Announcement

Collapse
No announcement yet.

Faktaa M5 E39 Käyntilämmöistä ("raportti")

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    Faktaa M5 E39 Käyntilämmöistä ("raportti")

    Noniin, tähän meitin M5.een on nyt tullut järjestelmällisesti uusittua aikalailla nyt kaikki anturit sun muut jotka on iän myötä huonontuneet, kilometrejä kuitenkin nyt on se 135 000km jo.

    Tällä kertaa vuorossa termostaatti. Tuo koko kikkula on M5:ssa (varmaan muissakin bmw koneissa, en tiedä) melko erikoinen, siinä missä koko kikkulassa ei ole lainkaan mitään sulkuläppää kuten normaaleissa, vaan härpätin perustuu metalliholkkiin jonka halkaisija muuttuu lämmön mukana, eikä termostaatin läpi virtaa mitään.

    Kysyin joskus aikanaan täällä foorumilla että onko normaalia että M5 lämmöt jää "alemmalle" pallolle lämpömittarissa, eikä nouse sieltä keskialueelle ennenkuin polkee kunnolla tai räppäilee. Sillon monet sanoi että se on ok ja jenkkifoorumilla on suuntaus ollut sama.



    MUTTA, tässäpä hieman toisenlaista tietoa.

    Lämpöjä ennen termostaatin vaihtoa:

    (Lämpötila noin -5....0C)
    2km ajon jälkeen... Vedenlämpö ~55C / Öljynlämpö ~40C
    15km ajon jälkeen... Vedenlämpö ~65C / Öljynlämpö ~60C
    Pitemmällä matkalla... Vedenlämpö 68-72C / Öljynlämpö ~sama
    (käytännössä viisari jäi juuri alemman pallon luo, hieman sen kuumemmalle puolelle)

    Lämpöjä termostaatin vaihdon jälkeen:
    (Lämpötila noin -5....0C)
    2km ajon jälkeen... Vedenlämpö ~75C / Öljynlämpö ~??C (unohtu kattoa)
    15km ajon jälkeen... Vedenlämpö ~80C / Öljynlämpö ~76-80C
    Pitemmällä matkalla... Vedenlämpö 80C / Öljynlämpö ~85C


    Viisari osoittaa luotisuoraan ylös, ja esim. äsken ajettuani noin 20km kaupungissa, seistyä tyhjäkäynnillä noin 10min, ja moottoritieajoa n. 70km, oli viisari KOKO ajan ylöspäin, ja lämmöt koko ajan tasan 80C, ei heittänyt asteen astetta ennenkun auton sammutin kotipihaan.



    Joten, melkeen rohkenisin väittää että jos ei M5:ssa lämmöt nouse ylös, ja jos ei ne pysy vakaina - niin termari on menettäny parhaan ryhtinsä eikä sitä auta kierrellä millään tekosyillä



    Tuossa voi piillä pari muutakin juttua takana.. Kuten:

    Voitelu..
    Jos öljynlämmöt ei nouse tavoitealueelle (85->) joka öljynlämpömittariinkin on merkitty, voi tuloksena olla että öljyyn kertynyt vesi ja polttoaine ei haihdu sieltä kunnolla, tuloksena sama kuin ajaisi pätkäajoa jossa tunnetusti öljyt menee sököksi alle puolessa normaalista vaihtovälistä.

    Kulutus..
    Toiset kertoo olevan "normaalia" moiselle koneelle kun menee maantielläkin 12-13 litraa. Itselläni menee _nykyään_ (aiemmin meni enemmän) maantiellä esim. 100km moottoritiesiivulla 9,2L keskikulutusta, ja useamman kuukauden keskiarvo seka-ajosta kaupunki/maantie on 11,3litraa. Tuohon ehkä lämpötiloissa YKSI selitys muiden anturien ohella:

    Tiettävästi Motronicci kytkeytyy "ajolämpötilaan" vasta 78C kohdalla, nettitiedon mukaan alle 78C lämmössä Open Loop / Closed Loop (lambdasäädön tilan) vaihto ei toimi kuten lämpimänä, ja kone paitsi käy viileänä ja siten karstottaa / vie enemmän menovettä kenties, myöskin syöttää seosta luultavasti turhan paljon. Ja tieto on varmaan ihan totta, nimittäin pakkasilla vanhalla termarilla jos seurasi lambdojen mukautuma-arvoja, ne pysyi nollassa aina vaan, lämpimillä keleillä ne eli kymmenyksen suuntaan tai toiseen.

