Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 automaatti-ilmastoinnin logiikka

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfredson
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 463
    • Uusimaa

E39 automaatti-ilmastoinnin logiikka

Tässä nyt loppusyksystä E39:llä ajaneena voisin vähän kysäistä tuosta automaagi-ilmastoinnista.

Eli auto on -96, pienellä OBC:llä (jos merkitystä). Tässä näkyy AUTO-moodilla jatkuvasti palkit tuuletinnopeudesta ja tietokone selvästi ohjaa tätä eli automatiikka myös toimii. Ajoin samanikäistä 540:stä isolla OBC:llä niin tässä ei näkynyt mitään palkkeja, vasta kun manuaalilla. Miksi näin? -00 manuaali (se netissä oleva) sanoo myös että "kun palkit näkyvät on automaatti kytketty pois"

En muutenkaan ole ihan kärryillä tuosta. Kun käynnistän kylmän auton, yleensä puhallusnopeus on ihan minimipäässä, n. 1km jälkeen puhallin alkaa puhaltamaan nopeammin, mutta silti vain n. ½ teholla? (Aluksi ei puhalla koska se olisi kuitenkin kylmää ilmaa, eli ominaisuus?) Yleensä puhutaan että n. 3/4 teholla auto lämpiää nopeiten, joillain lämppäreillä täysilläkin.

Jos säädän puhallinnopeutta AUTO moodilla (auto moodi pysyy ledin mukaan päällä) en ole ihan varma mitä se tekee. Josse on oikeasti automaatilla senhän pitäisi laskea puhallusnopeutta aika piankin? Mielestäni se jää huutamaan. En mielelläni muuta tuuletinnopeutta, koska tuntuu että ainoa keino saada järjestelmä "bootattua" on sammuttaa klimatronic (eli miinukset tappiin) ja sitten painaa se Auto napilla taas käyntiin. Vikaa vai ominaisuutta?

Oikeasti mitään ongelmaa ei ole. Koko "talven" olen hienosti pärjännyt samoilla lämpötilasetuksilla auto moodilla. Jos joskus tulee hieman lämmin syystä tai toisesta (esim turhan hurja sladi) laitan keskisuulakkeeseen yhden sinisen pallon, sitten taas yhden punaisen jos kylmää. Näillä menty koko talvi käytännössä ja on kyllä uskomattoman hyvä ilma ollut autossa. Kaikissa muissa olen kärsinyt kun limakalvot nenässä kuivuu ja muuta paskaa.
    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17855
    • PKS

Originally posted by Alfredson View Post
    Eli auto on -96, pienellä OBC:llä (jos merkitystä). Tässä näkyy AUTO-moodilla jatkuvasti palkit tuuletinnopeudesta ja tietokone selvästi ohjaa tätä eli automatiikka myös toimii. Ajoin samanikäistä 540:stä isolla OBC:llä niin tässä ei näkynyt mitään palkkeja, vasta kun manuaalilla. Miksi näin? -00 manuaali (se netissä oleva) sanoo myös että "kun palkit näkyvät on automaatti kytketty pois"
    Normaalia, muuttuu jossain kohtaa erilaiseksi - vai lieneekö malleittain eroa. Omassa näkyy palkit aina.

En muutenkaan ole ihan kärryillä tuosta. Kun käynnistän kylmän auton, yleensä puhallusnopeus on ihan minimipäässä, n. 1km jälkeen puhallin alkaa puhaltamaan nopeammin, mutta silti vain n. ½ teholla? (Aluksi ei puhalla koska se olisi kuitenkin kylmää ilmaa, eli ominaisuus?) Yleensä puhutaan että n. 3/4 teholla auto lämpiää nopeiten, joillain lämppäreillä täysilläkin.
    Eli siis juuri niinkun itsekin sanoit, ei hyödytä puhaltaa jääkylmää ilmaa kabiiniin, sillä se vaan viilentäisi entisestään. Vasta kun lämpömittari on sinirajan yläpäässä, alkaa puhallus "lähes täydellä" riippuen ulkoilman ja sisäilman lämmöstä toki - ts. miten on optimaalisinta BMW insinöörin ja lämmönhaistelijoiden mielestä.

