Noniin, tähän meitin M5.een on nyt tullut järjestelmällisesti uusittua aikalailla nyt kaikki anturit sun muut jotka on iän myötä huonontuneet, kilometrejä kuitenkin nyt on se 135 000km jo.
Tällä kertaa vuorossa termostaatti. Tuo koko kikkula on M5:ssa (varmaan muissakin bmw koneissa, en tiedä) melko erikoinen, siinä missä koko kikkulassa ei ole lainkaan mitään sulkuläppää kuten normaaleissa, vaan härpätin perustuu metalliholkkiin jonka halkaisija muuttuu lämmön mukana, eikä termostaatin läpi virtaa mitään.
Kysyin joskus aikanaan täällä foorumilla että onko normaalia että M5 lämmöt jää "alemmalle" pallolle lämpömittarissa, eikä nouse sieltä keskialueelle ennenkuin polkee kunnolla tai räppäilee. Sillon monet sanoi että se on ok ja jenkkifoorumilla on suuntaus ollut sama.
MUTTA, tässäpä hieman toisenlaista tietoa.
Lämpöjä ennen termostaatin vaihtoa:
(Lämpötila noin -5....0C)
2km ajon jälkeen... Vedenlämpö ~55C / Öljynlämpö ~40C
15km ajon jälkeen... Vedenlämpö ~65C / Öljynlämpö ~60C
Pitemmällä matkalla... Vedenlämpö 68-72C / Öljynlämpö ~sama
(käytännössä viisari jäi juuri alemman pallon luo, hieman sen kuumemmalle puolelle)
Lämpöjä termostaatin vaihdon jälkeen:
(Lämpötila noin -5....0C)
2km ajon jälkeen... Vedenlämpö ~75C / Öljynlämpö ~??C (unohtu kattoa)
15km ajon jälkeen... Vedenlämpö ~80C / Öljynlämpö ~76-80C
Pitemmällä matkalla... Vedenlämpö 80C / Öljynlämpö ~85C
Viisari osoittaa luotisuoraan ylös, ja esim. äsken ajettuani noin 20km kaupungissa, seistyä tyhjäkäynnillä noin 10min, ja moottoritieajoa n. 70km, oli viisari KOKO ajan ylöspäin, ja lämmöt koko ajan tasan 80C, ei heittänyt asteen astetta ennenkun auton sammutin kotipihaan.
Joten, melkeen rohkenisin väittää että jos ei M5:ssa lämmöt nouse ylös, ja jos ei ne pysy vakaina - niin termari on menettäny parhaan ryhtinsä eikä sitä auta kierrellä millään tekosyillä
Tuossa voi piillä pari muutakin juttua takana.. Kuten:
Voitelu..
Jos öljynlämmöt ei nouse tavoitealueelle (85->) joka öljynlämpömittariinkin on merkitty, voi tuloksena olla että öljyyn kertynyt vesi ja polttoaine ei haihdu sieltä kunnolla, tuloksena sama kuin ajaisi pätkäajoa jossa tunnetusti öljyt menee sököksi alle puolessa normaalista vaihtovälistä.
Kulutus..
Toiset kertoo olevan "normaalia" moiselle koneelle kun menee maantielläkin 12-13 litraa. Itselläni menee _nykyään_ (aiemmin meni enemmän) maantiellä esim. 100km moottoritiesiivulla 9,2L keskikulutusta, ja useamman kuukauden keskiarvo seka-ajosta kaupunki/maantie on 11,3litraa. Tuohon ehkä lämpötiloissa YKSI selitys muiden anturien ohella:
Tiettävästi Motronicci kytkeytyy "ajolämpötilaan" vasta 78C kohdalla, nettitiedon mukaan alle 78C lämmössä Open Loop / Closed Loop (lambdasäädön tilan) vaihto ei toimi kuten lämpimänä, ja kone paitsi käy viileänä ja siten karstottaa / vie enemmän menovettä kenties, myöskin syöttää seosta luultavasti turhan paljon. Ja tieto on varmaan ihan totta, nimittäin pakkasilla vanhalla termarilla jos seurasi lambdojen mukautuma-arvoja, ne pysyi nollassa aina vaan, lämpimillä keleillä ne eli kymmenyksen suuntaan tai toiseen.
Toisekseen, auto antoi vikakoodia liian alhaisesta lämpötilasta mm. 72C lämmössä vielä, joten se tosiaan on varmasti liian alhainen lämpö tuolle moottorille.
Karstottuminen..
En tiedä miten yleinen homma on Suomessa mutta muualla maailmassa esim. USA.ssa S62:en karstottuminen tuntuu olevan yleinenkin pulma, ja karstanpuhdistus-operaatioista maksetaan tuhansia dollareita. Maalaisjärkikin sanoo että ei ne BMW:n insinöörit niin tyhmiä ole - ja kun yhdistetään se siihen että suurinosa jenkkifooruminkin porukasta kertoo lämpöjensä seilaavan 70C tuntumassa viileämmillä keleillä, voisi tuossa olla ideaa että mistä se karsta syntyy...