    Toisekseen, auto antoi vikakoodia liian alhaisesta lämpötilasta mm. 72C lämmössä vielä, joten se tosiaan on varmasti liian alhainen lämpö tuolle moottorille.


    Karstottuminen..

    En tiedä miten yleinen homma on Suomessa mutta muualla maailmassa esim. USA.ssa S62:en karstottuminen tuntuu olevan yleinenkin pulma, ja karstanpuhdistus-operaatioista maksetaan tuhansia dollareita. Maalaisjärkikin sanoo että ei ne BMW:n insinöörit niin tyhmiä ole - ja kun yhdistetään se siihen että suurinosa jenkkifooruminkin porukasta kertoo lämpöjensä seilaavan 70C tuntumassa viileämmillä keleillä, voisi tuossa olla ideaa että mistä se karsta syntyy...


    Jotta sellasta liirumlaarumia tällä kertaa.
    Last edited by _Dexi; 08-02-2008, 15:02.
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    #2
    Jospa raapustelisi perään hieman muutenkin liirumlaarumia pulikoista mitä on tullut kokeiltua tai vaihdettua.

    edit: Vanokset
    - Tämä tuli koko järjestelmä uusittua sillon jo alkuvaiheessa. Yhteenvetona voisi sanoa että ei ole niin pahamaineinen mitä luullaan kun aina M5 puhuttaessa vanos nostetaan esiin. ÄÄNEKÄS, kyllä. Mutta se on sitä jo uutena, S62 kuulostaa niin traktorilta tyhjäkäynnillä jos peltiä pitää auki ettei kukaan usko kuulematta. Mutta se on eri asia kuin rikkinäisen vanoksen ääni, joka on siitä vanos-yksikön kyljestä kuuluva epätahtinen rapsutus sitten kun yksikkö on kulunut rikki eikä ajoitukset pysy enää kohdillaan.

    Itselläni tuo hajosi niin että toisen lohkon ohjausventtiili löi itsensä jumiin niin että ohjaussylinterissä oli ihan metallilastua venttiilistä ja sen seinämistä (veikkaus: joku kenkässyt kylmänä kierroksille autoliikkeessä ennen kuin ostin auton..) ja toisen lohkon ajotukset jäi jumiin "yläkierrosten" alueelle, tuloksena meni katti sököksi, kone ravisti kun hullun m*lkku ja monenlaista muuta kivaa. Koko paska uusiksi venttiileitä ja tiivisteitä myöten ja johan rupesi laulamaan.



    Ilmamäärämittarit

    - Boschin tarvikemallit toimii vaikka toisin väitettäisiin. Dynossa testattu, mittaristotestilläkin lukemat kohdallaan. Alkuperäinen EI siis ole ainoa toimiva vaihtoehto kunhan osaa valita oikeat anturit. Omille mittareille 100tkm oli jo tehnyt tehtävänsä, autosta oli 400hepasta 340 jäljellä, jotka löytyi takaisin lopulta kokonaisuudessaan kun anturit vaihdettiin. Anturien puhdistus ei auta ongelmaan, jossa mittarin komponentit on vain _kuluneet_ käytöstä.

    Lambda-anturit
    - Bosch ilmoittaa vaihtoväliksi 160tkm, omani oli 100tkm kohdilla kypsät - vaihto pudotti kulutusta, tasotti koneen käyntiä ja tyhjäkäyntiä, ja toi hieman kadonnutta ruutia takaisin pellin alle. Alkuperäiset ei myöskään näiden suhteen ole ainoa vaihtoehto, tarvikeliike hommasi juurikin samat alkuperäisanturit puolella hinnalla Boschilta.

    Katalysaattorit
    Vakioiden vaihto 3" jalometallisiin toi ~20Nm lisäystä vääntölukemiin ja huomattavasti alempaa lähtevän vääntökäyrän. KENTIES osasyy suhteessa melko alhasiin kulutuslukemiin tässä yksilössä, koska nuo vakiokatit alkaa usein olla melko kehnossa hapessa enemmän ajetuissa ja kenties tukkoset?

