Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540, jokin hankaava ääni???(Selvitetty)mutta ongelmia lisää. (Kaikki "hanskassa".

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #46
    Juu se M62TU koneiden diesel raksutus tulee ihan vanos yksiköiden kuluneisuudesta. Täytyy vaihtaa kun tulee eteen edullisesti uudet yksiköt.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Keke71
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2007
      • 340
      • Kiiminki

      #47
      Originally posted by Stroop View Post
      Ja kolina on ehdottoman varmasti laatikosta? Ei kai se sitten voi iso vika olla kun ei ole vielä päreiksi mennyt?

      Puritkos sen jakopään osiksi ja löytyikö vikaa sieltä?
      Kolina tulee laatikosta, mutta vain kun se lämpenee. Useampi hemmo kuulostellut. Käsittääkseni/muistaakseni autolla ajettu n,35-45tkm kolinan kanssa. Sen verran tutkittu että öljyssä tapahtuu vaahtoutumista, mistä lie johtuu? Mutta jos öljy vaahtoutuu, niin omasta mielestä se kyllä jo vaikuttaa vaihteistoon. Mitä tulee tohon jakopäähän, niin sieltähän meni se keskimmäinen ketjun laahain rikki, mikä taas johtuu ("taas oma näkökulma") kuolleentuneesta jakoketjun kiristimestä.
      E39 540iA Touring

      Comment

      • Stroop
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 287
        • Jyväskylä

        #48
        Nuo vanokset on itsellä vielä vähän kyntämätön sarka. Mites tuo moottorin lämpötila vaikuttaa ääneen jos vanokset on kaputt?

        Lukaisin jostain että tää TU olis vaan "single vanos"..?
        Last edited by Stroop; 10-11-2009, 16:37.

        Comment

        • micchu
          Newbiemmer
          • Nov 2007
          • 20
          • Kaalimaalla

          #49
          TU on single vanos ja omassa autossa tankin huohottimen venttiili pitää varsinkin kylmällä kelillä selkeästi kuuluvaa naputusta.



          Tuossa rallattaa S62 eli M5:sen kone (tupla vanos). M62:kin on joku postannut, mutta en löytänyt tällä kertaa. Ääni on videossa selkeämmästä päästä.
          BMW 740iA '97 E38 M62B44 - A5S440Z/5HP24

          Comment

          • Stroop
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 287
            • Jyväskylä

            #50
            Olipas karski rallatus. Onneksi ei omassa ole tuota luokkaa. Enemmänkin sellaista pehmeää konklotusta. Jotenkin vielä toivo elää ettei jakopäätä tarvitsisi avata. Tai voihan se olla että vaurio on vasta alkuvaiheessaan. Mutta olisko visiota miten tuo kylmänä käynti on kuitenkin lähes virheetöntä?

            Vika koodina pukkaa cs:lla "141 Activation electrical ventilation" ja INPA:lla " muistaakseni "141 Engine output fan". Ei tullut seivattua tuota INPAN herjaa. En ole saanut vielä selville noita vikailmoitusten merkityksiä enkä sitä oliskos niillä jotain tekemistä tuon äänen kanssa.

            Voisko joku imu/alipainevuoto sotkee seoksia niin että alkais paikat kalisemaan?

            Comment

            • micchu
              Newbiemmer
              • Nov 2007
              • 20
              • Kaalimaalla

              #51
              "Sanovat että", yleinen syy vanoksen rallatukseen on ajan myötä pettävät o-renkaat vanos-yksikön männässä. Ei mitään poikkeuksellista verraten vinkkelin venakoppien tiivisteisiin. Öljyn notkistuessa lämmetessään, se pääsee helpommin väljien tiivisteiden ohi. Tietty, laitteen voi olettaa väljistyvän kun metalli antaa käytön myötä periksi.

              Lisää kuvaa vanoksesta. Mäntä, jonka mainitsin tuuppii tuota rihlattua holkkia tuossa nokka-akselin päässä. Onkohan periaate aivan sama M62:ssa...



              Sanovat myös, että bemarin käyttämä kumilaatu ei olisi paras mahdollinen kuumaan ja öljyiseen moottoriin, joten tarjolla on paranneltuja versioita:
              Professional Vanos repair and rebuild service for your 1994 - 2006 BMW

              ... mutta ajaahan noilla alkuperäisillä sohloillakin aika taipaleen


              vertaa S62:
              Last edited by micchu; 10-11-2009, 21:15. Reason: Kuva...
              BMW 740iA '97 E38 M62B44 - A5S440Z/5HP24

              Comment

              • Stroop
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 287
                • Jyväskylä

                #52
                Kiitoksia linkeistä, nuo jo vähän avaa hommaa. Niin, miten on; riittääkö pelkkä tiivisteiden vaihto vai pitääkö vaihtaa yksiköt? Entäpä jakopää? Pitääkö purkaa kaikki pois vai riittääkö että venakopat pois?

                Keke ja Supa? Teillähän on tän koneen palastelusta kokemusta.

