Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 automaatti-ilmastoinnin logiikka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    #31
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Totta. Jos AUTO asennossa painat suunta nappia (jotakin kolmesta tai vaikka kaikkia), puhallus teho jää edelleen automaattiseksi. Jos valitset puhallustehon (- + napeilla) niin sitten se on se mikä valitaan.


    Eli jos AUTO päällä, niin silloin kaikki on automaattista, jos AUTO asennossa valitsee suunnan niin puhallusteho on automaattinen. Jos AUTO asennossa valitsee puhallustehon, niin suunta on automaattinen. Jos valitsee suunnan ja tehon, niin se on TÄYSIN MANUAALINEN!

    Eli kyllä se nyt sitten menee manuaaliseksi, vaikka mitä mieltä tahansa olisit.
    Täytyypä tehdä seuraava testi kohtapuoliin:

    1. Auto käyntiin.
    2. Ilman suuntaus esim. ylös (AUTO led sammuu)
    3. Muutetaan puhallusta yks kliksu, esim lisää (menee varmaan kolmesta tolpasta neljään se nopeuspalkki)

    Jos puhallus ei muutu ajan kuluessa mihinkään, niin sinä osuit oikeean, mutta jos puhallin hetken päästä nostaa puhallusnopeutta itsekseen niin sitten automaatti ohjaa.

    Mielestäni olen tuon joskus testannut, mutta täytyy kokeilla tuo uudestaan, jos vaikka muistan väärin.
    Last edited by Havis; 19-03-2008, 12:56.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • Kentsu
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1397
      • Tuusula

      #32
      Tästä on joku valistanut aieminkin mutta noita on tosiaan useammalla logiikalla ja kuulemma systeemiä on ensikerran muutettu v. 96. Mulla toimii tuolla Bmw Masterin logiikalla 11/96 valmistetussa (eli vuosimallin 97) autossa. Esim. 1/96 valmistetussa E39:ssä systeemin pitäisi olla hiukan erilainen ja juuri tuon AUTO-toiminnan osalta. Searchillä löytynee lisää...
      Ex: 523iA '97, 520iA '89
      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

      Comment

      • Alfredson
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2007
        • 463
        • Uusimaa

        #33
        Originally posted by Kentsu View Post
        Tästä on joku valistanut aieminkin mutta noita on tosiaan useammalla logiikalla ja kuulemma systeemiä on ensikerran muutettu v. 96. Mulla toimii tuolla Bmw Masterin logiikalla 11/96 valmistetussa (eli vuosimallin 97) autossa. Esim. 1/96 valmistetussa E39:ssä systeemin pitäisi olla hiukan erilainen ja juuri tuon AUTO-toiminnan osalta. Searchillä löytynee lisää...
        Itselläni on 1/96 vai 2/96, ihan ensimmäisiä kuitenkin. En ole kokeillut säätyykö manuaalitilassa puhallinnopeus itsekseen koska olen käyttänyt manuaalitilaa ehkä 15minuuttia yhteensä, AUTO moodi toimii sen verran komeasti kuitenkin...


        Mutta auto moodissa säätyy juurikin kuten täällä jo sanottiin, eli tänään ihan testasin: puhallin pyöri hieman "vaisusti", niin laitoin testiksi vähän liikaakin jerkkua lisää puhaltimeen käsin, edelleen AUTO päällä. n. 10km myöhemmin kun saavuin perille YKSI tolppa oli laskenut. Eli hitaasti muuttaa.

        Sitten kun auto oli 2h ollut työpaikan tolpassa, (sisälämppäri puolella teholla, sisällä 15 astetta), ja lähdin liikkeelle oli tuuletin heti lujalla, mutta taas yhden hiljaisemmalla ku siitä mihin sen olin sammuttanut. Tästä lähdin ajelemaan (AUC päällä) niin melko nopeasti laski tuulettimen nopeuden siihen normaaliin eli 1/4 tehoille about tasan.
        Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

        Comment

        • arska84
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 1355
          • Seinäjoki