    Ilmanputsarit
    K&N paneelit kokeiltu - ei tehohyötyä dynossa, ei muutosta kulutuslukemissa - haittapuolena likaa ilmamäärämittareita. Menee mulla mappiin "huuhaa" ->

    Reaktiotankojen puslat
    100tkm ajetut alkuperäiset rupesi aiheuttamaan julmaa tärinää jarrutuksissa ja "muljuntaa" etupäässä. Ne olivat vaihdettaessa ihan OK näköiset, mutta vaan veteläksi päässeet. Alkuperäisissä öljyvaimennus sisällä.

    Tilalla Powerflexin uretaaniset -> muljunta loppu, tärinä loppu, tuntuma parempi.

    Väite miten uretaaniset tuhoaa pallonivelet -> Mulla taitaa kohta olla 15-20tkm kilsoja operaation jälkeen ja pallonivelet juuri tänään asiallisesti tarkistettuna täydessä tikissään. Ei siis tässä tapauksessa ole vielä ainakaan pätenyt. (Iskari sen sijaan loppu, menee vaihtoon seuraavaksi)

    Voimansiirron öljyt
    LifeLong öljyt on pahinta paskapuhetta päällä maan. 100tkm ajetut vakioöljyt oli pelottavan näköstä kiisseliä, ja vaihteet takkusi. Redlinen MTL:llä rupes pykälät istumaan. Oli öljy redline tai ei, vakiokiisselit kannattaa vaihtaa laadukkaisiin öljyihin. Sama operaatio perään.


    Takapönttöjen vaihto
    Supersprint Magnumit toi sellaisenaan kivasti "metallisempaa" soundia, mutta äänet kovin hiljaset ja tuhnuset. Ulkonäöllisesti kiva päivitys, ja tietty muutenkin jo iso parannus vakioääniin. Jos tykkää kunnon räimeestä, kannattaa kokeilla Supersprint Race / Eisenmann Race. Nämä Streetitkään ei ole todellakaan hiljaiset.

    X-Pipen vaihto
    ISO ero, vakiovälivaimennin sotkee pulssit ja tappaa V8 soundit pystyyn. Jos jostain päästä lähtee, suosittelen uusimaan ensin X-pipen, sitten vasta pöntöt - eli toisinpäin kuin itse tein.


    Alkuperäinen subwoofer ja sen päivittely
    Alkuperäiseen "hattuhylly"subiin istutettu Focalin 5" minibassot (ei omasta toimesta, ostin valmiina), ja sanoisin että tulos on mainio. Jämäkämpää ja matalampaa bassoa, tarkemmin, kuin mistään entisistä 10-12" subiräpellyksistä entisissä autoissa.

    Lisävahvistimen asennus
    Iso ero vakiohifeihin verrattuna joissa ei ollut lisävahvistinta. Jämäkkä 5-kanavainen tekee poikaa jo bemarin vakiokaiuttimille!


    Seuraavaksi sitten pistetään varmaan kommenttia kevään mittaan uudesta alustasta, ja kenties vauhtis+kytkinpaketista.
    Last edited by _Dexi; 08-02-2008, 15:06.
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *

    Comment

    • Stone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 4074
      • Helsinki

      #3
      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
      VW Pornstarter (työjuhta)
      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
      Finnmaster T8







      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

      Comment

      • dunkelblau
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 1151
        • Uusimaa

        #4
        Joo, periaate ja tavoite on, että lämmöt pysyvät siellä 90C paikkeilla. Sitä alemmissa käyntilämpötiloissa ei voi kenkiä ja moottori kuluu, mikäli jollain ei sitten tästä ole jotain uudempaa faktaa esittää?
        "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

        Comment

        • Behemoth
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 562

          #5
          Mielenkiintoista juttua.
          E66 730Ld LCI

          ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

          Comment

          • Stone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 4074
            • Helsinki

            #6
            Jostain syystä itelle tuli heti mieleen kun oman M5:en ostin, että voiko tosiaan olla normaali juttu tuo lämpötila ja siksi sitä olen myös täällä joskus kysynyt. No vastaus tuli heti, että täysin normaalia.. Tämä _Dexin kokemus kuitenkin muutti tilannetta joten pitääpä käydä hakemassa uusi termari, koska tuo viisarin asento vaihtelee myös omassa kuljettimessa ja on kohtisuoraan ylös vain kaupunki pyörityksessä ja reippaammassa ajossa.

