uusi anturi Laakkosella ja nollattiin vikakoodit. Homma näytti onnistuneen sillä ja ajoin auton hallista ulos. Kun pääsin ulos niin valo syttyi taas. Eipä muuta kuin kierros talon ympäri ja uusi yritys...Luettiin vikakoodit ja taas herjaa oikeata etupyörän nopeussignaalia..12km/h nopeus jossa katkeaa yhteys.

    Missäköhän mahtaa olla vika...laakerin tunnistinpinta näytti silmämääräisesti olevan kunnossa mutta laakerissa huomattiin pieni klappi joten sen vaihdan jokatapauksessa.

    Boxivikaan en itse usko kun toi on tosiaan tehnyt puolisen vuotta noin että aina kun oikea etupyörä osuu terävään kuoppaan tai joustaa syvemmälle niin ABS valo syttyy. Nyt se perkele ei vaan sammu..aikaisemmin sammui kun sammutti virrat ja käynnisti uudestaan ja ajoi pari metriä.

    Ratkaistu..ratkaisu löytyy post 65 kohdalta..toki välissä on sattunut ja tapahtunut vaikka mitä.
    Last edited by Robi; 25-08-2008, 22:42.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

  • Haukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 1366
    • Valkeala

    #2
    Aika uskomatonta jos laakerin välys aiheuttaa abs-anturin sekoilua... mutta kaikki on mahdollista, jos laakerinvaihto ei auta niin kai siinä sitte joku piuha osittain poikki/maissa anturilta eteenpäin
    Mutta jos se on aina samassa nopeudessa se vika, niin luulis että se on oltava se vika siinä tunnistinpinnassa tai sitten anturissa.
    Last edited by Haukkis; 10-01-2008, 19:31.

    Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

    Comment

    • Robi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 7606
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Haukkis View Post
      Aika uskomatonta jos laakerin välys aiheuttaa abs-anturin sekoilua... mutta kaikki on mahdollista, jos laakerinvaihto ei auta niin kai siinä sitte joku piuha osittain poikki/maissa anturilta eteenpäin
      Mutta jos se on aina samassa nopeudessa se vika, niin luulis että se on oltava se vika siinä tunnistinpinnassa tai sitten anturissa.
      Niin..siis alle 12 km/h nopeudella ei syty valo, mutta heti kun nopeus ylittää sen 12km/h niin syttyy eikä sitten sammu. Laakerissahan on anturin "rataspyörä" siinä suojamuoviin integroituna joten jos se on ottanut osumaa laakerin väljyyden johdosta.
      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
      Tiedustelut priva tai 0452210069

      Current
      E61 530d
      E39 530d
      E39 520iA
      E46 330xd
      E28 528i

      Comment

      • stiguE39
        Newbiemmer
        • Sep 2007
        • 9

        #4
        Hiukan aloittajan aiheesta poiketen. Itellä on semmonen ongelma että ABS ja luistonesto valot syttyvät lhes heti kun nopeus nousee yli kävelyvauhdin. Kävin lukemassa vikakoodit tänään (11.1/08), ja tulos oli ettei vikaa ole, mutta pelkääjänpuolen ABS-anturi on pullistunut hiukan pois paikaltaan. Näin sanoi merkin valtuutettu huoltoliike. Voiko anturin "ilmaväli" olla liikaa mikä aiheuttaisi ABS:n ja luistoneston pudottamisen pois päältä? Autona E39 -97 528i automaatti.

