memebuy23buy

E39 automaatti-ilmastoinnin logiikka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Max
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 994
    • Kotona

    #16
    Ohjekirjasta tavasin ja mitä olen ymmärtänyt, niin kesällä, jos haluaa käyttää automaatti-ilmastointia, niin pitää tuo keskirulla olla kolmella punaisella ja sit auto- ja lumihiutale-nappi olla painettuna päälle et automaatti-ilmastointi toimii kunnolla. Näin ainakin omassa -96 523:ssa... Kun tuo kolme punaista on valittuna, niin silloinhan ei tule ulkoilmaa sisälle, joka voi kesällä jopa olla lämpimämpää kuin mitä automaatti-ilmastointiin on säädetty...

    Tuosta REST-napista sen verran et itse sain sillä aukun sököksi, kun vähän väli sitä käytin ja auto oli pitkän aikaa vain pelkässä kaupunki ajossa eli akku ei päässyt kunnolla koskaan latautumaan. Nesteet olivat menneet ihan mustaksi. Takuuseen sain uuden aukun, kun akku oli vajaan vuoden vanha. Myyjä vain ihmetteli et miten on mennyt niin huonoon kuntoon ja samaa itsekkin ihmettelin. Vähän aikaa meni akun vaihdon jälkeen, kun tajusin et mikä oli oikein syynä
    Last edited by Max; 19-03-2008, 06:57.

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1845
      • Kotona/Poissa

      #17
      Originally posted by Alfredson View Post
      Tässä nyt loppusyksystä E39:llä ajaneena voisin vähän kysäistä tuosta automaagi-ilmastoinnista.

      Eli auto on -96, pienellä OBC:llä (jos merkitystä). Tässä näkyy AUTO-moodilla jatkuvasti palkit tuuletinnopeudesta ja tietokone selvästi ohjaa tätä eli automatiikka myös toimii. Ajoin samanikäistä 540:stä isolla OBC:llä niin tässä ei näkynyt mitään palkkeja, vasta kun manuaalilla. Miksi näin? -00 manuaali (se netissä oleva) sanoo myös että "kun palkit näkyvät on automaatti kytketty pois"
      Vuosimallien välissä tuon ilmastoinnin ohjainlaiteen toimintaa on ilmeisesti muutettu. Siis kyseessä normaalia ajan tuomaa tuotekehitystä. -96 mallissa on niin, että puhallinnopeutta esittävä palkki näkyy aina, paitsi tietysti silloin, kun koko ilmastoinnin sammuttaa (=naputtaa puhallinnopeuden käsin nollaan, jolloin puhallus lakkaa ja ilmastointilaitteen näyttö pimenee).

      Originally posted by Alfredson View Post
      En muutenkaan ole ihan kärryillä tuosta. Kun käynnistän kylmän auton, yleensä puhallusnopeus on ihan minimipäässä, n. 1km jälkeen puhallin alkaa puhaltamaan nopeammin, mutta silti vain n. ½ teholla? (Aluksi ei puhalla koska se olisi kuitenkin kylmää ilmaa, eli ominaisuus?) Yleensä puhutaan että n. 3/4 teholla auto lämpiää nopeiten, joillain lämppäreillä täysilläkin.
      Alkuun puhallus on pienellä, ellei auton moottori ole jo valmiiksi lämmin. Vasta hetken päästä puhallus kasvaa siihen nopeuteen jota automaatti on ajatellut tarvittavan säädettyyn lämpötilaan pääsemiseksi. Tämä saattaa olla ihan yhtä hyvin lähes täysi nopeus, riippuu ihan tilanteesta.

      Originally posted by Alfredson View Post
      Jos säädän puhallinnopeutta AUTO moodilla (auto moodi pysyy ledin mukaan päällä) en ole ihan varma mitä se tekee. Josse on oikeasti automaatilla senhän pitäisi laskea puhallusnopeutta aika piankin? Mielestäni se jää huutamaan. En mielelläni muuta tuuletinnopeutta, koska tuntuu että ainoa keino saada järjestelmä "bootattua" on sammuttaa klimatronic (eli miinukset tappiin) ja sitten painaa se Auto napilla taas käyntiin. Vikaa vai ominaisuutta?
      -96 mallissa AUTO painike vaikuttaa ainoastaan ilman suuntaamistapaan.

