Originally posted by m5 lemans
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Faktaa M5 E39 Käyntilämmöistä ("raportti")
Collapse
X
-
ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
-
-
Originally posted by m5 lemans View Postwww.m5board.com issa suosittelevat seuraavat öljyt. Onkohan samat?
Redline MTL gear lube for the tranny
and for the rear diff 75w-140 gear lube
http://store.summitracing.com/partde...5&autoview=sku
MTL on juurikin se tunnettu synkroniöljy, josta MT-90 on hitusen jäykempi versio viskositeetiltaan.
Shockproofit taas on niitä kilpaöljyjä sitten esim. suorakytkentiin jne.
Waterwetteri on jäähyttimeen, SI-1 ja WRA on bensan lisäaineita ja 85+ on dieseliin ja..**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Originally posted by _Dexi View Post
Ilmamäärämittarit
- Boschin tarvikemallit toimii vaikka toisin väitettäisiin. Dynossa testattu, mittaristotestilläkin lukemat kohdallaan. Alkuperäinen EI siis ole ainoa toimiva vaihtoehto kunhan osaa valita oikeat anturit. Omille mittareille 100tkm oli jo tehnyt tehtävänsä, autosta oli 400hepasta 340 jäljellä, jotka löytyi takaisin lopulta kokonaisuudessaan kun anturit vaihdettiin. Anturien puhdistus ei auta ongelmaan, jossa mittarin komponentit on vain _kuluneet_ käytöstä.
Lambda-anturit
- Bosch ilmoittaa vaihtoväliksi 160tkm, omani oli 100tkm kohdilla kypsät - vaihto pudotti kulutusta, tasotti koneen käyntiä ja tyhjäkäyntiä, ja toi hieman kadonnutta ruutia takaisin pellin alle. Alkuperäiset ei myöskään näiden suhteen ole ainoa vaihtoehto, tarvikeliike hommasi juurikin samat alkuperäisanturit puolella hinnalla Boschilta.
Katalysaattorit
Vakioiden vaihto 3" jalometallisiin toi ~20Nm lisäystä vääntölukemiin ja huomattavasti alempaa lähtevän vääntökäyrän. KENTIES osasyy suhteessa melko alhasiin kulutuslukemiin tässä yksilössä, koska nuo vakiokatit alkaa usein olla melko kehnossa hapessa enemmän ajetuissa ja kenties tukkoset?
Voimansiirron öljyt
LifeLong öljyt on pahinta paskapuhetta päällä maan. 100tkm ajetut vakioöljyt oli pelottavan näköstä kiisseliä, ja vaihteet takkusi. Redlinen MTL:llä rupes pykälät istumaan. Oli öljy redline tai ei, vakiokiisselit kannattaa vaihtaa laadukkaisiin öljyihin. Sama operaatio perään.
X-Pipen vaihto
ISO ero, vakiovälivaimennin sotkee pulssit ja tappaa V8 soundit pystyyn. Jos jostain päästä lähtee, suosittelen uusimaan ensin X-pipen, sitten vasta pöntöt - eli toisinpäin kuin itse tein.
Comment
-
-
Originally posted by Apinamies View PostYlläolevat toimenpiteet kiinnostavat, paljonko noihin uppoaa rahaa (olettamuksena että ei itse tee mitään) ?
Lambda-anturit (4kpl): Yleislambda 75€/kpl, marmoritiskiltä vajaa 200€/kpl
Ed: Yleismallin lambda (bosch) eroaa vain johdon pituuden ja liittimen osalta alkuperäisestä lambda-anturista, itse anturi on täysin sama..Last edited by Stone; 27-02-2008, 08:43.
Comment
-
-
Originally posted by Stone View PostIlmamäärämittarit (2kpl): Alkuperäiset Boschilta n. 250€/kpl, marmoritiskiltä 360€/kpl
Ed: Yleismallin lambda (bosch) eroaa vain johdon pituuden ja liittimen osalta alkuperäisestä lambda-anturista, itse anturi on täysin sama..