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by stiguE39 View Post
          Hiukan aloittajan aiheesta poiketen. Itellä on semmonen ongelma että ABS ja luistonesto valot syttyvät lhes heti kun nopeus nousee yli kävelyvauhdin. Kävin lukemassa vikakoodit tänään (11.1/08), ja tulos oli ettei vikaa ole, mutta pelkääjänpuolen ABS-anturi on pullistunut hiukan pois paikaltaan. Näin sanoi merkin valtuutettu huoltoliike. Voiko anturin "ilmaväli" olla liikaa mikä aiheuttaisi ABS:n ja luistoneston pudottamisen pois päältä? Autona E39 -97 528i automaatti.
          Näin ne Laakkosella kertoi...eli jos anturi on liian kaukana vastapinnasta...(yli 2mm) niin se ei saa enää yhteyttä. Anturi kuitenkin toimii ja siksi sammuu valot aina kun virrat sammuttaa ja käynnistää auton uudestaan. Eli uutta anturi vaan niin pitäisi sun tapauksessa alkaa pelittämään. Mä vaihdan omaani laakerin ja ihmettelen sitten lisää.
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • MakeH
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1170
            • Vantaa

            #6
            Joko tuo on selvinnyt? Viallinen ABS yksikkö herjaa usein noin, eli jotain anturia. E39:ssä tämä vikaantuu melko usein, syynä luultavasti tuo asennuspaikka, eli pakosarjan vieressä. Itse käärin 530D:ssä ABS yksikön kuumuuden kestävään kankaaseen, jotta lämmönvaihtelut ei ole niin isoja.

            Comment

            • Robi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 7606
              • Vantaa

              #7
              Hiukan päivitystä...eteen uusittu nyt anturi sekä laakeri. Vikavalot tuli nollattua Carsoftilla ja ne sammui niinkuin oletinkin. peruutin tallista ulos jäistä ylämäkeä ja luistonesto toimi mielestäni normaalisti. Valot pysyi sammuksissa. Sitten käänsin keulan ympäri ja lähdin pihasta pois. Jäisellä tiellä luistonesto vilkutti kun valutin vapaalla eteenpäin. Lähdin asvalttitielle niin luistonesto jarrutti takapyöriä eikä auto tuntunut menevän mihinkään..nopeutta siis noin 10km/h. painoin luistoneston pois napista niin rupesi kulkemaan normaalisti. Auto toimi hyvin kunnes painoin taas luistoneston nappia..takapyörät miltei pysäytti auton. Eli luistonesto pois päältä ja nopeutta nostamaan...noin 60km/h kun oli nopeutta myös ABS valo syttyi. Sen jälkeen valot ei ole sammunut...toki nollannut en ole vikakoodeja uudestaan.

              Eli mikäköhän mahtaa olla vikana kun nyt ongelma onkin takapäässä eikä edessä niinkuin aikaisemmin? Ennen laakerinvaihtoa pystyi myös nollaamaan vikakoodin ja silloin jarruttaessa tuntui oikealta edesta sille kuin pyörä olisi jatkuvasti liukkaalla ja abs pätkisi jarrua...nyt uudella laakerilla ei tehnyt enää sitä vaan vika siirtyikin takapyöriin.
              Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
              Tiedustelut priva tai 0452210069

              Current
              E61 530d
              E39 530d
              E39 520iA
              E46 330xd
              E28 528i

              Comment

              • Spetke
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 3450
                • Janakkala

                #8
                Onko autossa kaikki neljä rengasta samankokoiset ja kuluneet tasaisesti?
                Minkälaiset rengaspaineet? Pehmeät kitkat?
                Ettei ole vierintä nopeus eroavaisuuksia:think
                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                Comment

                • seidltuning
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 1941
                  • Vantaa

                  #9
                  kyllä se vähän vaikuttaisi yksikkö vialta...useasti herjaa myös vasenta taka-anturia
                  G30 530e Sedan
                  E30 325i Cabriolet

                  Comment

                  • 10+
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 2084
                    • Nivala

                    #10
                    Jos yksikkö on pimeä luistonestoa ei ole päällä ollenkaan. Valo palaa kokoajan ja sitä ei saa napista sammumaan.
                    E39 M5 -00