          #34
          Originally posted by Max View Post
          Ohjekirjasta tavasin ja mitä olen ymmärtänyt, niin kesällä, jos haluaa käyttää automaatti-ilmastointia, niin pitää tuo keskirulla olla kolmella punaisella ja sit auto- ja lumihiutale-nappi olla painettuna päälle et automaatti-ilmastointi toimii kunnolla. Näin ainakin omassa -96 523:ssa... Kun tuo kolme punaista on valittuna, niin silloinhan ei tule ulkoilmaa sisälle, joka voi kesällä jopa olla lämpimämpää kuin mitä automaatti-ilmastointiin on säädetty...
          Tää oli uutta tietoa mulle pitääpä muistaa ja kokeilla kun kelit vaan lämpenee
          BMW PREMIUM

          BMW E46 318

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #35
            Originally posted by Max View Post
            Ohjekirjasta tavasin ja mitä olen ymmärtänyt, niin kesällä, jos haluaa käyttää automaatti-ilmastointia, niin pitää tuo keskirulla olla kolmella punaisella ja sit auto- ja lumihiutale-nappi olla painettuna päälle et automaatti-ilmastointi toimii kunnolla. Näin ainakin omassa -96 523:ssa... Kun tuo kolme punaista on valittuna, niin silloinhan ei tule ulkoilmaa sisälle, joka voi kesällä jopa olla lämpimämpää kuin mitä automaatti-ilmastointiin on säädetty...
            Ei se noin ainakaan -99 autossa ole vaan kesälläkin (kuten myös talvella) tulee kylmintä ilmaa ja tapahtuu tehokkain jäähdytys kun siitä rullasta on valittu siniset merkit. Se rulla ei siis taida olla mikään yksinkertainen raitisilmaläppä vaan jotain muuta.

            Ilmastointi ei toimi kunnolla jos nuo keskiritilät säädetty väärin, niiden ei pitäisi puhaltaa alaspäin. Silloin niistä tuleva ilma sotkee ilmastoinnin säätöpaneelissa olevan anturin toimintaa.
            E39 528iA

            Comment

            • Shadow-line
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 245
              • Pirkanmaa

              #36
              Originally posted by Kentsu View Post
              Mikäs tämä sitten on syylärin kupeessa?
              http://www.realoem.com/bmw/showparts...00&hg=64&fg=45
              Eiköhän se ole juurikin osa, joka haistelee ulkoilmaa tai sen "epäpuhtauksia". Eli käsittääkseni jos valittu automaattinen sisäkierto(mikä nyt olikaan)ilman ollessa "puhdasta" sisälle tuleva ilma normaalia kautta. Sit kun vaikka puhallat tupakan savut anturin kupeeseen ja meet kuunteleen sisälle, huomaat mitä tapahtuu..

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4927
                • Kotka

                #37
                Originally posted by Havis View Post
                Täytyypä tehdä seuraava testi kohtapuoliin:

                1. Auto käyntiin.
                2. Ilman suuntaus esim. ylös (AUTO led sammuu)
                3. Muutetaan puhallusta yks kliksu, esim lisää (menee varmaan kolmesta tolpasta neljään se nopeuspalkki)

                Jos puhallus ei muutu ajan kuluessa mihinkään, niin sinä osuit oikeean, mutta jos puhallin hetken päästä nostaa puhallusnopeutta itsekseen niin sitten automaatti ohjaa.

                Mielestäni olen tuon joskus testannut, mutta täytyy kokeilla tuo uudestaan, jos vaikka muistan väärin.
                Mitä virkaa olisi nappulalla jossa on - / + jos automaatti kuitenkin hoitaisi puhallus nopeutta??
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • Alfredson
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2007
                  • 463
                  • Uusimaa

                  #38
                  Originally posted by Dunky View Post
                  Mitä virkaa olisi nappulalla jossa on - / + jos automaatti kuitenkin hoitaisi puhallus nopeutta??
                  Ehkä se on lähinnä tarkoitettu manuaaliohjaukseen (eli kun lämppäriä käyttää 100% käsipelillä). Mutta automaatilla se rupeaa ajan kanssa hitaasti hilaamaan puhallusta entiselleen jos siihen menee koskemaan. En sitä kyllä koskaan entiselleen ole saanut, mutta ei se sitä myöskään siihen jätä mihin minä sen jätän... vaan esim 15km jälkeen se on tiputtanut pari pykälää jos olen nostanut sitä reilusti. Mielestäni ihan hyvä systeemi.
                  Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                  Comment

                  • Dunky
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 4927
                    • Kotka