                Comment

                • Keke71
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2007
                  • 340
                  • Kiiminki

                  #53
                  Homma ei todellakaan ole mikää pikku juttu, jos ei koskaan ole tehnyt mikäänlaista moottori korjauksia, niin suosittelen jättämään remontin jollekin kuka sen osaa hoitaa. Itse en esim, löysännyt isoa öljypohjaa ollenkaan, vaikka se olisi suotavaa/ohjeistettu. Mutta ei "omasta mielestä" pakollista. Ja toisekseen vanos yksiköiden ajoitus on suuri ongelma, kenelläkään ei ole oikeita työkaluja siihen, hyvä että edes merkkiliike saa ne työkalut hommattua, kokemusta on. Erikkseen vanoksien säätö maksaa sen 500-600€. Että jos jollakulla olisi mahiksia saada kyseiseen moottoriin kyseiset orggis työkalut "lainaan", niin nehän voisi kopioida jne,,,,,
                  E39 540iA Touring

                  Comment

                  • Kiree äMMä
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 309
                    • Jyväskylä

                    #54
                    Mitäs kaikkea tuosta M62b44tu koneesta joutuu purkamaan että pystyy tsekkaamaan tuon v:n mallisen ohjurin kunnon? Onnistuuko jotenkin jostakin pienellä purkamisella vai onko vaan osattava epäillä tarpeeksi tuota ohjurin kuluneisuutta ja lähdettävä suoraan jakopääremonttiin ilman sen kummempaa varmuutta?

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #55
                      Originally posted by Kiree äMMä View Post
                      Mitäs kaikkea tuosta M62b44tu koneesta joutuu purkamaan että pystyy tsekkaamaan tuon v:n mallisen ohjurin kunnon? Onnistuuko jotenkin jostakin pienellä purkamisella vai onko vaan osattava epäillä tarpeeksi tuota ohjurin kuluneisuutta ja lähdettävä suoraan jakopääremonttiin ilman sen kummempaa varmuutta?
                      Iso purkaminen eikä mitään järkeä. Kyllä sen kuulee kun se muovilaahain pamahtaa. Päällepäin ei mitään vikaa näy, muovi vaan kovettuu kunnes...
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • purola
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2007
                        • 59

                        #56
                        Mistähän noita o-renkaita osais tilailla? Paljonkohan laakkonen ottaa niiden vaihdosta?

                        Comment

                        • Keke71
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2007
                          • 340
                          • Kiiminki

                          #57
                          Originally posted by Keke71 View Post
                          Kyllähän auto on jokapäiväisessä ajossa, laatikko kolisee edelleen Tarkoitus oli hommata vaihtolaatikko, mutta tuli muita rahallisia menoja. Joten ajattelin että mun puolesta saa laatikko kolista, ajetaan niin pitkään ku kulkee. Toisaalta kokeilen uusia vielä ton öljyn lauhduttimen tässä lähiaikoina, josko se olisi osittain tukossa ja aiheuttaisi kyseistä ongelmaa. Kyllähän tohon autoon on uponnut senverran euroja, että ei tee mieli myydä/vaihtaa autoo, ja mitäpä sitä hyvää vaihtamaan
                          Vähän päivitystä tähänkin. Nyt on vaihtolaatikko paikoillaan ja suu on. Aivan kuin eri autolla ajaisi. Hyvin kyllä kesti vanha viallinen laatikko, n 65tkm. Tosin olisi varmaan mennyt pidenpäänkin, mutta oireet oli sellaiset että oli viisainta hoitaa homma alta pois. Ja sai oikeanlaisen laatikon vieläpä "omasta mielestä" edullisesti. Vaihto työn teetätin Wetterillä. Nyt on taas kilometrejä paljon edessä päin.
                          E39 540iA Touring

                          Comment

                          • N1ksu
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2012
                            • 321
                            • Hyvinkää

                            #58
                            Terveppä terve...

                            Tälläsen ketjun löysin ku tossa selailin niiin olisinki kyselly että kuuluko sulla ääni heti kun auton löit tulille vai vasta pienen ajon jälkeen? Itellä vaan ruvennu nyt viikonlopun aikana pitää saman tyylistä metallista helinää tai sellasta jännän kuullosta ääntä nimenomaa kuskin puolelta mutta ääni tulee vasta ku autolla on ajettu jonkin matkaa ja vähän ku on polkenu enempi niin ääni alkaa. Moniurahihna ja kiristin vaihettu viikko sitten... Voin kyllä yrittää saada äänestä jonkun videon pätkän tossa kuvattuu niin tietää äänen paremmin.

                            Comment

                            • Keke71
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2007
                              • 340
                              • Kiiminki

                              #59
                              Jos en ihan väärin muista, niin tuli heti öljyn vaihdon jälkeen, eka käynnistys.
                              Sen jälkeen ääni oli kokoajan, ei vaikutusta oliko kone lämmin vai ei.
                              E39 540iA Touring

                              Comment

                              • wham!
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2012
                                • 79
                                • Itä-Suomi

                                #60
                                Vollotus

                                Eikös joskus ollut sellainen auton öljy mainos että auto rupes vollottamaan jos siihen laittoi "muita" öljyjä...paremmalla öljyllä se sitten kulki riemuiten ja hymyillen...

                                ...valitettavasti en muista mikä tämä "parempi" öljy oli...:think


                                -wham

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