                    Ex E60 530Da M-Sport -04
                    Ex E39 M5 -00
                    Ex E39 M5 -00 Individual
                    Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                    Ex E36 3.0 M3 -93
                    Ex E36 2.5 Cabrio -94
                    Ex E36 3.2 M3 -97
                    Ex E36 2.5 Coupe -93

                    Comment

                    • Robi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 7606
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by Spetke View Post
                      Onko autossa kaikki neljä rengasta samankokoiset ja kuluneet tasaisesti?
                      Minkälaiset rengaspaineet? Pehmeät kitkat?
                      Ettei ole vierintä nopeus eroavaisuuksia:think
                      Jep..noin kaksi kuukautta vanhat 245/40-18 kitkat. Kaikissa samat paineet. Toimi alkuun noilla kumeilla täysin normaalisti. Aikaisemmin vika tuli päälle kun ajoi terävään töyssyyn..nyt riittää kun ajaa eteenpäin. Pitäis paska leimata ja rupee temput loppumaan kesken...nyt jo mennyt anturiin ja laakeriin turhaan rahaa..ei viittis ostella uusia osia jatkuvasti...loppuu pelimerkit pian:think
                      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                      Tiedustelut priva tai 0452210069

                      Current
                      E61 530d
                      E39 530d
                      E39 520iA
                      E46 330xd
                      E28 528i

                      Comment

                      • seidltuning
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 1941
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by 10+ View Post
                        Jos yksikkö on pimeä luistonestoa ei ole päällä ollenkaan. Valo palaa kokoajan ja sitä ei saa napista sammumaan.
                        ei kaikissa tapauksissa olen nähnyt versioita jossa herjaa vain eri antureita

                        Robi autosi on muistaakseen luistonvalvonta vaijerikäyttöinen katsoppas kaasuvivulta luistonvalvontaan menevä vaijeri onko mitään jumitusta?
                        Last edited by seidltuning; 02-02-2008, 21:22.
                        G30 530e Sedan
                        E30 325i Cabriolet

                        Comment

                        • Robi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 7606
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by seidltuning View Post
                          ei kaikissa tapauksissa olen nähnyt versioita jossa herjaa vain eri antureita

                          Robi autosi on muistaakseen luistonvalvonta vaijerikäyttöinen katsoppas kaasuvivulta luistonvalvontaan menevä vaijeri onko mitään jumitusta?
                          On joo..ainakin Carsoftilla vikakoodit luettaessa se testaa sen vaijerin ja se liikkuu todella herkästi..ei siis uskoakseni siinä ole vikaa..pitää käydä lukemassa vikakoodit uudestaan jos vaikka antais takapyörälle jotain vikakoodia..oikealla takana on kuitenkin alkuperäinen anturi vielä tallessa.
                          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                          Tiedustelut priva tai 0452210069

                          Current
                          E61 530d
                          E39 530d
                          E39 520iA
                          E46 330xd
                          E28 528i

                          Comment

                          • Rahu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 6464
                            • Tuusula

                            #14
                            Livedataa tsekkaamalla ajonaikana voisi verrata eri renkaiden pyörintänopeuksia jospa se jotain kertoisi.

                            Mikä vikakoodi on nyt päällä?
                            BMW Service
                            P.o4oo925441
                            [email protected]
                            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                            Comment

                            • 10+
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 2084
                              • Nivala

                              #15
                              Voin kyllä löydä vaikka pikku veikan että sen viimeisen anturin ku vaihtaa niin vika löppuu kuin seinään. Boxia ei kannata alkaa vaihtamaan kun siinä se vika ei ole
                              E39 M5 -00

                              Ex E60 530Da M-Sport -04
                              Ex E39 M5 -00
                              Ex E39 M5 -00 Individual
                              Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                              Ex E36 3.0 M3 -93
                              Ex E36 2.5 Cabrio -94
                              Ex E36 3.2 M3 -97
                              Ex E36 2.5 Coupe -93

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