            Ilmamassamittarit mulla on myös uudet ja vanhoilla mittailin 144litran kulutuksia. Tänään ajatelin vaihtaa nuo uudet tilalle niin saas nähdä muuttuuko lukemat tai joku muu autossa.. Sama juttu myös lambdojen (4kpl) suhteen, mutta niitä nyt en tänään saa asennettua. Toisaalta parempi on vaihtaa yksi osa kerrallaan ettei tarvitse arpoa mistä mahdollinen muutos johtui.
            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
            VW Pornstarter (työjuhta)
            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
            Finnmaster T8







            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

            Comment

            • siksta
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 675
              • Orimattila

              #7
              Eikös ihan yleisenä sääntönäkin jo ole, että jos bemarin lämpömittari ei osoita pystysuoraan ylös, niin autossa on jotain vikaa!
              Miksi siis E39 M5 olisi poikkeus...
              F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

              Comment

              • Bemu500
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2005
                • 2992
                • INvaLA

                #8
                Originally posted by siksta View Post
                Eikös ihan yleisenä sääntönäkin jo ole, että jos bemarin lämpömittari ei osoita pystysuoraan ylös, niin autossa on jotain vikaa!
                Miksi siis E39 M5 olisi poikkeus...
                prkl mulla on sitte varmaan molemmat autot rikki ku joka aamu lämpöviisari on ihan pohjassa ku lähtee töihin ja pikku hiljaa nousee sieltä tolleen pystyyn






                ps. ei niitä pieniä vihreitä palleroita
                -Official member of BTCF-Sauna team-


                e91 325i -06

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7397
                  • Oulu

                  #9
                  Todella hyvää infoa jos olisi M5:n ostoa harkitsemassa.

                  Tulee myös mieleen että mitenhän nuo ilmamäärämittarit ja lambdat 6-koneisissa kestää, eli onko ne näissä OK niin kauan kun ei tule jotain vikakoodia?

                  EDIT: Ja jos noita kulutuksia miettii niin on aivan järjetöntä ajaa 523i:llä jos M5 kuluttaa reilun litran enemmän.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 08-02-2008, 09:32.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    #10
                    Huippuinffoa!

                    Just tuo, että E39 M5:ssa lämmöt kuuluisi (tai paremminkin saisi) olla muualla kuin keskellä on aina ihmetyttänyt. Kyllä tämän kirjoituksen perusteella vois sanoa, että ei se normaalia ole suinkaan.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Tulee myös mieleen että mitenhän nuo ilmamäärämittarit ja lambdat 6-koneisissa kestää, eli onko ne näissä OK niin kauan kun ei tule jotain vikakoodia?
                      Nope. Osat ovat samoja molemmissa, ei nyt siis absoluuttisesti mitoiltaan ja kiinnikkeiltään mutta toimintaperiaatteeltaan. Ilmamassamittarihan toimii mittaamalla mittalangan ohi virtaavan ilman jäähdytysvaikutusta. Nykymittareissa tuota ilmamäärää on vähennetty huomattavasti sijoittamalla lanka erilliseen mittaustunneliin, jolloin myös langan lämmitystarve on alentunut. Lämpötilalla on taipumus kiihdyttää korroosiota, joka tässäkin tapauksessa on vihollinen. Langan pinta syöpyy korroosion vaikutuksesta (eroosiokorroosio, olikohan tuollainen sana virallisesti olemassa :think ) jolloin sen massa muuttuu. Tällöin muuttuvat tietysti myös sen sähköiset ja lämmönsiirrolliset ominaisuudet. Ongelma oli paljon pahempi kuumalankamittareissa jotka poltettiin puhtaaksi.