      AUTO päällä = ilman suuntaus automaatin ohjaama
      AUTO pois = ilman suuntaus manuaalipainikkeiden mukaan (ylös/keskelle/alas tai huurteenpoisto)

      lämpötilan säätö on aina automaatin perässä paitsi jos:
      säädetty 16 astetta -> lämpötila minimissä
      säädetty 32 astetta -> lämpötila maksimissa

      Puhallusnopeuden säätö myös aina automaatilla paitsi jos:
      huurteen poisto -> maksimipuhallus
      manuaalisesti naputeltu puhalluksen +/- painikkeita -> puhallusnopeus on automaatin määräämä nopeus +/- naputeltu arvo.

      Tosin tuo käsin muutettu puhalluskin muuttuu takaisin automaatin ohjaamaksi, mutta hitaasti. Olen huomannut tämän esim. kesällä silloin kun kabiini on lämmin, ja puhallus on kovalla, ja naputtelen puhallusta pinemmälle, niin esim jos kesähelteellä kabiinin lämpötila edelleen nousee, niin automaatti lisää itse puhallusnopeutta jos se niin haluaa.

      Olet oikeassa, että jos haluaa nähdä mihin asentoon automaatti haluaisi asettaa puhalluksen ja ilman suuntauksen, on sammutettava laite juuri kuten sanoit, eli naputeltava (-) painikkeella nopeus nollaan, ja sitten painettava AUTO päälle, jolloin puhallus on puhtaasti automaatin määräämä.

      Muuten olen itsekin ihan tyytyväinen ilmastointiautomatiikan toimintaan. Ainoa mitä se ei osaa hanskata on kosteiden kelien aiheuttama huurtuminen. AUTO asento pyrkii pitämään kabiinin tasalämpöisenä, ja silloin suuri osa ilmasta menee jalkoihin. Kosteilla keleillä on ilmansuuntausta lisättävä ylös, esim kaikki manuaalisuuntausnapit päällä, niin tulee enemmän ilmaa ylöskin.

      Kaikenkaikkiaan hyvä laite ikäsekseen, jos on kunnossa.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #18
        Originally posted by Havis View Post
        Olet oikeassa, että jos haluaa nähdä mihin asentoon automaatti haluaisi asettaa puhalluksen ja ilman suuntauksen, on sammutettava laite juuri kuten sanoit, eli naputeltava (-) painikkeella nopeus nollaan, ja sitten painettava AUTO päälle, jolloin puhallus on puhtaasti automaatin määräämä.
        Siis saahan sen AUTO toiminolle muutenkin kuin sammuttamalla.

        Omituisen vaikeaa saatte erittäin simppelin laitteen käytöstä

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7469
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Havis View Post
          -96 mallissa on niin, että puhallinnopeutta esittävä palkki näkyy aina, paitsi tietysti silloin, kun koko ilmastoinnin sammuttaa
          Näin myös mulla 12/99 valmistetussa -00 mallin autossa.

          Originally posted by Havis View Post
          Alkuun puhallus on pienellä, ellei auton moottori ole jo valmiiksi lämmin. Vasta hetken päästä puhallus kasvaa siihen nopeuteen jota automaatti on ajatellut tarvittavan säädettyyn lämpötilaan pääsemiseksi.
          Tässä tosiaan automaatin valitsema puhallusnopeus on riippuvainen ainakin vallitsevan ohjaamolämmön ja valitun lämmön erosta. Varmaan muutkin asiat vaikuttaa.

          Originally posted by Havis View Post
          -96 mallissa AUTO painike vaikuttaa ainoastaan ilman suuntaamistapaan.
          Mulla se kyllä kytkee päälle myös automaattisen puhalluksen säädön.

          Originally posted by Havis View Post
          Tosin tuo käsin muutettu puhalluskin muuttuu takaisin automaatin ohjaamaksi, mutta hitaasti.
          Tätä mulla ei ole tapahtunut koskaan. Talvisin pidän aina manuaalilla puhallusnopeuden valinnan ja aina on pysynyt juuri siinä missä haluan.

          Originally posted by Havis View Post
          Olet oikeassa, että jos haluaa nähdä mihin asentoon automaatti haluaisi asettaa puhalluksen ja ilman suuntauksen, on sammutettava laite juuri kuten sanoit, eli naputeltava (-) painikkeella nopeus nollaan, ja sitten painettava AUTO päälle, jolloin puhallus on puhtaasti automaatin määräämä.
          Tätä en ymmärrä ollenkaan. AUTO-napilla saan kyllä täysautomaatin päälle, koskaan ei ole tarvinnut sammuttaa.

