Ja kolina on ehdottoman varmasti laatikosta? Ei kai se sitten voi iso vika olla kun ei ole vielä päreiksi mennyt?
Puritkos sen jakopään osiksi ja löytyikö vikaa sieltä?
Kolina tulee laatikosta, mutta vain kun se lämpenee. Useampi hemmo kuulostellut. Käsittääkseni/muistaakseni autolla ajettu n,35-45tkm kolinan kanssa. Sen verran tutkittu että öljyssä tapahtuu vaahtoutumista, mistä lie johtuu? Mutta jos öljy vaahtoutuu, niin omasta mielestä se kyllä jo vaikuttaa vaihteistoon. Mitä tulee tohon jakopäähän, niin sieltähän meni se keskimmäinen ketjun laahain rikki, mikä taas johtuu ("taas oma näkökulma") kuolleentuneesta jakoketjun kiristimestä.
Olipas karski rallatus. Onneksi ei omassa ole tuota luokkaa. Enemmänkin sellaista pehmeää konklotusta. Jotenkin vielä toivo elää ettei jakopäätä tarvitsisi avata. Tai voihan se olla että vaurio on vasta alkuvaiheessaan. Mutta olisko visiota miten tuo kylmänä käynti on kuitenkin lähes virheetöntä?
Vika koodina pukkaa cs:lla "141 Activation electrical ventilation" ja INPA:lla " muistaakseni "141 Engine output fan". Ei tullut seivattua tuota INPAN herjaa. En ole saanut vielä selville noita vikailmoitusten merkityksiä enkä sitä oliskos niillä jotain tekemistä tuon äänen kanssa.
Voisko joku imu/alipainevuoto sotkee seoksia niin että alkais paikat kalisemaan?
"Sanovat että", yleinen syy vanoksen rallatukseen on ajan myötä pettävät o-renkaat vanos-yksikön männässä. Ei mitään poikkeuksellista verraten vinkkelin venakoppien tiivisteisiin. Öljyn notkistuessa lämmetessään, se pääsee helpommin väljien tiivisteiden ohi. Tietty, laitteen voi olettaa väljistyvän kun metalli antaa käytön myötä periksi.
Lisää kuvaa vanoksesta. Mäntä, jonka mainitsin tuuppii tuota rihlattua holkkia tuossa nokka-akselin päässä. Onkohan periaate aivan sama M62:ssa...
Kiitoksia linkeistä, nuo jo vähän avaa hommaa. Niin, miten on; riittääkö pelkkä tiivisteiden vaihto vai pitääkö vaihtaa yksiköt? Entäpä jakopää? Pitääkö purkaa kaikki pois vai riittääkö että venakopat pois?
Keke ja Supa? Teillähän on tän koneen palastelusta kokemusta.
Homma ei todellakaan ole mikää pikku juttu, jos ei koskaan ole tehnyt mikäänlaista moottori korjauksia, niin suosittelen jättämään remontin jollekin kuka sen osaa hoitaa. Itse en esim, löysännyt isoa öljypohjaa ollenkaan, vaikka se olisi suotavaa/ohjeistettu. Mutta ei "omasta mielestä" pakollista. Ja toisekseen vanos yksiköiden ajoitus on suuri ongelma, kenelläkään ei ole oikeita työkaluja siihen, hyvä että edes merkkiliike saa ne työkalut hommattua, kokemusta on. Erikkseen vanoksien säätö maksaa sen 500-600€. Että jos jollakulla olisi mahiksia saada kyseiseen moottoriin kyseiset orggis työkalut "lainaan", niin nehän voisi kopioida jne,,,,,
Mitäs kaikkea tuosta M62b44tu koneesta joutuu purkamaan että pystyy tsekkaamaan tuon v:n mallisen ohjurin kunnon? Onnistuuko jotenkin jostakin pienellä purkamisella vai onko vaan osattava epäillä tarpeeksi tuota ohjurin kuluneisuutta ja lähdettävä suoraan jakopääremonttiin ilman sen kummempaa varmuutta?
Mitäs kaikkea tuosta M62b44tu koneesta joutuu purkamaan että pystyy tsekkaamaan tuon v:n mallisen ohjurin kunnon? Onnistuuko jotenkin jostakin pienellä purkamisella vai onko vaan osattava epäillä tarpeeksi tuota ohjurin kuluneisuutta ja lähdettävä suoraan jakopääremonttiin ilman sen kummempaa varmuutta?
Iso purkaminen eikä mitään järkeä. Kyllä sen kuulee kun se muovilaahain pamahtaa. Päällepäin ei mitään vikaa näy, muovi vaan kovettuu kunnes...
Kyllähän auto on jokapäiväisessä ajossa, laatikko kolisee edelleen Tarkoitus oli hommata vaihtolaatikko, mutta tuli muita rahallisia menoja. Joten ajattelin että mun puolesta saa laatikko kolista, ajetaan niin pitkään ku kulkee. Toisaalta kokeilen uusia vielä ton öljyn lauhduttimen tässä lähiaikoina, josko se olisi osittain tukossa ja aiheuttaisi kyseistä ongelmaa. Kyllähän tohon autoon on uponnut senverran euroja, että ei tee mieli myydä/vaihtaa autoo, ja mitäpä sitä hyvää vaihtamaan
Vähän päivitystä tähänkin. Nyt on vaihtolaatikko paikoillaan ja suu on. Aivan kuin eri autolla ajaisi. Hyvin kyllä kesti vanha viallinen laatikko, n 65tkm. Tosin olisi varmaan mennyt pidenpäänkin, mutta oireet oli sellaiset että oli viisainta hoitaa homma alta pois. Ja sai oikeanlaisen laatikon vieläpä "omasta mielestä" edullisesti. Vaihto työn teetätin Wetterillä. Nyt on taas kilometrejä paljon edessä päin.
Tälläsen ketjun löysin ku tossa selailin niiin olisinki kyselly että kuuluko sulla ääni heti kun auton löit tulille vai vasta pienen ajon jälkeen? Itellä vaan ruvennu nyt viikonlopun aikana pitää saman tyylistä metallista helinää tai sellasta jännän kuullosta ääntä nimenomaa kuskin puolelta mutta ääni tulee vasta ku autolla on ajettu jonkin matkaa ja vähän ku on polkenu enempi niin ääni alkaa. Moniurahihna ja kiristin vaihettu viikko sitten... Voin kyllä yrittää saada äänestä jonkun videon pätkän tossa kuvattuu niin tietää äänen paremmin.
Jos en ihan väärin muista, niin tuli heti öljyn vaihdon jälkeen, eka käynnistys.
Sen jälkeen ääni oli kokoajan, ei vaikutusta oliko kone lämmin vai ei.
Eikös joskus ollut sellainen auton öljy mainos että auto rupes vollottamaan jos siihen laittoi "muita" öljyjä...paremmalla öljyllä se sitten kulki riemuiten ja hymyillen...
...valitettavasti en muista mikä tämä "parempi" öljy oli...:think
Comment