Boschin anturit kirpputorilla 329euroa / pari (ei orkkikset, mutta identtiset, ja käytössä mun lisäksi varmaan 20kpl M5.ia suomessa ja dynossaki testattu)
Lambdat, alkuperäiset, samalla tuotenumerolla ja liittimellä, Boschilta tilattuna paikalliseen Autoasi myymälään 195euroa / pari.
Yleismallin lambdoissa kananttaa ottaa huomioon, että niitä on eri vastusarvoilla - vääränlaista ei sovi laittaa koska bemun boxit alkaa herjata lambdavikaa jos ei arvot täsmää.**********
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Originally posted by _Dexi View PostYleismallin lambdoissa kananttaa ottaa huomioon, että niitä on eri vastusarvoilla - vääränlaista ei sovi laittaa koska bemun boxit alkaa herjata lambdavikaa jos ei arvot täsmää.
Veli-Pekka Vuoriston kanssa asiasta juttelin ja hän oli sopivuudesta täysin varma eikä toimivuudessa ole ongelmia ollut..
Comment
-
-
Originally posted by Stone View PostJuu, omaan laitettiin nuo yleismalliset jotka ostin tuolta:http://www.vpv-motorracing.com/
Veli-Pekka Vuoriston kanssa asiasta juttelin ja hän oli sopivuudesta täysin varma eikä toimivuudessa ole ongelmia ollut..
Eli siis yleisesti, ei kannata ostaa vain "lambdaa" tiskiltä ja lyödä kiinni noin vaan.**********
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Originally posted by _DexiOriginally posted by StoneIlmamäärämittarit (2kpl): Alkuperäiset Boschilta n. 250€/kpl, marmoritiskiltä 360€/kpl
Ed: Yleismallin lambda (bosch) eroaa vain johdon pituuden ja liittimen osalta alkuperäisestä lambda-anturista, itse anturi on täysin sama..
Boschin anturit kirpputorilla 329euroa / pari (ei orkkikset, mutta identtiset, ja käytössä mun lisäksi varmaan 20kpl M5.ia suomessa ja dynossaki testattu)
Lambdat, alkuperäiset, samalla tuotenumerolla ja liittimellä, Boschilta tilattuna paikalliseen Autoasi myymälään 195euroa / pari.
Yleismallin lambdoissa kananttaa ottaa huomioon, että niitä on eri vastusarvoilla - vääränlaista ei sovi laittaa koska bemun boxit alkaa herjata lambdavikaa jos ei arvot täsmää.
_Dexi, kokeilitko sitä testimoodia jossa mitataan hetkellinen bensansyöttö silloin kun oli vanhat ilmamäärämittarit autossa ? Olen jostain saanut sellaisen käsityksen että ongelma näiden kanssa on siinä että antavat väärän (liian alhaisen) lukeman jolloin bensaa ei syötetä riittävästi ? Minulla näyttää syöttävän lähellä referenssiarvoa (140 litraa tunnissa) täydellä teholla joten siltä osin asia tuntuu olevan kunnossa.
Oman autoni osalta tuntuu lähinnä että vääntöä voisi olla enemmän, tosin minulla ei ole vertailukohtaa joten saattaa olla ihan niin kuin pitääkin. Penkissä varmasti selviäisi...
Katalysaattoreiden vaihto pitäisi ehkä harkita. Näihin liittyen pääasia minun kannaltani ovat että toimivat oikein ja ovat laillisia, eli kannattaisiko pysyä alkuperäisissä ?Last edited by Apinamies; 04-03-2008, 10:57.
Comment
-
-
Originally posted by Apinamies View PostKiitos tiedoista Miten se X-Pipe, mistä sellaisen saa ja mihin hintaan (asennettuna) ? Onko laillinen muutos (sorry, en tiedä näistä paljon mitään) ? Vähän tyypillisempää V8 soundia kaipaisin, en niinkään enemmän ääntä. Voiko X-Pipesta olla jotain haittaa ?