Jos säädän puhallinnopeutta AUTO moodilla (auto moodi pysyy ledin mukaan päällä) en ole ihan varma mitä se tekee. Josse on oikeasti automaatilla senhän pitäisi laskea puhallusnopeutta aika piankin? Mielestäni se jää huutamaan. En mielelläni muuta tuuletinnopeutta, koska tuntuu että ainoa keino saada järjestelmä "bootattua" on sammuttaa klimatronic (eli miinukset tappiin) ja sitten painaa se Auto napilla taas käyntiin. Vikaa vai ominaisuutta?
    AUTO asennossa sinulla säilyy edelleen ilma-aukkojen säätö automaattisena, vaikka säädät puhallusta manuaalisesti. Huomaa siis, että kyseessä ei ole ainoastaan puhallukseen vaan ilmanpuhallusaukoihin vaikuttava automaattisuus. Esimerkkinä omassa autossa aukeavat talviaikaan vasta täysin kuumalla koneella suoraan eteenpäin aukot ja puhaltavat lämmintä.

AUTO nappia painamalla uudelleen saat puhalluksen takaisin automaattiseksi. Saattaa toki kestää hetken, että se alkaa säätyä. Ja toisaalta eipä se laske puhallusnopeutta mikäli automaatiikka tulkitsee suurta puhallusta vaadittavan!

Oikeasti mitään ongelmaa ei ole. Koko "talven" olen hienosti pärjännyt samoilla lämpötilasetuksilla auto moodilla. Jos joskus tulee hieman lämmin syystä tai toisesta (esim turhan hurja sladi) laitan keskisuulakkeeseen yhden sinisen pallon, sitten taas yhden punaisen jos kylmää. Näillä menty koko talvi käytännössä ja on kyllä uskomattoman hyvä ilma ollut autossa. Kaikissa muissa olen kärsinyt kun limakalvot nenässä kuivuu ja muuta paskaa.
    Samaa mieltä. Tälläiselle vilukissalle aivan uskomaton härveli mukavuudeltaan juuri tässä mielessä - ehdottomasti huippuvaruste! Jos totta puhutaan niin hakaa myös mielestäni vastaavan järjestelmän E60 mallissa!
    Last edited by Dualfun; 18-03-2008, 19:27.
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
    G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

Comment

• Alfredson
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 463
      • Uusimaa

Originally posted by Dualfun View Post
      AUTO nappia painamalla uudelleen saat puhalluksen takaisin automaattiseksi. Saattaa toki kestää hetken, että se alkaa säätyä. Ja toisaalta eipä se laske puhallusnopeutta mikäli automaatiikka tulkitsee suurta puhallusta vaadittavan!
      Jos painan uudestaan AUTO nappia, niin tällöinhän se automaatti sammuu ja muuttuu käsivalintaiseksi? Vai tarkoititko että 2 kertaa? Mutta eihän siinä olisi mitään järkeä? Eli omassani ei lue AUTO teksti siinä lämpötilanumeron alla näytössä, vaan siinä on tuulettimen kuva. Näitäkin on erilaisia näemmä (vm erot?) http://koti.msoynet.com/rautamsoy/bmwkeski.jpg

Samaa mieltä. Tälläiselle vilukissalle aivan uskomaton härveli mukavuudeltaan juuri tässä mielessä - ehdottomasti huippuvaruste! Jos totta puhutaan niin hakaa myös mielestäni vastaavan järjestelmän E60 mallissa!
      Itse olen hämmästellyt että E60:n karvalakissa on ainakin iha museoaikaisen näköiset lämppärit vipstaakit. Se parempi malli on sitten vähän fiksumman näköinen mutta silti kaipaisin enemmän E39 kaltaista käyttöliittymää. Muutenkin koko E60 sisusta on vähän että tykkääkö siitä nyt sitten vai ei..

EDIT: hei muuten, piti tosta AUC:stä kysyä, että mistä sen tietää onko se päällä (siis itse sisäilmakierto, ei AUC toiminto)? Olen kokeeksi pitänyt sitä nyt päällä mutta mikään ei ole muuttunut (ainakaan ei kerro mitään, eikä kyllä nenälläkään huomannut) vaikka eteen tullut pahastikkin savuttava rekka? Systeemissä vikaa?
      Last edited by Alfredson; 18-03-2008, 20:00.