                    #39
                    Originally posted by Alfredson View Post
                    Ehkä se on lähinnä tarkoitettu manuaaliohjaukseen (eli kun lämppäriä käyttää 100% käsipelillä). Mutta automaatilla se rupeaa ajan kanssa hitaasti hilaamaan puhallusta entiselleen jos siihen menee koskemaan. En sitä kyllä koskaan entiselleen ole saanut, mutta ei se sitä myöskään siihen jätä mihin minä sen jätän... vaan esim 15km jälkeen se on tiputtanut pari pykälää jos olen nostanut sitä reilusti. Mielestäni ihan hyvä systeemi.
                    Joo, kyllä minä sen tiedän ja sinäkin myös, siksi kysymys olikin tarkoitettu Havikselle...
                    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                    Comment

                    • peltone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 8092
                      • Willähde

                      #40
                      Onko automaatti-ilmastoinnissa sellainen ominaisuus että kun autolla lähtee aamulla liikenteeseen niin vaikka olisi mikä astemäärä
                      valittuna näytössä, niin puhallusteho on aina aluksi 3-4 palkkia? Käyttänyt melkein aina tuota manuaalisäätöä ja nyt huomasin tuollaisen.. Vähän ajan kuluttua alkaa puhaltamaan enemmän.
                      Eli onko ominaisuus? :think
                      E30 316 -87
                      E91 325i -06
                      E61 530d -06
                      F10 520d -14
                      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #41
                        Originally posted by peltone View Post
                        Onko automaatti-ilmastoinnissa sellainen ominaisuus että kun autolla lähtee aamulla liikenteeseen niin vaikka olisi mikä astemäärä
                        valittuna näytössä, niin puhallusteho on aina aluksi 3-4 palkkia? Käyttänyt melkein aina tuota manuaalisäätöä ja nyt huomasin tuollaisen.. Vähän ajan kuluttua alkaa puhaltamaan enemmän.
                        Eli onko ominaisuus? :think
                        Näin se tekee. Odottaa, että moottori lämpenee ensin.

                        Comment

                        • peltone
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 8092
                          • Willähde

                          #42
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Näin se tekee. Odottaa, että moottori lämpenee ensin.
                          Ok. Kiitos tästä. Taas.
                          E30 316 -87
                          E91 325i -06
                          E61 530d -06
                          F10 520d -14
                          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                          Comment

                          • Nisti
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2007
                            • 705
                            • På Gränsen

                            #43
                            Originally posted by peltone View Post
                            Onko automaatti-ilmastoinnissa sellainen ominaisuus että kun autolla lähtee aamulla liikenteeseen niin vaikka olisi mikä astemäärä
                            valittuna näytössä, niin puhallusteho on aina aluksi 3-4 palkkia? Käyttänyt melkein aina tuota manuaalisäätöä ja nyt huomasin tuollaisen.. Vähän ajan kuluttua alkaa puhaltamaan enemmän.
                            Eli onko ominaisuus? :think
                            Jep. Alkaa puhaltamaan lujempaa kun lämpömittari ylittää sinisen alueen.
                            "MURPHY'S LAW"
                            "Whatever can go wrong will go wrong,
                            and at the worst possible time,
                            in the worst possible way"

                            Comment

                            • Alfredson
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2007
                              • 463
                              • Uusimaa

                              #44
                              Originally posted by Nisti View Post
                              Jep. Alkaa puhaltamaan lujempaa kun lämpömittari ylittää sinisen alueen.
                              Mulla ainaki alko _aina_ puhaltamaan lujempaa jonkun reilu 1km matkan jälkeen, jolloin moottori ei ollut juuri yhtään lämmennyt. Entiiä olikohan (Siinäkin) jotain vikaa sitten.
                              Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                              Comment

                              • 525TDS Touring
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2004
                                • 483
                                • Sahalahti

                                #45
                                Originally posted by Alfredson View Post
                                Mulla ainaki alko _aina_ puhaltamaan lujempaa jonkun reilu 1km matkan jälkeen, jolloin moottori ei ollut juuri yhtään lämmennyt. Entiiä olikohan (Siinäkin) jotain vikaa sitten.
                                Muistaakseni kun on n. 35-36°C niin alkaa nostaan puhallusta. Kanavien lämpiäminenhän kestää jonkin aikaa, että siksi puhallus tuntuu alkuun melko viileältä.
                                Ex-525TDSa Touring -98
                                Ex-MB E220T CDi -02
                                E61 520D -09
                                F11 518d -16

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