_Dexi, kokeilitko sitä testimoodia jossa mitataan hetkellinen bensansyöttö silloin kun oli vanhat ilmamäärämittarit autossa ? Olen jostain saanut sellaisen käsityksen että ongelma näiden kanssa on siinä että antavat väärän (liian alhaisen) lukeman jolloin bensaa ei syötetä riittävästi ? Minulla näyttää syöttävän lähellä referenssiarvoa (140 litraa tunnissa) täydellä teholla joten siltä osin asia tuntuu olevan kunnossa.
Oman autoni osalta tuntuu lähinnä että vääntöä voisi olla enemmän, tosin minulla ei ole vertailukohtaa joten saattaa olla ihan niin kuin pitääkin. Penkissä varmasti selviäisi...
Katalysaattoreiden vaihto pitäisi ehkä harkita. Näihin liittyen pääasia minun kannaltani ovat että toimivat oikein ja ovat laillisia, eli kannattaisiko pysyä alkuperäisissä ?
X-Pipella nimenomaan saa V8 soundin kun pulssit ei enää sekotu, mutta volyymi ei hirveästi kasva jos pitää kuitenkin vakiopöntöt jotka vaimentaa aika hyvin.
Duunin puolesta saan 3 erilaista X ja "Y" pipea, laita vaikka privaa niin katotaan.
Kokeilin testiasennossa, ne näyttivät alkuun 138-139L/H ja auto toimi, mutta tehoa oli silloinkin kateissa noin 50hp, en tiedä miksi lukema oli silti niin hyvä. Sitten juuri ennen kun vaihdoin anturit, lukema alkoi tippua tuonne 120-125L/H tienoille ja tehoa oli enää penkissä testatut ~340hp pelissä.
Nehän itse asiassa taitaa kulua niinpäin että mittaelementti palaa ohuemmaksi ja luulee että ilmaa menee ENEMMÄN kuin pitäisi, ja näin tavallaan rikastaisi syöttöä ja kuluttaisi enemmän löpöä yms. (Kuten ne usein tekeekin) mutta jostain syystä ne tuntu kyllä siltä kuin ne hajoaisi juuri toisinpäin, kun auto ei "saanut tarpeeksi soppaa". Ehkä ne voi hajota monesta kohti ja monella tapaa
Alavääntö on M5 koneessa mun mielestä sellanen, jota ei löydy kuten pitäisi jos joku on yhtään vialla. Lambdat vei väännöt mulla kun olivat rikki, ja maffit samaten. Sillon kun vanokset oli jumissa, sillon varsinkin oli kaikki kateissa
Mutta sillon kun se on ehjä, niin se vääntö kyllä pitää TUNTUA siltä kun voi 400Nm kuvitella tuntuvan 1500-2000jengoilla, niin että alta kahentonnin kun lyö kaupungissa lipuessa kaasua, niin se kunnolla imasee penkkiin ja lähtee kiihtymään ilman mitään viiveitä tai laiskuuksia.
Kateiksi ei missään nimessä vakioita mun mielestä, maksavat tuhansia euroja ja virikatit virtaa paremmin.
Näitäkin löytyy multa jos laitat privaa, 3" jalometallikatit itsellänikin alla - kats.mies sano vaan että hienot katit, ja perhanan hyvin näyttäs suodattavan päästöt - vääntöä tuli koneeseen niiden myötä reilusti lisää kuten dynokäyrä näyttää.**********
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Samat kokemukset termarista
Samat on kokemukset termostaatin vaihdosta mun E39 M5:ssä. Käyntilämpö oli matka-ajossa jatkuvasti 74 astetta ja nousi ajoittain ruuhka-ajossa n. 80 asteen paikkeille.