          Originally posted by Havis View Post
          Muuten olen itsekin ihan tyytyväinen ilmastointiautomatiikan toimintaan. Ainoa mitä se ei osaa hanskata on kosteiden kelien aiheuttama huurtuminen.
          Samaa mieltä, erityisesti kosteat vaatteet voi huurruttaa laseja tehokkaasti eikä automaatti tunnu sitä hoitavan.

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Omituisen vaikeaa saatte erittäin simppelin laitteen käytöstä
          Sanopa muuta. Käyttö ei ole ollut koskaan noin vaikeaa kuin tässä kuulostaa. Ainoastaan tuon kojelaudan keskisuulakkeen lämmönsäätörullan idean tajuaminen kesti mulla jonkin aikaa, kun sitä ei käyttöohjekaan kovin selvästi selostanut.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1845
            • Kotona/Poissa

            #20
            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

            Tätä en ymmärrä ollenkaan. AUTO-napilla saan kyllä täysautomaatin päälle, koskaan ei ole tarvinnut sammuttaa.
            AUTO painikeen pois/päälle laitto ei vaikuta puhallusnopeuteen pätkääkään, ainakaan -96 mallissa, vaikka sen nopeuden ois käsin veivannut ties minne.
            Ehkä selitin vähän monimutkasesti, mutta Petri, mä olen vääntänyt sympparia vasta 4 vuotta nääs .
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1845
              • Kotona/Poissa

              #21
              Originally posted by Bmw Master View Post
              Siis saahan sen AUTO toiminolle muutenkin kuin sammuttamalla.

              Omituisen vaikeaa saatte erittäin simppelin laitteen käytöstä
              mä oonkin ikivanha insinööri (tämä on puolustus, ei elvistelyä)
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7469
                • Oulu

                #22
                Originally posted by Havis View Post
                AUTO painikeen pois/päälle laitto ei vaikuta puhallusnopeuteen pätkääkään, ainakaan -96 mallissa, vaikka sen nopeuden ois käsin veivannut ties minne.
                Ehkä selitin vähän monimutkasesti, mutta Petri, mä olen vääntänyt sympparia vasta 4 vuotta nääs .
                Mulla sen automaattisen puhalluksen säädön saa siitä kyllä päälle, mutta tarttis käydä kokeilemassa jotta voisi tarkalleen sanoa miten se toimii (eli pitikö sitä painaa kerran vai kaksi ja mitä se valo siinä napissa tekee).
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • 10+
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 2084
                  • Nivala

                  #23
                  Originally posted by Dualfun View Post
                  Samaa mieltä. Tälläiselle vilukissalle aivan uskomaton härveli mukavuudeltaan juuri tässä mielessä - ehdottomasti huippuvaruste! Jos totta puhutaan niin hakaa myös mielestäni vastaavan järjestelmän E60 mallissa!
                  Ei muuten hakkaa E39 joutuu joka reissu säätään tota keskisuulakketta kylmemmälle tai kuumemmalle. E60 olen vain yhden kerran joutunut viilentää kabiinia, sekin jostu siitä kun märässä hallissa pesin autoa niin oli niin hiki että tuntu että tukehtuu. E60 on ihan erilainen laajempi ilmastointi kuin E39.
                  E39 M5 -00

                  Ex E60 530Da M-Sport -04
                  Ex E39 M5 -00
                  Ex E39 M5 -00 Individual
                  Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                  Ex E36 3.0 M3 -93
                  Ex E36 2.5 Cabrio -94
                  Ex E36 3.2 M3 -97
                  Ex E36 2.5 Coupe -93

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #24
                    Originally posted by Havis View Post
                    AUTO painikeen pois/päälle laitto ei vaikuta puhallusnopeuteen pätkääkään, ainakaan -96 mallissa, vaikka sen nopeuden ois käsin veivannut ties minne .
                    Kyllä vaikuttaa -96 mallisessa. Sulla se on sitten rikki. Joskus pienennän manuaalisesti puhallusta kun AUTO mielestäni pitää sitä turhan korkealla tietyissä tilanteissa.

                    Juuri kokeilin ja AUTO napilla menee aina ja kaikissa tilanteissa AUTO päälle, eli suunta ja voimakkuus on automaattisesti säätyviä.