Comment

• arska84
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 1355
        • Seinäjoki

Kun systeemi on kokonaan automaatilla on merkki AUTO siinä paneelissa ja napissa vihreä ledi. Kun painat manuaalisesti lisää tuuletinnopeutta niin teksti AUTO häviää näytöstä. Kun painaa manuaalisesti niitä nappeja mihin haluaa ilmaa puhaltavan häviää muistaakseni se ledi valo tuikkimasta siitä AUTO napista,mutta puhallin pyörii silti vielä automaattisesti. Sitten kun haluaa systeemin taas täysin automaattiseksi niin tarvii vain painaa sitä AUTO nappia. Näin siis ainakin E46 Tota rullan toimintaa en oo vielä oikein tajunnut. Talvella se on ollut mulla täysin punasilla palloilla ja kesällä sinisellä. Voisko joku vähän valottaa että mitä virkaa sillä on?
        BMW PREMIUM

BMW E46 318

Comment

• Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17855
          • PKS

Originally posted by arska84 View Post
          Kun systeemi on kokonaan automaatilla on merkki AUTO siinä paneelissa ja napissa vihreä ledi. Kun painat manuaalisesti lisää tuuletinnopeutta niin teksti AUTO häviää näytöstä. Kun painaa manuaalisesti niitä nappeja mihin haluaa ilmaa puhaltavan häviää muistaakseni se ledi valo tuikkimasta siitä AUTO napista,mutta puhallin pyörii silti vielä automaattisesti. Sitten kun haluaa systeemin taas täysin automaattiseksi niin tarvii vain painaa sitä AUTO nappia. Näin siis ainakin E46 Tota rullan toimintaa en oo vielä oikein tajunnut. Talvella se on ollut mulla täysin punasilla palloilla ja kesällä sinisellä. Voisko joku vähän valottaa että mitä virkaa sillä on?
          Sieltä se tulikin jo mitä ajoin takaa. Eli automaattinen puhallusaukkojen säätö ei lopu kuin valitsemalla jonkin niistä suunnista manuaalisesti ja mielestäni jos toiminta on "täydessä" AUTO asennossa, ei ole missään vaiheessa syytä painaa AUTO nappia uudelleen? Lienekö tapahtuu mitään.

Se keskipuhalluksen rulla mistä lienee tässä puhutaan säätää nimenomaan suoraan tulevien puhallusten ilman "sekoitusta" = kolme punaista: pelkkää lämmintä, kolme sinistä: pelkkää kylmää eli siis ulkoa tai ilmastoinnin kautta tulevaa. Ohjekirja ainakin vanhemmissa neuvoo, että viileä ilma pitää kuljettajan virkeänä Talvella melkeen mulla on punasella ollut ja kesähelteellä aina sinisellä. Muihin ilmaaukkoihin säätö ei vaikuta, eli ainoastaan eron huomaat kun tavaraa tulee näistä luukuista pihalle.

Sisäilmankierrosta olen käyttänyt automaattista asentoa melkein poikkeuksetta, lähinnä sateella kosteuden vuoksi en. Ideahan on, että käytetään tarpeen mukaan hyväksi jo valmiiksi viilennettyä/lämmennyttä ilmaa nopeuttaakseen halutun lämpötilan saamista. Hiukkasiin tällä ei ole merkitystä Väärällä polttoaineella käyvien perässä kun ajelee ruuhkassa on kiva käyttää sitä oikeaa sisäilmankiertoa.

edit: Raitisilmasuotimista
          Kysytään nyt samalla itsekin: Kiertääkö sisäilmankierrolla ilma jotenkin raitisilmasuotimien kautta, haju nimittäin on varsin raikas ja "laitosmainen".

Jos ette ole vaihtaneet suotimia, niin suosittelen lämpimästi! Omat siitinpölyallergiat autolla ajaessa loppuivat kuin seinään menneenä kesänä! Melkein jos siitä ilosta halusin pompata nahkoille ja lähteä ajelulle
          Last edited by Dualfun; 18-03-2008, 20:28.

Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

Comment

• Alfredson
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2007
            • 463
            • Uusimaa

Eli kuten sanoin ja vielä kuvalla havainnollistin: Mulla ei koskaan pala AUTO teksti näytössä, on vain tuo ropellinkuva. Kaverin -01:ssä taas lukee teksti AUTO näytössä, propellia ei koskaan. Varuste-ero, vuosimalli ero, mikälie ero.

Kai niillä palloilla saa jotenkin muokata sitä keskisuulakkeista puhaltavaa ilmaa tms haluamakseen? En ole ihan perillä itsekkään. Nähtävästi kyseessä ei kuitenkaan ole suoranaisesti raitisilmatoiminto, eli, ja ainakin ohjekirjan mukaan ilmastoinnillakin kylmintä saa 3:lla sinisellä pallolla. (Loogista sinänsä mutta jos se ottaisi tällöin ilman ulkoolta suoraan ei AC jäähdyttäisi sitä).

Itse tosiaan olen pitänyt 99% talvesta sen joko yhdellä punaisella tai yhdellä sinisellä, riippuen tilanteesta.