                      Lämpöjuttuihin. Olet ihan oikeassa ettei niiden kuulu seilata, missään tapauksessa noin paljon toimintaan vaikuttavan asian suunnittelussa ei voi tyytyä lopputulokseen "70-90 astetta". Termostaatin toimintaperiaate kuulostaa kyllä todella oudolta, oletko varma asiasta? Löytyykö termarin kyljestä sähköliitin?

                      Korkeammalla lämpötilalla saavutetaan parempi hyötysuhde ja siten pienempi kulutus, matalammalla lämpötilalla palotilan osatkin ovat viileämmät jolloin seoskin on viileämpi -> pienempi palonopeus ja nakutusherkkyys -> suuremmat ennakot ja lisää tehoa (tosin systeemin pitää olla suunniteltu tälle). Bemariin tuli M60 koneeseen ensimmäisen kerran ns. alue-termostaatit tuon ilmiön hyödyntämiseksi, "best of both worlds". Perinteisen termostaatin sisään sijoitettiin ecun ohjaama lämpövastus, jolloin lämpöjä voitiin säädellä ajotilanteen mukaan. Kutosissa tuollainen oli ekan kerran M52TU koneessa.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3449
                        • Janakkala

                        #12
                        -Mutta mitäs tuolla mainitsemallasi motronicilla on tekemistä E39 M5 kanssa?
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • Jochen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 1229
                          • Valkeakoski & Trondheim

                          #13
                          Hyvää infoa tuosta termostaatista. Omassa M3:ssa lämpömittari jäi viime kesänä lähes aina hiukan kylmän puolelle ja muistelin että aikaisemmin se oli ollut aina keskellä (auto seisoo talvet joten jotkin pikkujutut unohtuu talven mittaan). Lisäksi ajo-olosuhteuden muuttuessa lämmöillä oli tapana hiukan seilata.

                          Ostin jo silloin uuden termostaatin mutta uusi O rengas ei tullutkaan paketissa mukana joten vaihto jäi tekemättä, pitää ottaa työn alle heti kun auto tulee taas keväällä ajoon.

                          No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                          Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                          Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                          Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                          Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                          Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                          Comment

                          • _Dexi
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2006
                            • 769
                            • Vihti

                            #14
                            Originally posted by siksta View Post
                            Eikös ihan yleisenä sääntönäkin jo ole, että jos bemarin lämpömittari ei osoita pystysuoraan ylös, niin autossa on jotain vikaa!
                            Miksi siis E39 M5 olisi poikkeus...
                            Tätähän on "perusteltu" sillä toisinaan, että M5 käyntilämmöt on muutenkin poikkeukselliset.

                            540i V8:ihan käy yli 100 asteisena muistaakseni normaalisti, ja M5 tavoitelämpötila on 79-80astetta.

                            Mutta ei se minunkaan mielestä silti anna oikeutta lämpötiloille seilata jossain 70-85 välillä jos tavoite on 80 Tuota aina ihmetellyt, ja nyt se sitten selkis ja korjaantu.

                            Täytyy vaan toivoa ettei oo turhaan kuluttanut tai karstottanut omaa mottia ajelemalla "kylmällä" alueella moottorinohjauksen puolesta.


                            Kaverilla sama proggis menossa '99 M5:ssa jolla koittaa ratkoa kulutusongelmaa kun meinaa väkisin viedä maantielläkin +13litraa keskikulutusta, josko se on sitten niin kylmällä että syöttää jo ihan rikastusta koneeseen.
                            **********
                            & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                            (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                            (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                            (ex. E60 530Da '04)
                            (ex. E39 M5 Facelift '99)
                            (ex. E39 540i '98)
                            *

                            Comment

                            • _Dexi
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2006
                              • 769
                              • Vihti

                              #15
                              Originally posted by Spetke View Post
                              -Mutta mitäs tuolla mainitsemallasi motronicilla on tekemistä E39 M5 kanssa?
                              Hmm, heitin nimen lonkalta ja voin tuon suhteen olla ihan pellollakin, ei oo joutunut ko. boxia vielä säätämään tai temppuilemaan mutta eikös moottorinohjaus sellaisella ole hoidettu :think
                              **********
                              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                              (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                              (ex. E60 530Da '04)
                              (ex. E39 M5 Facelift '99)
                              (ex. E39 540i '98)
                              *

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