Jotta sellasta liirumlaarumia tällä kertaa.
Tällä kertaa vuorossa termostaatti. Tuo koko kikkula on M5:ssa (varmaan muissakin bmw koneissa, en tiedä) melko erikoinen, siinä missä koko kikkulassa ei ole lainkaan mitään sulkuläppää kuten normaaleissa, vaan härpätin perustuu metalliholkkiin jonka halkaisija muuttuu lämmön mukana, eikä termostaatin läpi virtaa mitään.
Kysyin joskus aikanaan täällä foorumilla että onko normaalia että M5 lämmöt jää "alemmalle" pallolle lämpömittarissa, eikä nouse sieltä keskialueelle ennenkuin polkee kunnolla tai räppäilee. Sillon monet sanoi että se on ok ja jenkkifoorumilla on suuntaus ollut sama.
MUTTA, tässäpä hieman toisenlaista tietoa.
Lämpöjä ennen termostaatin vaihtoa:
(Lämpötila noin -5....0C)
2km ajon jälkeen... Vedenlämpö ~55C / Öljynlämpö ~40C
15km ajon jälkeen... Vedenlämpö ~65C / Öljynlämpö ~60C
Pitemmällä matkalla... Vedenlämpö 68-72C / Öljynlämpö ~sama
(käytännössä viisari jäi juuri alemman pallon luo, hieman sen kuumemmalle puolelle)
Lämpöjä termostaatin vaihdon jälkeen:
(Lämpötila noin -5....0C)
2km ajon jälkeen... Vedenlämpö ~75C / Öljynlämpö ~??C (unohtu kattoa)
15km ajon jälkeen... Vedenlämpö ~80C / Öljynlämpö ~76-80C
Pitemmällä matkalla... Vedenlämpö 80C / Öljynlämpö ~85C
Viisari osoittaa luotisuoraan ylös, ja esim. äsken ajettuani noin 20km kaupungissa, seistyä tyhjäkäynnillä noin 10min, ja moottoritieajoa n. 70km, oli viisari KOKO ajan ylöspäin, ja lämmöt koko ajan tasan 80C, ei heittänyt asteen astetta ennenkun auton sammutin kotipihaan.
Joten, melkeen rohkenisin väittää että jos ei M5:ssa lämmöt nouse ylös, ja jos ei ne pysy vakaina - niin termari on menettäny parhaan ryhtinsä eikä sitä auta kierrellä millään tekosyillä
Tuossa voi piillä pari muutakin juttua takana.. Kuten:
Voitelu..
Jos öljynlämmöt ei nouse tavoitealueelle (85->) joka öljynlämpömittariinkin on merkitty, voi tuloksena olla että öljyyn kertynyt vesi ja polttoaine ei haihdu sieltä kunnolla, tuloksena sama kuin ajaisi pätkäajoa jossa tunnetusti öljyt menee sököksi alle puolessa normaalista vaihtovälistä.
Kulutus..
Toiset kertoo olevan "normaalia" moiselle koneelle kun menee maantielläkin 12-13 litraa. Itselläni menee _nykyään_ (aiemmin meni enemmän) maantiellä esim. 100km moottoritiesiivulla 9,2L keskikulutusta, ja useamman kuukauden keskiarvo seka-ajosta kaupunki/maantie on 11,3litraa. Tuohon ehkä lämpötiloissa YKSI selitys muiden anturien ohella:
Tiettävästi Motronicci kytkeytyy "ajolämpötilaan" vasta 78C kohdalla, nettitiedon mukaan alle 78C lämmössä Open Loop / Closed Loop (lambdasäädön tilan) vaihto ei toimi kuten lämpimänä, ja kone paitsi käy viileänä ja siten karstottaa / vie enemmän menovettä kenties, myöskin syöttää seosta luultavasti turhan paljon. Ja tieto on varmaan ihan totta, nimittäin pakkasilla vanhalla termarilla jos seurasi lambdojen mukautuma-arvoja, ne pysyi nollassa aina vaan, lämpimillä keleillä ne eli kymmenyksen suuntaan tai toiseen.
Toisekseen, auto antoi vikakoodia liian alhaisesta lämpötilasta mm. 72C lämmössä vielä, joten se tosiaan on varmasti liian alhainen lämpö tuolle moottorille.
Karstottuminen..
En tiedä miten yleinen homma on Suomessa mutta muualla maailmassa esim. USA.ssa S62:en karstottuminen tuntuu olevan yleinenkin pulma, ja karstanpuhdistus-operaatioista maksetaan tuhansia dollareita. Maalaisjärkikin sanoo että ei ne BMW:n insinöörit niin tyhmiä ole - ja kun yhdistetään se siihen että suurinosa jenkkifooruminkin porukasta kertoo lämpöjensä seilaavan 70C tuntumassa viileämmillä keleillä, voisi tuossa olla ideaa että mistä se karsta syntyy...
Jotta sellasta liirumlaarumia tällä kertaa.
Comment