                    Comment

                    • harald
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2003
                      • 252
                      • Kaarina

                      #25
                      Originally posted by Havis View Post
                      AUTO painikeen pois/päälle laitto ei vaikuta puhallusnopeuteen pätkääkään, ainakaan -96 mallissa, vaikka sen nopeuden ois käsin veivannut ties minne.

                      Oliskohan "siili" tai ohjauspaneelista jotain rikki ?
                      W204 C350 AMG
                      Toyota Corolla 1.3XI 16V
                      Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1845
                        • Kotona/Poissa

                        #26
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Kyllä vaikuttaa -96 mallisessa. Sulla se on sitten rikki. Joskus pienennän manuaalisesti puhallusta kun AUTO mielestäni pitää sitä turhan korkealla tietyissä tilanteissa.

                        Juuri kokeilin ja AUTO napilla menee aina ja kaikissa tilanteissa AUTO päälle, eli suunta ja voimakkuus on automaattisesti säätyviä.
                        Olisin kuitenkin sitä mieltä, että vaikka sen AUTO napin laittaa pois päältä, säätyy puhallus kuitenkin silloinkin automaatin ohjaamana, ellei niistä +/- napeista ite muuta puhallusta. Näin uskallan väittää. AUTO nappi vaikuttaa vain ilmansuuntaukseen.

                        Eli mielestäni tuosta -96:sesta ei puhallinta saa mitenkään täysin manuaalitilaan (paitsi huurteenpoisto asento)

                        Ja siili vaihdettu 2 vuotta sitten, se on ihan eri juttu se.

                        Täytyy vielä tutkia kunhan tuonne autolle ennättää, että kuis se sit oikein pelaa.
                        Mutta hyvin tuo minusta toimii, niin pakkasessa kuin helteessäkin, kylmäaineetkin kun viime kesänä vaihdettiin, niin oli 4 vuoden aikana vain 300g ainetta karannut / haihtunut tiehensä.
                        Last edited by Havis; 19-03-2008, 11:02.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Matula
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 1706

                          #27
                          Originally posted by Havis View Post
                          Olisin kuitenkin sitä mieltä, että vaikka sen AUTO napin laittaa pois päältä, säätyy puhallus kuitenkin silloinkin automaatin ohjaamana, ellei niistä +/- napeista ite muuta puhallusta. Näin uskallan väittää. AUTO nappi vaikuttaa vain ilmansuuntaukseen.

                          Eli mielestäni tuosta -96:sesta ei puhallinta saa mitenkään täysin manuaalitilaan (paitsi huurteenpoisto asento)
                          Eikö se ole jo aika manuaalista säätöä, että saat manuaalisesti valita mihin puhaltaa ja millä teholla? Mitä vielä haluaisit käsin tehdä, kenties pyörittää sitä moottoria?

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1845
                            • Kotona/Poissa

                            #28
                            Originally posted by Matula View Post
                            Eikö se ole jo aika manuaalista säätöä, että saat manuaalisesti valita mihin puhaltaa ja millä teholla? Mitä vielä haluaisit käsin tehdä, kenties pyörittää sitä moottoria?
                            Ei ole.
                            En halua.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Matula
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 1706

                              #29
                              Originally posted by Havis View Post
                              Ei ole.
                              En halua.
                              Asia on pihvi.

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                #30
                                Originally posted by Havis View Post
                                Olisin kuitenkin sitä mieltä, että vaikka sen AUTO napin laittaa pois päältä, säätyy puhallus kuitenkin silloinkin automaatin ohjaamana, ellei niistä +/- napeista ite muuta puhallusta. Näin uskallan väittää. AUTO nappi vaikuttaa vain ilmansuuntaukseen.

                                Eli mielestäni tuosta -96:sesta ei puhallinta saa mitenkään täysin manuaalitilaan (paitsi huurteenpoisto asento)
                                Totta. Jos AUTO asennossa painat suunta nappia (jotakin kolmesta tai vaikka kaikkia), puhallus teho jää edelleen automaattiseksi. Jos valitset puhallustehon (- + napeilla) niin sitten se on se mikä valitaan.


                                Eli jos AUTO päällä, niin silloin kaikki on automaattista, jos AUTO asennossa valitsee suunnan niin puhallusteho on automaattinen. Jos AUTO asennossa valitsee puhallustehon, niin suunta on automaattinen. Jos valitsee suunnan ja tehon, niin se on TÄYSIN MANUAALINEN!

                                Eli kyllä se nyt sitten menee manuaaliseksi, vaikka mitä mieltä tahansa olisit.

                                Comment

                                Working...
                                X