Comment

• arska84
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1355
              • Seinäjoki

Sieltä se tulikin jo mitä ajoin takaa. Eli automaattinen puhallusaukkojen säätö ei lopu kuin valitsemalla jonkin niistä suunnista manuaalisesti ja mielestäni jos toiminta on AUTO asennossa, ei ole missään vaiheessa syytä painaa AUTO nappia uudelleen? Lienekö tapahtuu mitään.

Se keskipuhalluksen rulla mistä lienee tässä puhutaan säätää nimenomaan suoraan tulevien puhallusten ilman "sekoitusta" = kolme punaista: pelkkää lämmintä, kolme sinistä: pelkkää kylmää eli siis ulkoa tai ilmastoinnin kautta tulevaa. Ohjekirja ainakin vanhemmissa neuvoo, että viileä ilma pitää kuljettajan virkeänä Talvella melkeen mulla on punasella ollut ja kesähelteellä aina sinisellä. Muihin ilmaaukkoihin säätö ei vaikuta, eli ainoastaan eron huomaat kun tavaraa tulee näistä luukuista pihalle.

Sisäilmankierrosta olen käyttänyt automaattista asentoa melkein poikkeuksetta, lähinnä sateella kosteuden vuoksi en. Ideahan on, että käytetään tarpeen mukaan hyväksi jo valmiiksi viilennettyä/lämmennyttä ilmaa nopeuttaakseen halutun lämpötilan saamista. Hiukkasiin tällä ei ole merkitystä Väärällä polttoaineella käyvien perässä kun ajelee ruuhkassa on kiva käyttää sitä oikeaa sisäilmankiertoa.
              Joo ei ole AUTO napin painelusta mitään hyötyä jos systeemi on jo täysin automaatilla En oo ikinä muistaakseni käyttäny tuota sisäilmankiertoa, jonkun auton ohjekirjassa muistaakseni luki että kun lähtee huurteisella autolla niin se sisäilmankierto nopeuttaisi huurteenpoistoa. Mene ja tiedä
              BMW PREMIUM

BMW E46 318

Comment

• arska84
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 1355
                • Seinäjoki

Eli kuten sanoin ja vielä kuvalla havainnollistin: Mulla ei koskaan pala AUTO teksti näytössä, on vain tuo ropellinkuva. Kaverin -01:ssä taas lukee teksti AUTO näytössä, propellia ei koskaan. Varuste-ero, vuosimalli ero, mikälie ero.

Kai niillä palloilla saa jotenkin muokata sitä keskisuulakkeista puhaltavaa ilmaa tms haluamakseen? En ole ihan perillä itsekkään. Nähtävästi kyseessä ei kuitenkaan ole suoranaisesti raitisilmatoiminto, eli, ja ainakin ohjekirjan mukaan ilmastoinnillakin kylmintä saa 3:lla sinisellä pallolla. (Loogista sinänsä mutta jos se ottaisi tällöin ilman ulkoolta suoraan ei AC jäähdyttäisi sitä).

Itse tosiaan olen pitänyt 99% talvesta sen joko yhdellä punaisella tai yhdellä sinisellä, riippuen tilanteesta.
                Joo eli sulla on tuo "laajennettu" ilmastointi. Eli saa apukuskille eri lämmön,toimiiko tuo käytännössä?
                BMW PREMIUM

BMW E46 318

Comment

• Alfredson
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2007
                  • 463
                  • Uusimaa

Sieltä se tulikin jo mitä ajoin takaa. Eli automaattinen puhallusaukkojen säätö ei lopu kuin valitsemalla jonkin niistä suunnista manuaalisesti ja mielestäni jos toiminta on "täydessä" AUTO asennossa, ei ole missään vaiheessa syytä painaa AUTO nappia uudelleen? Lienekö tapahtuu mitään.

Niin eli siis E39:ssä ei ole mitään "myrkkyjätunnistavaa" toimintoa raitisilmaotossa AUC:llä niinkuin esimerkiksi Lexuksessa on? (ainakin TM:n mukaan, ovatko sitten hekin käsittäneet väärin? )

Comment

• Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17855
                    • PKS

Joo eli sulla on tuo "laajennettu" ilmastointi. Eli saa apukuskille eri lämmön,toimiiko tuo käytännössä?
                    Toimii! Lienee ainoa automaatti-ilmastointi jos totta puhutaan mitä on saanut E39..