Nyt termostaatin ja jäähdytysnesteiden vaihdon jälkeen käyntilämpö on 79-80 astetta ja nousee siitä vielä ylöspäin hitaammassa ajossa. Että lämpömittarin seuraaminen voikin olla mukavaa!!
Polttoaineen kulutuksesta en osaa sanoa, kun auton kaasuun vastaavuus on muuttunut kivasti terävämmäksi...
Comment
-
-
Originally posted by _Dexi View PostNäin se on minulle parista lähteestä selostettu :think Termarissahan ei ole minkäänlaista sulkuläppää tms, ja se istuu erillisessä "kupissa" josta ei virtaa läpi mitään vettä. Vesi virtaa tuon termarin seinämien ja kupin välissä, ja kun termari kutistuu kupissaan, ilmeisesti vesi pääsee virtaamaan sen ja seinämien välistä.
Tuo on pelkkää mutua kun ei tuota oikeen kukaan ole ymmärtänyt miten "pakoputken ulostulon" näkönen mötikkä voi toimia termarina
Jos joku tietää miten se _oikeasti_ toimii niin kuulisin mielenkiinnolla, häiritsee asiat joita ei ymmärrä täysin
Sähköjohtoa siihen ei mennyt mielestäni.
Termostaatti nimittäin liikkuu siinä kupissa ylös ja alas riippuen veden lämpötilasta. Tämän voit testata vanhalla termarilla niin, että lämmität sitä vaikka kuumailmapuhaltimella jolloin lämmetessään jousilla tuettu akseli pitenee ja pakoputkenulostulon näköinen tötterö avaa ja sulkee termerikotelon sisällä sen ylimmäisen kupin. Termarin halkaisija ei siis muutu mihinkään vaan termarissa kiinni olevat jouset on rakennettu niin, että kylmänä se on toisessa ääripäässä ja taas lämpimänä päinvastaisessa. Ei meinannut millään hemmetillä tajuta itsekään tuota toimintaa, mutta jostain syystä siinä ne jouset on, no sitten vain tuli mieleen josko se lämmetessään muuttaa muotoa, joten puhalsin sen kuumaksi ja avot..
Omassa ei lämpömittarin viisari nouse tasaisessa 80 vauhdissa aivan kohtisuoraan ylös, mutta on kyllä ylempänä mitä ennen termarin vaihtoa eli onnistunut korjaus, pitää nyt katsoa vielä salavalikosta nuo asteet niin sitten selviää mahdollisesti vielä tarkemmin. Kulutuksen suhteen en ole mitään eroa huomannut, mutta ei tuo nyt aikaisempaa enempää ainakaan vienyt kun viime viikonloppuna HKI-TKU-HKI välin ajoin..Last edited by Stone; 22-04-2008, 18:59.
Comment
-
-
Otetaanpas vanha aihe ylös..Ennen termostaatin vaihtoa lämmöt oli n. 70 asteessa ja nyt termarin vaihdon jälkeen 80-81 kun ulkona kelit on alle 10 asteen. Jos ulkolämpötila on tuon 10 tai yli niin lämmöt hiipii tuonne 84-87 asteeseen, varsinkin jos joutuu ruuhkassa liikkumaan..Mites muilla M5.ssa pysyykö lämmöt tuossa 80 asteen tietämillä vai nouseeko ne yli paljonkin. Vesi ainakin kiertää mutta oisko kuitenkin vesipumpussa vikaa...?
Comment
-
-
Originally posted by Purni View PostViisari pystysuorassa, joten ihan ok.
Comment
-
-
Mulla lämmöt ajossa 79-80 astetta ja voi nosta kaupungissa tuonne päälle 80 asteen... Olisikohan ollut kaupungissa 84 astetta, minkä joskus bongasin kun kyttäsin lämpöjä.E61 ///M5 -07
F15 X5 40e ///M-Sport -16
Ex. E39 ///M5 -01
-Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.
Comment
-
Comment