Niin eli siis E39:ssä ei ole mitään "myrkkyjätunnistavaa" toimintoa raitisilmaotossa AUC:llä niinkuin esimerkiksi Lexuksessa on? (ainakin TM:n mukaan, ovatko sitten hekin käsittäneet väärin? )
                    Tai sitten minä olen! Mutta se mitä sanoin halutun lämpötilan saavuttamisesta tuntuu loogisemmalle Ainakaan omassa, eräässä E38 ja E46 ei myrkyt ole jääneet pihalle

Se mitä tässä on tullut todettua on lähinnä omia kokemuksia..

Comment

• Alfredson
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2007
                      • 463
                      • Uusimaa

Kaikissa E39:ssä saa apparille ja kuskille omat lämmöt... eli sinänsä ei ole "laajennettu". Olen huomannut että E38:ssa on ties minkälaisia noita lämmityslaitteita, yhdessä mm. tuulettimen nopeuden säätö on sellainen rullakytkin (siis sellainen kuin penkinlämmittimet jne mutta isompi). Sitten taas siinä parhaassa/uudemmassa tms entiedä, saa appari valita erikseen mistä puhaltaa ilma ja millä nopeudella! E39:ssä ei käsittääkseni saa tätä edes rahalla.

Tuosta toimivuudesta. Vähän on testailtu, tyyliin "tiputa 2 astetta, muuttuiko sinulla" niin kyllä se tuntuisi toimivan. Jos toinen tiputtaa vaikka 1.5 astetta niin itse en kyllä huomaa mitään eroa ilmastossa mutta apparilla "kyllä se vähän viileni" .. ei dramaattista mutta pienet eroavaisuudet toimii...

Comment

• Alfredson
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2007
                        • 463
                        • Uusimaa

On muuten ollut "hyödyllinen" keksintö toi REST toiminto tänätalvena. Joka kerta kun sitä olisi tarvinut (ne pari kertaa) niin sitä unohti käyttää :-D

Comment

• Kentsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1397
                          • Tuusula

Mikäs tämä sitten on syylärin kupeessa?
                          Ex: 523iA '97, 520iA '89
                          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

Comment

• arska84
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 1355
                            • Seinäjoki

Kaikissa E39:ssä saa apparille ja kuskille omat lämmöt... eli sinänsä ei ole "laajennettu". Olen huomannut että E38:ssa on ties minkälaisia noita lämmityslaitteita, yhdessä mm. tuulettimen nopeuden säätö on sellainen rullakytkin (siis sellainen kuin penkinlämmittimet jne mutta isompi). Sitten taas siinä parhaassa/uudemmassa tms entiedä, saa appari valita erikseen mistä puhaltaa ilma ja millä nopeudella! E39:ssä ei käsittääkseni saa tätä edes rahalla.

Tuosta toimivuudesta. Vähän on testailtu, tyyliin "tiputa 2 astetta, muuttuiko sinulla" niin kyllä se tuntuisi toimivan. Jos toinen tiputtaa vaikka 1.5 astetta niin itse en kyllä huomaa mitään eroa ilmastossa mutta apparilla "kyllä se vähän viileni" .. ei dramaattista mutta pienet eroavaisuudet toimii...
                            Okei. Muistelinkin kaverin ex E34:ssa missä ei ollut ilmastointia,mutta sai apukuski säädellä omat lämmöt ja siinä se kyllä toimi hyvin.

Onhan E46:ssa myös tuo "myrkkytunnistin",itsellä se vaan antoi viime huollossa vikakoodia ja uus maksaa noin 60€. Jäipä ostamatta
                            BMW PREMIUM

BMW E46 318

Comment

• Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

Tarkennetaan: Eli tuo tosiaan vaikuttaa sekoitukseen, kolmella punaisella ilma kierrätetään kokonaan lämppärin kennon kautta. Kolmella sinisellä tulee kokonaan lämppärin kennon ohi, välimuodot sitten sekoitusta. Tällä säädöllä voi kätevästi vaikuttaa siihen, paljonko viileämpää ylhäällä on kuin jalkatilassa. Eli juurikin pidetään kuski virkeänä kun on "pää kylmänä". Jos haluaa että joka paikkaan puhalletaan saman lämpöistä ilmaa, pistää kokonaan sen punaiselle. Vaikuttaa vain kojetaulun keskisuuttimiin ja etuovien suuttimiin kuten sanoitkin.

Kylmää tulee siltikin tottakai vaikka olisi kokonaan punaisella, katkaistaanhan se vesikierto kennolta kun lämpöä on riittävästi. Toisaalta taas kesäisin tuon kylmälle säätämällä voidaan jalkatiloja pitää hieman lämpimämpänä kuin matkustamon yläosaa, tasataan se auringon vaikutus.
                              Last edited by Cell; 18-03-2008, 22:27.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